Nästa artikel
GM anklagas för mörkade dödsfall
Nyheter

GM anklagas för mörkade dödsfall

Publicerad 14 mars 2014 (uppdaterad 14 mars 2014)
Amerikanska intresseorganisationen Center for auto safety rapporterar att antalet dödsfall till följd av problemen med krockkuddar var 30 gånger högre an GM redovisat.

Flera GM-ägda biltillverkare har haft problem med krockkuddar som löst ut felaktigt. Problemet har orsakat flera dödsfall och hela 1,6 miljoner bilar för den amerikanska marknaden har återkallats. Chevrolet Cobalt, Chevrolet HHR, Pontiac Solstice och Saturn Sky har varit några av de drabbade modellerna.

Nu redovisar intresseorganisationen Center for auto safety en rapport som enligt dem visar att 30 gånger fler har avlidit till följd av produktionsfelet än vad GM själva redovisat. Totalt ska det handla om 303 dödsfall och siffrorna uppges komma ifrån amerikanska myndigheter.

Problemet har återfunnits i bilar producerade så tidigt som 2004 och samtliga återkallanden har gällt fordon i USA, Kanada och Mexico. GM har kallat anklagelserna för "spekulationer".

Diskutera: Är du rädd för att krockuddarna felaktigt ska lösa ut?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-03-14 11:04
Janne G

Känns väl lite Nader 1965?

#2 • Uppdaterat: 2014-03-14 11:18
hultarn

Nej, jag är inte rädd att krockkuddarna ska lösa ut.

Däremot har USA ett större problem:
många tror att man inte behöver bälte när det finns krockkudde, coh det är med all säkerhet många fler som skadas/dödas på grund av detta.

#3 • Uppdaterat: 2014-03-14 11:30
Boxer

Säkerhetsutrustning som dödar...

#4 • Uppdaterat: 2014-03-14 14:03
Simon no1

Hoppas GM tvingas att betala lika höga böter som Toyota...:)

#5 • Uppdaterat: 2014-03-14 16:27
Gunnar Lindberg

Nu är det ju kuddar som INTE har löst ut som påstås ha orsakat dödsfallen. Naturligtvis extra farligt om man inte använder bältet.

#6 • Uppdaterat: 2014-03-15 01:07
Hanzzon

303 dödsfall enligt amerikanska myndigheter är i såfall minst 200 fler än man som mest spekulerade i att dödsfallen skulle kunna vara i olyckor med inblandade toyota-bilar där man kunde misstänka en skenande och bromslös bil?
Det slutade väl med 19 möjliga dödsfall under 10 års tid och med tanke på de rekordhöga böterna som då betalades av Toyota trots att utredningen från Nasa inte hittade några tekniska fel på någon av dessa bilar så borde GM lindrigt sagt ligga mycket sämre till.

Undrar om USA-politikerna förordar säljförbud nu också och kallar in Vd:n att tvingas vittna till självaste kongressen?

#7 • Uppdaterat: 2014-03-15 10:15
Bortom

@Janne G... SÅ RÄTT.
Den amerikanska bilindustrin har ´verkligen´ gjort en kovändning... för att först skita i allt som heter säkerhet för att spara några dollar per tillverkad bil (=> Ford Pinto) till att vara säkerhetsmedvetna... förståss bara så länge de inte blir avslöjade.. som nu.

#8 • Uppdaterat: 2014-03-15 15:49
Roy J

Gunnar, det står faktiskt att kuddarna löst ut felaktigt - alltså när de inte behövts. har man då inte säkerhetsbälte så kan man ju skadas, men troligen handlar det mer om att kuddarna indirekt orsakat en dödsolycka. Det är lite svårt att köra sin bil när man chockad sitter med ett plastsjok i nyllet.

Håller helt med Hanzzon.

Och det där med för tidig utlösning kan ju leda till problem på många sätt.

#9 • Uppdaterat: 2014-03-17 16:30
MickeAn

ViB:s text är lite missledande. Surfar man runt lite på nätet är det vad jag förstår felaktiga tändningslås som kan orsaka att tändningen stängs av och därmed också servos och krockkuddar.

Siffrorna kommer ifrån statistik där folk dött i olyckor i två av bilmodellerna där krockkuddarna av någon oförklarlig anledning inte aktiverats.

Felet noterades ursprungligen redan 2004 av berörda myndigheter och GM, men av någon anledning fortsatte man montera samma typ av tändningslås under många år därefter.

#a • Uppdaterat: 2014-03-17 18:22
hultarn

MickeAn: ja, det där var ju intressant och en helt annan sak. (och ännu värre för obältade..)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.