Bild
Nästa artikel
General Motors störst i världen

General Motors störst i världen

Nyheter

General Motors var världens största biltillverkare under årets första sex månader och gick därmed om Toyota, visar en jämförelse av delårsrapporterna.

Automotive News har ställt biltillverkarnas delårsrapporter mot varandra. Sammanställningen visar att General Motors nu är bäst säljande biltillverkare sedan man gått om Toyota. Resultatet kan dock ha sin förklaring i att Toyotas produktion sjönk kraftigt på grund av den naturkatastrof som drabbade Japan i mars.

Enligt Automotive News ökade GM sin försäljning med 8,9 procent under januari till juni, vilket innebar 4,5 miljoner sålda bilar världen över. Även Volkswagen gick om Toyota och placerade sig på andra plats med sina 4,1 miljoner sålda bilar.

Naturkatastrofen i Japan fick Toyota att tappa rejält på marknaden, då tillverkarens antal sålda bilar sjönk med 23 procent till 3,4 miljoner under årets första sex månader. Först i september räknar Toyota med att produktionen ska vara helt återställd.

Världens mest sålda bil under januari till juni var Chevrolet Cruze.

Diskutera: Vad tycker du om att GM är störst?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2011-08-08 15:13

Underbart!
Ordningen är definitivt återställd. Jänkarna är störst tillsammans med tyska VW. Inom 3 - 5 år blir dock USA och GM passerat av VW men det är inte så tokigt att vara på andraplats heller. Grattis GM och lycka till med bilförsäljningen, world wide!!!!!

#2
2011-08-08 15:44

Hela bilindustrin - och världsekonomin på lång sikt - hade vunnit på att GM hade försvunnit en gång för alla när tillfället gavs. Tyvärr är skitkoncernen kvar - precis som dess så kallade produkter.

#4
2011-08-08 16:14

Det finns ett grundfel i hela den amerikanska samhällsuppbyggnaden - en kommentar kommen från en högerväljare.

#5
2011-08-08 17:30

GM är altså bäst!?
GM har ryckt upp sig och producerar nu bilar med högre kvalité. Alla återkallningar som T*y*t* gjorde har väl inte hjälpt dem sälja mer bilar direkt...

Leifer: 4kr * 6,47 / 3,785 = 6,84 kr/liter
Dagspris i Stockholm: 13,57 kr/liter
13,57/6,84 = 1,98
Bensinen är altstå dubbelt så dyr i Sverige jämfört med USA, inte 3 ggr!

#7
2011-08-08 21:50

Leifer:
Kan berätta i USA har man haft 10% etanol dvs E10 bensin under många år och i år har man ökat andelen etanol ytterligare till 15% i ALL bensin i USA. USA är världens största etanolkonsumnet näst Brasilien som har 23% etanol i bensinen sedan 40 år tillbaka.

#9
2011-08-08 22:38

Det här är ju egentligen ointressant.
Det vore ju bättre att få reda på vilken bil som är den bästa!
Inte vilken tillverkare som är den största.

#10
Uno Lööw
2011-08-09 06:43

Toyota är bäst och vackrast så därför är de störst om man bortser från naturkatastrofen.

#11
2011-08-09 09:59

Toyota är dock fortfarande med marginal världens största märke. GM-koncernen är dock större än Toyota-koncernen för närvarande.

#12
2011-08-09 10:09

Trots att de flest har negativa åsikter om dem så tycks dekaltrimmade bilar sälja, VW-gruppen sattsar ju så stort på det att ingen kan säga vilken bil som är äkta och vilka som är kopiorna och Chevrolet Cruze är en Opel Astra.

Vilken bil som är bäst är ju den intressantaste frågan, men då måste man först komma fram till vad som menas med ”bäst”?
Som det är nu så finns det hur många ”bäst” som helst, alla ser det på just sitt sätt och så vinner den åsikt som råkar delas av störst antal, men varför skulle de som är många ha rätt?

Istället för att bara låta personliga åsikter och värderingar av vad som är viktigt styra, så skulle man bara se på vad bilen ger och har helt utan någon värdering av det.

I dag struntar man i att bedöma massor av egenskaper och sidor hos bilar bara därför att X antal i inflytelserik position tycker det är oviktigt, det gör hela bilfrågan till ett meningslöst krogslagsmål mellan åsikter.

Hur det i verkligheten faktiskt ser ut, det är det ingen som vill veta av någon underlig orsak?

#13
2011-08-09 10:10

Det är inte bara i USA som GM är störst. Även här i Australien är Holden (GMH) störst. I Saudiarabien är Chevrolet Lumina (Holden Statesman V8) landets mest sålda bil. Jag är ingen stor GM fantast men jag tror inte att man blir störst om man tillverkar skitprodukter.
Vi har haft E10 bensin här sedan ett antal år. Den enda biltillverkare som drabbats av motorhaverier är Honda.

#14
2011-08-09 15:14

Två faktorer som gör att GM nu är nr.1:

1.Jordbävningen i Japan, alla japanska märken inkl. Toyota kunde (och kan inte fortfarande) tillverka som planerat.

2: Cruze är en fantastisk storsäljare världen över och ligger med i toppen på alla stora bilmarknader (inkl. Usa, Ryssland, Kina). Efterträdaren till Corolla som den riktiga "världsbilen".

Som jag tidigare påpekat så är ju fortfarande Toyota det största "bilvarumärket" världen över, dock så säljer ju GM-koncernen och VW-koncernen (dvs VW,Audi,Skoda,Seat, Bentley, Lambo) bättre just nu.

#15
2011-08-09 16:52

Jag kan inte se att bästsäljarlistan har blivit omkullkastad bara för att man råkar ha haft en jordbävning i japan och att Toyota skulle stått still. Det är faktiskt så att många biltillverkare har komponenter som tillverkas i Japan bla AC anläggningar. Av den anledningen slår jordbävningen "brett" över de flesta bilmärken eftersom det räcker med att en del saknas så stannar ALL bilproduktion upp. Nä, GM ligger helt enkelt i topp därför att GM tillverkar flest och kanske bäst bilar som köparna efterfrågar. Så enkelt är det!

#16
2011-08-10 00:12

Världens bästa bil?
Ja, det är nog inte Chevrolet eller något annat av GM. Ej heller Volvo, Audi, Toyota.
Det går nog inte att utse vem som tillverkar världens bästa bil för det beror ju på behoven.

Är man i behov av en combi lär ju inte en Ferrari vara så lyckat.

Men det artikeln handlade om var väl vem som tillverkade och sålde flest bilar? (oavsett naturkatastrofer)

Och just nu verkar det vara GM. Och det har det varit en hel massa år förut också.

En biltilverkares mål är ju att tillverka och sälja så många bilar som möjligt och där är ju tydligen GM bäst just nu.
Jag har svårt att tänka mej att deras framgångar bygger på att sälja dyra och värdelösa bilar som så många kommentarer handlar om.

GM är inte mitt favoritmärke då jag har Ford och Chrysler, men jag vet av både egen och andras erfarenhet att det är prisvärda bilar och tydligen tycker många andra här i världen det också eftersom det går bra för amerikanska biltillverkare igen. Och det är 100 år gamla nyheter.

#17
2011-08-10 06:49

Det är absolut inget självändamål för en biltillverkare att tillverka flest bilar - det handlar om att få god återbäring på satsat kapital, och det kan man uppnå även med små volymer.

Nu har GM gått in på samma linje som Toyota och tillverkar enkla, billiga bilar med lite teknik, och vips är de störst i världen igen! Det lustiga i kråksången är alla dessa insnöade Toyota-ägare har använt storleken som något slags kvalitetsargument! Så är det ju nu inte, utan Toyota och Vaz ligger på fortsatt samma nivå när det gäller bilutveckling!

#18
2011-08-11 20:45

Kan ju bara tycka att det är positivt på alla plan att GM säljer bra utav den ( enda? ) modell som trots allt bygger på en modern konstruktion!
De flesta bilarna torde ju ändå säljas i USA vilket innebär att dess köpare INTE köpte något annat livsfarligt skrot byggt utav inhemskt material som dessutom skulle ha sörplat i sig mängder mycket mer bränsle!
Det skall mer till än att bara sälja många bilar för att folk skall ändra uppfattning om ett fabrikat.
Det fínns fortfarande många som tycker/tror att t.e.x Fiat,Renault eller varför inte Citroen/Peugeot är udda-märken.
De är ju dessutom skitbilar och kan därför inte sälja särskilt bra!? .....Utav någon anledning så delar inte miljoner människor världen över dessa åsikter,men de har säkert fel.....
Visst har vi salt i landet och visst ställer vi höga krav men ibland hjälper det att bara vidga sina vyer lite grand.
GM kan ju kanske ( men bara kanske )ha börjat att inse hur bilar skall byggas nu när Cruze säljer så bra...Bara positivt alltså!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.