Nästa artikel
Här är tillverkaren med lägst utsläpp
Nyheter

Här är tillverkaren med lägst utsläpp

Publicerad 5 november 2013 (uppdaterad 5 november 2013)
Förra året släppte de europeiska nybilarna i snitt ut 130,4 gram koldioxid per kilometer. Bäst var en japansk biltillverkares modeller.

Bilar från Toyota och Lexus som såldes under 2012 släppte i snitt ut 103,6 gram koldioxid per kilometer. Därmed står Toyota för de lägsta genomsnittsutsläppen från nya bilar i Europa, långt under branschens totala snitt på 130,4 gram. Det visar EU:s utsläppssiffror.

EU:s nuvarande utsläppssiffror visar dock inte hela sanningen. 2012 räknades bara de 65 procenten av varje tillverkares sålda bilar som har lägst utsläpp. Först 2015 ska hela försäljningen räknas i siffrorna.

Jämfört med året innan sänkte Toyota och Lexus utsläppen från sina nybilar med 5,7 gram per kilometer. Samtidigt stod hela branschen för en minskning med 1,8 gram.

En fjärdedel av de sålda bilarna från Lexus och Toyota 2012 hade utsläpp på under 100 gram per kilometer. I år kan siffrorna bli ännu bättre. Fram till och med september ökade Toyotas och Lexus försäljning av hybrider med 50 procent, jämfört med samma period förra året, och nu står hybrider för en femtedel av försäljningen.

Diskutera: Hur ser du på att Toyota står för bilarna med lägst utsläpp i Europa?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-11-05 11:40
Pender

Kunde dom också lägga lite blytackor i golvet på de modeller, som är för lätta för svenska myndighetssnillen, så blir i stort sett alla Toyota miljöbilar.

#2 • Uppdaterat: 2013-11-05 12:36
hultarn

Har en tillverkare många små och motorklena bilar så är det förstås bra, men alla tillverkare satsar inte på småbilar.
Sen har vi ju det där med verklig förbrukning....

För övrigt förvånas jag också över hur svenska myndigheter tänker. Men, de lever väl för långt från verkligheten som vanligt...

#3 • Uppdaterat: 2013-11-05 12:54
Pi

Bra jobbat - men ännu intressantare blir det som sagt 2015 när vi kommer närmare verkligheten. Men uppenbarligen har Toyotas tidiga hybrid-satsning börjat bära frukt på allvar. Och visst kan man säga både det ena och det andra om de svenska miljöbilsreglerna.

#4 • Uppdaterat: 2013-11-05 13:52
Mistro

Varför i hela helv... pratar man om snittutsläpp om ändå inte hela försäljningen avses?
Detta är inget som jag har hört tidigare och jag anser att det är humbug!!!

Det innebär ju att det har varit fritt fram för tillverkare att utesluta sina törstigaste bilar ifrån genomsnittet!
Då blir ju steget än större när statistiken sker korrekt för de tillverkare som har de största och törstigaste modellerna.

Begriper verkligen inte det här men bra jobbat som vanligt utav Toyota.
Förhoppningsvis är också bilarna motsvarande renare för miljön också.

#5 • Uppdaterat: 2013-11-05 13:53
Raphael

Men när man kör på landsväg och motorväg så är de som vilken bensinbil som helst och drar inte mindre än en vanlig bensinbil, det är därför som tester i verkligheten visar en större skillnad på just hybrider mellan deklarerad förbrukning och verklig förbrukning, än för några andra bilar. För det är i stan som en hybrid fungerar tack vare många start och stopp och regenererande system, men utanför staden försvinner fördelarna och då stiger förbrukningen.

#6 • Uppdaterat: 2013-11-05 16:19
klokast

Min Prius+ (7-sitsig) drar nästan minst på 70-90 vägar. Går utmärkt att komma under 0,5 l/mil. Så den där myten att hybriden bara minskar förbrukningen i städer stämmer inte, även om hybriden givetvis ger större differens mot en vanlig bil där, eftersom vanliga bilar slösar otroligt mycket bränsle vid stadskörning.

#7 • Uppdaterat: 2013-11-05 16:22
keoh

Konstigt. Enligt mina beräkningar har min etanoldrivna bil knappt mätbara utsläpp. Hur kan 103 räknas som lågt?

#8 • Uppdaterat: 2013-11-05 21:26
John2008

Toyota Prius har alltid intresserat mig. Men jämför jag den med en snål dieselbil som t. ex. VW Passat, blir jag inte helt övertygad om Priusens status som miljöbil. Det är ett faktum att den innehåller en hel del batterier och i nuläget bara kan tankas med bensin som innhåller max. 10 % förnyelsebart bränsle i form av etanol. Dieselbilen kan man tanka med upp till runt 35% förnyelsebart bränsle. Med kommande kraven i EURO 6-normen, kommer utsläppen av kväveoxider från dieselbilar att sänkas kraftigt (med ca. 50 %) jämfört med Euro 5. Så hybridbilar som körs på bensin, tycker jag
inte alltid är det självklart bästa miljövalet.

#9 • Uppdaterat: 2013-11-05 23:45
Simon no1

Raphael det märks att du inte läst på om hur hybridtekniken funkar, även på motorväg i 120 så går elmotorn in i exempelvis uppförsbackar eller omkörningar och sänker därmed förbrukningen och utsläppen....

Hybriden har ingen hastighetsbegränsning, däremot så ger det mest skillnad i stadsmiljö....

#a • Uppdaterat: 2013-11-06 00:56
Hanzzon

Min väl inkörda Prius kör jag på omkring 0,50 liter/milen verklig förbrukning i årssnitt. Det lägsta jag snittat på en hel tank med Prius hitills är 0,39L milen på landsväg. Jag kan nämna att jag kör knappt någon stadskörning alls så visst gör hybridtekniken med atkinson-motorn nytta även utanför staden.

John2008, Jag förstår dina tankar där men den senaste Passaten med jämförbar effekt blir 140hk Bluemotion med ett Co2 utsläpp på 119 gram (med manuell låda) mot senaste Prius 3 som snart funnits 4,5 år, som har automat och sina 89 gram.
Även om man tankar Passaten med 25% mer förnybart bränsle så hamnar man inte under Priusens Co2 utsläpp (det sägs även vara fullt möjligt att också tanka till största delen E85 i Prius om man skulle villja mixtra med det).
Jämför man sen övriga utsläpp som Nox så släpper en Passat ut flerdubbelt mycket mer än Prius. Återvinningsgraden ligger över 95% på Priusen trots hybridbatteri medans Passat uppnår EU direktiven på 85% återvinningsgrad.

Batterier är aldrig en fördel som du nämner men förutom att de är konstruerade att normalt hålla bilens livslängd och till större delen är återvinningsbara i Prius så kräver ju även dieselbilar ett betydligt större startbatteri som slits mer av en högkomprimerad dieselmotor medans Prius använder sitt hybridbatteri till 'startmotorn' (som liksom generator inte finns i Prius då elmotorerna sköter detta) för start av bensinmotorn.
Hårdare Euro6 krav tvingar dieselbilarna att sänka sina Nox utsläpp kraftigt som du säger och det är ju bra, men man kommer ändå inte ner i närheten av Prius Nox-nivåer. Dessutom kommer detta kräva förutom partikelfilter flera andra dyra reningssystem med eolys-vätskor och addetiv som måste fyllas på och förbrännas utöver diesel-bränslet för att man ska ha en chans att nå gränsvärderna.
Partikelfilter har även visat sig att de med tiden måste bytas ut/ rengöras då fällorna/gångarna som samlar upp partiklarna slutligen sätts igen i filtret och vad händer då med de uppsamlade partiklarna kan man fråga sig?

Utöver detta så kräver dagens dieselar normalt även dieselvärmare för att man ska få tillräckligt varm kupé vintertid och dessa dieselavgaser som har ett eget litet avgasrör som helt saknar avgasrening räknas konstigt nog inte med i Eu;s körcyklar och utsläppskontroller, så hur mycket släpper dessa värmare ut?

Totalt sett tror jag alltså en diesel har väldigt svårt att matcha utsläppen hos moderna fullhybrider även efter de tuffare euro6 kraven och det är också därför allt fler tillverkare börjar satsa på hybrider.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.