Bild
Nästa artikel
Grönt ljus för högersväng mot rött

Grönt ljus för högersväng mot rött

Nyheter

Trots att trafikljuset lyser rött ska bilister och cyklister få svänga höger. Det anser infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Dagens Nyheter skriver på tisdagen att Catharina Elmsäter-Svärd (M) är positivt inställd till högersväng mot rött. Så gör man i andra länder, uppger ministern.

– Det är ingen ny tanke och det handlar om att få bättre framkomlighet, säger Elmsäter-Svärd till DN.

Tidigare har Per Ankersjö (C), stadsmiljöborgarråd i Stockholm, förordat att cyklister ska få köra mot rött med hänvisning till att många redan i dag bryter mot regeln. Ankersjö vill också att cyklisterna ska få trampa mot enkelriktad trafik. En statlig utredning undersöker nu saken.

Angående biltrafiken och sväng mot rött pågår ännu ingen utredning.

Diskutera: Tycker du att bilar och cyklar ska få köra höger vid rött ljus?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
Raymond K
2011-06-14 12:08

Har i princip inget emot förslaget, det kan nog underlätta i trafiken, men jag undrar hur en eventuell olycka bedöms om man svängt till höger mot rött och blir påkörd av en annan bilist som kanske varit svår att se p.g.a mycket trafik eller hur nu en trafiksituation kan se ut i en korsning.

#2
2011-06-14 12:11

Är det verkligen så många som kör mot rött? Visst har jag sett en och anan klantskalle, men "många"?
Sen är jag allergisk mot påståenden om att man minsann gör så i andra länder. Såna argument har förekommit tidigare, men vid närmare undersökningar så har det visat sig att det har varierat mellan länder och att den föreslagna förändringen inte alls varit i majoritet. Mycket sånt hände åren kring högeromläggningen.
Och vad är det som säger att något är bättre bara för att det används någon annanstans?

Vi är vana vid att när det är grönt så är det fri väg - bara att köra på. Åtminstone om man ska rakt fram. Självklart ska man inte ta något för givet, utan alltid se sig för, men att behöva se upp för bilar som kommer ut i vägbanan trots att man själv har grönt, verkar inte ok. (Och vad tycker de som i spalterna här på webbplatsen hävdat rätten att själv få avgöra vilken väg som är stor nog för att betraktas som huvudled - här dyker ju ännu fler hinder upp. Eller de kanske tror, egotrippade som de är, att det är just de som är de där som ska få svänga höger...)

Det finns uppenbarligen galningar i Alliansen.

#3
2011-06-14 12:15

I många stater i USA är det tillåtet att göra högersväng trots rött ljus, men med väjningsplikt!
Men det gäller tydligen inte alla stater och då blir det ju krångligt.

#4
2011-06-14 12:27

Högersväng vid rött ljus med uppsikt och lämnande av företräde till trfaik från vänster fungerar utmärkt i de flesta stater i USA och Kanada. Så varför inte här där trafiken inte är mer omfattande än "over there". Kanske dock mera hektisk här!
Att tillåta cyklister att generellt köra mot rött ljus och mot enkelriktad trafik varkar mindre välbetänkt. Här har nog förslagsställaren råkat ut för en form av "hjärnsläpp". Kan inte tänka mig att riksdagen kan fatta en sådan lagändring.

#5
2011-06-14 12:39

Kan människan ha körkort? Det är som bekant inte allom givet vilket har visat sig tidigare. Detta kan möjligen fungera med speciella filer med heldragna linjer i båda gatorna. Förslaget om cyklister är så galet att det säkert kan gå genom.

#6
2011-06-14 12:57

Att hänvisa till att man gör så i andra länder samt att man redan i dag bryter mot reglerna och för den skull skall tillåta cyklister köra mot rött är ju heltokigt.
1. Om vi skulle göra som i andra länder, varför har vi då inte förbud mot mobilanvändning i bilen?
2. Om vi skall justera regelverket så att inte så många bryter dessa, varför höjer vi då inte hastigheten på våra vägar? Man har 130km/h på motorvägarna i många europeiska länder, då bör det ju fungera här också.
3. När man inte lyckats med att undervisa cyklister angående regler vid övergångsställen, hur skall man lyckas få ut dessa regler?

#7
2011-06-14 13:03

Efter ett antal resor med bil i USA tycker jag att vi ska ha högersväng mot rött DÄR DET PASSAR!! i de fall det INTE fungerar finns en liten skylt som visar detta. Hur svårt kan det vara? Förändringar är alltid besvärligt men detta är ju en förbättring även om det är en förändring.
Vad gäller cykelns sväng verkar det onödigt att lagskriva om det, de gör som de vill ändå, nyttjar trottoaren tex. Möjligen kan det i storstaden bli trångt men alla bor ju inte där!

#8
Kalas
2011-06-14 13:05

Bra förslag. Så gör man också i USA och det fungerar utmärkt. "Turn right on red".

#9
2011-06-14 13:17

Vansinne att motivera en lagändring med att "det är så många som bryter mot lagen"!! Då kan vi fimpa hela Sveriges lag direkt i så fall.

På nyheterna anfördes argumentet att många från landsbygden inte var vana vid stadstrafiken och därmed struntade i reglerna. Snarare vill jag hävda, är det så, att många i storstäderna inte har vare sig bil eller körkort och därmed inte kan trafikreglerna. Då blir det kaos. Jag vet, som som bott i en studentstad där det är så.

#10
2011-06-14 13:24

Japp, och så legaliserar vi hasch på samma gång. Vi ska självklart tillåta max 0,8 promille på vardagar mellan 11.00 och 18.00. Och precis som i USA i vissa stater ska vi få dricka så mycket vi vill och köra - bara inget händer ...

FÖR FAN, VILKEN DÅRSKAP. SÅ J-VLA TYPISKT DETTA MESSVERIGE ATT BÖRJA TUMMA PÅ SJÄLVKLARA REGLER. DET RÅDER REDAN ANARKI TILL VISS DEL I TRAFIKSVERIGE OCH NU SKA DENNA ANARKI GES STATLIG VIND I SEGLEN. SVENSKEN SOM REDAN KÖR SÅ ODISCIPLINERAT KLARAR INTE AV DETTA GODTYCKLIGA SVÄNGANDE HIT OCH DIT.
DETTA GENOMFÖRS BARA INTE, FÖR DÅ ...

#11
2011-06-14 13:51

Jag har kört mycket i Los Angeles och där fungerar det alldeles utmärkt. En av de bästa trafikreglerna de har, tycker jag. En annan bra grej är att det kostar 1000 dollar att slänga ut skräp från bilrutan (kanske är höjt nu, var några år sen jag var där sist). Det borde vi också ta efter!

#12
2011-06-14 14:13

Om det bara tillåts i korsningar där det är lämpligt med hänsyn till trafiksäkerheten så tycker jag att det är en god idé. Bättre flöde och minskade utsläpp. Kräver dock lite mer tankeverksamhet och uppmärksamhet hos bilföraren och då blir det ju för svårt för många ointresserade och odugliga förare.

#13
2011-06-14 15:25

'Right On Red' är kanon! Och det fungerar faktiskt, för er tvivlare som inte kört bil i USA.

#14
2011-06-14 16:03

Suck, "det fungerar utmärkt i USA" ... Jag kan lova att från den dagen detta j-vla idiotförslag sjösätts kommer antalet olyckor att flerfaldigas och sjukvårdskostnaderna kommer att nå oanade höjder. Konflikterna mellan bilister och framförallt cyklister kommer att bli oräkneliga. Och vi bilister får betala - plus alla skattebetalare som ska betala de ökade sjukvårdskostnaderna. Kom ihåg att jag har sagt detta.
Och som sagt: Passa på att legalisera haschet samtidigt.

#15
2011-06-14 17:08

Man kanske också borde ta sig en titt på olycksstatistiken i de länder/stater man sneglar på...
För övrigt är man ju inte överens om i hela USA att det är så här man ska köra.

#16
2011-06-14 17:55

Precis så Roy, hur ser olycksstatistiken ut egentligen?! Vet man överhuvudtaget något om detta i USA? Kanske är det så att om man i USA inför svensk förbudsmodell så kommer olyckorna mellan främst bilister och cyklister att minska med 85 procent. Och tvärt om: Om vi inför amerikansk modell i Sverige kommer olyckorna att öka med 85 procent. Eller rättare sagt: De KOMMER att öka med flera hundra procent.
Det är så genomkorkat att sitta här i tråden och skriva att det minsann fungerar i USA efter "all körning" där utan att det minsta reflektera över att det som på ytan ser ut att fungera bra i själva verket fungerar helt kasst när siffrorna väl ligger på bordet.

Att olyckorna mellan främst bilister och cyklister kommer att öka om förslaget släpps igenom är helt klart - utan hjälp av forskning eller knäppa beräkningsmodeller. Frågan är bara med hur många hundra procent.

#17
2011-06-14 19:26

Absolut för att man ska kunna svänga höger fast det är rött i en korsning... Slipper ju onödig tomgångskörning.

#18
2011-06-14 21:15

Nu vete väl fan om inte politikerna har fått hjärnblödning,
cyklister ska inte behöva bry sig om rött ljus överhuvud taget och bilister ska få åka mot rött när man tycker att det passar!

#21
2011-06-15 00:44

Ja, absolut en god idé. Äntligen ett steg i rätt riktining för att underlätta framkomligheten. Annars är det tyvärr mest lagar som komplicerar tillvaron för oss bilister som läggs fram.

#22
2011-06-15 12:59

Det är ju inte konstigare än att göra en högersväng i en icke ljusreglerad korsning, vare sig för bilister eller cyklister, så jag förstår inte vad problemet är (mer än att cyklister ständigt och jämt bryter mot alla upptänkliga trafikregler). Följ reglerna och stressa mindre, så flyter trafiken smidigare för alla!

#23
2011-06-15 20:41

Ingen bra idé i Sverige med flexibla regler som kräver lite omdöme. Se bara hur det går till i cirkulationsplatser där regelnissar står och väntar hela förmiddan på att det ska bli ökentomt i cirkeln. Men om så där en 30 år, när alla arga regelhysteriker lämnat in, så kan det nog fungera.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.