Bild
Nästa artikel

Här är Lexus framtids-suv

Nyheter

Lexus stora bidrag till bilmässan i Detroit är det lyxiga crossover-konceptet LF-1 Limitless. Se bilderna här.

Kommentarer

#1
2018-01-16 16:11

Jag tycker att den ser ut som "Molten Butter" eller utkletat kopparpasta?

#2
2018-01-16 16:30

Origamikursen fortsätter ser jag.

#3
2018-01-16 16:42

Sidoprofilen och baken är helt OK, men den där fronten... Kan de inte sluta med att använda förskoleklassen som formgivare till fronten?
Jag noterar att de "glömt" handtagen på bakdörrarna, men det är ju som sagt ett koncept.

#4
2018-01-16 16:45

Håller med hultarn. Helt ok från sidan och bak men fronten..... herregud.
En sämre version av rovdjuret utan mask..

#5
2018-01-16 17:31

Bakdörren har visst handtag hultarn. Sitter lite lågt bara.

#6
2018-01-16 18:56

Ja vilken normalt funtad individ överväger ens en sådant front?

Det måste vara det fulaste som någonsin har skapats.

MVH AL

#7
2018-01-16 19:34

Den är smält av nånting men svårt att säga av vad. Toyota verkar följa Mazdas exempel som tillverkar mer ord än bilar. Zoom zoom, kudo, jimba ittai, skyaktiv, .... Vilken front! Vilken syn! Man får ont i magen.

#8
2018-01-16 19:48

grotesk nos..

#9
2018-01-16 20:22

De är ändå konsekventa!
Inga förskönande snedsteg här inte.

#10
2018-01-16 20:52

Efterdyningar av ett nationellt trauma utlöst av tsunami- och kärnkraftkatastrofen ?

#11
2018-01-16 22:47
#12
2018-01-16 22:53

Gillar den fronten faktiskt, säga vad man vill om Lexus men de är i alla fall konsekventa.

Skönt med bilar som sticker ut och vågar vara annorlunda, mer sånt tack...

#13
2018-01-17 01:06

Snygg och fräsch design men jag undrar hur mycket bagage man får in i skuffen?

#14
2018-01-17 06:25

Tunga, fossilslukande/ energitörstiga Suvar verkar världen aldrig få nog av. Såga av grenen man sitter på, var det någon som sa. Motorjournalisterna jublar dock och bjuder upp till dans varje gång något liknande presenteras.

#15
2018-01-17 07:13

John2008.

Du kollade inte in länken jag postade uppenbarligen med tanke på vad du skriver.
Gör det så får du en del info om modellen och kommande modeller. Framtiden är elektrisk i olika former.......

#16
2018-01-17 07:49

Shogun #15: El ska också produceras på något sätt och bilen har definitivt utseendet/ designen mot sig när det gäller att kunna vara optimalt energieffektiv, och detta oavsett drivmedel.

#17
2018-01-17 10:17

Dessutom skall bilarna produceras och distribueras och det kräver energi. I en del fall går det också åt material som kräver att man förstör värdefulla livsmiljöer och gör miljömässiga intrång (med flera ton radioaktivt avfall som följd) som ingen gärna talar högt om.

MVH AL

#18
2018-01-17 10:14
#19
2018-01-17 10:39

AL: tack för länken, intressant läsning! Egentligen inte så förvånande, men tyvärr för okänt (än så länge). Vindkraften är ingen framtidslösning, av flera anledningar.
Och om alla dagens bilar skulle ersättas av elbilar, skulle det orsaka enorm belastning på miljön, och det är inte ens säkert att det finns tillräckligt av vissa grundämnen för att täcka behovet.

Att i det läget bygga stort och tungt är ren dumhet.

#20
2018-01-17 10:54

Helt OK, även om jag inte är nåt fan av Lexus konstiga ljusarrangemang. Boomeranglamporna, som verkar vara blinkers här, och som jag tror är positionsljus på IS'n (?) ser bara malplacerade ut.

Trevligt att den är så pass låg över hjulhusen dock. Ser betydligt bättre ut än många av dagens bilar överlag som har så mycket plåt mellan hjulhusens överkant och fönsterkarmen.

#21
2018-01-17 18:19

Hultarn. Ja man har också konstaterat att det helt enkelt inte finns tillräckliga mängder av dessa metaller för att producera tiotals miljoner el- och hybridbilar. Dessutom finns det ett säkerhetsmässigt inslag i det hela, där USA och Ryssland knappast accepterar att Kina som enda aktörer kan tillåtas kontrollera marknaden för dessa (miljövidriga) metaller.

I fallet tunga och stora bilar är jag faktiskt av rakt motsatt uppfattning. Stora bilar transporterar både större mängder varor som fler passagerare och får därmed ner utsläpp och styckkostnader rejält. Så med smartare styrning och planering kan vi effektivisera transporterna rejält, med betydande miljö- och ekonomiska vinster som följd.

MVH AL

#22
2018-01-17 19:00

Många kommentarer om radioaktivt avfall,vindkraftverk, distribution, glömde jag båtfärg som inte heller hör hit.
Hur vore det om man höll sig till bilen som ingen vet vikten på och luftmotstånd utom John2008 som verkar ha förhandsinformation om bilens vikt och luftmotstånd.

Lexus tidigare suv modell från 2010 har samma luftmotståndsvärde som Koenigsegg Agera,en sportig bil som många tycker ser rätt strömlinjeformad ut som ett exempel.
Vilka miljövidriga metaller behövs i Tesla S elmotorer eller i vätgasbilens bränslecell?

#23
2018-01-17 19:15

Den övervägande delen av dessa "miljövidriga" metaller återfinns i mobiltelefoner, surfplattor och datorer. Den som är villig att avstå dessa, räck upp en hand!

#24
2018-01-17 21:05

PREVIA. Poängen var och är att den där påstådda miljöbilen inte är så miljövänlig trots allt.

Det gäller oavsett det står Toyota eller något annat namn i fronten. Och ja Lasse J, kritiken gäller både bilar som LED, elcyklar alternativt mobiltelefoner.

Att vissa inte kan förstå och acceptera det får vi bokföra under varunamnets marknadsimperfektionistiska inflytande på både analys- som kognitiva förmågor.;-).

MVH AL

#26
2018-01-18 07:44

@LasseJ, ganska få privatpersoner som har 7000 mobiler/laptops hemma dock, så mängden i elbilar är definitivt en negativ faktor.

#27
2018-01-18 10:04

Miljarder människor har miljarder datorer, plattor och mobiltelefoner, åtminstone i min verklighet.

#28
2018-01-18 11:11

Elbilar behöver inte ha så kallade miljövidriga metaller i sina batterier eller motorer. Vätgasbilen är en elbil som finns med NiMH batterier som är återvinningsbara till 100 % och som kan köpas Svanenmärkta. Tesla har fram till modell 3 bara haft koppar och stål i sina motorer vilka är fullt återvinningsbara. Vätgasen till fordon går att framställa med flera metoder från helt förnyelsebara källor så som tex görs i Europa där bara förnyelsebar el används till vätgasframställning för fordon. En del skriver att batteridrivna elfordon är att föredra före vätgasbilar men då är man hitills utlämnad till batterier som inte är helt återvinningsbara och med hög vikt. Förnyelsebara elen ökar hela tiden och var för några dagar sedan nere i ett pris på under 1 öre kWh vilket betyder att vätgasbilens något sämre verkningsgrad inte har någon betydelse när elproducenterna får betala elkunderna för att bli av med sin producerade el.
Om någon har problem med nickel och koppar används så kan man börja med att ta bort husets vattenledningar och varmvattenberedare och sluta använda rostfria metaller i köksknivar och bestick.

#29
2018-01-18 11:26

Brytning Krom är rena pesten ur miljösynpunkt, så vi får väl göra som kineserna, äta med pinnar.

#30
2018-01-18 12:47

Jag förstår inte att design fått så stort utrymme att detta trumfar både funktion och miljöaspekter. Hur har vi kunna tillåta detta? En bil byggs väl i första hand för att transportera människor och bagaget? Biltillverkare idag ägnar sig åt fel saker tycker jag. De tre viktiga sakerna på en bil borde vara funktion, miljö och säkerhet i den ordningen. Säkerheten går i stäv mot miljön om den går ut på att bygga tyngsta fordonet. Mer sunt förnuft efterfrågar jag nu. Bil journalister sitter idag och testar värmen i bilens rattar, hallå!?? Någon hemma.. Men "Come on!". Det är mest lekstuga idag. Ni behöver inte hålla med mig, men var ärliga och hykla inte.

#31
2018-01-18 12:49

Till viss del håller jag med vargen om bil/motorjournalister, de behöver inte ens vara bilkunniga eller kunna vara speciellt duktiga på att köra bil i olika situationer.

#32
2018-01-18 16:12

" En bil byggs väl i första hand för att transportera människor och bagaget?"

En bil idag är så enormt mycket mer än bara ett transportmedel för människor och deras bagage. Finns bilar som är ganska usla som transportmedel, men ändå säljer. T.ex. rena sportbilar som Mazda MX-5 och Toyota GT86. Dock har ju de som köper dessa bilar oftast en "transportbil" också. Sen finns det ju tillverkare som försöker göra en bil som är både sportbil och transportbil, t.ex. Alfa Romeo, Jaguar och BMW. Tittar man på Volvo V90 till exempel så skulle jag säga att, jämfört med V70 så har man i huvudsak förbättrar icke transport-relaterade egenskaper. Kördynamiken har tagit ett enormt kliv framåt, men bagageutrymmet har blivit mer svårlastat. Mängden bilmärken som finns visar väl om något på att transport och funktion bara är ett i mängden av alla krav som ställs på en bil idag.

#33
2018-01-19 10:42

Suck. Ingen köper väl en soffa som man tycker är ful bara för att man kan sitta i den. Ingen köper väl kläder som man tycker är fula bara för att...
Det är inget fel i att både önska form och funktion i en produkt.
Alltså oavsett vad man tycker om Lexus.

#34
2018-01-21 22:06

Den mest ohämmade designeran var väl ändå på 50-talet, då jänkarna släppte ut kromlastade dinosaurier med jättefenor, men med innerutrymmen som inte alls stod i paritet med yttermåtten.
Under 60-talet började man tänka till lite och polstrad panel med svart ovansida var ett tecken. Kromblänkande signalhornsringar försvann. I början på 70-talet visade Saab hur man kunde införa smarta funktioner, varav de flesta nu offrats på designens altare, återigen.

#35
2018-01-22 14:14

Roy:Ö det intressanta med USA-bilar från den tiden är att de bytte utseende varje år (låt vara att stommen under var densamma under flera år), något som man aldrig ser idag.
Effektiv packning av en kaross var okänt ända fram tills Cadillac började tänka på det på sin aframhjulsdrivna modeller.
Särskilt bagaget, där reservhjulet verkade bara vara inkastat mitt i, var vansinnigt på många USA-bilar. Som här, Camaro:
https://dealeraccelerate-all.s3.amazonaws.com/streetside/images/1/8/9/0/...

#36
2018-01-22 15:15

Det enda som inte ändrats på våra bilar idag jämfört med 50-talet är vikten. Många av våra nya bilar idag väger ca 2 ton precis som de kromlastade dinosaurerna vägde på 50-talet. Ganska misslyckat.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.