Bild
Nästa artikel

Här är nya BMW X6

Nyheter

Ny design och ny motor i X6:an som är större och starkare än sina föregångare.

BMW:s X6 har sålts i över 400 000 exemplar sedan lanseringen 2008. Nu är den tredje generationen här. Den tyska biltillverkaren utlovar en större, starkare och lyxigare bil.

De motoralternativ som X6 erbjuder är två bensinmotorer och två dieselmotorer, däribland toppmodellen BMW X6 M50i. Den drivs av den nyutvecklade V8-motorn på 530 hästkrafter som även hittas i nya 8-serien.

Bilen har blivit 26 mm längre och 15 mm bredare. Markfrigång är 6 mm lägre än förgående modell som i kombination med 42 mm längre hjulbas ska ge en lägre tyngdpunkt och en sportigare upplevelse.

Som standard kommer nya BMW X6 med xDrive intelligent fyrhjulsdrift. Detta med effektoptimerande kraftöverföring mellan hjulen och vid dynamiska körförhållande kommer bilen att prioritera bakhjulsdrift. 

Inne i bilen har föraren en hög sätespositionen. Som standard kommer ett klimatsystem indelat i 2,5 zoner, som tillval kan detta uppgraderas till ett system med 4 zoner. Det finns också ett flertal lyxiga tilläggsalternativ. Bland annat kan man välja till ett ”Ambient Air-paket” som fräschar upp luften i bilen och låter föraren välja mellan 8 olika dofttyper. Vill man verkligen lyxa till det kan man även få en termostatisk mugghållare.

Billigast är xDrive30d-varianten som kommer gå loss på 724 600 kronor. X6 xDrive40i är snäppet dyrare och kommer kosta 737 600. X6 M50i och X6 M50d går båda gå loss på 935 100 kronor.

Nya BMW X6 har världspremiär på evenemanget IAA Cars 2019 i Frankfurt am Main, och lanseras på marknaden i november 2019.

Diskutera: Vad tycker du om nya BMW X6?

Kommentarer

#1
2019-07-03 12:16

Först bygger man den högre, sedan lägre.. sportigare framtoning... hahaha, hur skall de ha det? Frånsett detta måste detta vara den sämsta konstruktionen som någonsin skapats!? Vilka egenskaper blev positivt med denna högre "sport" sedan? Den typiska köparen måste vara en person som inte vill köra en SUV men ändå sitta lika högt för att status idag verkar vara hur högt över man sitter över andra bilar och kan se ned på dem. Höjden av status är nog en XC90... nästan som att köra en lastbil.

#2
2019-07-03 12:53

En perfekt bil för de miljömedvetna

#3
2019-07-03 13:16

Karosstypen måste vara en av dom onödigare och dessutom är BMWn så ful att klockorna stannar.
En vanlig bil som man stängt in en ballong i och blåst upp och det blev det det blev.
Groteskt översvälld.

#4
2019-07-03 13:17

Oj, den var riktigt ful tycker jag. Grillen är förskräcklig.

#5
2019-07-03 13:30

Jag ger "mso 1000" full pott för kommentaren!

#6
2019-07-03 13:50

Hellre denna en volvo;)

#7
2019-07-03 14:28

Vulgär USA-anpassad grill, och sedan de stora bromsluftintagen till det. Usch.
Bakänden ger lite tårta på tårta-intryck. Som om de vill ha in liiite mer detaljer.
Nej, X6 var inte snygg, och nya är inte bättre. Men, de siktar väl rakt mot Lexus, som heller inte är snygg.

#8
2019-07-03 14:44

Passar inte "bilskam" på denna groteskhet?

#9
2019-07-03 15:46

en ny folkbil

#10
2019-07-03 15:49

Det perfekta fordonet för individualisten som fullständigt struntar i rådande trender och politikernas för stunden rådande agenda.

...och de mindre bemedlades förtäckta åsikter, en jantedödare av rang med andra ord...

Denna skapelse kommer naturligtvis att förpassas till marginalen i försäljningsstatistiken, men hatten av för att någon fortfarande vågar vara annorlunda i dagens likriktade samhälle.

#11
2019-07-03 16:00

Utseendemässigt det snyggaste BMW visat på länge, sjukt maffig, härlig och troligtvis riktigt go att köra! Men, så otidsenliga motorer! Denna med eldrivlinan de precis visat i en test-5-serie vore riktigt trevlig däremot!

#12
2019-07-03 16:11

Korkat i kubik att överhuvudtaget publicera sånt strunt Vi bilägare har tappat greppet!

#13
2019-07-03 17:09

bengt: Så du tycker att tidningens ledning ska börja censurera och välja/bestämma vad vi som konsumenter bör få läsa om och se?! Jo, den principen har ju visat sig fungera bra i en del andra länder......

#14
2019-07-03 17:10

Ser lite blek och intetsägande ut.. inte sant?

#15
2019-07-03 17:13

Bakdelen är helt obegriplig, ser ut som om man tagit en bakdel och lagt ovanpå en annan bakdel.

#16
2019-07-03 17:29

Hackenbush

Ser inte bakdelen på alla coupéversioner av SUVar ut så? Porsche har med sin Cayenne lyckats bäst hittills

#17
2019-07-03 17:38

Det är sådana här fordon, och mycket större, som resten av världen inhandlar och kör runt med. Ford F-150, t ex, är världens mest sålda bil, år efter år. Titta på bilderna och läs artikeln och inse hur totalt meningslöst svensk bonus-malus är, och hur alla skattepengar som används till blodsbatteribilar, och lämnar landet, är helt och totalt meningslösa. Om man nu vill slarva bort svenska skattebetalares pengar så hade inköp av utsläppsrätter varit oerhört mycket effektivare.

Jag kan inte påstå att jag vill ha en, men det är en sjukt snygg bil. Brutal på något vis. Helt meningslös, men så är ju handväskor för 100 000 från Hermes också. Och mycket annat. Har man nu stålar och ett behov av att visa sig i en så är det var mans ensak: I resten av världen köper folk F-150 om 2.5 ton.

.

#18
2019-07-03 17:43

Hultarn #7
Det är Kineserna man anpassat grillarna på nya BMW:ar. Kallas Kinagrillar och ser helt förjävliga ut. Lexus börjar snart se återhållsamma ut.

#19
2019-07-03 18:14

Jo Apex, det är nog så och jag håller även med om Cayenne.
Får tillägga att jag förut tyckt om bmw, har ägt 3 st. bland annat E34 som i mitt tycke är den snyggaste modellen någonsin.
Nu är bmw mest groteska och överprisade.

#20
2019-07-03 18:35

Verkligen ett horribelt utseende!
Förskräckligt om alla biltillverkare ska börja med kinesisk design på sina produkter.

#21
2019-07-03 18:56

Nej då Nisse, det är statusbilaran som skall synas, tydligt visa upp att du har råd att äga en dyr bil.

#22
2019-07-03 19:45

Haha, detta är nog en vattendelare... antingen älskar man konceptet eller tycker det är helt misslyckat.

#23
2019-07-03 19:46

Det är nog så som det sägs, har man mycket pengar har man ofta dålig smak. Det viktigaste är att pengarna syns.

#24
2019-07-03 20:39

Men sen vad som är god smak i Kina avviker troligen från den Svenska jantenormen

#25
1
2019-07-04 08:07

Äckelbil

#26
1
2019-07-04 08:12

Henrik M. Tidningen väljer vad de vill skriva om. Givetvis. Hur skulle det annars gå till ...

#27
1
2019-07-04 08:15

Bonus Malus är inte verkningslöst. Kolla statistiken.
Om en svensk miljöbil hamnar utomlands så är den lika mycket mindre miljödålig för det. Det spelar ingen roll.

#28
2019-07-04 09:46

1: Nu verkar du ju inte så seriös baserat på hur du skriver men ändå, ja självklart väljer tidningen vad de ska skriva om. Men om du är fungerande tror jag du förstår vad jag menade. Skulle de sitta och välja ut artiklar baserat på vad de anser folket bör läsa av lämplighetsskäl för att styra folket "rätt". Då är det illa ute.....
Som det är nu att de väljer ut det de tror "säljer" bäst, får mest klick m.m, det är det normala och rätta i en marknadsekonomi som vi lever i.

#29
2019-07-04 11:09

Det här är väl en bilnyhet och ViB skiljer väl sig inte på något sätt jämfört med andra nätbaserade tidskrifter. Använder man Google kan man se att nyheten rapporteras på flera andra håll.

#30
2019-07-04 11:17

Självklart måste vib få skriva artiklar om nya bilar oavsett märke eller modell.
Det är deras jobb.
Trots att man kanske inte gillar bilmärket eller modellen så kan det vara intressant att läsa om den.
Jag gillar inte denna bilen men jag har inget emot att de skriver om den.

#31
2019-07-04 13:21

Om möjligt ännu mer vulgär än föregångaren.

Den ultimata bilen människor med för mycket pengar, ett enormt behov av att framhäva sig själva och framför allt visa att du är totalt befriad från någon som helst förmåga att förstå vad god smak innebär...

Visst säljer den och ger märket goda intäkter men vad gör den med BMW's märkesimage? Mår illa på riktigt varje gång jag ser en...

#32
2019-07-04 13:35

Rålle: Och vem bestämmer vad som är god smak? Du? Smaken är och kommer alltid vara en subjektiv bedömning. Personligen tycker jag denna är riktigt snygg, en enorm närvaro och pondus! Hade den funnits med en drivlina jag vill ha hade det vart stort habegär på den. Tror att oavsett vad just du tycker så tror jag tvärtom att den är bra för BMW:s image, är ganska säker på att deras marknadsavdelning gjort lite noggrannare undersökningar än att fråga några svenne banan om de mår illa av att se den :)

Sen i övrigt är jag inte ett dugg förtjust i de nya modellerna från märket i fråga, detta var ett undantag. Och tyvärr verkar de ju ligga väldigt efter med elektrifieringen.

#33
2019-07-04 14:18

Exakt Henrik. Jag bestämmer det och angående "Svenne Banan" så är min erfarenhet att det är just sådana som tenderar att tycka om såna här "maffiga" bilar ;-)

Och BMW's image som tillverkare av körglada, linjesköna sedaner och kupéer är sedan länge passé. "The ultimate driving machine" gäller inte alls numer för någon modell idag undantaget 2-serien. Och absolut inte X6. Men detta stuk går ju hem i Ryssland och arabstaterna så varför inte. Nationaliteter som ju på alla plan är kända för sin exceptionella "goda" smak eller inte...

#34
2019-07-04 17:35

en bil för fanatiker

#35
2019-07-04 18:27

BMW har väl utformat denna modell riktad till en annan målgrupp än tidigare. En målgrupp som förmodligen har andra preferenser och intressen. Jag kan ju gissa mig till att sköna former och snygg design inte är ett starkt intresse i den målgruppen.
Som Rålle skriver, BMW lär inte förbättra sin image med denna modell.

#36
2019-07-04 19:16

Den var ful redan tidigare.
Det är inte många BMW-modeller idag som är snygga.
Bra bilar, men …

#37
2019-07-06 17:24

Jag såg nyligen en dokumentär om Dieter Rams och när man tittar på nya X6:an kan man inte låta bli att undra var tysk design har tagit vägen.

En bil som tilltalar nyrika kineser och amerikanska gangsterrappare.

#38
2019-07-07 20:29

Jag såg också det programmet, Vorwärts. Jag gillade verkligen Brauns produkter när Dieter höll i ritstiftet. Det är en kost att få det enkla att bli riktigt estetiskt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.