Bild
Nästa artikel

Fyra av tio svenskar kan tänka sig att köpa elbil

Nyheter

Andrahandsmarknaden för elbilar växer kraftigt. Enligt en ny undersökning kan nästan varannan svensk tänka sig att skaffa en elbil som nästa bil.

I dag äger endast tre procent av Sveriges bilägare en elbil, men marknaden tycks växa mer och mer. Tidigare i år rapporterade köp-och säljmarknadssajten Blocket att elbilar ökat med 167 procent under första kvartalet jämfört samma period föregående år och att även försäljningstakten varit hög.

Enligt en ny undersökning gjord av Blocket Fordon har fyra av tio svenskar (43 procent) angett att de kan tänka sig att köpa en elbil som nästa bil. Störst är intresset i huvudstadsområdet där 55 procent angett att de kan tänka sig elbil.

– Elbilarna är här för att stanna, och vi tror att efterfrågan kommer stiga ytterligare framöver. Ett stadigt stigande utbud och fortsatt hög försäljningstakt talar för detta, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Blocket, i ett pressmeddelande.

I undersökningen fick även svenska bilägare frågan om de skulle kunna tänka sig att ersätta sin bil med en elcykel. Här svarade 31 procent att de helt eller delvis skulle kunna tänka sig ett sådant byte. Bland de tillfrågade i åldrarna 18–29 uppgav hela 46 procent att de till någon grad skulle kunna tänka sig att byta bilen mot cykeln.

Diskutera: Kan du tänka dig att investera i en elbil vid nästa bilköp?
 

Kommentarer

#1
2019-07-09 19:09

Det är med andra ord 57% av svenska folket som INTE kan tänka sig en elbil, ens om den kostar 1 kr och kan flyga. Intressant.

Investera i en elbil? Ja, det kan jag visst det tänka mig. Bara det är en bra elbil. Dagens blodsbatteribilar finns det inga fördelar med, inte ens ur miljösynpunkt. Jag ser framför mig ett scenario där våra vägar är elektrifierade, eller att bilarna går på vätgas och då skulle jag gladeligen skaffa mig en elbil, om priset är förnuftigt och så vidare. Att kånka runt på ett megatungt och dyrt blodsbatteri ser jag inte som vidare lockande. Det är något grundläggande fel i det konceptet: Vi skall sträva efter att ha lättare och enklare bilar - inte tyngre och mer komplexa. .

#2
2019-07-08 13:57

När elbilarna får bättre räckvidd, liknar vanliga bilar, har priser som är vettiga för en vanlig löntagare, laddstationerna blivit mer utbyggda så skall jag fundera på att köpa en elbil.

#3
2019-07-08 14:06

Jag kör 90% samma sträckor..så en elbil hade funkat om det fanns någon vettig och till skapligt pris.

#4
2019-07-08 14:14

@Styggavargen

Funkar elbilar bara om man kör samma sträckor? Vad händer om man avviker från körmönstret, menar du? Blir den förvirrad och blåser en säkring? :)

.

#5
2019-07-08 14:40

Jag kör ca 1000 mil per år, gillar inte långkörningar. Längsta sträckan brukar bli till fritidshuset, 5 mil. Övrigt blir frugans stadskörningar. Med laddstolpe hemma skulle vi klara oss utmärkt med en elbil. Men att i dagens läge betala dubbelt inköpspris för motsvarande fossildrivna elbil, nej det är helt uteslutet.

#6
2019-07-08 17:08

Själv så kör våran familj mellan 4-5000 mil per år och resor på upp mot 50 mil händer 1-2 gånger per år, så tja visst skulle en elbil kunna komplettera fordonsflottan förutsatt att man kan garanteras minst 20 mil i - 20 C med full komfort. Jobb pendlingen skulle åtminstonde kunna lösas. Då mitt fritidshus ligger 32 mil bort så blir det ändå fossilbil.

#7
2019-07-08 17:49

Klarsynt, typ att man kör mest till jobbet... helgerna kanske max 10 mil hemifrån. Jag är nästan helt säker på att majoriteten egentligen klarar sig med en elbil som går tex 30 verkliga mil.

#8
2019-07-08 17:57

OpelTobbe: Så varför kan du inte åka elbil till fritidshuset? Dels klarar flera överkomliga elbilar idag den sträckan även vintertid, och fler på väg. Samt att du kanske ändå på 32 mil stannar och köper en kaffe, går på toa? Låter du bilen snabbladda 15-20 minuter är det bara åka vidare utan räckviddsångest....
Kör er familj 4-5000 mil per år kan jag nästan garantera ni redan räknar hem elbilen utan problem.....

#9
2019-07-08 20:47

Jag tänker att skaffa en ny Skoda första elbil årsmodell 2024.
Aldrig mer framöver att köpa en hybrid eller laddhybrid.

#10
2019-07-08 20:50

Man ska då rakt inte köpa sig en elbil med "onödigt" stort batteri för ens behov. Vargen är bra ute med sitt antagande att ca 25-35 mil i räckvidd (vinter-sommar) passar absolut de flesta.

Idag har jag själv gjort en resa på 50 mil, Leksand - Göteborg, två laddstopp på 30 min + 10 min. Bilen är fulladdad innan McDonald's levererat maten och en pissepaus. Jag skulle ändå stannat så varför inte ladda samtidigt. El för hela resan kostar 125 kr. :-)

#11
2019-07-08 21:04

Med min tilltagande aversion mot långkörningar, så skulle jag förmodligen klara mig med Hondas nya citybil EV. 20 mils räckvidd klarar tur/retur fritidshuset, och med bakhjulsdrift blir vändradien dessutom minimal för frugans stadskörningar.

#12
2019-07-08 21:12

Grosser: Jag var till Malmö fram och tillbaks idag från Växjö, startade med fulladdat batteri i morse. På hemvägen stannade jag på Väla i Helsingborg för lite shopping, passade på "tanka" lite ström där. Motorvägstempo med moms i 49 mil, förbrukning på 2,05 kWh/mil. Håller med dig, det är inga problem alls det där med räckvidden. Det är något folk fått för sig som inte riktigt vill ta till sig detta. Ofta läser man på fb att elbilen måste klara 100 mil på en laddning annars är det ointressant......ok tänker man...

#13
2019-07-08 21:44

Henrik
Själv lullade jag mest med i semestertrafiken. Resans snitthastighet på 80 km/h gav en förbrukning på 1,17 kWh/mil.
Elbilen inbjuder till ett litet annat tänk kring målet och resan. Det passar mig perfekt i alla fall.

#14
2019-07-08 21:45

Ah, då var det lite högre för mig....körde 24,5 mil på 1.59 ner, hade inte snitthastighet framme...
Ja din bil är sjukt effektiv. Lägsta jag vart med Teslan över lite sträcka är 1,33. Växjö-Karlshamn 9 mil.

#15
2019-07-08 22:43

Elbil OK. Men batteri på 4 - 500 kilo inte OK. Mina bilar väger mellan 1400 - 1600 kilo. Varför ska jag hela tiden släpa på 4 - 500 kilo till? Idiotiskt. Det kräver kraftigare hjul, hjulupphängning, bromsar mm, sen sliter det mer på vägarna. Så, den dagen elbilarna tankas med något på ungefär samma sätt som idag, då kan det bli en elbil. Till dess, bensinbil.

#16
2019-07-08 22:47

Henrik
Jag kan gott konstatera att det är tacksamt att köra elbil på sommaren. ;-)

Arne
Min Ioniq väger in på 1528 kg. Inte onödigt tung, va?

#17
2019-07-08 23:15

Grosser: Det är mycket fördomar där ute ;)

Arne: Bromsarna kanske får vara större på en tyngre bil för paniksituationerna, men i kompensation byter du inte bromsarna hälften så ofta troligtvis.....vid normal körning rör du inte bromspedalen....jag körde 49 mil idag, enda gångerna jag rörde bromspedalen är när jag vill den ska stå still "på driven" Typ i drive-in kön på KFC. I övrigt inte en gång ute i den normala körningen....

#18
2019-07-08 23:24

Högst sannolikt blir nästa bil för mig en elbil och då en helt ny. Mina krav på en elbil är ett pris på max. 200 000 kr, en storlek som en VW Polo, räckvidd minst 50 mil och att den har andra generationens batterier, alltså s k solid state (som kommer vara bättre på i stort sett allt). Sist, men inte minst behövs också laddmöjligheter där jag bor, för det saknas helt idag. Med tanke på att jag tjatat på hyresvärden av och till i 15 år på att få eluttag för motorvärmare (och aldrig fått det), är jag inte så optimistisk.

Spännande att se när ovanstående kan bli verklighet. Som det är nu tycker jag inte att det finns en passande bil som är av intresse.

#19
2019-07-08 23:26

@Arne Nilsson1 En Tesla Model 3 väger drygt 1600 kg i tjänstevikt. En elbil har ingen tung förbränningsmotor, växellåda, bränsletank, avgassystem, etc.

#20
2019-07-09 00:01

Att tänka sig att köpa elbil och att verkligen göra det är inte samma sak. Trots att jag bor i villa kan jag inte ladda hemma, grupphusområde där man inte kan ställa bilen vid huset, och eluttagen i garagelängan klarar knappt motorvärmare. En majoritet av befolkningen bor i flerfamiljshus utan laddmöjligheter. Laddmöjlighetr måste byggas överallt om det skall vara tänkbart för de flesta att ha elbil annars för krånglligt

#21
2019-07-09 09:43

Det är det som 107Carlsson skriver om som gör att inte elbilen är något för alla ännu. Bristen på att kunna ladda bilen i anslutning till hemmet. Det är inte praktiskt att ställa bilen flera kilometer från hemmet bara för att ladda den om det nu verkligen finns laddstationer så det räcker för de som skulle acceptera detta.

#22
2019-07-09 10:13

Det fanns inte bensinstationer så tätt heller som nu innan folk hade börjat köpa fossilbilar i större utsträckning.....
Självklart behövs det laddning smidigt. Och det kommer, men köper inte folk bilarna ser inte marknaden behovet av laddare, och finns det inte laddare ser inte problemfinnare att det går....
Så det är tur det finns de som hellre ser lösningar som köper ändå, för intresset, för ekonomin, för miljön, vilket de gör det för är ju olika såklart.....
Enligt SBC bor 44% av Sveriges hushåll i annat än flerfamiljshus, så underlaget finns såklart för väldigt många att redan idag fixa laddningen hemma. För mig kostade det 7150 kr att skaffa laddning hemma vid huset i form av för ändamålet avsedd Box och installation. Så inte jättepengar heller. Nu är bidraget tillbaks med hörde jag.
Hacken: Om man vill, skulle det verkligen då vara så hemskt att stanna vid en snabbladdare och ladda lite längre tid istället för att tanka? Om man nu inte har laddare hemma? Eller är det återigen att man hellre ser problemet än lösningen?
Självklart smidigast att ladda hemma, vilket som sagt istort sett halva Sveriges hushåll kan, men det är inte omöjligt ha elbil ändå. Sen att just du och 107 inte vill ha elbil, det kan jag respektera fullt ut.

#23
2019-07-09 10:58

Henrik M: En elbil I mellanklassen kostar över 300000 kr, medans en Lätt begagnad Astra går för 100000 kr. Jag kan tanka bensin för 2000 mil per år med ett literpris på 20 kr och köra I 7 år innan jag kommit upp i den totala summan på 300000 kr. Dessutom ska jag ladda hemma måste jag säkra upp huvudsäkringen och installera laddbox, där har vi 20000 kr till.

#24
2019-07-09 11:06

OpelTobbe: Jo, men jämför gärna äpplen och kameler.......
Jämför båda nya, eller båda alternativen begagnade. Och nej, ont om större begagnade elbilar ute på marknaden, än så länge. Självklart dröjer begagnatmarknaden några år efter nybilsmarknaden.
Sen behöver man nödvändigtvis inte alls säkra upp huset, det har inte jag gjort. Klarar mig utmärkt på 16. Och om du läste innan så kostade laddning hemma mig 7150 med box.....
Du måste inte skaffa elbil, det är ett val folk gör, men sprid inte lögner....

#25
2019-07-09 13:18

"Enligt en ny undersökning gjord av Blocket Fordon har fyra av tio svenskar (43 procent) angett att de kan tänka sig att köpa en elbil som nästa bil"

Det är med andra ord 57% som över huvud taget inte kan tänka sig att köpa en elbil, ens om den kostar 1 kr och kan flyga. Intressant.

.

.

#26
2019-07-09 13:48

Henrik M, jag har inte sagt att jag inte kan tänka mig en elbil men att laddinfrastrukturen måste förbättras radikalt för att det skall vara intressant. Som det ser ut där jag bor finns 8 - 10 laddstolpar i kommunen (inkl Mc Donalds) och dessa är till synes alltid upptagna när man passerar. Så även om jag ser möjligheten att åka 5 km till centrum och ev vänta i en timma på ledig stolpe och sen vänta ytterligare en timma på att laddningen skall bli klar är det fn betydligt enklare med en bensin / diesel bil där det i princip alltid finns en ledig pump och det tar max 5 min att tanka. Jag har också full respekt för att ni elbilsentusiaster kan se möjligheter, men för mig känns det fn inte aktuellt.

#27
2019-07-09 14:08

107: Men jag tyckte du sa ni hade motorvärmaruttag? Skulle du inte kunna slöladda där? Menar såklart inte att just du måste köpa elbil, men hade det varit en möjlighet?

#28
2019-07-09 14:10

Klarsynt: Så kan man ju med tolka det om man vill......men tror du på fullaste allvar att det är så svart eller vitt? Det kan ju vara så att en stor del av de 53% inte tror att de är redo förrän till nästnästa bil och då mycket väl kan tänka sig det?
Att påstå att alla de som inte svarade ja absolut inte kan tänka sig en elbil om den så kostade 1 krona är ju bara rent trams och enbart skrivet av dig för att kasta skit och sprida dumheter/lögn.

#29
2019-07-09 14:59

@Henrik M

Nu är du sådär otrevlig. Igen. Det kan faktiskt vara precis hur som helst eftersom vi inte vet exakt vad de frågade. Det kan även vara så att det var 47% som svarade att de kan tänka sig en elbil om frågan var: "Kan du tänka dig en elbil om den kostar 1 kr och kan flyga?".

Resultatet av undersökningen är således helt meningslöst eftersom vi inte vet vad de frågade (och hur de frågade det).

Men jag betackar mig för dina otrevligheter, vilka ständigt gör sig påminda.

.

#30
2019-07-09 16:50

Henrik M: ganska hårda ordalag du använder som anklagar mig för att sprida lögner. Jag har räknat och funderat på elbil långt innan det ens var ett begrepp hos gemene man då jag är tekniskt lagd. Jag jämför en 1 år begagnad Nissan Leaf med stora batteriet kontra en 1 år begagnad Opel Astra 1.0 bensin. Jag har begärt och fått offert på en laddbox och det slutade runt 18-20 papp beroende på att min central behöver kompletteras då inga lediga grupper finns kvar. Att ladda med 16A duger säkert om man använder bilen korta sträckor men om man bor på vischan och har 2-5 mil oavsett vart man ska, ja då är det inte alltid realistiskt att ladda i 18 timmar om man får slut på batteriet plötsligt. Min poäng är att det kostar mer än det smakar med elbil I dagsläget. Summa summarum blir kostnaden densamma en effektiv fossilbil med dagens bränsle och skattesystem. I framtiden, där kan det säkert hända grejer men jag pratar om idag och 5 år framåt.

#31
2019-07-09 17:05

Så 16 A räcker inte om man använder bilen lite mer? Ursäkta men har du läst min tråd och hur jag använder min elbil?!
Jo, om du skriver att det kostar 20.000 kr och att man måste säkra upp och att det inte går ha elbil på 16 A, då är väl det osanning om det går utmärkt långpendla utan uppsäkring samt går att köpa installerad box för under halva det priset du anger.
Sen skriver du att kostnaden blir samma som fossilbil, då är ju inte valet ekonomiskt för dig utan att du inte vill. Och det är såklart helt ok. Alla måste inte köoa elbil. Men skriv inte så du skrämmer bort andra som vill, men kanske inte riktigt vågar då de läst för mycket sånt som du skriver och inte är källkritiska.

#32
2019-07-09 17:59

Nej Henrik, jag har inte sett din tråd och hur du använder din bil. Visa mig gärna den samt dina kalkyler, motbevisa mig med riktiga fakta istället för att sitta på en pall och skrika FEL! I ansiktet på mig. När påstod jag att man inte kan ha elbil på 16A? Klart man kan men det tar lång tid att ladda. Däremot avråder elsäkerhetsverket starkt att man laddar elbilar i uttag hemma då dom sällan är gjorda för så höga ström uttag under så lång tid även om dom är specade för det. På vilket sätt är inte valet ekonomiskt? Kan jag köpa och köra en bil i 7 år kontra bara inköpet för en annan bil då är väl det den ekonomiska biten om något. Det låter på dig som om jag är någon Messias som är påväg att tvinga hela svenska folket att avstå elbil. Var har du fått det ifrån? Jag har skrivit utifrån mina egna behov och möjligheter. Folk får köra vad dom vill och jag kunde inte bry mig mindre. Jag kan mycket väl tänka mig en elbil, dom är faktiskt väldigt mycket trevligare än fossilbilar vid acceleration och stadskörning, men det går att räkna rena elbilar på mina fingrar och av dom få är det bara en eller två som "någotsånär" faller mig i smaken. Ska jag betala 300000 för något som jag "nästan" tycker om? Ursäkta men personligen tycker jag elbilar är riktiga missfoster designmässigt. Det är väl bara Tesla som förstått galoppen. Nej, den dagen jag kan köpa en Lätt begagnad elbil med dragkrok som gått max 3000 mil och har räckvidd för 30-40 mil för 150-200 000 kr då köper jag den.

#33
2019-07-09 19:05

Ojoj, inte meningen varva igång dig så :) Vi kan varva ner lite.....men du skrev att laddar man med 16 A duger det om man använder bilen kortare sträckor. Och att man då måste ladda 18 timmar typ....Det menade jag var fel, jag kör 25-45 mil om dagen 3-4 dagar i veckan med min elbil i jobbet. Vet inte om du anser det vara korta sträckor. Jag har 16A i mitt hus, men har laddboxen nedställd på 3X10 för att inte riskera säkring om jag inte tänker mig för och kör allt på en gång, laddning, torktumlare, diskmaskin, bubbelpool eller vad det nu kan vara.
På detta sätt laddar jag 35 km räckvidd i timmen. Så på 7-13 timmar har jag full laddning igen även efter de längsta dagskörningarna. Kan även dra upp boxen på 16A på natten om jag vill men aldrig gjort det än. Då har jag ändå ett 100-pack i min bil. Du pratade om Leaf, med det batteriet ser jag verkligen inte behovet av att ladda snabbare.
Och nej jag skrev inte att du försöker få andra att inte köpa elbil. Vad jag skrev var att när folk som du skriver såna felaktigheter som att det vore fakta så kan de som läser utan att tänka källkritiskt ta det som en sanning och därmed bli skrämda från att skaffa elbil även om de kanske egentligen vill......
Så, kan vi tagga ner lite nu och ha en fin kväll :) Det ska jag iaf!

#34
2019-07-09 21:07

Nej Henrik jag är inte uppe i varv, utan förklarar bara varför jag skriver som jag skriver. Får man fråga vad du själv kör för bil? Med tanke på de tjänstemilen och ovan nämnda bubbelpool gissar jag på Tesla, utan att krydda med allt för mycket fördomar ;). Grattis säger jag då bara, många kan bara drömma om att få köra en sådan. Men då kommer nästa fråga, är det en förmånsbil eller betalar du den själv? Med tanke på Teslans förmånsvärde så kan en lite högre uppsatt tjänsteman lätt räkna hem en sådan affär. Men är man en vanlig knegare med 7-16 jobb och jobbar med händerna har man sällan den möjligheten. Det är betydligt fler i Sverige som har en bil i 40-60 000 kr klassen än dom som har en bil som kostar +400000 kr. Snart kommer första generationens elbilar ramla ner till dessa individers nivåer, ska dom nöja sig med 10 mila pass och ladda i 30-40 min under bil semestrarna? Nej en elbil kan inte uppfylla mina behov idag, varken gällande inköpspris eller gällande dragkrok och lastmöjligheter. Och det gäller nog för fler än mig tror jag. Jag har räknat och räknat gällande elbil och jag får inte den kalkylen att gå ihop, och jag har inga ekonomiska svängrum att bara "köra och se vad som händer"

#35
2019-07-09 21:46

OpelTobbe: Du vet att bubbelpooler kan vara ganska billiga va? Själv köpte jag min för 2995 kr på Jem och Fix, uppblåsbar Lazy-Spa.....så ja, lite fördomsfull var du där när du direkt kopplade bubbelpool med pengar och hög tjänst :)
Den är riktigt prisvärd och bra drag i bubblorna trots priset, men nu kom jag off-topic.
Men ja, i övrigt var det rätt, har en Tesla Model S100D som tjänstebil. Är dock inte så direkt jättehögavlönad utan tog bara en bra underbyggd kalkyl med till min chef och visade att på totalen per månad blev den inte mycket dyrare än hans XC60. Ibland får man våga chansa lite med :)
Sen ska jag vara ödmjuk och säga jag med började som knegare, är totalt outbildad men jobbat hårt. :)
Och visst är det som du skriver att elbilarna som är hyfsat vettiga med räckvidd m.m nu börjar trilla ut på begagnatmarknaden, och det har visats att de håller bättre än många trodde med. Pratade häromdagen med en som har ansvaret för alla hemtjänstbilarna i en kommun med mycket landsbygd här nere. Han sa att Zoe är den utan tvekan driftsäkraste bilen de haft, absolut minst strul, minst på service och fast de ser ut som skrot efter ett par år i hemtjänsten så bara rullar de på.

#36
2019-07-10 01:40

Urk, en XC60.. du valde rätt bil i alla fall. Tesla är så sjukt mycket bättre och snyggare. Det tråkiga med Zoe är batteri hyra... för de kör väl fortfarande med det antar jag...

#37
2019-07-10 08:48

Vargen
Du kan från 2017 själv välja om du vill leasa eller köpa loss batteriet till Zoe.

#38
2019-07-10 08:49

Zoe går att köpa med lösköpt batteri nuförtiden, men alla dom begagnade är låsta med hyrbatterier. Jaha ja en uppblåsbar lazy spa har jag också ändå, trodde du hade ett full size jacuzzi spa :). Däremot läste jag om en kommun i Norrland som köpte in flera Zoe som fick ohyggliga problem vintertid med pålitligheten. Aldrig ägt något själv, det närmsta jag kommit var att provköra en Twizy för skojs skull när den kom, redan demo bilen larmade för batterifel. Jag möter dock Zoe då och då på vägarna och hoppas att folk är nöjda med dom. Den skulle kunna funka för mig som pendlarbil men bara med lösköpta batterier.

#39
2019-07-10 11:27

Tobbe: Som sagt fördomar ;) Nej jag har inget fullstort utespa även om jag gärna hade haft det. Nyflyttad och hyr bara "mitt" hus. Så ett uppblåsbart spa blev en bra kompromiss sålänge.
Kan mycket väl tänka mig att en halvtidig Zoe kanske inte är rätta valet för en glesortskommun i Norrland med deras lite mer vinter "på riktigt". Kommunen jag skrev om ligger i Skåne, så lite mildrare helt klart. :)
Vet inte vart i landet du bor, men för skojs skull utan att du ska handla i närtid, åk och provkör en lite mer komplett elbil, Model 3 eller e-Niro eller liknande. Det är en trevlig upplevelse och kan ju ge dig lite guidning vad du ska titta efter begagnat sen om ett par år.

#40
2019-07-10 12:27

Henrik: hur mycket jag än vill så vet jag att jag inte har råd med en model 3, än mindre så vet jag ingen tesla återförsäljare i närheten där jag bor. Jobbar i Eskilstuna men bor utanför Västerås. E-Niro ligger också långt utanför min prisklass. Jag vet redan att elbilarna är trevligare att köra än bensin bilar, men har inte råd.

#41
2019-07-10 13:48

Nåja, vi har en Leaf på jobbet som jag kört en del. Den är inte trevligare att köra än tex min privata Seat.

#42
2019-07-10 20:32

Hörde att Nevs siktar på att bli världens största elbilstillverkare år 2030 med fem miljoner tillverkade enheter så om det stämmer kommer det nog inte att finnas några fossiler att välja på för inte sjutton kommer världens återstående tillverkare att nobba tillverkning av elbilar!

#43
2019-07-11 12:11

Vad som blir I framtiden har jag ingen aning om, vågar inte ens spekulera. Det enda som är säkert är att fossil bilarna har nått vägs ände snart och en epok i industrihistorien är snart över. Snart börjar nästa generation transportmedel och snart kommer ungdomarna sitta med gapande munnar när man berättar om att man faktiskt fick köra helt själv, och att det var burkar under motorhuven som via explosioner slog upp och ner i ett metallblock som drev bilen fram.

#44
2019-07-12 10:01

Min bil är redan en elbil och jag kommer aldrig gå och köpa en fosilbil efter detta. Bara elbilar för mig framöver!

#45
2019-07-12 12:41

Apkungen:många säger så som du gör, och det förvånar egentligen inte men utbudet är fortfarande för klent som sagt. Vad kör du själv för något?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.