Nästa artikel
Grattis, V8-motorn! Här är 6 bortglömda och intressanta V8-bilar
Nyheter

Grattis, V8-motorn! Här är 6 bortglömda och intressanta V8-bilar

Publicerad 10 mars 2020
Den 10 mars är V8-motorns officiella dag och vi firar med att rota fram sex högintressanta "åttor" – där några av dem oförtjänt fallit i glömska.

I dag är det exakt 88 år sedan den första Forden med V8-motor rullade av monteringsbandet. Den 10 mars gick startskottet för det som skulle bli bilvärldens kanske mest ikoniska motortyp någonsin – och den tveklöst mest amerikanska.

Ford var inte först i bilvärlden med att använda V8-motor – det ska enligt osäkra uppgifter vara franska motortillverkaren Antoinette som byggde en V8 för att kunna användas i flygplan och tävlingsbåtar redan 1904. Ett år senare lanserade Rolls-Royce en V8 byggd i England och 1914 kom Cadillacs V8-motor som många ser som startskottet på den masstillverkade V8:an.

Men det var trots allt Ford som tog V8-motorn från att vara en lyxig och ovanlig motortyp till USA:s mest älskade och folkliga. Henry Ford visade att V8-motorn kunde massproduceras till lågt pris.

Fords ”ur-V8”

Med tanke på Fords viktiga roll i utvecklingen av V8-motorn är det alltså inte så konstigt att vi väljer märkets första V8 som en av våra favoriter. Motorn på 3,6 liter hade bara 65 hästkrafter men det var trots allt tre gånger mer än T-Fordens effekt.

Henry Ford var i ärlighetens namn ingen motorkonstruktör och de första årsmodellerna drogs med barnsjukdomar, men efter några år blev kvaliteten bättre. V8-motorn blev också en favorit bland amerikanska ”moonshiners” som brände sprit hemma. Med en Ford-V8 kunde de smita under radarn för polisen och ändå köra ifrån dem om det skulle behövas.

KGB:s hemliga V8-modell

Med tanke på att V8-bilar är ungefär så amerikanskt det kan bli kanske det är överraskande att också hitta Sovjetunionen bland tillverkare av V8-motorer. Men så var det. Säkerhetstjänsten KGB beställde nämligen en särskild version av lyxbilen GAZ Chaika med 5,5-liters V8-motor på 195 hästkrafter och trestegad automatlåda.

Den här modellen började utvecklas redan i mitten av 1950-talet men såldes ända till 1981. Bilarna var annars bara tillgängliga för regeringsmedlemmar och politiska höjdare och kunde inte köpas av "folk på stan".

KGB hade även en V8-version av GAZ M21 Volga några år tidigare med 160 hästkrafter.

Slank och luftkyld

Vi fortsätter på "östspåret" och tittar in hos uppstickaren Tatra från Tjeckoslovakien, som genom åren bjudit på många kluriga lösningar och udda detaljer. Tatra 603 utvecklades i hemlighet på 1950-talet, utan ledningens kännedom, och hade en luftkyld V8-motor monterad baktill.

Men faktum är att Tatra redan på 1930-talet tog fram modellen Tatra 77 som av många anses vara den första serietillverkade bilen som var aerodynamiskt anpassad för att sänka luftmotståndet. Den hade en 60 hästkrafter stark (eller svag?) luftkyld V8-motor på 3,0 liter – även den monterad baktill.

Slutkört till slut

Nu blir det brittiskt. Den klassiska V8-motorn på 6,75 liter som använts av Rolls-Royce och Bentley sedan tidernas begynnelse har till slut somnat in. Motorn togs fram redan 1959 och hamnade först i Bentley S2 och sist i lyxlimousinen Mulsanne.

Med nya och hårdare utsläppsregler på ingång väljer Bentley nu att skrota både motorn och Mulsanne och gå över till de nyare modellserierna som i högre grad är utvecklade av Volkswagenkoncernen.

6,75-litersmotorn började utvecklas 1952 och har ända sedan 1968 haft det klassiska namnet Six and Three-Quarter Litre.

Volvos febriga V8-dröm

I takt med att V8-motorn växte i popularitet ville förstås också Volvo kunna erbjuda framför allt amerikanska köpare den mest amerikaniserade motortypen. Tanken var att det skulle säkra intåget i den allra finaste bilvärlden med konkurrenter som Mercedes.

Riktigt så blev det inte. Volvo hade den så kallade B36-motorn i lastbilsmodellerna mellan 1956 och 1966 men även om det knappast saknats planer på V8-bilar dröjde det faktiskt ända till 2005 innan Volvo hade en masstillverkad V8-motor med lite större produktionsvolym att erbjuda.

V8-motorn som kallas V8444S utvecklades av japanska Yamaha för Volvo och skohornades ned i XC90 och S80. Motorn byggdes i Japan men anpassades efter Volvos önskemål och blev mycket kompakt i förhållande till sin cylindervolym. För Volvo var det viktigt att V8-motorn som skulle erbjudas inte var släkt med ägaren Fords V8-motorer, och därför togs Yamahamotorn fram.

Den togs ur produktion 2011 och i dag vore det otänkbart för Volvo att göra något liknande, med fokus på elektrifiering och motorer med högst fyra cylindrar.

Volkswagens galna W8

Jo, du läste rätt: Volkswagen erbjöd ingen vanlig V8 till Passatmodellen på 1990-talet utan envisades med att utveckla en så kallad "W8-motor". Det var (förstås) teknikgeniet och utvecklingschefen Ferdinand Piëch som såg till att motorn kom till.

På papperet är detta en riktigt intressant skapelse med spännande teknik. Men att klämma ned en så pass stor motor längst fram i en familjebil kanske inte var så smart. Bilen blev extremt framtung, för att inte tala om hur trångt det blev under motorhuven. Maken till svårmekad bil med många dyra tekniska lösningar som kan gå fel har världen knappast skådat varken förr eller senare.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.