Bild
Nästa artikel

Fransk cab populär sommarbil

Nyheter

När sommarvärmen äntligen är tillbaka vaknar svenskarnas sug efter cabbar. Här är listan på Blockets mest sålda modeller under maj månad med Peugeot 206 i topp.

Peugeot 206 CC ligger i topp.
Andraplats för charmiga Fiat 500C.
Peugeot även på tredje plats.
Renault Megane är populär.
En svensk klassiker - Volvo C70 Cabriolet.
Att bölja fram längs slingriga landsvägar och njuta av sommarens dofter behöver inte stanna vid en dröm. Just nu säljs det som allra mest begagnade cabbar vilket innebär att det är köparens marknad. Kan du tänka dig en fransk bil behöver inte hålet i plånboken bli så stort heller. Fyra av tio modeller på toppsäljarlistan är nämligen franska med Peugeot 206 i topp när Blocket sammanfattar sin statistik för maj månad.
 
– Försommaren är högsäsong för att sälja och köpa en cabriolet via oss. Kanske är det just för att solsäsongen är kort och vi vill ha all sol vi kan få under sommaren som cabbar är så populära, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Blocket.
 
Just nu finns drygt 4 300 cabbar till salu och prismässigt är det köparnas marknad när utbudet stiger och priserna pressas. Medianpriset för en cabriolet var 109 000 kronor under maj månad, fem procent ned jämfört med månaden innan. De populäraste modellerna säljs snabbt och den allra hetaste modellen är nämnda Peugeot 206 cabriolet. Andrahandsvärdet är inte lika hett med ett medianpris på 24 000 kronor under maj månad. 

– Den har ett fällbart plåttak och fungerar bra även när det är kallt och regnigt som det ju ibland kan vara under de svenska somrarna. Det är också mycket bil för relativt lite pengar, säger Tero Marjamäki.
 
Andraplatsen på listan över cabbar som säljer snabbast innehas av italienska Fiat 500. Den lilla öppna bilen har ett medianpris på 75 000 kronor och 41 procent av bilarna såldes inom en vecka.


På listan hittar vi också två amerikanska muskelbilar, favoriterna Ford Mustang och Chevrolet Camaro. I genomsnitt är cabriolet-modellen av Mustang från 2003 med ett medianpris på 207 000 kr. Camaro är i snitt från 2000 och medianpriset ligger på 102 000 kronor. Tre av tio Mustanger och Camaros byter ägare inom en vecka.

Diskutera: Har du planer på att köpa en sommarbil? 

 
Snabbast säljande cabbarna på Blocket under maj 2019

1.     Peugeot 206
2.     Fiat 500
3.     Peugeot 307
4.     Renault Megane
5.     Volvo C70
6.     Peugeot 207
7.     Ford Mustang
8.     BMW Z3
9.     Chevrolet Camaro
10.   Mazda MX-5
 

 

Kommentarer

#1
2019-06-21 09:54

Min Miata stod kvar i garaget så jag har inte plats för fler.

#2
2019-06-21 10:48

Hur i hela friden kan Miata, den ultimata sommarbilen, hamna så långt ner i listan?
Folk är verkligen okunniga om bilar.

#7
2019-06-21 11:09

Peugeot 206 CC och efterföljaren 207 CC är absolut sköna och roliga cabbar. Praktiskt med upp- och nerfällbart plåttak. Renault Mégane och Peugeot 307 är fyrsitsiga komfortbilar för sköna turer. Jag förstår att de är populära! Fiat 500 är en kul stadsbil, men inget för långfärder.

#8
2019-06-21 12:28

mw73.

Ja, det är uppenbart, men kvalitet kostar mer....därför är Miata där den är.

#9
2019-06-21 13:04

OM jag skulle köpa en cab skulle det blivit en Ford Mustang med beige skinnklädsel och helst en 5,8 liters V8 motor, Saab 9-3 cab, eller en BMW
Z 3. En impopulär cab från plats tio eller lägre är nog väldigt svårsåld.

#10
2019-06-21 14:41

Övriga cabbar finns det inte lika många av så det är nog svårt att få bra genomsnitt på enstaka försäljningar.
BMW Z3 är inte den mest vridstyva bil jag kört. Peugeot 206 cc är bara för Snövits kompisar.

#11
2019-06-21 18:14

Cab som en skokartong utan lock. Sladder sladder...

#12
2019-06-21 22:22

Tillgång och efterfrågan, den som det finns flest av och som är lättast att få tag i och som kostar minst är självklart den som säljer mest.
Att därpå dra den "oundvikliga"... slutsatsen att det också är den bästa - ur alla andra synvinklar - endast därför att den säljer mest, finns det inget fog för.

Cab är förövrigt våldsamt överskattat, åker ofta C70 och det är extremt sällan det är trevligt att fälla taket, i 8 fall av 10 mest obehag av varierande slag.
En plåtcab (som inte är trång) som man aldrig fäller taket på, det är ett bättre val.

#13
2019-06-22 11:19

Bilar/cabbar som är svårsålda har oftast för högt pris.

Cab är mer eller mindre leksak för nöje, precis som mc. Hade nog valt en 207/307.

#14
2019-06-22 15:53

Det finns ju betydligt fler cabbar på marknaden än dessa 10 i listan. Och att ha en cabb är inte så rationellt, men ändå kan vi se att plåtcabbar dominerar. Peugeot 206, 207 och 307 är alla plåtcabbar. Renault Mégane och Volvo C70 är också plåtcabbar. (det finns en Mégane cab av första generationen som var tyg, men den finns knappt i Sverige, det var med plåtcabben generation II och III som Mégane cab började säljas i större antal). Så fördel plåtcabb helt enkelt.

#15
2019-06-22 20:47

Plåtcab är på väg bort. Gissa varför. Tog mig 51 år att inse fördelen med riktig cab. Tyckte stödhjul var löjligt. Nu har jag sett ljuset. Fäll taket på 2 sekunder, vita vägar, full värme i 15 minusgrader och stjärnklart. Det slår vilken myggfylld sommarnatt som helst...........................

#16
2019-06-22 23:34

Volvo C70 plåtcab?
Nja, det finns faktiskt rätt många kvar av den äldre modellen med tyg också och det är en riktig 70, efterföljaren borde egentligen hete C40.

#17
2019-06-23 15:51

Det är ju märkligt att påstå att plåtcabbar är på väg bort när storsäljarna på begagnatmarknaden är just plåtcabbar. Det är uppenbart det som folk vill ha. T ex 206 CC tillverkades i hela 260 000 exemplar totalt och var Europas mest sålda cab. Den gjorde även storsuccé i Sverige och såldes i nästan 5 000 exemplar här, vilket är enormt bra siffror för en cab.

Inget tyg som går sönder och som måste lagas. Dessutom säkrare. Och fungerar utmärkt även på vintern, är som att köra en vanlig cab.

#18
2019-06-23 15:52

Är som att köra en vanlig bil på vintern.

#19
2019-06-23 16:48

Det finns säkert en anledning till att det inte finns någon 208cc.

#20
2019-06-23 20:41

Euro cab typ franska bilar och typ ford fikus cab mfl är ju såinnihelsicke fula så klockorna stannar så fort dom syns på allmän väg.
På den tyska sidan om gränsen är det motsatt förhållande.
Många är riktigt snygga och det gäller även dom svenska.

#21
2019-06-23 23:59

Teknikens Värld.
"Assisterande chefsdesigner på GM Europe är Fredrik Backman och han är pappa till Astra TT:s synnerligen lyckade former. Duktig kille, dessutom svensk.
De flesta konkurrerande plåtcabbar ser inte lika smidigt graciösa ut vare sig med tak – eller utan. Jag utnämner på stående fot Astra TT till den snyggaste bilen i denna kategori – och jag brukar definitivt inte vara lättflörtad. Snyggt jobb, Fredrik!"

"Ja, men det var väl roligt Opel. Ni har i och med denna text mottagit Jonas Borglunds pris för bästa design. Och bilen verkar inte dum i övrigt heller."

#22
2019-06-24 13:20

Hmmm. Detta är väl ingen lista på "De mest populära cabbarna", snarare de cabbar som man vill bli av med.
Därför finns tex inga Miata med på listan, den är så bra att man inte vill sälja den :)

#23
2019-06-24 18:19

LC4ever.

Det håller jag med om, speciellt angående Miata.

#24
2019-06-25 09:49

Skulle vara kul med en sån här typisk sommarbil men garage-situationen tillåter tyvärr inte detta. Miata är ju en favorit men den är lite småkrånglig att ta sig ur för en gammal gubbe...:)

#25
2019-06-25 11:30

"finns tex inga Miata med på listan"
Jovisst, MX5 är Miata, men det är en beteckning som "entusiaster" knappast hört talas om så man kan förstå att det missas.

#26
2019-06-25 19:17

Haha, komiskt att inte känna till att ”Miata” är den amerikanska beteckningen på den bil som officiellt i övriga världen har modellbeteckningen MX-5.

#27
2019-06-25 19:36

Astra TT ser ut som en Mégane stålcab med annan front. I övrigt samma formspråk. Jag förstår inte hyllningarna av Astra TT.

#28
2019-06-26 00:04

I princip är det stora likheter mellan en Rolls Royce och Ford Granada eller en Volvo 240.
Det avgörande är inte e.v. likheter utan skillnaderna, man måste se båda sidor av en historia om man vill förstå det man ser.
Det kan vara en obehaglig upplevelse att kritiskt granska den egna upplevelsen, men att göra så är lärorikt.

Astra har exempelvis det dyra tredelade taket som billiga cabbar inte har, det möjliggör en betydligt mer förfinad profil och taklinje med skärpa.
Resten av karossen och alla detaljerna, understryker denna skarpa, utdragna linje.
Astra är också lyxigare med ett dyrare utseende i detaljerna.

Jag gillar specifikt, den, generationen Megane, har nämligen vissa likheter med Opel, fast ägare säger att kvaliten är sisådär...
Strålkastare, grill, motorhuv (men inte stötfångaren) har liknade känsla, (skärpa) på Megane men resten av detaljer och övriga karossen är trubbigare, trögare och inte lika elegant, Megane försöker inte vara lyxigare med ett dyrare utseende i detaljer som Astra, utan är och förblir just en Megane.
Därför upplevs den inte lika snygg,.

Det tycks som de som gillar trubbiga och "rundare" utseenden är färre än de som inte gör det.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.