Bild
Nästa artikel

Galet koncept visar Renaults framtid

Nyheter

Nya konceptbilen Renault Frendzy är både ett bruksfordon och en familjebil. Den är helt eldriven, men ger ifrån sig konstgjort motorljud.

Frendzy är den fjärde i raden konceptbilar som illustrerar Renaults framtida designstrategi. Enligt den franska tillverkaren ska den drygt fyra meter långa bilen representera både arbetsliv och fritid.
 
Som en del av denna idé har förar- och passagerarsidan anpassats för olika ändamål. På passagerarsidan finns en konventionell framdörr och en skjutdörr. Bakdörrens fönster utgörs av en bildskärm på 37 tum som kan visa ut meddelanden, både när bilen är parkerad och när den är i rörelse, till exempel: ”Jag är tillbaka om fem minuter”. På förarsidan har en dörr med gångjärn i bakkant tagit plats för att underlätta insteget till kupén. Båda sidor saknar B-stolpe.

Bilen kan ställas in i två lägen, ”arbete” eller ”familj”. I familjeläget är bilen fyrsitsig med orange inredningsbelysning och sidospeglar i horisontell position. Väljer man istället arbetsläget reser sig sidospeglarna till vertikalt läge, lamporna byter färg till grönt och passagerarstolen samt baksätesbänken fälls ned i golvet.

På mittkonsolen återfinns en pekdator av fabrikatet Blackberry som kan styra flera av bilens funktioner, till exempel skärmen på skjutdörren. Ytterligare en okonventionell detalj är griffeltavlan på skjutdörrens insida. Lastutrymmet kommer man åt via den delade bakluckan. I trägolvet finns magnetiska fästen som kan säkra lasten och taket i tyg kan tänjas om stora föremål måste stuvas in.


Konstgjort motorljud
Kraftkällan i Renault Frendzy är en elmotor på 60 hästkrafter (44 kW) som ger ett vridmoment på 226 newtonmeter direkt från start. Kraften hämtas från ett paket litiumjonbatterier, men ingen räckvidd anges. Toppfarten är 140 km/tim.

Eftersom elbilar är tysta, särskilt i låga hastigheter, har Renault valt att ta fram ett konstgjort motorljud som spelas upp via högtalare inuti och utanför kupén. Ljudet anpassas beroende på vilket läge bilen är inställd på.

Räkna inte med att se Renault Frendzy i produktion, men möjligen kan någon detalj leta sig till framtida modeller. Kanske griffeltavlan? Konceptet visas på bilsalongen i Frankfurt i september.

Diskutera: Vad tycker du om Renault Frendzy?

Taggar: Nyheter, , Renault

Kommentarer

#1
Raymond K
2011-07-08 10:07

Ja "galet koncept" är det minsta man kan säga.
Den ser ut som ett rullande diskotek och vem vill köra en sådan till vardags?

#2
2011-07-08 10:10

Varför ändras ljuset från orange till grönt i arbetsläge?

#3
2011-07-08 10:14

amoC:
Så här förklarar Renault saken:

"Green light emanating from the dashboard brings this smooth and organic architecture to life. These lights signify the ‘work’ mode and tie in with the colour displayed on the exterior of the vehicle. In the ‘family’ mode, the atmosphere becomes warmer as the green lights turn orange"

Helt logiskt.

#4
2011-07-08 10:17

Haha, tack för förklaringen Fredrik! :)

#5
2011-07-08 22:24

Hoppas att man kan ladda ner många olika ljudloopar för motorljud, t ex DKW, Trabant, fartygsdiesel, Rolls-Royce Merlin V12, Sachs mopedmotor, Saab V4 och tändkulemotor.

#6
2011-07-08 22:29

Frnansoserna har tydligen blivit bäst på design i bilvärlden. :o)

#7
2011-07-08 22:47

Utvändigt ser den inte så väldigt märklig ut - men de har dragit den fulla konsekvensen av allt sämre bakåtsikt i våra bilar.
Interiört brukar Citroëns koncept alltid vara flummigt utspejsade och detta är inget undantag.
När man pratar om färgpåverkan i inredningar, så brukar gult anses lugnande och grönt stimulerande. Om det går att överföra på belysningsdetaljer vete gudarna.
Man kanske i så fall borde fråga sig varför röd instrumentbelysning blivit så vanlig, när den är kontrastnedsättande och också är den färg som ögat har lägst känslighet för. Som interiörfärg är den raka motsatsen till lugnande.

#8
2011-07-11 08:47

Röd eller grön instrumentbelysning är att föredra vid mörkerkörning, då dessa färger påverkar mörkerseendet minst. Om nu någon tillverkare verkligen tar hänsyn till sådana praktikaliteter. Hörde en intressant grej på en kurs en gång i tiden: "Man skulle kunna tro att vi jobbar i fordonsbranschen, men det är fel. Vi är i modebranschen."

#9
2011-07-11 16:19

Som AmoC skrev: rött, och kanske grönt, är den färg som stör mörkerseendet minst, på grund av ögonens utformning. Och det är därför nästan alla biltillverkare väljer rött på instrumenteringens belysning.

#10
2011-07-12 22:28

Synd att blått är komplett värdelöst i mörker, annars hade det varit en klar favorit. Kör VW fortfarande med det?

Jag är lite svag för blåa saker som lyser. ;)

#11
Raymond K
2011-07-13 21:42

Vad är det för fel på blå instrumentbelysning?
Jag har absolut inga problem med det. Jag hade röd belysning i min Bmw förut och det var mer tröttande för mig. Jag skulle välja blå belysning alla gånger om jag kunde.

#12
2011-07-14 02:39

VW's blåa belysning (var väl lätt ljusblå vill jag minnas) var väldigt fin. Har dock lärt mig att blått ljus är det ljus som är mest ofördelaktigt för mörkerseendet. Har nåt med tappar och stavar att göra. Vill minnas att det var så att det var det ljus som ögat hade svårast att fokusera på, så att ögat fick jobba mycket när man fokuserade mellan det blåa och omgivningen. Blått ljus används tydligen om man vill att det ska vara svårt att utskilja en ljuskälla på avstånd, just på grund av att ögat har svårt att fokusera på det.

Om man tänker på ljus i städer på natten så "sticker" blått ljus mycket mer i ögonen än andra ljus. Tittar man på det är det svårt att urskilja vad som finns runt om. Det liksom bländar utan att lysa upp.

Det jag hört iallafall :p

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.