Nästa artikel
BMW X5 och X6 uppdateras – här är nyheterna
Nyheter

BMW X5 och X6 uppdateras – här är nyheterna

Publicerad 8 februari 2023 (uppdaterad 8 februari 2023)
Mildhybrider över hela programmet, uppgraderade förbränningsmotorer, längre räckvidd för laddhybriden, ny interiör och flera nya funktioner. Kort sagt: Mycket nytt när BMW X5 och X6 nu når halvlek, i väntan på en helt ny generation.

I väntan på en helt ny generation ger BMW nu syskonen X5 och X6 en facelift och teknisk uppdatering. Samtliga versioner, både i det sex- och åttacylindriga programmet, är numera mildhybrider. När det gäller den sexcylindriga 3-litersmotorn med dubbelturbo så har effekten höjts till 375 hästkrafter.

Även V8-programmet har setts över. Den nya 4,4-liters V8-motorn är ett verk av BMW:s särskilda M GmbH-division, med 523 hästkrafter och 750 Nm. I samband med detta utgår den föregående V8:an, vilket innebär att samtliga V8-modeller, oaktat om bilen i övrigt är en M-produkt eller ej, får en riktig M-motor och mildhybridteknik.

Eldriften utgörs över hela modellprogrammet en 9 kW och 200 Nm stark elmotor som bistår förbränningsmotorn med kraft vid behov.

Självklart behåller BMW också en särskild laddhybrid i sitt modellprogram. Den kombinerar en rak sexcylindrig 313-hästars bensinmotor med en 70 kW elmotor. Den systemtekniska effekten, i kombination med en tidsbegränsad overboost-funktion, uppger BMW landar på 490 hästkrafter och 700 Nm.

Kraften fördelas av tillverkarens 8-stegade Steptronic Sport-dubbelkopplingslåda. BMW uppger att deras laddhybrid X5 xDrive50e kan nå upp mot 11 mils räckvidd som längst på ren eldrift enligt WLTP-cykeln, vilket gör den till en av de laddhybrider med längst elräckvidd.

Även dieselsidan har setts över och kombineras med mildhybridteknik. Dieselmotorerna får nya kolvar, en optimerad oljeretur och helt nytt insprutningssystem. Tillsammans med eldriften uppnås 298 hästkrafter och 670 Nm vridmoments samlad systemeffekt.

Tillverkaren uppger att bränsleförbrukningen pendlar mellan 7,1–8,2 liter/100 km för nya X5 xDrive30d och 7,0–7,9 liter/100 km för coupéversionen X6 xDrive30d.

Både X5 och X6 får adaptiva dämpare som standard. Toppmodellerna får också BMW:s bakaxelstyrningen Integral Active Steering som standard, något som blir tillval för övriga modeller i programmet.

I tillvalsprogrammet finns även luftfjädring, ett särskilt xOffroad-paket och flera tekniska säkerhets- och bekvämlighetssystem. Utfartsradar, nödstoppsassistans, filbytesassistans vilket också omfattar på- och avfartsassistans.

Vidare mot det som ögat kan uppfatta. Strålkastarna har en 35 mm smalare design i förhållande mot tidigare. Som tillval erbjuder BMW led-strålkastare med Matrix-teknik och helljusassistans.

När det gäller BMW:s signum, njurarna som utgör grillen, så erbjuder tillverkaren dem med konturbelysning. Sportcoupén X6 utrustas nu med M Sport Package standard, vilket innebär mörka inlägg för grill och andra yttre detaljer, annan utformning för sidokjolar och särskilda ändrör för avgassystemet. Motsvarande paket blir tillval för familjesuven X5.

Toppmodellerna X5 M60i xDrive och X6 M60i xDrive släpps också i två unika kulörer: M Marina Bay Blue metallic för X5 och Man Green Metallic för X6. Dessa modeller kostar över 26 000 kronor per år i fordonsskatt under de första tre åren.

Även invändigt väntar nyheter. Instrumenthuset är helt digitalt och designad i en svag böj som omger föraren. Den digitala instrumenthusskärmen består av en 12,3-tums informationsskärm som placerats sida vid sida med en 14,9-tums tryckkänslig infotainmentskärm.

Det är tydligt att BMW designmässigt vill knyta banden närmare X7, vilket även gäller den breda mittkonsolens utformning.

Utöver flera traditionella förarassisterande system och en traditionell 360-graders parkeringsradar erbjuds också en särskild automatisk parkeringsfunktion. Den som har en iPhone och som laddar hem My BMW-appen ska då kunna fjärrstyra funktionen från 200 meters avstånd. BMW nämner ingenting om samma funktionen även stöds för Android-användare.

Däremot ska en rad andra fordonsfunktioner gå att styra, både från iOS och Android-mobiler. Bland dessa funktioner finns stöd för att låsa eller låsa upp sin bil samt en optimerad smartphone-integration med bilens eget datorsystem med 5G-uppkoppling.

Ytterligare en nyhet är att My BMW-appen nu också omfattar en fullständig laddningslogg riktad mot laddhybriden X5 xDrive50e, så att ägaren får en enkel överblick över laddtid och laddkostnad.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.