Bild
Nästa artikel
Från och med den 1 augusti blir det tillåtet att cykla ute bland bilarna – trots att det finns cykelbana.
Från och med den 1 augusti blir det tillåtet att cykla ute bland bilarna – trots att det finns cykelbana.

Fritt fram för cykel på bilväg

Nyheter

Även om det finns cykelbana ska cyklister få köra på bilvägen. Den nya regeln börjar gälla redan i sommar.

I dag är grundregeln att cyklister och mopedförare (klass II) ska använda cykelbana om en sådan finns.

Den 1 augusti 2018 ändras regeln. Regeringen har bestämt att cyklister och mopedförare ska få köra ute på körbanan, även om cykelbana finns intill.
 
”Möjligheten gäller endast för cyklister från 15 år och endast under förutsättning att särskild försiktighet iakttas”, skriver regeringen i ett uttalande.

Detta gäller om hastighetsgränsen är 50 km/tim eller lägre.

På vägar med högre hastighet får man bara cykla om det är lämpligt ”med hänsyn till färdmålets läge”, enligt regeringen.

– Nu underlättar vi för cyklister. Det ska vara enkelt att ta sig fram på cykel, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i en kommentar.

Diskutera: Vad tycker du om regeländringen?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-06-22 07:27

Idiotiskt!
Att ändra på den regeln är ju bara en anpassning till vad som tillämpats sedan länge, många cyklister struntar i lagar och regler.
Vad kommer härnäst, att cyklister ska få cykla på vänster sida?

#2
2018-06-22 08:25

Märklig regeländring... Vad löser den för problem? Känns mer som den skapar nya, trafiksäkerhetsproblem...

#3
2018-06-22 08:26

Jag tycker dom är svåra att se idag, speciellt racercyklisterna som vägrar använda cykelbanan som löper paralellt med 50-vägen här hemma. Så jag använder rejält med spolarvätska när jag passerar så jag ser dom ordentligt!

#4
2018-06-22 09:40

Spännande att se alla tonåringar som har musik i öronen och spelar spel samtidigt (med telefonen) som dem cyklar ute ute bland bilarna.

#5
2018-06-22 09:42

Cykelolyckorna lär öka med den ändrade regeln.

#6
2018-06-22 10:05

Vansinnigt och bra ide med att spola rutan fxx.

#7
2018-06-22 10:15

Ett led i avvecklingen av den hemska bilen som politiker och myndigheter skyr som pesten. Ju svårare det blir att köra bil desto bättre, särskilt i städer. Få biltidningar tar upp detta trots att de existerar pga ett stort bilintresse i Sverige.

#8
2018-06-22 10:26

Jag ser inte att det ändrar något eftersom ingen cyklist verkar vara medveten om att ett regelverk existerar.

#9
1
2018-06-22 10:28

Som cyklist OCH bilist blir man mörkrädd. Tur ändå att ni bara är åtta stycken som sitter på så korkade värderingar. Kommer det spolarvätska på mig råkar jag med full kraft tappa småstenar i den riktningen.

#10
2018-06-23 17:14

Respekt och hänsyn till varandra, från både bilister och cyklister, är enda sättet att samsas i trafiken.

#11
2018-06-22 10:40

”Nu underlättar vi för cyklister”

Hur då? Vad blir lättare?

#12
2018-06-22 10:56

Vilken cyklist använder cykelbanan? Den är ju smal och full med fotgängare, hundar, barnvagnar och annat bråte.

#13
2018-06-22 10:56

Ja, precis som Swemba så frågar jag mig också vad som blir lättare...
De som hittills brutit mot regelverket lär ju aldrig ha blivit straffade men nu finns ju risken att ännu flera cyklar ute på bilvägen som man alltför ofta gjort smalare för att anlägga en cykelbana bredvid. Vad vinner man på denna lagändring ? Bara att polisen slipper bry sig men det har dom ju inte gjort tidigare heller.

#14
2018-06-22 11:50

Längesen fanns en korsning som korsades av cyklande studenter. De hade väjningsplikt. Men de brydde sig inte! Så hände det en olycka och politiker bestämde sig för att göra 30 gata för att sakta ner bilar.
Detta hjälpte inte. Politiker bestämde sig då för att installera trafikljus. Men insåg snabbt att cyklisterna viste inte vad trafikljus är för något. Nu har de installerat fallluckor ! Fortsättning följer!

#15
2018-06-22 12:31

Spolarvätska undviker jag att använda mot medtrafikanter men tutan finns ju. Den ska ju användas för att undvika olyckor och normalt ger jag signal i god tid. Men vid uppenbart provokativt uppträdande i stil med "jag äger vägen" så kan jag nog surna till och tuta ganska nära. Händer väldigt sällan som tur är...för cykelbyxorna.

#16
1
2018-06-22 13:10

Pinjong tycker därmed att hen äger vägen. Never ending story ...

#17
2018-06-22 13:27

Ja, jag betalar ju för den. Frågor på det?

#18
2018-06-22 14:19

Eftersom cyklister redan idag struntar i att använda cykelbanor där de finns och inte anpassar sin framfart till övriga trafikanter visar de att de inte respekterar lagarna.
Jag uppfattar det som att många cyklister tror att de har rätt att cykla i den takt de själva väljer utan att tänka på hur andra tvingas till undvikande manövrer.

#19
2018-06-22 17:10

Det finns undersökningar som visar att den bakomliggande orsaken till mäns aggression mot cyklister ofta bottnar i en form av sexuell dragning. Många män blir upphetsade av att se vältränade manliga cyklister i tighta kläder men vet om att denna "kärlek" kommer att bli obesvarad och då vänds det hela istället till ett hat mot cyklister. Som vi ser exempel på bland kommentarerna ovan.

#20
2018-06-22 17:16

MEN VAD FAN! 83 % AV ALLT SOM LÄGGS UPP PÅ VIBILÄGARE GÖR EN FÖRBANNAD! VAD SKA MAN HA CYKELBANOR TILL SOM ÄR ANPASSADE FÖR CYKLAR OM MAN ÄNDÅ SKA OCH KAN KÖRA PÅ VÄGEN?! ALLA VET ATT SUNT FÖRNUFT INTE FINNS OCH VEM SKA DÅ AVGÖRA VAD SOM ÄR RIMLIGT/RÄTT OCH FEL?! MEN BRA! DÅ SKA JAG BÖRJA KÖRA BIL PÅ GÅNGBANOR SÅ KAN DEM GÅENDE TA CYKELBANORNA! LÄGG NER FÖR I H!

#21
2018-06-22 18:35

Tobo> Lille vän! Finns det en vägbana för bilar, bussar, lastbilar, motorcyklar osv. och en separat cykelbana för cyklister så ska ni/dom väl för i hel-ete använda denna! Jag begår inget lagbrott när jag rengör min vindruta, men ni gör det däremot när ni beter er trafikfarligt genom att cykla där ni inte hör hemma.

#22
2018-06-22 18:41

Vad ska gälla när cyklisten lämnar cykelbanan för att köra i bilkörfältet?
Är vägen inte huvudledsskyltad kommer ju cyklisten från höger och högerregeln träder i kraft!
Är vägen däremot huvudled ska cyklisten i så fall på vanligt sätt lämna företräde för bilar på vägen?

#23
2018-06-22 21:40

Jag anser att regeländringen är fel, har tills nu trott att ambitionen fanns att separera de olika fordonen för att undvika olyckor i och med att man på senare år satsat mycket på cykelbanor. Med den nya regeländringen anser jag att man ska ställa samma krav på cyklar som andra fordon på bilvägen dvs om cyklar ska framföras på bilväg krävs: körkort-lägst förarbevis för moped, påslaget lyse fram och ( bak ) även dagtid, bromsljus, blinkers och föraren ska ha godkänd mopedhjälm-cykelhjälm ger för dåligt skydd.

#24
2018-06-23 13:19

Det här var ett av de mer korkade trafiklagstiftningsförslagen jag hört på länge. Kommer bara att resultera i fler incidenter och olyckor. Man skall ju försöka sära på de olika trafikslagen. Vad ska vi nu ha cykelbanor till? Räcker väl med att cyklisterna redan ockuperar trottoarerna. Om det nu till äventyrs skulle dyka upp en polis i trafiken skall denne alltså bedöma att särskild försiktighet iakttas.

#25
2018-06-23 13:49

Att det är nuförtiden enbart är den den ena efter den andra idiotin som kommer ur regeringen.
Kan dem inte bara säga så att vi låter allt löpa fritt? Det är enklast så...för oss (dem).
För det är så som verkligheten ser ut och att de styrande stämmer i bäcken.

#26
2018-06-24 09:51

Nu kan vi förvänta oss att hastigheten sänks ytterligare för att "skydda de oskyddade trafikanterna".
Snart är det 10 max överallt. Förutom de som kör elcykel då...
Det talas om "zebralag" även cyklister, då kommer det bli ännu värre anarki än vad det redan är.
Gäller förresten inte lagarna för cyklister?
Jag har aldrig sett en cyklist får böter enligt nedan:
Ringklocka saknas/ur funktion – 500kr
Cykla på fel vägbana (t.ex. på gångbana/trottoar) – 500kr
Cykla på väg med “Förbud mot fordonstrafik” – 500kr
Cykla på väg med “Förbud mot infart” – 500kr
Cykla mot enkelriktat – 500kr
Cykal mot rött – 1500kr
Otillåtet antal passagerare (skjutsning) Förare – 500kr Passagerare – 500kr
Inte väja för gående vid obevakat övergångsställe – 1500kr
Cykla över spärrområde – 800kr
Låta bli att se till att passagerare under 15 år har cykelhjälm – 500kr
Inte ge tecken (t.ex. vid sväng/körfältsbyte) – 500kr
Vid färd i mörker:

Strålkastare saknas/ur funktion/bristfällig – 500kr
Baklyktan saknas/ur funktion/bristfällig – 500kr
Reflexer saknas/bristfälliga – 500kr
Utan tänd belysning – 500kr

#27
2018-06-24 19:59

@hultarn: håller helt med. Trafiklagarna borde gälla för alla trafikanter oavsett om de är bilister eller cyklister.

Jag har aldrig sett en bilist fått böter enligt nedan:
Ej blinkat eller givit annat tecken vid sväng - 500 kr
Fortkörningsböter. 1–10 km/h över tillåten hastighet - 1 500 kr.
Inte stannat för gående vid obevakat övergångsställe med motorfordon - 3 000 kr
Hållit för kort avstånd till framförvarande fordon - 2 000 kr
Ej använt säkerhetsbälte - 1 500 kr

#28
2018-06-24 20:15

Kommer bara orsaka förvirring... var det 50 här, el är det 60? Får jag cykla på vägen då eller hur var det, osv
Då är det väl lika bra att ta bort cykelvägarna helt så vet alla vad sim gäller.

#29
2018-06-25 04:02

Errka. Du gör som du själv finner som gott till att du stoppas av Polis, då sträcker du fram höger hand med tummen invikt och flatan vänd nedåt så som de gör i resten av världen, vid det här laget så har även polisen hängt med i utvecklingen eller kanske har vaktbolag fått ta över en stor del av polisens uppgifter men saken är den att vi har äntligen förstått och är att se som ett upplyst folk.

#30
2018-06-25 11:54

Man blir mörkrädd när man läser dessa inlägg som folk gör.
Vad är det för egotrippade idioter som skriver "det är ju MIN väg och bara MIN för jag har betalat för den"
NEJ!!! Det är vår väg. Jag som cyklist har lika rätt att använda vägen som en bilist, lastbilsförare, motorcyklist eller mopedbilsförare.
Att det finns cykelvägar är för att avskilja vinglande barn och pensionärer när de är ute och cyklar i 10km/h.
Sedan används cykelbanan av gångare med hund, hästar och annat osäkert som inte skall vara där.
Så, cyklar man landsvägscykel så MÅSTE man vara på vägbanan.
Men tyvärr är det alldeles för många olämpliga bilförare med attitydproblem i trafiken, många exempel på sådana i denna tråd.

#31
2018-06-25 20:05

LC4ever har inte förstått andemeningen med mitt och andras inlägg. Det är givet att på väg/gata där cykelbana saknas så får förstås cyklister åka på dessa, men vad är det för vits med att lägga ner kostnader på att anlägga cykelbanor om man ändå memils måste åka cykel på vägbanan?

#32
2018-06-25 20:43

Andas!!!
Vad är det med er som blir så upprörda över att vi cyklister får cykla på vägen?
Är det våra tighta byxor? Våra dyra cyklar eller är det något annat?
Jag cyklar och jag kör bil, dessutom går jag.
Vi har vägar, vi har cykelbanor, vi har gångbanor och trottoarer och vi har kombinerade GC-banor.
Om jag cyklar genom stan så väljer jag cykelvägar/GC-vägar då det finns eller vägar som är lågt trafikerade.
Om jag skall cykla som träning så är det rent livsfarligt att cykla på GC-bana, får både cyklisten och för de förvirrade och bortkopplade gångtrafikanterna, vi håller mer jämna steg med bilisterna som åtminstone ibland inte tittar på sina telefoner, så det är säkrare för alla parter!
Det finns massor med bra cykelvägar och GC-banor där det går bra att cykla, men det finns tyvärr rätt många som är fullständigt idiotkonstruerade, man skulle kunna tro att det är en bilist som gjort designen...

Sedan så håller jag med till 100% att det finns många cyklister som gör skäl för duktigt med spott och spä och gränsfall på spolarvätska, men se då för fan till att bråka med den som verkligen beter sig illa och inte cyklister generellt bara för att dessa ser ut som ett rött skynke för er. Dessutom är jag även helt enig om att allt för många cyklister inte bryr sig alls om att synas, med svarta trikåer och svart hjälm, det går att de syns bra mycket senare än om man är färgglad!
Och om vi nu skulle råka vara på samma väg som Er med bil, se då för f-n till att håll ut lite när ni kör om, det är inte så kul med en bil som passerar med 50cm lucka i 90...

#33
2018-06-26 22:43

Nisse (som heter något annat) har jag inte nämnt på länge. Han har väl lugnat sig lite med åren, men hade en hetsig attityd och skulle minsann "visa" idioter i trafiken vilka idioter de var! Oftast gjorde han det genom att vara en ännu större idiot själv. Som när en omkörande bil gick in lite onödigt snävt framför, då Nisse genast gasade om syndaren, svängde in ännu snävare och bromsade ner farten.
Minns en annan episod, då en dam cyklade kanske hela 25 meter på bilvägen för att svänga av till höger in på en annan väg. En bilist förfasade sig över detta regelvidriga tilltag, när det ju faktiskt fanns en cykelbana, visserligen på andra sidan vägen, men fanns den så skulle den användas, därmed basta!. Här skulle statueras exempel! En lång, ilsken signal fick den stackars cyklisten att överraskad och nervös vingla omkring mellan bil och trottoarkant. Det var ett under att hon inte körde omkull.
FXX har sina metoder …

Att cykla på gc-vägar har sina risker. De flesta gående verkar inte ha en aning om att de faktiskt är trafikanter. Jag har "roat" mig med att iaktta och konstatera en del märkliga beteenden. Man kan utan någon som helst förvarning, inte så mycket som att ens vrida på huvudet och se sig för, plötsligt korsa vägbanan. Att majoriteten tror att det enda riktiga är att gå på höger sida, har jag noterat för flera decennier sedan. Småttingar och hundar, som rimligen borde gå närmast vägkanten, far omkring hur som helst; hundarna i smått osynliga snubbellinor.
Sen får man inte glömma bort hur styvmoderligt cyklister behandlas. Dålig skyltning. Cykelbanor upphör plötsligt och man vet inte vart man ska ta vägen. Ibland är den smala trottoaren även cykelbana och ibland är den breda trottoaren endast för gående.
Gudarna ska veta att det finns nonchalanta cyklister, men på gc-vägar är definitivt de gående de största bovarna.

#34
2018-06-27 13:24

@LC4ever: Om du upplever att du inte kan köra så fort du vill på cykelbanan så borde du ha viss förståelse för att du själv förmodligen utgör exakt samma hinder på bilvägen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.