Bild
Nästa artikel

Handsfree blir standard i Volkswagen

Nyheter

Motormännen har lämnat över ett krav till infrastrukturministern. Detta får Volkswagen att införa handsfree i alla sina bilmodeller.

Nyligen kom Motormännens Riksförbund med ett krav till infrastrukturminister Catharina Elmsäter–Svärd (M) om att det ska vara lag på handsfree om man pratar i mobiltelefon vid bilkörning.

Volkswagen Sverige meddelar nu att de instämmer i Motormännens krav och ska införa handsfree-utrustning som standard i 98,5 procent av sina bilar från och med modellår 2013.

Alla modeller som säljs i Sverige förutom några basversioner får utrustningen, som ska bygga på bluetooth-koppling och fungera till de flesta mobiltelefoner.

Diskutera: Vad tycker du om att handsfree blir standard i Volkswagen?

Kommentarer

#1
2012-04-26 13:14

Oj, det var väl inte en dag för tidigt, har jag haft sen 05 i mina bilar......

#2
2012-04-26 13:18

Inte en dag för tidigt, hoppas det gäller hela VW gruppen, dvs Seat och Skoda.

#3
2012-04-26 13:24

@Simon no1, vilket bilmärke har haft BT-HF standard i alla sina modeller sen '05?

#4
2012-04-26 15:14

raks: SAAB (frid över dess minne) har kablage, mic och ljudanläggningen klar. Vad man gör är att koppla in en tillsats med bluetooth eller "kabelhandsfree"

#5
adandersson
2012-04-26 15:22

Vi får de politiker vi väljer.Så enkelt är det!

#6
2012-04-26 15:48

@ raks, tror ingem haft det i alla sina modeller, eftersom du oftast kan köpa en snikvariant utan lyx.... Min erfarenhet kommer från Toyota som haft det som standard eller tillval i de flesta av sina modeller i många år....

#7
2012-04-26 16:00

Tror nog att, om inte alla så de flesta fabrikat kan leverera handsfree som tillval sedan 2005 simon.
Nu handlar det om ett fabrikat som inför det "tvångsmässigt" så att säja. Det är väl bra?
Självklart kan man inte räkna med Toyotas ofelbarhet, speciellt inte när det nu är VW som tar initiativet ... Jag har nämligen läst att VW inte gör saker så värst bra. Inte som Toyota i varje fall. Jag tror säkert att Toyota svarar med att införa "headfree" i sina framtida modeller ... :o/

#8
2012-04-26 16:52

Jes, lite onödigt, va...
Gissar för övrigt att elektroniken lär komma från Korea - eller kanske Kina.

#9
2012-04-26 17:13

Handsfree som standard stor nyhet, knappast, det har Mercedes haft sen 2008 på i stort sett alla modeller. Det är skillnad på bilmärken helt enkelt.........

#10
2012-04-26 18:14

Nog är av handsfree (tillval - Toyota) bra. Om det är standard så är det väl bättre? Jag skulle föredra standardiserat rostskydd istället för handsfree, inte du Kalle 79?

#11
2012-04-26 18:33

Spelar väl roll var elektroniken kommer ifrån Roy. Att införa handsfree som standard på Svenska marknaden är så genialiskt att alla borde köra VW ;o)
Kan inte politikerna fatta .. är det ju fint att andra kan!!

#12
2012-04-26 18:35

Kalle 79; inte i varken A- eller B-klass. Men de kanske inte räknas. Nu kommer för första gången HF som standard i VW:s alla (98,5%) modeller, således även lilla UP. Förutom att jag tycker det är på tiden, så tycker jag även att det verkligen är värt att uppmärksammas.

#13
2012-04-26 18:46

Bra initiativ! I praktiken har det väl varit standard på lite dyrare bilar i många år, men om man kan få det till standard på lågprisbilarna vore mycket vunnet.
Den stora nyttan är ju rattknappar, högt placerad display och inga sladdar.
Att kalla det handsfree bara för att man har en öronsnäcka hjälper inte mycket.
Lagstiftning behövs ändå för alla millioner gamla bilar!

#14
2012-04-26 19:30

Fortfarande kommer inte basversionerna få HF, så nån standard är det ju inte om man ska vara ärlig....

#15
2012-04-26 20:23

Ett steg åt rätt håll. Borde vara standard på alla nytillverkade bilar.

#16
2012-04-26 20:34

"standard på lite dyrare bilar" nja, jag vet inte det, sitter just nu och kollar efter en Scirocco modell nyare, 2010-2012, och 95% av de som säljs har inte handsfree, visst det finns som tillval om man beställer en ny (och inte väljer lagerbil utan speccar upp den) Alternativet är att köpa orginaldel och plugga i, men då kostar det några tusen.

#17
2012-04-26 21:31

Helt rätt av vw!! ( jag har hf i bilen)

#18
2012-04-26 21:42

Det är väldigt bra...

#19
2012-04-26 21:48

Vw Das Auto :D Alltid före.

#20
2012-04-26 23:45

Nya B-Klass har handsfree som standard nu och garanterat får nya A-klass det också, dvs MB har från modellår 13 handsfree som standard i samtliga modeller, VW är alltså bra men MB är bättre i detta avseende. Tråkigt bara att det retar så många i jantesverige så fort MB är bäst på ngt vilket syns i flera helt irrelevanta kommentarer här, ser man på det nyktert är det bara Volvo som kan kalla sig konkurrent till MB inom säkerhet

#21
2012-04-27 01:40

Som jämförelse så släpper Toyota något dom kallar Touch, styr mp3 spelare, sms, handsfree, backkamera och pekskärm på sina bilar, Aygo är väl den ända du inte får detta på.......:) Hansfree har dom haft som standard från buisiness och uppåt i många år, inget nytt precis.....:)

Jag brukar le bakom ratten när man möter säljare i sina dyra BMW eller Audis och de sitter med luren i örat och försöker köra med den andra handen.......

#22
2012-04-27 08:03

Jag ler inte bakom ratten när jag möter säljare i sina dyra BMW eller Audis och de sitter med luren i örat och försöker köra med den andra handen.
Jag ber en bön att de ser vad som händer utanför deras bil.

#23
2012-04-27 08:38

Bra att fler än Mercedes får det som standard. Att ha det i utrustningspaket är samma sak som standard.

#24
2012-04-27 09:26

Körglädje borde vara standard men det går tyvärr inte att uppnå för VW koncernen.

#25
2012-04-27 09:44

Ctalker!
Den inställningen får stå för dig. Jag delar inte den

#26
2012-04-27 10:36

Lancia har Blue&Me (handsfree med röststyrning via bluetooth) som standard i Sverige från modell Delta och uppåt. Det är bara billigaste Ypsilon Gold som saknar det som standard (finns som tillbehör, och finns som standard i Ypsilon Platinum).

Alfa Romeo har Blue&Me som standard i praktiken då de bilar som lagerförs i Sverige är utrustade med ett utrustningspaket där detta ingår.

Citroën har blueetoth med handsfree som standard i högre utrustningsnivåer, dock inte billigaste varianten i varje modellserie.

#27
2012-04-27 10:41

Jag har notooth i min bil. Det vill säga, jag stänger av min mobil när jag skall köra bil.

#28
2012-04-27 13:29

Det är en sak om det finns BT som ett tillbehör eller om det är standard.
Mycket snack om att Toyota har BT, men då måste man köpa ett visst paket, det är inte standard så som säkerhetsbälte.
Tycker att detta är ett ypperligt initiativ av VW och hoppas alla andra tillverkare tar efter.
För övrigt har jag aldrig förstått varför tjänstebilsleverantörerna och företag satt BT som ett krav. Man har krav på vinterdäck, då kunde man ha krav på BT-HF också.

#29
2012-04-27 15:05

@ LC4ever, det är inte standard i alla modeller av WV heller, så inget nytt mer än att det är bra att de förstått nyttan.....

#30
2012-04-27 16:39

Men Simon, har du ens läst artikeln?
98,5% av ALLA VW bilar 2013 kommer detta vara standard, oavsett vilket paket man köper. Blir lika självklart som AC, ABS och stolsvärme.

98,5% av bilarna är i praktiken alla.

Och ja, i dag så är det inte standard, det finns som tillägg. Men det är ju detta som hela artikeln handlar om, det blir standard.
Få andra märken som har det så, men det kommer kanske bli fler tack vare detta.

#31
2012-04-27 21:14

LC4ever, nä du har naturligtvis fel. Och Simon har rätt. Detta var ingen nyhet eftersom Toyota haft detta som standard sen företaget bildades. Äras de som äras bör.

Simon, jag det var skit av VW att vara 2:a på marknaden efter Toyota. Eller var det kanske nu inte så? Såg en Apspyo eller något liknande som vinglade över motorvägen idag där föraren hade en lur i örat.

Ibland undrar jag om ditt alter ego inte är Uno Lööf.

#32
2012-04-28 20:08

Men LC4ever, det gäller ju först 2013.
Redan idag så är i praktiken trådlöst handsfree med röststyrning för telefonen standard i Alfa Romeo. (därför att alla modeller som lagerförs i Sverige har ett utrustningspaket där Blue&Me ingår, som Fiat-gruppens lösning ihop med Microsoft kallas). Och alla Lancia, förutom den billigaste modellen av Ypsilon, har också trådlöst handsfree med röststyrning som standard. 2012, inte 2013. Faktum är att alla Lancia hade det hösten 2011 som standard, 100 procent, sen förstördes bilden något av att Ypsilon lanserades i år och den har det ju inte i billigaste modellen utan det ingår i ett utrustningspaket som man kan köpa till.
Grattis Volkswagen till att vara två år efter Lancia.

#33
2012-04-29 12:12

Det är väl jättebra att Alfa, Fiat och Lancia har detta.
Har aldrig sagt att det skulle vara något fel med det eller att VW skulle på något sätt varit först.
Men varför har dessa bolag inte framhävt detta?
Och när det gäller Toyota så är det inte alls alla som det är standard på. Måste upp med ett tilläggspaket för att få detta.
Och de har minsann inte haft det som standard på sina bilar länge. Skulle plocka ut en ny tjänstebil i december och då var man tvungen att ha Buisness-paketet till en Avensis för att få BT-HF.
Jag tycker att detta är ett otroligt bra initiativ av VW, om sedan andra har haft det innan, fint. Men det kanske kan få tillverkare som Volvo, som trots allt är störst i Sverige att också införa BT-HF som standard på alla sina modeller, utan att man behöver köpa något speciellt paket.

#34
2012-04-30 22:03

Fiat-gruppens Blue&Me har funnits i många år, och alltså erbjuder trådlöst handsfree med röststyrning via blueetooth samt USB-inkoppling av media-spelare. Den talar engelska och du kan ringa upp kontakter från din adressbok (fungerar med iPhone med flera andra telefoner) enbart med rösten, och du kan också spela upp låtar med röster. När Fiat Bravo II introducerades år 2007 så kunde man köpa den med ett teknikpaket till låg extra kostnad och i detta fanns Blue&Me. Blue&Me har även varit standard på Fiats miljöklassade bilar tidigare. Det är ingen ny teknik, även om den ständigt uppdateras för att vara kompatibel med de senaste telefonmodellerna och mediaspelarna. Fiat-gruppen slog stort på trumman när tekniken var ny, men det är ju som sagt flera år sedan nu... Tekniken har alltså funnits i mer än 5 år.

2009 utökades Blue&Me med Eco: Drive, som lagrar förarens körstil på USB-minne så man kan kolla i datorn hemma och lära sig köra snålare. Senaste utvecklingen är Blue&Me Tom-Tom där man samarbetar med Tom-Tom för navigationsdelen och då använder man Tom-Tom skärmen för Blue&Me och Eco: Drive kontrollen också.

Men som sagt, Fiat-Alfa-Lancia har haft tekniken i många år...

#35
2012-05-01 18:26

Tror att vi kan vara överens om att det är bra att så många modeller inom Fiat-gruppen tydligen har haft möjlighet eller har haft som standard dessa kommunikationsmöjligheter. Tror också att vi kan vara överens om att det är bra att VW ska införa det här som standard på i stort sett alla modeller, för om VW gör det så har det så enormt mycket större genomslag ute på vägarna i Sverige på grund av deras(VW) överlägset större nybilsförsäljning.

#36
2012-05-02 16:50

En Toyota Yaris av 2009 års modell har det inte som standard.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.