Nästa artikel
Provkörning: Morgan Plus 8 (2012)
Provkörning

Provkörning: Morgan Plus 8 (2012)

Publicerad 1 oktober 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Plus 8 var en raketsnabb modell som 1968 räddade Morgan. Nu är den här igen, med nästan samma gamla kaross som alltid men med ett betydligt modernare chassi. Rolighetsvarning utfärdad!

Mitt i sin sköna och lagom inpyrda traditionsrikedom är Morgan ett spännande bilföretag. Visst, den stora, nästan oöverskådliga fåran Morganmodeller ser ut ungefär som den alltid gjort på den här sidan Kristi födelse och de ordinarie modellernas antika framvagn med sina ”sliding pillars” är ju bara för rolig.

Men Morgan har också modernare idéer i rockärmen. Man har visat spännande hybridbilar och i produktion finns de märkligt retromoderna och teknik-/aluminiumspäckade Aero Coupé och Aero Supersports.

Och så är det Morgan Plus 8, banbrytaren som vid sin första debut 1968 trädde in som en räddande ängel för företaget och gick åt som smör i USA. Det var en bil nästan alla ville ha men väldigt få kunde köpa eftersom Morgans hantverksmässiga produktion var och fortfarande är låg. Sådant skapar lönsamhet.

Plus 8 gick som ett skott och var ett tag Englands axsnabbaste bil. Motorn var en 184-hästars 3,5-liters lättmetall-V8 från Rover (ursprungligen GM) och Plus 8 kom att tillverkas i 36 år, till 2004. Ingen längre epok att orda om i företagets historia, men ändå. Nu är modellen här igen, denna gång försedd med samma V8 som används i Aero-modellerna: en 4,8-litersmotor från BMW och som i detta utförande presterar hela 367 hk.

Det garanterar en högst speciell upplevelse, olik allt annat på fyra hjul, ty Morgan Plus 8 väger inte mer än ca 1 250 kg inklusive förare. Det ger en vikteffekt på verkligt låga 3,26 hk/kg och därmed förutsättningar för raketacceleration.

Den grällt röda provbilen har sexväxlad automatlåda, vilket den renlärige kanske fnyser åt. Men tack vare dess manuella växlingsmöjlighet blir det en mycket mer intensiv körupplevelse än befarat. Alla sinnesintryck strömmar nämligen ofiltrerade rakt in i den som kör en Plus 8. Fartvinden, det enorma motorljudet, den blixtrande accelerationen, dofterna – och inte minst det tillfälliga slagregnet som sipprar in här och var i de generösa gliporna kring den annars välgjorda suffletten. Komfort? Icke. Men nära naturenkänslan är desto större!

Rent visuellt är bilen en mullig upplevelse. Karossen är 110 millimeter bredare än de fyrcylindriga modellernas, man anar hur den engelska settern vintertränat upp sig till rottweilerformat. Överallt finns det läckra detaljer att fästa ögonen på, till ett bakgrundsackord av att detta är en verkligt handknackad bil: den dubbelvikbara motorhuvens rader av exakt utskurna slitsar, de tre näpna vindrutetorkarna med kromade armar, vindruteramen, framskärmarnas flyktiga linjer, den typiska grillen...

Inredningen är bitvis lika läcker, med knubbig, maskinfräst aluminiumväxelspak och handbromskrycka, snygga och fasta stolar, lysande startknapp och klassiska visartavlor. Samtidigt är krockkudderatten ful som stryk och den karossröda instrumentpanelen ganska långt från gängse uppfattning om hur en riktig engelsk ”bräda” ska se ut.

Chassit är i princip hämtat från Aero-modellerna och består av aluminium. Askträ som i de mindre bemedlade modellerna används här betydligt mer sparsamt och för första gången kan man tala om vridstyrka i byggnationen. De moderna, individuella hjulupphängningarna med dubbla triangellänkar kommer också från Aero 8, så Plus 8 är Morgans framtidsteknik klädd i den traditionella karossen.

Bilen far och hoppar ändå lite hit och dit, körprecisionen på lite sämre väg är låg – men so what? Det här är ju en bil enbart för nöjes skull och roligt är det hela tiden i Plus 8.

Fort går det, riktigt överdängarfort om jag vill. Det känns som om bilen når 100 knyck på någon sekund. Att köra Morgan Plus 8 årgång 2012 är ungefär som att spela golf på The New Course i golfens vagga St. Andrews i Skottland.

Riktigt inbitna skottar menar att ”den nya banan”, invigd så sent som 1895, nog blir bra när den fått växa till sig och hänvisar sedan till The Old Course där golf spelades för 600 år sedan.

Riktigt så gammal är nu inte grundkonstruktionen i en fyrhjulig Morgan, men firman i Malvern Links byggde enbart trehjuliga bilar från starten 1910 fram till 1936. Då kom det historiska steget från tre till fyra, men man glömde aldrig sin historia. Den nygamla trehjuling som visades för ett par år sedan säljer i dag som smör och garanterar att Morgan fortsätter att göra som alltid: blandar och ger mellan dåtid, nutid och framtid, med en märklig förmåga att tima exakt rätt.

Diskutera: Vad tycker du om Morgan Plus 8?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Morgan Plus 8

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Morgan Plus 8

PRIS, FRÅN KR: Cirka 995 000 kr.

MODELL: Roadster.

SÄLJSTART: Nu.

MÅTT, CM: L 401/B 175/H 122.

TJÄNSTEVIKT, KG: Cirka 1 200.

MOTOR: V8, två överliggande kamaxlar/cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Volym 4 799 cm3. Max effekt 367 hk (270 kW) vid 6 300 v/min. Max vridmoment 490 Nm vid 3 400 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Motor fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell eller automatisk låda.

PRESTANDA: Toppfart 249 km/tim. 0–100 km/tim 4,5 s.

FÖRBRUKNING: 12,1 l/100 km (automat).

CO2-UTSLÄPP: 282 g/km.

KONKURRENTER: Andra Morgan-modeller, Caterham, Westfield, hustruns tilltänkta häst.

Plus: Att den finns, pryl- och körkänsla, fartresurser, glädjespridare.

Minus: Ful ratt, åkkomfort, otät.

Vad nytt? Nygammalt modellnamn, nu något breddad och med V8 från BMW.

För vem? För dig som vill ha kul och inte tröttnar på att vänta på ditt exemplar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-10-01 14:20
saabnisse

Ja ratten är verkligen inte rolig, den stör hela linjespelet.
Undrar vad man tänkte på när man valde den, krockkudden kan ju få plats i en passande ratt också.
Men har man råd med 1 mille så har man ju femtusingar över att lägga på en ny ratt!

#2 • Uppdaterat: 2012-10-01 17:57
Roy J

Jag gillade Morgan skarpt för 40 år sen. Den var en nostalgitripp redan då.
Trots handknackad kaross känns det här lite väl mycket som en kitcar, ett hembygge.
Flera nya plastbitar är simpelt utförda och ratten är, precis som konstaterats av andra, riktigt missprydande.
En bil med dessa linjer måste vara homogen i sitt formspråk.

Med Aero är det en annan sak. Den är så speciell att vad som helst funkar...

#3 • Uppdaterat: 2015-02-08 17:58
Rustscheff

Ratten kommer från Aston Martin...man vänjer sig.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.