Bild
Nästa artikel
Golf mest sålda bilen i Europa

Golf mest sålda bilen i Europa

Nyheter

Volkswagen Golf är Europas mest sålda bil, före lillebror Polo och Ford Fiesta. Det visar färska försäljningssiffror för juli.

Volkswagen fortsätter att dominera på den europeiska bilmarknaden. När siffrorna för juliförsäljningen tillkännagavs på onsdagen återfanns två VW-modeller överst i topplistan.

Ohotad etta är Volkswagen Golf som under månaden nådde 37 847 nyregistreringar, 2,9 procent fler jämfört med i fjol. Räknat över hela året har modellen dock tappat 6,1 procent.

Bakom Golf följer Volkswagen Polo med 30 144 sålda bilar och Fordmodellerna Fiesta och Focus med 25 659 respektive 23 089 nyregistreringar.

Topplista juli:
(Placering, modell, antal sålda, förändring jämfört med samma månad 2010)

1. Volkswagen Golf: 37 847 (+2,9 %)
2. Volkswagen Polo: 30 144 (+0,7 %)
3. Ford Fiesta: 25 659 (-11,7 %)
4. Ford Focus: 23 089 (+18,6 %)
5. Renault Clio: 21 986 (-4,8 %)
6. Opel Astra: 21 864 (+2,7 %)
7. Opel Corsa: 21 669 (+0,6 %)
8. Volkswagen Passat: 21 589 (+22,6 %)
9. Renault Megane: 19 024 (-16,2 %)
10. Peugeot 207: 18 938 (-15,9 %)

Källa: Jato Dynamics

Diskutera: Vad tycker du om topplistan?

Kommentarer

#1
2011-08-17 13:49

Att VW och Ford ligger i topp är helt naturligt eftersom de faktiskt är väldigt bra bilar med god kvalitet till ett rimligt pris. Grattis Ford och VW!

#3
Pulu
2011-08-17 16:16

Skulle vara intressant att veta varför de som ligger i topp har sålt mest.....
1. Priset? nja,inte är väl Golf en vidare prisvärd bil.. (inte i S i alla fall?
2. Kvalitet? hmmm.. inte är väl ford känd för någon vidare kvalitet i alla fall...
3. Gynna den egna bilindustrin? .. hmmm kanske, det finns rätt många tyskar....
4. Miljömedvetenhet? Knappast när man väljer dessa bilar....

Att dessa bilar skulle ligga i topp verkar helt otroligt.... Skulle vara intressant att jämföra med mest sålda i sverige....

#4
2011-08-17 16:17

Håller med leifer, vw har oförkänt gott rykte..

#5
2011-08-17 16:21

Pulu, jag tänkte samma sak, det är en dyr gammal bil med tveksam kvalité, finns bättre bilar i klassen för en billigare peng..

#6
2011-08-17 16:34

Förstår detta fullt ut. VW och Ford har i dag en otroligt bra kvalitet. Bygger bra bilar till vettiga pengar.
Kan bara se på våra företags-bilar, vilka är på verkstad? Inte är det VW utan Volvo och SAAB.
VW säljer nästan 38000 Golf på en månad, hur många sa SAAB att de skulle sälja om året? ;-)

#7
2011-08-17 16:59

Knappast förvånade. Bilarna i den klassen är storsäljare nere på kontinenten och är sannolikt ganska bra rangordnade i förhållande till habegär/prisvärdhet/kvalité. Passat sticker ut som en stor bil, men den säljer ju å andra sidan riktigt bra. Vilket heller inte är förvånande.

#8
2011-08-17 18:14

Förstår inte jag heller vem (och varför) köper VW:s produkter? Provkörde "nya" Passat nyligen och den hade ju blivit bara sämre än förut!? Sämst i klassen tom? Golf har ju aldrig varit något speciellt ifall det inte står GTI på bilen, annars är den med de sämre i klassen. VW har ju inte stått för någon kvalitet på senaste åren, mycket krångel, för lite goodwill. Jag ljög i början. Nog vet jag varför dom säljer, när lämmeltåget väl kommer igång så köper alla samma bil som sin granne, så har det alltid varit och kommer väl alltid att vara och glöm inte att fransmännen kan ALDRIG göra kvalitetsbilar! ;)

#9
2011-08-17 19:17

Lite väl magstarkt att en Pegeuot-ägare klankar ner på andra angående kvalitet.
Tänk att så många bilköpare har fel och kör skitbilar utan att märka det...

#10
2011-08-17 19:18

Både Golf och Passat är storsäljare även i Volvolandet Pulu ..
.
Det kan spekuleras mycket i varför det förhåller sej så men att idiotförklara Europas bilköpare är att göra det enkelt för sej!
Det finns flera mjölksorter att välja på men många, inklusive mej själv väljer mellanmjölk! Lagom är bra! Lagom må vara ett Svenskt ord men nog ett väldigt Europeisk fenomen.

#11
2011-08-17 19:56

Har tillräckligt med tjänstebilschaufförer runt om mej som haft problem med VW:s "kvalitet" och tyvärr är det större fel som automatväxellådor och motorer (speciellt vintertid!) som inte fungerar som det är tänkt. Kallt som attans är det i bilarna på vintern, fattar inte vem som varit med och planerat bilarna för Nordisk klimat? Väldigt svårt tycks det vara att få felen fixade, gamla delar byts ut till nya (men precis likadana!) så nog har man tillräckligt med saker att undra över? Peugeots kvalitet har bevisligen nått en väldigt bra standard from. 308 -modellen. Visst har dom också haft sina problem med tex. BMW/PSA THP -motorn på vintern men de problem har blivit fixade med nya lösningar gjorda av PSA. PSA-bilarna behöver man inte heller frysa i på vintrarna utan de brukar vara bland de bästa (flera tester). Alla bilar har såklart mer eller mindre fel nån gång, förr eller senare, men kan man få välja så tar man väl dom mindre istället och även dom lite senare? Tror ändå inte att franska bilar kommer att få sitt "rykte" förbättrat under min livstid oavsett om kvaliteten vore den bästa av alla för vissa saker ändras inte under en natt (Skoda är kanske ett litet undantag med dom rider ju på VW:s "rykte")? Kan ännu tillägga att våra franska tjänstebilar har varit bland dom säkraste bilarna och speciellt i år är det många som slutligen vågat ta steget och testa hur franska bilar (hos oss = PSA:s bilar) fungerar i praktiken, körkänslan har det ju inte varit något fel på (nåja Citroen har inte alltid varit i topp men fjädringen, wow!). Tyska bilars fjädring fungera för det mesta allt för dåliga på vintervägar om man gillar komfort.

#12
2011-08-17 20:27

Jisses Peugo.
.
Vissa gillar franskbröd andra fullkorn eller grovt med vad det sedan innebär, men din analys av VW kontra Peugeot har nog sina brister i någon sorts obektivitetskänsla :o)

#14
2011-08-17 23:10

Kanske är det så enkelt att köparna gillar produkterna. Ja, ta mig tusan.

#15
2011-08-18 00:25

Nej Leifer, VW Golf är inte störst i Sverige, bara stor ... men i övriga Europa säljer den ännu mer.
Sammanställt tror att Svensken köper mer kina-produkter än tysk-saker ... men därmed tror vi väl inte att vi Svenskar överskattar produkter från Kina?
Personligen bekymrar jag mej inte om var varan är producerad ... Jag funderar inte ens på det!
Alltså, hypotetisk .... om exempelvis Peugeot skulle flytta sin fabrik till Tyskland är jag nog lika ovillig att testa deras nya kvalité som jag är idag, om du förstår vad jag menar?

#16
2011-08-18 07:13

Jes_: Och du pratar om brister i objektivitet? ;)
Skulle påstå att vi människor finner vår kvalitet var vi själva "vill". Svaret ligger i människopsykologin och marknadsföringen vet i vilka trådar man skall dra och att lyckas man nå en viss nivå med sin "propaganda" så är det väldigt svårt för någon annan att nå den nivån. Det är bara att kolla i psykologiböcker om du vill hitta fler svar för våra människors synnerligen konstiga beteende. Alla får "lära" sig redan från liten att franska bilar, och allt annat franskt, är skit och det här återspeglas ju såklart i allt, du får "bättre" (noggrannare) service hos bilbesiktningen o.dyl. Rasar franska bilar sönder när de blir gamla? Ja och nej. Ja i de fall var den 3-4. ägaren fixat bilen (som är väldigt billig för franska bilars andrahandsvärde är det) själv med Kina-reservdelar (väldigt vanligt!) och egna patenter. Bilar som håller sitt andrahandsvärde bättre ses alltid bättre om av de följande ägarna, använder tom. märkesservice. Vågar därför påstå att du inte hittar information om den riktiga "kvaliteten" någonstans, inte i statistikerna heller (fast där har ju 308 och senare (2008/09 ->) 407 visat sina framfötter). Jag jobbar i en firma med väldigt många tjänstebilar (håller även möten var dessa diskuteras) så jag får väl tro på den sanningen de berättar mej? Sämsta bilarna för tillfället har varit DSG/TSI -bilar och Subaru (manuella växellådan fungerar inte på vintertid utan en *helsikes* massa kraft och dom ha elfel som inte går att finna). Överlägset bästa har Citroen C4/nyaste C5 varit. Skulle råda er att köpa en bil ni gillar att köra och vet att har en servicestation som kan sitt jobb (behöver inte använda märkesservice!), köp alltså inte enbart franskt utan en bil som ni gillar (livet är för kort att bara köpa tyska tråkiga bilar (finns såklart roliga tyska bilar också))! Min sämsta bil hittils har varit en Volvo, kanske kunde ha klarat mej med den men då inte servicekillarna kunde få något fixat på en gång så bytte jag den bort. Skulle ändå kunna tänka mej en ny Volvo för inte kan man välja bort ett märke bara för att man ägt en bil som har haft extra problem. Har ägt 4 franska bilar och alla har varit helt problemfria (hållit dom ca 6 år, egna bilar) och bara skryt har man fått höra vid besiktningen fastän attityden mot franska bilar har varit väldigt, väldigt tydlig.

#17
2011-08-18 07:58

Jag tycker diskussionen med inlägg som, min granne hade...., på vårt jobb........, på min egen....., o.s.v.

Folk köper bilar för att man tycker om bilen och hoppas att den ska hålla ihop. Har man haft en bra erfarenhet av märket, så fortsätter man säkert på den linjen. Och tvärt om. En hel del patriotism finns med i bilden, vilket ställer till det något, men i grunden tycker jag nog att listan är föga förvånade.

#18
2011-08-18 09:01

Jag måste säga tt jag har haft flera VW Golf från 1988 och framåt. Den senaste årsmodellen var en 2004:a med "nya" uppgraderade karossen. Alla våra Golfar har verkligen varit bra och sköna att köra och med låg bränsleförbrukning. Oftast körde vi med etanolinblandning i bensinen, minst 30%, och hade ytterst sällan problem med Golfarna. Idag kör vi Opel som jag också tycker är en trevlig bil även om jag föredrar Golfen. Ford Focus är också en trevlig och snyggt sportig bil särskilt med Flexifuel, etanolmotorn. Ford Focus Flexifuel kan mkt väl bli nästa bil i vår familj!

#19
Pulu
2011-08-18 16:47

och frågan löd: Diskutera: Vad tycker du om topplistan?

Tycker att den är helt betydelselös och onödig....
Vad bryr jag mig om vilken bil som sålde mest...i Juli....

Om jag nu ägde en Golf skulle jag då bli lyckligare av att den har sålt mest? skulle inte tro det!

Jag är nöjd med min bil och blir inte vidare ledsen över att den inte säljer mest utan tvärttom... jag vill inte ha en dussinbil... om jag nu skulle bry mig :)

#20
2011-08-18 17:20

Jag tycker tvärtom topplistan alltid är intressant. Men ibland får man titta långt ner för att hitta spännande siffror. Högre gör upp det mej lite sorgsen att Yaris ramlat ner från 1:plats (2009) till 4:e i Clio-klassen.
Men jag tror den hämmas av den slöa 100-hk motorn. Annars är det en riktigt fiffig bil.

#21
2011-08-18 17:35

@Peugo. Klockren analys ang kvalitet/andrahandsvärde/underhåll. Bra skrivet!

#22
2011-08-19 10:30

Peugo@
Människopsykologi intresserar mej mindre, eller i varje fall så lite att jag inte kan eller vill diskutera och/analysera.
I min krets är vi mest beg-bilköpare, mekare och brukare och jag behöver varken statistik eller analyser på människans tänkande för att veta att, Franska bilar överlag ger mer bekymmer och oftare högre kostnader än motsvarande Tyska, i varje fall när vi ser till VW.
Naturligtvis får du gärna framhålla ditt tycke om din bil men att så genomgående rata allt som inte är Franskt verkar inte vara helt objektivt och det är nog få som haft sådan tur som du med dina bilar :o)

#23
2011-08-19 11:39

nu var du inte så objektiv själv, Jes;-)
man kan vända på det också, rata inte allt som är franskt bara för att det "ska vara så"... nya Megane tex lär visst ligga i toppskiktet i ADAC:s statistik över problemfrihet. att vissa modeller blir problembarn drabbar de flesta biltillverkare då och då (tänker på tex Laguna). Svågerns tjänstebils-Passat blir utbytt i förtid pga allt strul och krångel, men jag avstår från att kategoriskt såga tyskt pga det...

#24
2011-08-19 11:51

Det där med att knyta ihop vissa länder med en bestämd kvalitétsnivå, tror jag inte är så giltigt idag. Men när det gäller Jes_´och FLAC´s motsattata uppfattningar om franska bilar, kan väl båda ha ungefär lika rätt. Om vi t.ex. tar Renault så var det oomtvistat krånglande tills för några år sedan. Medan numera påstår de flesta undersökningar, och den mesta statistik, att Renault håller långt bättre än medelbilen.

#25
2011-08-19 13:09

Det är ju mycket lovande om Franska bilar numera sätts ihop lite bättre ... :o)
Dock, jag liksom de flesta bilägare i Sverige köper och brukar begagnade bilar och vill nog därför gärna höra om den nya kvalitén i ett lite längre perspektiv innan vi topp-placerar dem bland de mera erkänd bättre fabrikaten.
Fransoserna har dock roligare/djärvare designers än de flesta, det är något som tilltalar, i varje fall mej!

#26
2011-08-19 13:28

Jes: min förra Megane en -04 kombi höll ihop mycket bra, det som gick sönder var stereon, en Philips, en vecka innan garantin gick ut. dessutom pajade bägge knapparna till stolsvärmen, (kostade 380 kr/st att få bytta med jobb och allt). jag körde bilen i 5,5 år. Nu har jag en ny som jag kört sedan november -09 utan fel, passerade just 3000 mil. Förresten, fläktmotståndet byttes ju, tydligen fel på en serie från en underleverantör, annars inget. Känns bra så här långt. Denna modell fick även 90% i betyg för problemfrihet hos AMS:s ägarundersökning, och den gick visst problemfritt under tiden som ViB körde den som testbil.

#27
Sture M
2011-08-19 13:44

Dyr bil av tveksam kvalitet.

Men en av få bilar som inte ser pajjas ut i designen.

#29
2011-08-20 11:16

Leifer, ja 2:an var mer egen i designen och det var väl därför de flesta köpte kombin, men det är 3:an jag vid ett flertal tillfällen fått kommenterad av för mig okända människor. enbart positiva kommentarer då och det har aldrig hänt tidigare. Sämre rostskydd? ja de har plåtskärmar fram i stället för plast numera, men i övrigt har den samma bra lösningar som tidigare modell och även en 5:a i betyg här. Det är det fortfarande inte många som har... vad gäller kamremmen tar du enbart Clio som exempel, min Megane kostade 5700kr att byta på och det är mindre än många andra bilmärken tar. dessutom är 5 år ett ganska vanligt intervall så gör inte en höna av en fjäder. Läste ett beg test av Subaru, där skulle remmen bytas efter max 10000 mil till en kostnad av 7500:- , själv kör jag numera turbomodellen med kamkedja så jag är inte berörd. sämre komfort? lite stramare fjädring och (tyskt) fasta säten ger ju en viss skillnad men annars försumbar enligt mitt tycke och jag har ju ändå kört båda...reservdelsproblem vet jag inget om, men enligt en vän hos Volvohandlaren berodde det på övergången mellan organisationerna.

#30
2011-08-20 22:21

Megane var kanske den billigaste-att-äga bilen jag någonsin haft/kommer att ha. Den nyaste har jag inte, hör och häpna, inte provkört men kanske man borde ta en tur med den nu också? Megane RS måste jag absolut få smaka på, för så mycket skryt har man fått höra om den bilen men en provkörning berättar sanningen. Min bil får inte vara stenskarp utan skall fungera även som vardagsbil. Nyaste Golf är nog den tråkigaste bilen att köra i hela klassen men GTI-modellens rykte håller väl bilen i toppen av listan. Opel är ju mycket bättre på den fronten men Opels rykte är inget vidare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.