Tvärt emot vad många kanske tror var General Motors en pionjär när det gäller elbilar. Den udda modellen EV1 från 1996 och var världens första serietillverkade elbil som utvecklats specifikt för eldrift.
Den togs fram för att GM skulle klara Kaliforniens hårda utsläppskrav. Intensivt lobbyarbete gjorde dock att reglerna lättades och då försvann också incitamentet att sälja elbilar.
Bilarna leasades till särskilt utvalda kunder, men när programmet skrotades – trots protester från ägarna – gick också bilarna till skroten. De fick inte säljas vidare.
”Trots protester från ägarna gick bilarna till skroten”
Men ett fåtal bilar räddades, även om de inte fick göras körbara igen. En av bilarna donerades till ett universitet som verkar ha glömt bort att bilen fanns. Den bogserades iväg, beslagtogs och såldes på auktion för nästan en miljon kronor.
Eftersom GM-kontraktet om att bilen inte får köras bröts när bilen beslagtogs har en Youtube-kanal nu tagit på sig att försöka väcka liv i bilen och förse den med längre räckvidd än originalbilen.
– Det här är verkligen det coolaste projektet jag fått jobba på, och jag är superglad att jag får ta er alla med på resan, säger Declan Kavanaugh som driver kanalen Electrek Garage.
Tanken är att det hela ska vara klart till bilens 30-årsdag i november 2026.