Bild
Nästa artikel
Nyheter

Här är Morgans nya instegsmodell – med BMW-motor

Publicerad 3 mars 2020 (uppdaterad 3 mars 2020)
Efter 70 år ska Morgan ersätta den fyrcylindriga modellen, och nykomlingen får betydligt modernare teknik.

Det var länge sedan brittiska sportbilsmärket Morgan hade så bra fart i utvecklingen av nya modeller som nu. 

För ett år sedan presenterades Morgan Plus Six med sexcylindrig motor från BMW och en helt ny aluminiumplattform som är betydligt modernare och mer vridstyv än i de äldre modellerna. Faktum är att Morgan Plus Six är märkets första nya modell på hela 19 år.

Nu kommer nästa nyhet som lär bli minst lika viktig: instegsmodellen Morgan Plus Four som märket hoppas ska öka försäljningen med hela 30 procent. Föregångaren hade teknik från 1936 och har byggts i 70 år.

Morgan Plus Four bygger på samma teknik som Plus Six, men som namnet antyder finns en fyrcylindrig motor under huven och även denna hämtas från BMW. Den har 260 hästkrafter och 400 Nm vilket borde sätta bra fart på bilen som bara väger 1 009 kilo. 0–100 km/h ska gå på 4,8 sekunder.

Men trots den moderna BMW-tekniken under skalet lovar Morgan att Plus Four ska vara traditionerna trogen: bilen har fortfarande en handbyggd ram i askträ. Modellen finns med både manuell låda och automatlåda.

Morgan Plus Four byggs precis som de övriga modellerna för hand i Morgans fabrik i Malvern nära gränsen mot Wales. Priserna börjar på 63 000 pund vilket motsvarar 770 000 kronor före tillval.

Kommentarer

#1 • 2020-03-03 19:42
L. Mäkinen

Jag föredrar 3 wheeler.

#2 • 2020-03-04 10:16
Rasmus Palazzi

Fin bil, men tycker tyvärr att Morgan går lite i fel riktning. Jag förstår de ekonomiska incitamenten då man nu säkert börjar locka kunder som köpt mer "vanliga" sportbilar.
Men att ha en basversion som numera har 255hk och kostar 800.000kr känns väldigt lite Morgan. Det har ju aldrig varit en lågkostnadsbil, men när man övergav 4/4 förra året så tappade man ett helt segment. Det var ju en bil för under 500.000kr och med 110hk, och i min värld är knappast Morgan 3-wheeler ett substitut (inte ens en bil..).

Också besviken över att man med denna version inte erbjuder en hardtop såsom med Plus 6. När man redan talar om summor över 800.000kr så skulle jag (om jag hade pengarna) kunna tänka mig att hosta upp de extra 120-150.000kr det krävs för en Plus 6 med hardtop. I ett land som Sverige känns det som att det ger 2 mån extra användning/år.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.