Bild
Nästa artikel

GMC Sierra All-Terrain HD Concept – bjässe för terrängkörning

Nyheter

Biffig, råbarkad och garanterat politiskt inkorrekt. Här är terrängversionen av GMC Sierra.

En bjässe som utstrålar attityd och inte viker ned sig när asfalten slutar och terrängen tar vid. Ungefär där vill GMC positionera nya konceptbilen Sierra All-Terrain HD Concept.

Grundmaterialet är en GMC Sierra som kortats, breddats och höjts. Fjädring och stötdämpare har anpassats för terrängkörning och på 20-tumsfälgarna sitter hjul som mäter 35 tum.

Karossen är för biltypen någorlunda strömlinjeformad med flak och hytt som rymmer fem passagerare.

Urstark V8
Under huven sitter en åttacylindrig turbodiesel från Duramax på 6,6 liter som pumpar ut 397 hästar och smått osannolika 1 037 newtonmeter i maxvrid. Kraften levereras till samtliga hjul via en sexstegad automatlåda.

GMC uppger att bränsleförbrukningen kapats med upp till 11 procent jämfört med tidigare versioner. Men många menar nog att dragvikten på nästan sex ton är en mer intressant siffra.

GMC Sierra All-Terrain HD Concept premiärvisas på bilsalongen i Detroit i mitten av januari. Än så länge finns inget beslut på serietillverkning.

Diskutera: Vad tycker du om GMC Sierra GMC Sierra All-Terrain HD Concept?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
Kapten Stofil
2010-12-21 14:56

Hur många cigarettändare och askkoppar har vagnen?

#2
Raymond K
2010-12-21 21:08

Hoppas den har elfönster, blir bra när man skall ha sina hamburgare på drive-in

#3
Nithin01
2010-12-21 22:18

Jänkarna blundar och kör på som om ingenting har hänt för att "rädda ekonomin".

Jag tror att det kommer att straffa sig för eller senare.

#5
2010-12-22 10:11

Går kanske bra i djup snö som den här bilen.
http://www.youtube.com/watch?v=2zkW8BWUkj4&feature=related
Sen går det bra att jämföra en pickup med en riktig terängbil som i den här filmen.
http://www.youtube.com/watch?v=TWd-Fov756M

#6
2010-12-22 12:00

Jag har tagit bort ett gäng kommentarer som inte höll sig till ämnet. Nu diskuterar vi pickupen från GMC.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#7
2010-12-22 15:40

En otroligt maffig pickup. Skapar "vill ha" känsla trots den överdrivet starka motorn och en prislapp som säkert är i överkant ifall den börjar tillverkas. Men tänk att få åka ut på älgjakt i denna kärra, vilken känsla. Pickupen har till skillnad från många andra onödiga bilar (framförallt sportbilar) trots allt ett existensberättigande.

#8
Viktig Petter
2010-12-22 15:55

Varför är 1037 Nm osannolikt?. Vet författaren vad sannolikhet är?

#9
Nithin01
2010-12-23 00:39

Jag tror att uttrycket "smått osannolika 1 037 newtonmeter" används för att förstärka det ovanliga i denna siffra. Inte för att säga att det inte stämmer.
Tyskarna brukar strypa vid jämt så det är inte många som ligger över 1000 Nm.
Så att påstå att det sannolikt är vardagsmat blir också fel.

#10
Viktig Petter
2010-12-23 13:07

Sannolikhet har med händelser och utfall att göra. Exempelvis så är sannolikheten att slå en fyra med en tärning 1/6. Det finns sex möjliga utfall av händelsen tärningskast och ett av dessa är en fyra.

Vad är sannolikheten att en motor har 1037 Nm i vridmoment?
Vad är händelsen, är det "motorkonstruktion"?
Vilka är de möjliga utfallen?
Hur många gånger blir det 1037 Nm?
Är det slumpen som styr vilket vridmoment som en motor har?
Är 1037 Nm mer sannolikt än 845 Nm?

Min poäng är att författaren (och han är sannerligen inte ensam) använder sig av begreppet sannolikhet för att beskriva något som är extremt men som inte alls har med sannolikhet att göra.

Det hade varit korrekt att skriva exempelvis "smått fantastiska" eller "smått oerhörda" osv.

#11
Nithin01
2010-12-23 23:00

"Sannolikhet har med händelser och utfall att göra. Exempelvis så är sannolikheten att slå en fyra med en tärning 1/6."

Nej, inte om tärningen har 4,8,10,12 el. 20 sidor.

"Min poäng..:"

Slarvar du själv så kanske du ska ha överseende med andra?

#12
2010-12-26 16:39

Ja du Gösta, jag anser att sportbilar har mer existensberättigande än älgbössor.
:o)

#13
Nithin01
2010-12-27 23:22

Båda sportbilar och bössor är ok.
Men jag avskyr bössor med gravyr, guld och annat trams.
Trästock är även det för "söndagsjägarn" och kikarsikten skall vi inte tala om...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.