Bild
Nästa artikel
Nyheter

Fyra nya laddhybrider från Audi

Publicerad 27 februari 2019 (uppdaterad 27 februari 2019)
Q5, A6, A7 och A8 får sladd och 4 mils räckvidd på el.

TFSI e är den nya beteckningen på Audis laddhybrider. E-Tron, som det hette förut, är nu reserverat för bilar som går uteslutande på el. I laddhybriderna Q5, A6, A7 och A8 är det motorerna 50 TFSI e quattro eller 55 TFSI e quattro som gäller, vilka följer Audis nya motornomenklatur. Du kan läsa mer om det här. Beroende på val av modell finns en prestandavariant för den som önskar mer effekt.

Drivlinan i de nypresenterade laddhybriderna består av en turboladdad bensinmotor som samarbetar med en elmotor. Bilarna kan köras uteslutande på el eller få elektrisk hjälp vid exempelvis acceleration. Audiförarnas inbromsningar tas tillvara och laddhybriderna ska vara kapabla till att samla på sig upp till 80 kW på det här sättet.

Litiumjonbatterierna är placerade under bagageutrymmet och lagrar 14,1 kilowattimmar. Med körläget EV kan man tvinga bilen att gå på enbart el. Väljer man istället ”Hold” så sparas elen till tillfällen då det kan vara bra att åka fossilfritt, till exempel vid nollutsläppszoner.

Om foten flyttas från gaspedalen kan bilen frirulla i hastigheter upp till 160 kilometer i timmen för att minska utsläppen. Med hjälp av en mobilapp kan laddhybridägarna följa laddstatus, förbrukningsstatistik samt programmera förvärmning innan avfärd.

TFSI e-bilarna blir beställningsbara någon gång under 2019. 

Diskutera: Vad tycker du om Audis nya laddhybrider?

Kommentarer

#1 • 27 februari 2019
Henrik M

Riktigt dålig räckvidd för en nypresenterad laddhybrid från ett företag med de resurser de har.....ibland går det inte låta bli att undra hur det står till med viljan.....för expertisen måste ju finnas där att göra detta bättre....
Att inte få ut mer än 4 mils räckvidd ur över 14kwh är ju riktigt uselt med,

#2 • 27 februari 2019
Grosser

Compliance cars säger jag. Gjorda för att kunna visa upp något, men blott en halvmesyr när det kommer till elektrisk framdrift. 14, 1 kWh är nog batteriets bruttokapacitet, i verkligheten är nog max 12 kWh användbara till framdrift.

#3 • 27 februari 2019
Mattse

Dessa modeller är framkrystade av Audi enbart för att klara det genomsnittliga utsläppsmålet på 95 g CO2 år 2021 för att slippa dryga böter från EU. Den tekniska höjden och innovationsgraden på dessa modeller är i stort sett noll och det känns nästan pinsamt att Audi lanserar dessa. ”Försprång genom teknik” har aldrig kännts så långt borta som nu.

#4 • 27 februari 2019
Henrik M

Och så kommer en Kia Optima med 9,8 kWh över 5 mil i verklig körning enligt många tester....

Mattse: Likaså med E-tron som är helt nyutvecklad och inte presterar bättre.....

#5 • 27 februari 2019
junkers

Min optima kommer över 6 mil i gynnsamma förhållanden men den har drygt 11kWh.

#6 • 28 februari 2019
VW Polo 2012

Jag bor inte i villa, så vad ska jag ladda den,dom? Så dom går bort.

#7 • 1 mars 2019
ALDRIG mer AUDI

Åter igen så får man inte veta vad utsläppen är efter dessa få milen på el max 5 mil sommar, och ca 2,5 - 3 mil vinter, sedan startas en nerkyld förbränningsmotor.
Ex; Volvos elhybrid på 253 hk har inte lägre utsläpp en ren bensinmotorn på 250 hk som då ligger på 154-160 g/km

#8 • 2 mars 2019
Henrik M

Nja, det där är väl inte helt sant, eftersom du aldrig tömmer batteriet helt samt den arbetar med bromsregenering med så fungerar den till stor del som en vanlig mildhybrid när "batteriet är slut", så jo, laddhybriderna går snålare än motsvarande rena fossilbil även efter de inledande milen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.