Bild
Nästa artikel

Genève: Sju nya DRIVe-modeller från Volvo

Nyheter

Volvo storsatsar på bilsalongen i Genève. Vid salongen kommer sju nya snåla DRIVe-modeller att presenteras.

- Vår storsatsning på DRIVe-bilar under 2009 visar Volvos förmåga att snabbt svara upp mot kundernas ökande efterfrågan på produkter med både låg bränsleförbrukning och miljöpåverkan. Vid Parismässan 2008 påbörjade vi vår breda lansering av DRIVe-bilarna genom C30, S40 och V50. Nu är både marknaden och vi själva redo att ta nästa steg, säger Volvo Personvagnars VD Stephen Odell.

Volvo fortsätter satsningen på bränslesnålare modeller. Vid bilsalongen i Genève kommer sju stycken nya DRIVe-modeller att presenteras. Enligt Volvo har samtliga modeller lägst koldioxidutsläpp i sina respektive marknadssegment.

Nedan följer de nya modellerna, med bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp:

* Volvo C30, 3.9 l/100km, 104g CO2/km
* Volvo S40, 4.0 l/100km, 107g, CO2/km
* Volvo V50, 4.0 l/100km, 107g, CO2/km
* Volvo V70, 4.9 l/100km, 129g, CO2/km
* Volvo S80, 4.9 l/100km, 129g CO2/km
* Volvo XC60, 6.0 l/100km, 159g CO2/km
* Volvo XC70, 6.0 l/100km, 159g CO2/km

Volvos VD Stephen Odell är nöjd med det utökade utbudet av DRIVe-modeller.

- Genom att komplettera DRIVe-programmet också med de större modellerna V70, S80, XC60 och XC70 får Volvo Personvagnar ett av premiumsegmentets starkaste utbud av attraktiva, bränslesnåla bilar med mycket god miljöprestanda, fortsätter Stephen Odell.

"Ambitiösa CO2-mål"

Volvo Personvagnars DRIVe-program delas in i tre kategorier kopplade till utsläppsnivåerna: 120, 140, och 160g CO2/km.

- Kategorierna signalerar Volvos mycket ambitiösa CO2-mål i respektive segment och matchar även de speciella skatteklasser och andra statliga miljöincitament som finns i många europeiska länder. Vår målsättning är att ytterligare sänka nivåerna successivt i takt med att vi utvecklar nya, ännu miljöeffektivare produkter, säger Stephen Odell.

Start/Stopp bakom sänkning

De låga förbrukningssiffrorna kan bland annat tillskrivas en ny start/stopp-teknik. Denna teknik gör bland annat att C30 klarar de lägsta miljöskatteklasserna, på 105g CO2/km, i Europa.


Laddar batterierna med rörelseenergi

En annan nyhet i C30, S40, V50 DRIVe 1.6D med start/stopp, är en energiåtervinningsfunktion som laddar batteriet så fort föraren släpper upp gaspedalen eller bromsar med växeln ilagd.

Enligt Volvo används då bilens upparbetade rörelseenergi, vilket gör att generatorn slipper använda bränsle som energikälla när batteriet dalar i laddningsnivå.

På detta vis ska mellan 2-3 procent bränsle sparas.

Kommentarer

#1
totta
2009-02-24 17:01

jiiippppi

#1
Per_K
2009-02-24 23:55

Volvo Personvagnar har gjort sin hemläxa. Nu är det upp till politikerna att rätta till problemet med den obefintliga skrotpremien, för att få lite fart på marknaden (och få bort de sämsta bilarna).

#1
Oscar
2009-02-25 15:23

Javisst!
Volvo är verkligen på banan igen. Jag ska verkligen kolla och testa oc kanske köpa nytt då Volvos nya miljömodeler är ute i handlen. Den Toyota Avnsis jag har är visserligen ganska OK bortsettfrån tilltagande skrammel i panel och dörrar. Den har gått 3850 mil men känns lite diffus och framförallt "osäker" i händelse av kollision. Min fru fastnade med kofångaren i en snöhög på vår tomt och då hon backade fronten ur snöhögen lossnade hela främre kofångarepaketet i fronten. Den verkar vara gjord helt i lackad plastmaterial...

#1
Micke
2009-02-25 16:23

Undrar hur prisbilden kommer se ut, dyrare eller billigare än de befintliga.

#1
Tage
2009-02-26 10:01

Volvo är bra på motorer spec disel.Så det var väntat att något nytt skulle komma.I vinter har man haft nytta av den höga markfrigången V70 F har över hårda norrlänska snövallarna pluss den goda värmen och de utmärkta vägegenskaperna.

#1
Emme
2009-02-26 14:24

Simon:
Vad menar du?
Folksams test kan du inte gå efter då dem inte testat alla bilar.
Nyare volvo är t.ex inte med.
Gör dig inte dum.

#1
Mythbuster
2009-02-27 00:18

Simon. Det folksam visar är främst bilar som är i olyckor. Jag har i alla fall lärt mig att det är bättre att inte krocka. Med det i tanken säger inte "verkliga olyckor" nånting(altså kassa förare, rejäl otur eller dåliga acktiva säkerhetssystem).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.