Nästa artikel
Här är nya Porsche 911 Turbo S – kvickare än någonsin
Nyheter

Här är nya Porsche 911 Turbo S – kvickare än någonsin

Publicerad 4 mars 2020
Porsche har lanserat en ny generation av "accelerationsdräparen" 911 Turbo S.

Porsche har visat upp Turboversionen av senaste generationen 911. Modellen heter fortfarande Porsche 911 Turbo trots att resten av versionerna i 911-programmet numera också har turbohjälp.

Precis som tidigare har Porsche 911 Turbo en 3,8-liters boxersexa och fyrhjulsdrift, men motorn beskrivs som ”helt ny”. Turbo S-versionen som visas först har numera 650 hästkrafter vilket är 70 fler än i föregångaren. Vridmomentet ökar med 50 Nm till 800 Nm.

Det innebär att accelerationssprinten till 100 km/h ska gå på 2,7 sekunder med åttastegad dubbelkopplingslåda. Som jämförelse klarar elbilen Porsche Taycan Turbo S samma sprint på 2,8 sekunder. Accelerationstiden till 200 km/h har kapats med en sekund till 8,9 sekunder.

Den nya modellen är två centimeter bredare än tidigare och har även fått bredare spårvidd. Porsche 911 Turbo S har 20-tumshjul fram och 21-tummare bak och det finns en ny generation av Porsches keramiska bromsar som standard.

På insidan får 911 Turbo S förstås ta del av alla nyheter från ”vanliga” 911 Carrera, bland annat i form av uppdaterat infotainmentsystem.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-03-04 19:48
Bilräven

Tråkigt och gammaldags att fortsätta bygga på fossildrift när alla försöker minska utsläppen. Även Porsche Taycan är ju med på noterna- så varför fortsätta denna ”never ending” match?

#2 • Uppdaterat: 2020-03-04 20:35
hans.antnas

Tråkigt för Porsche om Miljöpartiet får igenom sina fartbegränsningskrav

#3 • Uppdaterat: 2020-03-04 20:45
FAB

Men bra för oss som inte har bilen som leksak.

#4 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Tänk ett så fossilt tänkande, att behöva skryta om och värdera hur lång tid en bil behöver för att nå 100km/tim. Räcker att testa sin egen bil en gång och konstatera att det var väl ett helt onödvändigt mätvärde. Är väl bättre att skaffa sig en ångkatapult från ett hangarfartyg om man har så bråttom iväg.

#5 • Uppdaterat: 2020-03-04 23:00
Apex

Drömbil

#6 • Uppdaterat: 2020-03-04 23:07
Henrik M

Jag anser fortfarande att omkörningsprestandan är betydligt viktigare än 0-100. Inte för att denna 911 lär vara direkt slö där heller, men om man ska välja en prestanda som ska vara wow-faktor på så hellre 70-120 än 0-100.
Minns ju 9000 2,3 turbo när den kom, den hade ju vassare omkörningsprestanda än många av dåtidens sportbilar.

#7 • Uppdaterat: 2020-03-05 06:58
Klarsynt

Vilken skönhet: Absolut åtråvärd för de som letar efter den här typen av fordon att leka med på bana och annat.

.

#8 • Uppdaterat: 2020-03-05 08:35
L. Mäkinen

Henrik,
Saabens acceleration var snabbare från 70-110 på högsta växeln än många andra, men långsammare 80-120 än många. Det krävde dessutom att man började mäta när man hade fått upp laddtrycket och inte när man vinklade högerfoten.
Jag tror inte att Porsche har highlightat accelerationen från stillastående i sina dokument, men det är en siffra som är lätt att citera. Efter 993 har 911 turbo varit mer GT än sportbil.

#9 • Uppdaterat: 2020-03-05 10:17
Apex

Guran

Kanske om man kör en 4-cylindrig diesel, det är nog lite roligare att köra 0-100 snabbt i en 911:a med boxersexa.

Däremot tycker jag inte att det spelar så stor roll om en bil klarar av det på 3, 4 eller 5 sekunder.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.