Nästa artikel
GM utvecklar snabbare snabbladdare
Nyheter

GM utvecklar snabbare snabbladdare

Publicerad 5 september 2018
Möjligt att tanka upp till 3 mils räckvidd i minuten – tre gånger så snabbt som vid Teslas superchargers.
General Motors håller tillsammans med företaget Delta Americas på att ta fram en typ av elbilsladdare som kan ge drygt 29 mil på mindre än 10 minuter, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg.

Detta betyder att det skulle vara möjligt att tanka in nästan 3 mils räckvidd per minut. Som jämförelse nämns att Teslas superchargers har kapacitet till att ge drygt 1 mil i minuten och när Porsche släpper ut sin elbil Taycan på marknaden blir det med en laddhastighet på nästan 2 mil i minuten. 

Projektet med att ta fram de nya snabbladdarna löper över tre år. General Motors, som står bakom elbilen Chevrolet Bolt, planerar sedan tidigare att lansera 20 nya elbilar lagom till 2023

Diskutera: Tror du att snabbare laddning skulle få fler att välja elbilar?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-09-05 09:27
bgl

Börja med att redovisa varifrån denna höga och snabbt varierande effekt ska tas!

#2 • Uppdaterat: 2018-09-05 10:07
PREVIA

Från elnätet kommer de 400 kW tas och med en laddare med verkningsgraden 96.5 % blir förlusten bara 14 kW eller 2.3 kWh vid laddningen för 29 mil som tar 10 minuter.
GM räknar med att ha 20 bilmodeller med den laddningsmöjligheten år 2023.

#3 • Uppdaterat: 2018-09-05 10:09
Pi

Jo, den frågan är högst relevant bgl. Samt påverkan av livslängden på batteriet vid upprepad "super-snabbladdning".
Sen är det nog väldigt få som har detta behov, lyckligtvis.

#4 • Uppdaterat: 2018-09-05 10:49
PREVIA

För de flesta bilister som gör några längre bilturer per år har snabbladdningens inverkan på batteriets åldrande nästan ingen betydelse alls. Fördelen är att en längre resa kan bli lika snabb som med fossilbilen och laddstationerna kommer räcka till flera bilars laddning under samma tid.

#5 • Uppdaterat: 2018-09-05 12:42
Pi

Fast varifrån skall denna höga laddeffekt tas ? Gissar att det f n är få ställen som kan tillhandahålla denna effekt och dessutom för flera laddare på samma ställe.
Och om du läst testerna av elbilar under lite längre turer som gjorts denna varma sommar så är det rätt uppenbart att batteriernas kylsystem måste utvecklas oerhört på väldigt många bilar för att klara av dessa laddeffekter med åtföljande värmeutveckling - liksom värmeutvecklingen vid höga effektuttag ur elmotorn. Så det är nog inte så enkelt som det kan verka. Även om också jag applåderar eldrivna fordon så finns det begränsningar som man inte kan blunda för.

#6 • Uppdaterat: 2018-09-05 13:18
Grosser

Fler laddstationer kommer ha batterier och superkondensatorer för att klara av att lämna så pass hög effekt under så kort tid. Det verkar bli fråga om ett mer kontinuerligt uttag från elnätet än de tillfälligt höga effektuttagen.

#7 • Uppdaterat: 2018-09-05 15:03
Pi

Fast med sådana laddstationer som Grosser beskriver så blir ju invetseringskostnaden per laddstation helt annorlunda än idag.

#8 • Uppdaterat: 2018-09-05 16:40
Arne Nilsson1

Idag består vår bilpark av färre än 1 % rena elbilar. Hur tänker de som tror att vi inom 10, 20 eller trettio år bara har rena elbilar? Snacka om köer till att tanka. Om vi inte bara ska köra några mil lokalt varje dag. Jag tror inte på idén om att alla bilar är elbilar i framtiden. Ny batteriteknologi säger nån. Jo mors säger jag.

#9 • Uppdaterat: 2018-09-05 18:44
Gunnar Lindberg

"drygt 29 mil på mindre än 10 minuter" - ska det vara ett effektmått?

#a • Uppdaterat: 2018-09-05 20:12
Grosser

@Gunnar. Nej, men det brukar vara ett bra sätt att kommunicera med en icke-teknisk publik, ungefär som att en vindkraftpark producerar el till 10000 normalvillor.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.