Bild
Nästa artikel

Här är nya Rolls Royce Phantom

Nyheter

Det är 92 år sedan Rolls Royce lanserade flaggskeppet Phantom. Nu har den åttonde generationen visats upp.

Rolls Royce Phantom VIII är den senaste upplagan av lyxbiltillverkarens mest kända modell. Den skiljer sig inte enormt mycket från föregångaren, men lite bredare, lite kortare och lite mer rundad motorhuv syns ändå på utsidan. På motorsidan är det förstås en V12 som står för driften, men nu för första gången med turbo. Motorn är på 6,75 liter och ger 563 hästkrafter, 100 fler än föregångaren, vilket ska dra bilen från noll till hundra på knappt 5, 5 sekunder. Trots detta ska det, enligt Rolls Royce, vara världens tystaste personbil tack vare bland annat 130 kg ljudisolering.

Priset börjar runt fem miljoner, men räkna med att slänga på en miljon till för tillbehörslistan. Den är naturligtvis omfattande och det mesta går att ordna, vill du till exempel ha familjevapnet lasergraverat på en platinaplatta så finns det förstås tillgängligt.

Diskutera: Vad tycker du om Rolls Royce Phantom VIII?

Kommentarer

#1
2017-07-28 10:50

Dè är väl bilen som kommer före phantom IX

#2
2017-07-29 11:27

Blir nog omöjligt att använda den. Till vardags. Tanken att ta bilen till ICA och parkera bland handlande kär...människor är olidlig. Så då fick man ha en begagnad Dacia som komplement.

#3
2017-07-28 12:29

Nu ser den mera ut som den där kinesiska kopian dom visade i Top Gear för ett pår år sedan.

#4
2017-07-28 12:42

Äntligen riktig öppning på framdörrarna :-)

#5
2017-07-28 16:51

Har du råd med den här bilen pinjong så behöver du nog inte heller själv köra till ICA, antagligen äger du ICA.

#6
2017-07-28 16:52

Äntligen turbo, Rolls börjar komma ifatt Bentley snart :-)

#7
2017-07-28 16:54

Kan man få dragkrok och takräcke på'n?
Är den miljövänlig?

#8
2017-07-28 18:17

Jag stör mig på grillen, den ska vara rak och helt vertikal på en RR!
Nu ser den helt riktigt ut som en kinakopia, fixar dom inte till det kommer jag inte att beställa någon!

#9
2017-07-28 18:53

Jon Olsson har både takräcke och extraljus på sin.

http://www.avtoblog.com/media/2017/06/AVTOBLOG-Jon-Olsson-RR-8.jpg

#10
2017-07-28 18:56

130 kg ljudisolering....vad säger styggavargen om det? :-)

#11
2017-07-28 19:04

130 kg ljudisolering är vad fattades i min gamla Mazda 3 från 2016...

#12
2017-07-29 11:25

Om man verkligen vill glänsa så tror jag att RR är fel i Sverige där det räcker med avsevärt billigare bilar för att sticka ut. I Monaco är det förmodligen ett måste dock.

#13
2017-07-28 21:28

Prefekt bil för begravning ceremoni!

#14
2017-07-28 22:17

Bara 130 kg, jag har 100 kg ljudisolering i min Octavia och vad jag har förstått så har Volvo XC60/90 nog minst 800 kg ljudisolering... så måste det ju vara, därför väger de 2 ton eller mer!? Eller A.L, har du input till oss du som vet exakt?

#16
2017-07-29 09:23

Går det att sätta dragkrok och takbox på en sådan container?? :-)

#17
2017-07-29 10:36

Hundter, det lår gå att få en bankbox på taket. Ingen dragkrok, men väl en bogserögla fram utifall du får soppatorsk.

#18
2017-07-29 17:55

Badman, men andra är seriösa när de säger att SUV's högre vikt beror på isolering? Eller att säkerheten i en bil måste väga flera hundra kilo så bilen blir två ton tung? Jag vet att jag gick över en gräns, med verkar helt OK att kritisera allt jag säger fast allt jag säger är sunt förnuft och sans.

#19
2017-07-30 09:42

Hur kan någon betala så mycket för en så ful bil

#20
2017-07-30 11:43

RR ska ha cred för att den inte har nån "hockeyklubba"
BMW 5&7 serien ser ju för gräslig ut där.

#21
2017-07-31 15:23

Tänk och blåsa om en prius med en sån pjäs. Vilken dröm!

#22
2017-07-31 20:06

RR står för tradition och sober elegans.
Man har haft en del misslyckade exemplar genom historien, men den här för tankarna till ett bepansrat militärt fordon.
Ser ut att vara byggd av armerad betong.

#23
2017-08-03 19:15

Vacker? Njae ...
Imposant? Ja, definitivt!

Den här kolossen ber inte om ursäkt, den ÄR.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.