Bild
Nästa artikel
Nyheter

Fyra av tio svenskar kan tänka sig att köpa elbil

Publicerad 8 juli 2019
Andrahandsmarknaden för elbilar växer kraftigt. Enligt en ny undersökning kan nästan varannan svensk tänka sig att skaffa en elbil som nästa bil.
I dag äger endast tre procent av Sveriges bilägare en elbil, men marknaden tycks växa mer och mer. Tidigare i år rapporterade köp-och säljmarknadssajten Blocket att elbilar ökat med 167 procent under första kvartalet jämfört samma period föregående år och att även försäljningstakten varit hög.

Enligt en ny undersökning gjord av Blocket Fordon har fyra av tio svenskar (43 procent) angett att de kan tänka sig att köpa en elbil som nästa bil. Störst är intresset i huvudstadsområdet där 55 procent angett att de kan tänka sig elbil.

– Elbilarna är här för att stanna, och vi tror att efterfrågan kommer stiga ytterligare framöver. Ett stadigt stigande utbud och fortsatt hög försäljningstakt talar för detta, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Blocket, i ett pressmeddelande.

I undersökningen fick även svenska bilägare frågan om de skulle kunna tänka sig att ersätta sin bil med en elcykel. Här svarade 31 procent att de helt eller delvis skulle kunna tänka sig ett sådant byte. Bland de tillfrågade i åldrarna 18–29 uppgav hela 46 procent att de till någon grad skulle kunna tänka sig att byta bilen mot cykeln.

Diskutera: Kan du tänka dig att investera i en elbil vid nästa bilköp?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2019-07-08 13:57
Hackenbush

När elbilarna får bättre räckvidd, liknar vanliga bilar, har priser som är vettiga för en vanlig löntagare, laddstationerna blivit mer utbyggda så skall jag fundera på att köpa en elbil.

#2 • 2019-07-08 14:06
Styggavargen

Jag kör 90% samma sträckor..så en elbil hade funkat om det fanns någon vettig och till skapligt pris.

#3 • Uppdaterat: 2019-07-08 14:14
Klarsynt

@Styggavargen

Funkar elbilar bara om man kör samma sträckor? Vad händer om man avviker från körmönstret, menar du? Blir den förvirrad och blåser en säkring? :)

.

#4 • 2019-07-08 14:40
40-talisten

Jag kör ca 1000 mil per år, gillar inte långkörningar. Längsta sträckan brukar bli till fritidshuset, 5 mil. Övrigt blir frugans stadskörningar. Med laddstolpe hemma skulle vi klara oss utmärkt med en elbil. Men att i dagens läge betala dubbelt inköpspris för motsvarande fossildrivna elbil, nej det är helt uteslutet.

#5 • 2019-07-08 17:08
OpelTobbe

Själv så kör våran familj mellan 4-5000 mil per år och resor på upp mot 50 mil händer 1-2 gånger per år, så tja visst skulle en elbil kunna komplettera fordonsflottan förutsatt att man kan garanteras minst 20 mil i - 20 C med full komfort. Jobb pendlingen skulle åtminstonde kunna lösas. Då mitt fritidshus ligger 32 mil bort så blir det ändå fossilbil.

#6 • 2019-07-08 17:49
Styggavargen

Klarsynt, typ att man kör mest till jobbet... helgerna kanske max 10 mil hemifrån. Jag är nästan helt säker på att majoriteten egentligen klarar sig med en elbil som går tex 30 verkliga mil.

#7 • 2019-07-08 17:57
Henrik M

OpelTobbe: Så varför kan du inte åka elbil till fritidshuset? Dels klarar flera överkomliga elbilar idag den sträckan även vintertid, och fler på väg. Samt att du kanske ändå på 32 mil stannar och köper en kaffe, går på toa? Låter du bilen snabbladda 15-20 minuter är det bara åka vidare utan räckviddsångest....
Kör er familj 4-5000 mil per år kan jag nästan garantera ni redan räknar hem elbilen utan problem.....

#8 • 2019-07-08 20:47
GF

Jag tänker att skaffa en ny Skoda första elbil årsmodell 2024.
Aldrig mer framöver att köpa en hybrid eller laddhybrid.

#9 • 2019-07-08 20:50
Grosser

Man ska då rakt inte köpa sig en elbil med "onödigt" stort batteri för ens behov. Vargen är bra ute med sitt antagande att ca 25-35 mil i räckvidd (vinter-sommar) passar absolut de flesta.

Idag har jag själv gjort en resa på 50 mil, Leksand - Göteborg, två laddstopp på 30 min + 10 min. Bilen är fulladdad innan McDonald's levererat maten och en pissepaus. Jag skulle ändå stannat så varför inte ladda samtidigt. El för hela resan kostar 125 kr. :-)

#a • 2019-07-08 21:04
40-talisten

Med min tilltagande aversion mot långkörningar, så skulle jag förmodligen klara mig med Hondas nya citybil EV. 20 mils räckvidd klarar tur/retur fritidshuset, och med bakhjulsdrift blir vändradien dessutom minimal för frugans stadskörningar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.