Bild
Nästa artikel

Fritt fall för Volvo och Saab i USA

Nyheter

Ford och General Motors vill sälja Volvo och Saab. En anledning kan vara bilförsäljningen i USA - där märkena faller fritt.

- Alla tillverkare redovisar fruktansvärda siffror och vi är inget undantag, säger GM:s vice säljchef Mark LaNeve i ett pressmeddelande.

Ford och General Motors fortsätter kampen för överlevnad. Och november blev en mörk månad för biljättarna. GM:s försäljning sjönk med 41 procent jämfört med samma månad i fjol och Ford redovisar en minskning av försäljningen på knappt 31 procent.

För Fords dotterbolag Volvo fortsätter raset på den amerikanska marknaden. I november månad förlorade Volvo 46,5 procent av försäljningen jämfört med samma månad i fjol. Och Ford räknar med fortsatt svåra tider för hela koncernen.

- Företaget planerar att producera 430.000 fordon under första kvartalet 2009. Under det första kvartalet 2008 producerade företaget 692.000 fordon. Produktionsplanen för fjärde kvartalet 2008 är oförändrad på 430.000 bilar, konstaterar Ford.

Tungt för Saab

För Saab blev november en mycket tung månad. Saab minskade försäljningen i USA med 57,5 procent jämfört med samma månad i fjol. Därmed visade endast Hummer upp sämre försäljningssiffror bland General Motors märken. Hummer tappade 64 procent under samma period.

Toyota tappar

Det är inte bara de amerikanskägda märkena som drabbas av bilindustrins kris . Japanska Toyota redovisar ett försäljningstapp på 34 procent i USA i november .
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Bertil Larsson
2008-12-04 14:02

På 70:talet diskuterades sammgående Volvo och Saab, gör det nu!
Volvo last, staten,(kan man rädda tveksamma banker, så varför inte!)
och ett erbjudande till våra Svenska hjärtan om ekonomiska resurser. Fordonsindustrin ligger djupt rotad, även om byggsektorn ger mer arbetstillfällen.
Tyvärr kan vi inte denna gång få Norges olja med på projektet som på Gyllenhammars tid.
Saab 99 hälsning Label

#1
The Stig
2008-12-04 18:45

FIAT kan kjøpe SAAB. FIAT kan gjennom sin utstrakte bruk av felles platformer og spaceframe-tekonologi, kanskje gjøre SAAB lønnsom, med svært lavt produsert antall biler. SAAB har jo samarbeidet med FIAT før. Noe var vellykket, som SAAB 9000, og noe mindre vellykket, som SAAB/Lancia 600. I dag lager vel SAAB knappt 100 000 biler, og taper på hver bil, noe de har gjort siden 1997. Ikke akkurat noen gullgruve.
FIAT kan produsere bilmodeller helt ned i 20 000 stk, uten å tape penger.
I dag samarbeider FIAT med GM (Opel, Cadillac, SAAB), Suzuki, Ford, Peugeot, Citroen og har en avtale med BMW om felles utvikling av en ny trendy småbil.

#1
Pelle
2008-12-04 21:37

Till de som inte förstår att köpa svenskt:
Jag hoppas att de konsumneter som inte köper svenska bilar blir av med sina arbeten på samma sätt som alla de bilarbetare och alla svenska underleverantörer som förlorar arbetet beroende på att alltför många svenska bilkonsumneter väljer att köpa tex Toyota istället för Volvo eller SAAB och därmed missgynnar de inhemska svenska arbetstillfällena. För att inte tala om den miljöförstöring som uppstår då man fraktar bilar och dessutom måste frakta dess reservdelar över hela jordklotet till ingen som helt nytta!!!

#1
Lars W
2008-12-05 01:09

Synd att inte Volvo och Saab satsade på mindre folkbilar. Hade nog blivit mer sålt då

#1
Michael Grahn
2008-12-05 07:51

Pelle>>Hallå!! har du alla hemma?? Vi bor i ett fritt land, och jag väljer det fordon som passar mig bäst. Vill inte ha varken Saab eller Volvo, dessa 2 tillverkare har sig själva att skylla. Varför har man hela tiden siktat in sig på USA marknaden??. Stora energislukande modeller som passar denna marknad, har gjort att man grävt sin egen grav. Jag tycker naturligtvis att det är tråkigt att människor tappar sitt jobb, men jag måste tänka utifrån min egen situation och då passar varken Saab eller Volvos modeller. Sätt dig ned och andas ut och fundera en gång till innan du skriver inlägg.

#1
Shogun
2008-12-05 08:34

Håller med Michael Grahn, var kommer alla kommunister ifrån ? Öppnar munnen innan de hinner att tänka på vad de säger !
Alla Saab och Volvo som fraktas till deras huvudmarknader då Storbritanien och USA, är inte det miljöförstöring ? Och att frakta reservdelar till ingen nytta, jojo de kommer nog att behövas till Saab och Volvo. Man tar sig för pannan för sådana här uttalanden.

#1
Pelle
2008-12-05 18:21

Ja, vad ska man säga? Är det ens värt tiden att besvara inlägg från de som inte har den minsta uns om nationalekonomi och därmed SAAB och Volvos värde såväl inom ett makro som mikro ekonomiskt perspektiv. Jag tror att vare sig herr eller fru Shougun och M. Grahn har varit i närheten av nationalekonomisk litterartur som behandlar Foreig affair dvs utbytbarheten mellan varor och länder. Men helt kort kan jag säga att för att undvika negativa utbyteskvoter skall man i första hand köpa svenskt om man bor i Sverige, tyska varor i Tyskland osv för att därigenom sysselsätta de lokala arbetsmarknaderna och i andra hand köpa varor tex bilar från det land där man har en bytesbalanskvot som ligger på 1,0 dvs där import och export kvoten är lika stor, i Sveriges fall ska man köpa amerikanska varor. OM man inte gör det kommer landet ifråga att få ett bytesbalansunderskott som måste finasieras genom statslån vilket påverkar statslåneräntan och därmed vår kollektiva välfärd negativt. Slutligen undrar jag vem som verkligen "inte har alla hemma"? Jag undrar om vederbörande ens har ett stall?

#1
mattias
2008-12-06 03:43

Anskrämligt att inte staten kan gå in som tillfälliga ägare.
Denna regering med Maud olofsson och herr Reinfeldt har förhoppningsvis gjort sitt sista drag...Vilka puckon!!!!och de som gick på val med sin Jobblinje och de har man vart med och röstat fram.Det här är att begå en Quisling mot hela Svenska folket.

#1
Lasse J
2008-12-06 12:33

Ett naturligt skeende.
En globalt sett överdimensionerad bilindustri som håller på att anpassa kostymen.
Klart det svider i själen hos alla som fortfarande inbillar sig att våra biltillverkare är "svenska klenoder".
Myter som lever kvar och troligtvis har bromsat en nödvändig förändring och anpassning.
Bilindustrin består huvudsakligen av multinationella företag vars solidaritetsåtaganden riktar sig mot aktieägarna.
Kan man sedan genom "blå dunter och odlade myter" få skattebetalarna att ställa upp med subventioner så dom kan få fortsätta att köpa tunga bräsleslukande fordon, så är segern fullständig.

#1
123
2008-12-06 20:22

Håller med Michael Grahn. Jag skiter väl i att köpa svenskt. Jag anser att den bästa U-landshjälp man kan ge är att låta dem i mindre lyckligt lottade länder jobba. Vi kan säkert överleva genom lite mer turism...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.