Bild
Nästa artikel
Nyheter

Porsche 911 lyssnar efter vattenstänk

Publicerad 8 januari 2019 (uppdaterad 8 januari 2019)
Så här fungerar körläget ”Wet mode” som ska motverka vattenplaning i nya Porsche 911.
I slutet av november 2018 presenterade Porsche nya generationen av sportbilen 911. Som standardutrustning har den ett nytt körläge inprogrammerat: Wet mode. Porsche säger sig vara först i världen med tekniken, som gör att bilen kan upptäcka om det finns vatten på vägbanan för att sedan varna föraren och ställa om kontrollsystemen.
 
Nu berättar Porsche mer ingående om hur funktionen är uppbyggd. Bilen använder sig av mikrofoner som sitter fastmonterade i de främre hjulhusen. De lyssnar kontinuerligt efter ljudet och styrkan av eventuellt vattenstänk som drivs upp av däcken. Så fort sensorerna upptäcker vatten på vägbanan får föraren en visuell varning. Sedan kan han eller hon välja att aktivera körläget Wet mode.

Med det aktiverat dövas gasresponsen en aning och automatlådan behåller högre växlar. Dessutom ställs bakspoilern in på maximal dämpning, differentialspärren begränsas och flikarna frontens luftintag är vidöppna.  

Porsche säger att taktiken med ljudsensorer som mäter vattenmängd skiljer sig från exempelvis regnsensorer kopplade till vindrutetorkarna, eftersom vindrutetorkarna enbart styrs optiskt utifrån mängden vattendroppar på rutan. 

Det vattenanpassade körläget togs fram redan på 1990-talet, till ett koncept som Porsche jobbade med, men det är först nu det hittar in i serieproduktion. I videoklippet nedan kan du lära dig mer om Wet mode.

Diskutera: Vad tycker du om Porsche 911?   

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.