Bild
Nästa artikel
Här är nya Toyota Land Cruiser
Här är nya Toyota Land Cruiser
Här är nya Toyota Land Cruiser

Här är nya Toyota Land Cruiser

Nyheter

Toyotas klassiska off-road-bil Land Cruiser visas nu upp i nytappning, mer än 65 år efter att den första varianten rullade ut från fabriken.

Toyota Land Cruiser har varit en populär offroad-modell i mer än sex decennier nu och den generation som nu visas gör inga stora avsteg från vad som kan förväntas av modellen. Inredningen har fått en övergång och ska erbjuda mer komfort än tidigare med bland annat ventilerade säten och automatisk klimatkontroll. Bilens automatiska system ska, förutom att hjälpa till med att hålla koll på trafiken, underlätta även för oerfarna förare att utnyttja bilens terrängegenskaper. Den elektriska värmen på både vindruta och spolarmunstycken kan komma väl till pass på vintervägarna.

Land Cruiser erbjuds i första hand med en 2,8-liters turbodieselmotor på 177 hästkrafter och med hjälp av den sexstegade automatlådan ger den imponerande 370 Nm redan vid 1 200 rpm och 420 Nm mellan 1 400 och 2 600 rpm. Dieselmotorn kan också paras med en sexväxlad manuell låda. Föredrar man bensindrift så finns det en 2,7-litersmotor som ger 161 hästkrafter och en 4-liters som ger 249.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Land Cruiser?
Här är nya Toyota Land Cruiser
Här är nya Toyota Land Cruiser
Här är nya Toyota Land Cruiser
Här är nya Toyota Land Cruiser

Kommentarer

#1
2017-09-14 16:52

En dinosaurie från förr...

#2
2017-09-14 17:18

Vaaa? En ny DIESELmotor i en helt ny bil från Toyota??? Nä, nu kommer Shoguns världsbild rasa samman! Förövrigt är detta en jätteful klumpeduns. Den gamla Toyotan är betydligt snyggare. Land Rover är en riktig terrängbil med riktigt fin design och underbar komfort, jag har en kollega som äger en Land Rover Discovery från 2014 som han öser lovord över.

#3
2017-09-14 17:26

Va´ löjligt att kopiera Jeeps grill. Har de dåligt självförtroende? Landcrusiern har ju alltid haft gott anseende.

#4
2017-09-14 17:31

Land Cruiser finns tydligen i flera modeller. Det här verkar vara stadsjeepen för kostymnissar. Sen finns det den enklare men outslitliga modellen som bland annat sätts samman i Sydafrika. Den verkar vara världens driftsäkraste maskin. Alla krigsherrar
kan inte ha fel. Jag har åkt såna i korta och långa versioner i afrika på dåliga vägar. Där säger dom att allt annat skakar sönder, även LandRover. Den varianten av LandCruiser är kanske världens robustaste bil för tillfället. Kan nån förklara vad de olika varianterna av LandCruiser heter?

#5
2017-09-14 18:45

Det här är Toyota Land Cruiser Prado (150), den stora heter LC 200 och den robusta heter LC 70.

#6
2017-09-14 18:54

Ser fortfarande rätt yxig ut inuti för att vara en stads SUV (som 90 % kommer att användas till). Den som verkligen är behov av en bil för dåliga vägar skaffar nog Land Cruiser 70 istället dvs den klassiska afrikavarianten.

#7
2017-09-14 18:56

Här är några varianter på Land Crusier.
https://www.pinterest.se/ovchiev/cruiser/

#8
2017-09-15 10:25

Fantastisk bil .

#9
2017-09-15 11:12

Ja vad säger Shogun nu tro;-). Både diesel och riktig fyrhjulsdrift. Hur var det nu igen med Toyota och deras syn på diesel?

Upplysningsvis är Toyota en stor producent av dieselmotorer. Man både utvecklar och säljer diesel för mer än 100 miljarder varje år...

MVH AL

#10
2017-09-15 12:39

Då har vi pratat personbilar AL. Där får du inte se dieslar mer på Europamarknaden. Även Volvo har fattat detta nu mfl. Inga nya generationer dieselmotorer. Hybrider och flera nyutvecklade bensinmotorer är vad som väntar, vilket inte kan vara något att förvånas över.

#11
2017-09-15 13:13

Så Land Crutser är ingen personbil då Shogun? Och åter, Toyota både bygger, utvecklar och säljer dieslar i stor regi. Det är ett faktum. Den tillverkare (som enlig Shoguns framstående expertis inom förbränningslära) väljer bort diesel till följd av påstådda skadliga utsläpp visar sig bygga dieselmotorer som aldrig förr. Det är vad jag kallar motsägelse av gigantiska mått. Men så är det ju inte Toyotas officiella budskap heller, utans Shoguns egen tolkning, som det är frågan om. En tolkning som alltså uppenbarligen går på tvären med Toyotas egen verksamhet.

MVH AL

#12
2017-09-15 13:35

Du får nog ta och läsa på om Toyotas planer om dieselmotorer i kommande bilar på Europamarknaden. Rav4 kan du inte få med diesel längre här i Sverige. Ett exempel. Klart man tillverkar dieselmotorer. Man är ju största tillverkaren i världen. Inte utan anledning. Och på tal om Landcruiser är väl den det bästa man kan få sett till driftsäkerhet och slitstyrka reparationsbehov. Finns det statistik på det i Afrika bla tro? ;o)

#13
2017-09-15 15:15

Jodå, jag kan som sagt bara konstatera att Shoguns uppgifter om Toyotas påstådda miljöengagemang inte sträcker sig längre än till banken. Toyota bygger, utvecklar och saluför dieselmotorer som aldrig förr..(vilket inte är konstigt eftersom en modern prestandadiesel är renare än bensinmotorer som har samma egenskaper)..:-) Och visst sitter det en diesel i denna Landcruiser? Eller läste jag fel? Så Shoguns självpåtagna hållning som Toyota-försäljare och försök till drev mot diesel lär inte applåderas av Toyota centralt, lika lite som att prata skit om konkurrenterna med förhoppningen att framhäva samma märke är något som uppskattas.. Så när skall Toyota sluta med sina dieselmotorer? Har Shogun något svar på det? Eller skall jag mejla till dem i Japan och fråga? Kan jag i så fall sätta Shogun som "referens"? Ja det var lite småironiskt menat:-)

MVH AL

#14
2017-09-15 16:19

Finns det någon statistik om Landcruiser i Afrika om den är så slitstark driftsäker minimalt reparationsbehov, jag menar finns det ingen korrekt utförd statistik enligt SCB så existerar inte ryktet om slitstyrka driftsäkerhet när folk där nere använder sunt bondförnuft.....;o)

#15
2017-09-15 16:21

Jag känner inte till något sådant underlag, men Shogun kan säkert bistå oss med sådan data. Eller är det Shoguns egna "observationer" som vi åter skall utgå från?? Men det är säkert en fin bil, både riktig fyrhjulsdrift som en dieselmotor i fronten, borgar för att man både kommer upp för en halkig backe som kan få driv genom kurvan. Dessutom utan att det går en halv tank på köpet. Allt tvärtemot den traditionella drivlinan som Toyota normalt tillhandahåller:-).

MVH AL

#16
2017-09-15 17:14

Normal tillhandahåller Toyota denna drivlina i " normala" ålderdomliga drivlinor, speciellt Landcruiser. Slitstyrka driftsäkerhet problemfrihet säljer i Afrika mfl. Man använder sunt bondförnuft och lägger ihop 2+2 av erfarenhet genom decennier av Landcruiser jämfört med sämre konkurrenter. Man behöver ingen statistik från SCB! ;o)

#17
2017-09-15 18:11

Så det är inte bara framkomlighet och körstabiliteten som brister hos hybriden då Shogun. Även hållfastheten är inte tillräcklig för påfrestningarna i Afrika. Är det bondförnuftet som kommer fram till det eller stödjer sig Shogun på teknisk bevisning? Men jag kan förstå att Toyota valt diesel till sin tunga bil. Lägger man ihop 2+2 och förstår att det blir 4 så inser man att hybriden skulle bli på tok för törstig, ja förutom att bilen skulle köra fast direkt då. MVH AL

#18
2017-09-15 18:59

Som vi konstaterat tidigare med Lexus hybrider om man inte tar sig uppför en backe tex så beror det mest på förarens tillkortakommanden ;o)

#19
2017-09-15 20:15

Nej Shogun, inte ens en farlig förare, d.v.s en som överskattar sin förmåga, kan ta sig upp för en backe med en framhjulsdriven Lexus om friktionen inte räcker till. Det lär man sig redan i skolan och långt innan man fått förtroendet att framföra en bil. Alltså. Är lutningen på backen brantare än fästet kommer man inte upp med en enhjulsdriven Lexus. Det krävs en fyrhjulsdriven bil. Och givetvis adekvata däck, men det förstår nog till och med en person som uppenbarligen skolkat från både fysik- som körlektionerna;-).

Det är därför som Landcruiser har en riktig fyrhjulsdrift, kopplad till en bränsleeffektiv dieselsnurra. Alltså rakt motsatt det elände som man hittar hos Toyotas hybrider. De som utvecklar Landcruisern har ju givetvis beaktar att fordonet skall kunna köras på både dåliga som bredvid vägen. D.v.s att kunderna ställer krav på både köregenskaper, slitstyrka som framkomlighet. Och då sätter man inte dit en drivlina som inte klarar det, en lösning som dessutom enligt Shoguns bondförnuft och matematiska genialitet inte håller för den typen av påfrestningar. Istället har man satt dit samma typ av lösning som riktiga biltillverkare utnyttjar. Alltså en konventionell fyrhjulsdrift med en dieselsnurra i fronten. Tänk om man agerat lika begåvat med resten av modellera. Då hade man nog inte tappat 1/3 av sin försäljning och gått back i EU/EFTA som man gör nu. Dessutom kanske man sluppit att bränna upp sina vinster på garantiåtgärder?

MVH AL

#20
2017-09-15 22:30

Nja, det beror mest på föraren om man inte kommer upp för en backe med en Lexus suv med hybriddrift. Men visst förstår jag att det tar emot att erkänna något sådant som förare att man inte klarar det och sedan skyller på bilen, en klassiker vanligt bland sörlänningar. En Landcruiser är inte byggd bara för att klara en backe i vinterväglag den ska klara allt, och gör det också jämfört med konkurrenter år efter år. Därför köper de dessa bilar i Afrika mfl ställen där inget annat håller i längden enligt bondförnuftet. Det övriga hemsnickrade tramset lämnar jag därhän.......som är långt från ämnet Landcruiser världens bästa bil till det den är avsedd för, byggd av Toyota då vet man vad man får.

#21
2017-09-15 22:46

Dumheter Shogun.
Lexus fyrhjulsdrift är inte fyrhjulsdrift i egentlig mening. Att ha små elmotorer ensidigt till bakhjulen hjälper enbart att de inte till fullo behöver dras utav framhjulen och ger ingen som helst hjälp vid svårare terräng eller halka. En 4wd Lexus är egentligen inte alls 4wd. Jämför med Audi quattro och du förstår skillnaden.

#22
2017-09-15 23:36

Tja, även en dunderchaufför som Shogun kommer inte upp om det saknas fäste. Det är elementärt och något en sådan erfaren specialist som Shogun borde känna till. Ett hjul kan då inte driva bilen framåt lika bra som fyra, och särskilt inte i kombinationen lössnö och underkylt regn. Då blir friktionen för låg och det krävs fyrhjulsdrift - vilket en Lexus hybrid saknar. En Landcruiser däremot hade fixat saken, förutsatt att den haft rätt däckutrustning. Med den attityden som Shogun uppvisar i denna fråga rekommenderar jag honom att lämna tillbaka körkortet, alternativt gå en riskorienterad utbildning. Att överskatta sin förmåga i trafiken är i princip den största faktorn bakom alla olyckor. En Toyota med både diesel och fyrhjulsdrift värd namnet. Märkligt att man inte installerar det på övriga fordon likaså. Då skulle man som sagt inte behövt tappa 1/3 av marknaden och förlora pengar. Dessutom skulle man kunnat stävja sin accelererande felfrekvens.

MVH AL

#23
2017-09-15 22:57

Bond. Nej det är inte fyrhjulsdrift i egentlig mening som Lancruiser tex. Men en del tror det......men att man inte kommer uppför en backe med en sådan och sedan skyller på bilen är en klassiker. Man kommer upp med framhjulsdrivna och bakhjulsdrivna så också med en hybridsuv från Lexus om man kan köra bil på ett vettigt sätt. Men jag vet att det tar emot att erkänna detta. Har hört många rövarhistorier genom åren som skyller på än det ena än det andra när felet är ens eget....
Norrlänningar får ta hand om många sörlänningar när de gör bort sig, de vet vad jag menar.....;o)

#24
2017-09-16 01:22

;o) Mycket provocerande nu AL till ingen nytta......;o)

Det beror på föraren oftast när man inte kommer upp som i erat fall. Kommer man upp med både framhjulsdrift och bakhjulsdrift så beror det på föraren om man inte kommet upp med en Lexus Rx hybrid som skjuter på betydligt bättre än en ren framhjulsdriven. Du har själv avslöjat vilken typ av förare ni är.......typiska sörlänningar som norrlänningen skulle säga.

#25
2017-09-16 02:51

Att Shogun blir en farlig förare är ingen provokation utan fakta som har ett starkt empiriskt stöd ute i verkligheten. Mätningar visar att det just är denna förartyp som orsakar mer än 90% av dödsolyckorna som kostar samhället mångmiljardbelopp varje år. Män som överskattar sin förmåga och som i regel slår dövörat när de får vederhäftig och sakkunnig information är just de allra farligaste. Vi hittar dem främst hos rattfyllerister samt i gruppen som kör långt utanför systembegränsningarna.

En Lexus hybrid tar sig inte upp där en vanlig fyrhjulsdriven BMW x-drive gör det. Det har inget med körteknik att göra utan grundar sig i de fysikaliska lagarna och drivsystemets funktion. En viss lutning kräver en given friktion, något som är välkänt bland utvecklare av bilar och trafiksystem. Men Shogun kan försöka sig på att komma av rullarna med Lexus hybrid också, eller köra snabbare på en sjöis med blanka sommarsulor istället för med fulldubbade rallydäck. Det kommer säkert gå strålande;-).

Men som sagt. Denna Landcruiser har man fått till bra. Både dieselmotor och riktig fyrhjulsdrift. Toyota kan när de vill;-). (de säljer ju dieselmotorer i mängder)

MVH AL

#26
2017-09-16 05:06

;o) Som sagt provokation leder ingen vart ;o)

Det är så att ofta förare med fyrhjulsdrift är de som tar stora risker. Tex under svenska rallyt när dessa "experter" kommer körandes med sin xdrive flexdrive etc. Ofta hamnar de vid sidan av vägen och/eller vid sidan av vägen i en backe, har varit med om båda vid fleta tillfällen. Det är körskickligheten som saknas i alla fall när sådant inträffar. Man skaffar sig en statusbil med awd och sedan tror man att man kan köra hur som helst. När man i själva verket klarat sig utmärkt även med en framhjulsdriven bil om man kunnat köra ordentligt. Så är det när din kompis ska uppför backar säkerligen i norrland vid skidanläggningar och som i Värmland under svenska rallyt då de blir världsmästare på rally också......och hamnar ändå längre ut vid sidan av vägen med sin awd bil. Så dessa 90% tillhör AL med sin kompis, sörlänningar som överskattar sin förmåga att köra bil och inte klarar att ta sig upp för en backe som en normalkunnig förare klarar med en fwd bil.

Men visst Land cruiser är en fin bil. Säkerligen den bästa i sin klass på många områden och avseenden som gör att ofta Toyota/Lexus toppar diverse listor i undersökningar som gäller kvalitet, driftsäkerhet, slitstyrka, komfort i kombination sådant som vi kan läsa i undersökningar år efter år tillsammans med andra asiatiska märken, kort sagt sunt bondförnuft mer behövs inte. Då klarar man även att ta sig uppför en backe utan awd om man kan köra.

Jag har även kört Lexus med enbart bakhjulsdrift på sjöis och kört ifrån blåbär med awd bilar. Det handlar enbart om att kunna köra bil på ett vettigt förutseende sätt så klarar man det mesta, utan awd.

#27
2017-09-16 07:43

Håller med Shogun här, många tror idag att man kan inte köra en meter utan awd och har man inte det så fastnar man på minsta blöta löv och bara spinner.

#28
2017-09-16 07:54

Många anser sig vara förstklassiga bilförare men faktum är att väldigt, väldigt många överskattar sin förmåga oavsett hur många hjul som driver.
Fyrhjulsdrift är överlägsen tvåhjuls oavsett hur duktig bilförare man anser sig vara. Man kan nog vara riktigt farlig om man inte förstår ens det.

#29
2017-09-16 08:01

Och man är en lika farlig förare om man inte inte inser begränsningarna med awd. Det blir inte sommarväglag på vintern bara för att man kör awd och de bilarna bromsar inte snabbare än andra bilar.
Hur farlig kan en bilist med fwd vara idag med bra vinterdäck antisladd, antispinnsystem? Den bäst föraren på vintern är den som kör med insidan av huvudet oavsett vilken typ av drivning man har.
Man blir inte automatiskt en bra förare bara för att man har en bil med awd.

#30
2017-09-16 09:15

Exakt hacken .
Det sitter lika många awd bilar som fwd i vire räcket på 1+2 vägarna i vinter före med slaskboch snö modd strängarna
En motivering för småsuv folket är att det är säkrare omkörningar .
Jag ser flera ggr om dan på vintern fenomenet jag skall om till varje pris.
Dagens nya anti sladd och spinn och vad allt heter är dubbelt så bra som för 6 år sedan på många bilar.

#31
2017-09-16 10:37

Shogun är enligt sig själv en riktigt skicklig bilförare. Men hans påstådda skicklighet kommer aldrig kunna ersätta ett sviktande omdöme. Då spelar inte körträningen på is någon roll. Istället är man farligare än snittet. Praktisk körträning måste alltså kombineras med riskinformation för att göra nytta. För att kunna förstå riskerna som trafikmiljön utsätter oss för måste man öppna ögonen. Att förneka elementära fysikalikska spelregler och att dessa kan vägas upp av Shoguns egenupplevda (läs överdrivna) körteknik är inte ett tecken på riskmedvetenhet. Det är, väl i linje med raljansen i hans senaste inlägg, istället ett ett tecken på motsatsen. En sådan förare utsätter både sig själv som andra för en högre risk och är anledningen till att det behövs både trafikregler som allt tyngre investeringar i fysiska skyddssystem samt apparatur.
Men Shogun. Säg mig- hur fort kör du i vinterväglag? Säg en normal 90- sträcka? Med mittsttäng och normal halkbekämpning? Jag är bara nyfiken.

Ja Landcruiser är en riktig bil. Hade Toyota inte varit så dumsnåla skulle tekniken från denna använts på fler modeller. Då skulle man haft en chans i konkurrensen. Det har man inte med hybriden, vars kvalitet är för dålig.

MVH AL

#32
2017-09-16 11:50

Exakt hacken i 29! Precis det jag "försökt" lära ut här. Men som vanligt vet de ju bäst som ligger vid sidan av vägen i en backe vid en skidanläggning eller inte tar sig upp, som en som använder insidan av huvudet med sunt bondförnuft tar sig upp med en framhjulsdriven bil. Man undrar idag hur det är med folks körskicklighet när de måste ha awd numera för att klara en backe när man förr klarade det med framhjulsdrift. Men det är väl statustänket som lyser igenom? Likadant uppträder ofta ( självupplevt) på vägen när dessa bilar ofta med xdrive på bakluckan kommer ikapp, lägger sig 1-1,5 meter bakom bilen och uppmanar att ungefär " flytta på dig här kommer vi för vi har en statusbil och är högre i rang" och ofta under evenemang som svenska rallyt som jag deltar i så ser man detta uppträdande på allmänväg. Och det är inte okey, de är de 90% till stor del.

;o) nu kommer det ytterligare provokationer, jag känner till sorten ;o) I rest my case......

#33
2017-09-16 12:29

Nej Hacken det är en korrekt iakttagelse. Fysikens lagar gäller även en fyrhjulsdriven bil. I fallet Landcruiser har Toyota valt ett riktigt system för fyrhjulsdrift i kombination med en dieselmotor. Det gör att en Landcruiser har betydligt bättre framkomlighet och köregenskaper än en dyr Lexus med hybrid. Dessutom går den snålare. Som jag (och 1/3 av Toyotas före detta kunder) ser det skulle den sammansättningen även sitta hos övriga fordon och SUV:ar från tillverkaren. Då skulle bilarna ha en betydligt bättre kördynamik och framkomlighet. Något som även förare som överskattar sin förmåga har nytta av.

MVH AL

#34
2017-09-16 12:39

Oj, vad många kritiker inlägg här. Land Cruiser har bara 2 st sålda i hela Sverige i augusti månad!

#35
2017-09-16 13:35

Intressant GF. Notera alltså att det sämre hybridalternativet säljer mer. Vi har alltså ett typexempel på ofullständig information där köparna föranleds att tro att hybriden är snål och fyrhjulsdriven samtidig som det verkliga fyrhjulsdrivna och (relativt sett) snåla alternativet Landcruiser, trängs undan från marknaden. Så blir det när skrupelfria och krasst pengahungriga massproducenter tillåts styra.

George Akerlofs välkända " The market for lemons"har väl sällan känts mer aktuell.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Market_for_Lemons

MVH AL

#36
2017-09-17 07:09

LC är bland de få riktigt robusta bilarna som tillverkas idag. Skulle jag bo på landet skulle det inte vara fel med en sån, men då utan lyxutrustning och så bruksig och oöm som möjligt. En bil gjord för att användas.

#37
2017-09-17 08:30

177 hk och 420 nm ur 2.8 liter var dock allt annat än imponerande. Dessa siffror ligger flertalet 2 liters dieslar på idag. Sedan är ju Land Cruiser en klassiskt rambygge med stel bakaxel vilket är utmärkt offroad men inte idealiskt på vägen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.