Bild
Nästa artikel
Framgångsrik taktik mot fortkörare

Framgångsrik taktik mot fortkörare

Nyheter

Polisen har testat en ny strategi för att få bilister att sänka farten. Det visade sig fungera bra.

Det är VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut som utvärderat polisens nya arbetsmetoder. Polisen i Region Väst provade under hösten 2016 att intensifiera sin hastighetsövervakning på 13 utpekade vägsträckor, i syfte att få folk att lätta på gaspedalen.

Bland annat genomfördes kortare hastighetskontroller i 20-minutersintervaller där alla som körde minst 6 kilometer över tillåten hastighet rapporterades. Polisen hade också ute civila polisbilar som fokuserade på bilister som ägnade sig åt aggressiv körning och det placerades ut mobila fartkameror.
– De tillfrågade poliserna tycker det är bra att trafikfrågorna kommit på agendan och att de fått positiv respons från medborgarna. De tycker också att 20-minutersmetoden är ett bra arbetssätt som får acceptans bland personalen och kan leda till ökad synlighet, säger Anna Vadeby, trafiksäkerhetsforskare på VTI. 

VTI kom fram till att medelhastigheten på vägsträckorna sänktes under insatsperioden. Kombinationen av olika typer av hastighetsövervakning ledde också till fler kontroller än vad som annars skett, enligt polisen. 

Diskutera: Borde vi ha fler poliskontroller längs vägarna?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-08-21 10:02

Ja, alla som respekterar och följer trafikregler vill väl ha mera kontroller så att bilidioterna får det svårare att ha vilda western
på våra vägar.

#2
2018-08-21 10:16

Stefan Eriksson: Det skulle gärna gälla alla typer av trafikförseelser. Inte bara hastighet. T.ex att folk faktiskt håller till höger så att alla får plats på vägarna och inte en tredjedel av motorvägen går outnyttjad för att vissa är för rädda för att köra någon annan stans än i mitten...

#3
2018-08-21 10:37

Det gällde också aggressiv körning och det är alldeles utmärkt. Den kategorin förare bör absolut punktbevakas !

#4
2018-08-21 11:01

+++++ :)

#5
2018-08-21 11:52

Det är viss skillnad mellan hastighetskontroller och trafikkontroller som kan ha flera olika syften. Båda typerna bör bli fler till antalet, men den polisiära resursen är ofta mycket begränsad. Det är bra att man visar upp sig och gör kontroller på flera platser, då det ökar oförutsägbarheten angående var kontrollerna görs. Att det just ska röra sig om 20 min har sina för- och nackdelar. Nackdelarna är att färre trafiksyndare sannolikt hinner rapporteras då det tar tid för patruller att förflytta sig mellan kontrollplatserna och ska man genomföra hastighetskontroll ska skyltning kontrolleras, nytt protokoll skrivas m.m.

#6
2018-08-21 11:51

Håller med er, mer fokus på dem som kör aggressivt och riskfyllt och även de som blockerar vänsterfilerna. Jag erkänner att jag är en av dem som skulle riskera att fastna i ovanstående kontroll-kör när väglag och trafikmängd/rytm tillåter enligt bilens hastighetsmätare 10 km/h över hastighetsgränsen ( ej på 30 km/h väg ). Försöker följa trafikrytmen och inte bli en stoppkloss vilket man ju blir om man inte kör fortare enl. hastighetsmätaren än skyltad maxhastighet.

#7
2018-08-21 12:02

Stefan, det är en klen ursäkt att köra för fort på vägnätet bara för att andra också gör så. Tänk istället att du medverkar till ett långsammare tempo om du håller skyltad hastighet. Jag vet inte hur pass exakt din hastighetsmätare är men ofta så visar de lite för mycket än verklig fart.

#8
2018-08-21 12:03

Polisiära insatser styrda av förnuft och logik. Självklart ett positivt utfall.
Strålande, ta mig f-n!

#9
2018-08-21 12:28

Varför kopplas inte bilarna ihop, pratar med varandra och håller både avstånd och hastigheten relativt varandra? Lite som flygplanen gör idag vis GPS systemet. Varför måste en vanlig bil behöva köra om på sträckan om det är massor med trafik och dålig väg? Det kanske är lite futuristisk tänkt, men människor kan tyvärr inte längre köra avslappnat och säkert utan att stressa. Nollvisionen går nog att nå, men då måste man nog begränsa människans makt över fordonet.

#10
2018-08-21 12:30

Jag är för mer kontroller, kör nästan aldrig för fort och håller avståndet för jag helst vi vill slippa se mina medtrafikanter. Jag mår som bäst om jag inte har någon bakom eller framför mig på vägen.

#11
2018-08-21 12:55

"Varför kopplas inte bilarna ihop, pratar med varandra och håller både avstånd och hastigheten relativt varandra?"
Detta kommer att ske när det bara finns självkörande bilar. Alla håller då rätt hastighet och avstånd.
En självkörande bil kommer inte att kunna köra för fort och man kan lägga ner alla fartkameror.

#12
2018-08-21 13:26

Bra initiativ!
Ju mer Polisen syns i trafiken och på många platser så skapar det en lugnare rytm. Ser ju bara hur det blir på vägarna när en målad bil är ute och kör, ganska kul att se stresspåsarna som plötsligt inte längre har så bråttom... Hahahahahaaaa...

Retorisk fråga till Farbror Blå;
Om jag i lugn och fin takt inom ramen för hastighetsbegränsningen en morgon i rusningstrafiken kör förbi en långsamt körande mittfilsåkare som uppenbarligen har hamnat lite fel och jag kör i höger körfält, stoppar ni mig eller denne?

#13
2018-08-21 13:34

Vi vet ju sedan tidigare att hastigheten i sig själv är orsaken till en olycka i bara tre till fem procent av fallen. Övriga olyckor beror på andra omständigheter. Därför fastnade jag för särskilt en sak i texten ovan: "Polisen hade också ute civila polisbilar som fokuserade på aggressiv körning." Mycket riktigt, det är här som den stora vinsten görs. Höga böter för omkörningar trots omkörningsförbud, för omkörningar trots spärrlinjer, för omkörningar trots mötande trafik och så vidare. Och givetvis för för korta avstånd. Nu pratar vi trafiksäkerhetsarbete på riktigt.

#14
2018-08-21 16:38

Var Notarius fått 3-5% ifrån angående hastighetens orsakssamband till trafikolyckor skulle jag gärna vilja veta. Det låter lite väl lågt.

Till Robban så kan jag säga att det inte finns något entydigt svar på frågan. Det beror på den rådande trafiksituationen, fordonet i sig och vem som kör när man som polis beslutar vem som är mest intressant att stoppa. En som kör betydligt långsammare än skyltad hastighet kan vara värd att stoppa då man kan misstänka rattfylleri eller att något annat är knas. En som kör om på höger sida gör dock enligt bötestabellen mest fel då detta kostar 1000:- mot 500:- som det kostar att inte köra i körfältet längst till höger på vägar med hastighet över 70 km/h. Det är dock tillåtet att köra om till höger om du framför dig ser avfartsskylten som du ska köra av från vägen på, men det har du nog koll på. Hoppas svaret var till belåtenhet.

#15
2018-08-21 16:49

Fler kontroller och ändra bötesbeloppet till inkomstbeprövat. Då känns det i "plånboken" .

#16
2018-08-21 16:51

Fartkameror med snitthastighet då löser det sig :)

#17
2018-08-21 16:54

Polisen vet precis när det är som farligast att köra fort. Det är på kalasfina vägar i klart väder med torr vägbana och sparsam trafik. och där hastighetsgränsen är satt provocerande lågt.. Det är därför de mestadels gör sina kontroller just under de förhållandena.
På dålig väg i snöstorm kollar de aldrig hastigheterna, för de tycks anse att det är där det är minst farligt att ge järnet.....

#18
2018-08-21 16:55

Att folk kör för fort är en symptom på en samhällssjuka.
Stress ständiga förbättringar och effektiviseringar, fixas inte med lägre fart.
Fixa grundproblemet, så löser sig resten av sig själv.

#19
2018-08-21 17:40

PNI har en poäng. Det är många som kör för fort för att spara tid och pengar. Det kan vara taxichaffisen som känner sig tvingad att gasa på för att få tillräckligt med körningar för att kunna betala räkningarna. Budbilsföraren tjänar mer desto fler körningar denne hinner med. Andra ska hinna jobba öt, hämta ungar på dagis, handla mat och köra ungar till diverse aktiviteter. Dessutom ska de hinna med sig själva under dygnets 24 h som med mångas levnadssätt borde ha 28 h. Är de sedan inte är i balans pga att något jobbigt insträffat så kan det vara lätt att trycka lite extra på gasen.

Eric, i snöstorm, kraftigt regn och tjock dimma fungerar inte laserinstrumentet pga reflektionerna som uppstår. Så det är fritt fram att gasa på så länge du inte ertappas av en polisman som följer efter dig med annat fordon eller en polisbil/-mc utrustad med genomsnittshastighetsmätare (triptrack). De flesta hastighetskontroller är dock onödiga i sådant väder då de flesta faktiskt har tillräcklig god tankeförmåga att inse vikten av att sänka hastigheten. Man kan dessutom inte bötfälla någon för hastigheter som inte överstiger den skyltade trots att denna kan vara för högt satt vid vissa väderleksförhållanden. Möjligen skulle du kunna bli rapporterad för vårdslöshet i trafik.

#20
2018-08-21 17:34

.

#21
2018-08-21 17:39

Farbror Blå, köper din förklaring helt och har koll på hur det fungerar.

#22
2018-08-21 18:25

Svar på frågan, självklart JA, attityden på våra vägar i dag är hemsk.

#24
2018-08-22 07:06

Det är de som kör för sakta som orsakar flest olyckor - de tvingar nämligen folk att köra om.

.

#25
2018-08-22 07:19

Det finns många brister i trafiken men hastigheten är den minsta, skulle föredra om de riktar in sig på viktigare åtgärder istället.

#26
2018-08-22 08:03

Med så många "advokater" här i spalterna som argumenterar för lagbrott och mot övervakning, kanske någon har en uppfattning om att "köra om", enligt Klarsynt#24, är en tvingande åtgärd.

#27
2018-08-22 08:52

Jag tror inte att polisen köper argumentet "jag var tvungen att köra om" om man överskrider hastighetsbegränsningen vid omkörningen och blir stoppad av polis.

#28
2018-08-22 09:48

Om jag kör tillåten "GPS-hastighet" och t o m med ett tillägg på ett par km/t - då tycker tydligen fortfarande "Trångsynt" att han och många andra ändå absolut måste köra om och att det är jag som är problemet. I alla fall om man skall döma av verkligheten och alla omkörningar som sker på främst landsvägar och liknande större vägar.

#29
2018-08-22 10:30

Pi, det där är ett stressymptom, jag har själv drabbats och suttit och svurit över hur korkat det är och jag har lugnat ner mig, men tyvärr finns det alltför många som är omedvetna om det,

#30
2018-08-22 11:52

Du har säkert rätt saabnisse men det hindrar inte att det genererar mängder av helt onödiga omkörningar med därtill hörande risker. Om dessa individer tänkte till bara en liiiiiten stund så borde dom kunna besinna sig kan man tycka. Stressen blir inte mindre av att ständigt bli "stressad" av att man känner att man absolut måste köra om varje bil framför en så snart som möjligt - om man däremot accepterar att det tar den tid det tar så kan man slappna av lite och slippa stress-infarkt. Och min käpphäst nämligen den adaptiva farthållaren är ett utmärkt hjälpmedel att tygla detta sjukdoms-tillstånd för då märker man inte på samma sätt att bilen framför kör 3 km/t långsammare än man själv ställt farthållaren på...:)

#31
2018-08-22 13:01

Mycket tröttsamt tugg om omkörningar hit och dit. Det blir onekligen jäkligt jobbigt med alla moraltanter i tråden. Det är ju självklart att man ska respektera de grundläggande trafikreglerna (stanna vid stoppskylt, inte köra om över spärrlinjer, hålla avstånden, inte köra om med mötande trafik och så vidare), men: Man är INTE någon fartdåre eller allmänt vårdslös bilist bara för att man kör i 97 km/h på en 90-väg (för att nu ta ett exempel), givet att man gör det med respekt för den aktuella trafiksituationen. Inte heller om man (vid låg trafikintensitet) kör i 105 km/h på 90-väg. Men det är ju som vanligt i Sverige: Kör man några kilometer för fort betraktas man som grovt kriminell och hela statsapparaten går igång, medan andra brott genererar saft och bullar. Nu senast tyckte någon Centerpartist (var det väl?) att bilbrännarna skulle få vara med polisen i någon slags "kom-på-rätt-kurs-i-samhället"-rehabilitering i stället för vanligt straff. Va fan?! Varför är precis ALLT tvärtom i det här landet?

#32
2018-08-22 13:37

Men varför är det så jäkla svårt att acceptera de regler som finns ? Det måste vara nån form av sjukdom som gör att vissa absolut MÅSTE köra 97 km/t eller 105 km/t på 90-vägar och alltså tillämpa sitt helt egna regelverk... Märkligt...
Det ÄR faktiskt inte upp till var och en att ha egna regler i trafiken - är det svårt att förstå ?

#33
2018-08-22 16:00

Att inte överskrida hösta tillåtna hastighet ÄR en av de "grundläggande trafikreglerna".

#34
2018-08-22 16:12

Det riktiga problemet är att vi inte röstar på politiker som vill införa rimliga fartgränser som kan respekteras. Vilket betyder att fartgränserna måste höjas på många håll. Men en sådan självständigt och vettigt tänkande icke PK-politiker skulle ju bli slaktad av massmedia och därmed också stötas ut av sitt eget parti. Men det finns skillnader mellan partierna, kolla så får du se.

#35
2018-08-22 16:21

Pi, tagga ner om "sjukdom" och annat, för annars anmäler jag dig! Och använd inte ordet "regelverk" när jag pratade om en enda enskild parameter. Och igen: Avstå nedlåtande kommentarer av typen "är det svårt att förstå". (Fast jag har nu anmält dig.)

Masa: Läs hela mitt inlägg igen och se sammanhanget.

Svenne60: Du är inne på rätt spår.

#36
2018-08-22 16:27

Blir jag avstäng för att jag ifrågasätter de som ständigt bryter mot bl a hastighetsbegränsningar och dessutom anser sig ha rätt att göra det - tja, då får jag ta det.

#37
2018-08-22 16:41

Pi, du kan kanske fundera lite över hur du uttrycker dig, alltså väldigt nedlåtande! Det är det som saken handlar om. Ifrågasätta är en sak, men gör det med respekt. Sedan skrev jag inget om att "STÄNDIGT bryta mot hastighetsbegränsningar".

#38
2018-08-22 16:48

Har sett en hel del nedlåtande kommentarer om de som inte håller den hastighet som fortkörnings-ivrarna tycker medtrafikanterna skall hålla så jag vidhåller det jag skrev - och blir jag avstängd så får jag ta det. Jag propagerade i vart fall inte för hastighetsöverträdelser vilket jag uppfattar att vissa andra gör.

#39
2018-08-22 17:35

Notarius
Vad har du för speciella förmågor eftersom du tar dig friheten att negligera gällande, å vägen skyltade högsta hastighet ?
Därtill besluta vad som är för stunden lämplig hastighet?
Låter väl anarkistiskt!

#40
2018-08-23 11:35

Har du aldrig någon gång parkerat fel? Gått mot röd gubbe? Gått över gatan, fastän det fanns ett övergångsställe tio meter bort? Aldrig kört utan bälte, om ens "bara runt hörnet"? Struntat i att betala P-avgiften för "bara fem minuter"? Aldrig själv kört för fort? Aldrig gjort en aggressiv omkörning? Aldrig kört sömnig? Aldrig kört kanske bara en gång med lite alkohol i kroppen? Aldrig fipplat med mobilen efter förbudet? Aldrig töjt på gränsen för vinter- respektive sommardäck? Aldrig tummat på mönsterdjupet? Aldrig hamnat i diket på en hal vinterväg på grund av för hög hastighet (vårdslöshet)? Aldrig gjort en förbjuden U-sväng? Aldrig kommit ikapp en långtradare som kör i 80 på en 90-väg och kört om, varpå du har hållit 105 km/h under kanske två hundra meter? Om du svarar nej på alla dessa frågor är du Sveriges bästa bilförare som aldrig gör fel. Stort grattis! (NOT!)

#41
2018-08-22 19:39

1,5 liters dieseln är inte så dum. Relativt låg ljudnivå, väl i fart kan man inte ana att det är just en diesel. Drar fint från låga varv med. 2.0l bensin får man varva mer.

#42
2018-08-22 19:40

Notarius - fast nu var det ju inte detta med "har du aldrig..." som initierade diskussionen utan ditt inlägg där det framgick att du på 90-vägar mycket väl kunde hålla 97--105 km/t - lite beroende på trafikförhållandena. Men du tyckte uppenbarligen att 90 km/t inte gäller dig som förare utan att du som det verkar anser att du själv bedömer vägens högsta tillåtna hastighet bäst.
Så svara gärna på inlägg #39.

#43
2018-08-22 20:22

Jag svarar japsen. Minst 2,5 diesel så den låter manligt istället för smådiel som låter småspik.
Annars kan man lika gärna köra en tyst 1,0 bensin. Haha.

#44
2018-08-23 07:32

Oavsett om man tycker det är ok att ha egna hastighetsgränser eller ej så får man böter om man blir stoppad av polis om man kör i 97 eller 105 km/h på 90-väg och detta för att det är ett lagbrott att köra för fort. Tror inte polisen köper argumentet att "detta är en stor fin väg och man bör få köra fortare."
Det finns inga bra ursäkter för att bryta mot hastighetsbegränsningar.

#45
2018-08-23 10:16

Jo det är så att polisen inte köper argument av typen "detta är en stor fin väg och man bör få köra fortare." Men man får ändå hoppas att polisen inte sätter upp en hastighetskontroll på sådana vägar. Det finns många vägar där hastighetsgränserna är på tok för lågt satta, t.ex. 50 km/t på en fyrfilig väg med motorvägsstandard bara för att den går inne i en stad, eller att man sänker från 70 till 60 km/t på en fin väg med bra sikt runt om utan bebyggelse i närheten. Konstigt att inte sådana här missförhållanden påtalas i massmedia

#46
2018-08-23 11:36

Läs mitt inlägg #13 igen.

#47
2018-08-23 14:10

Jag håller med notarius. Är det så att man kör lite fortare än tillåten hastighet när förhållanden tillåter så är det inget jag reagerar över.
Jag har fastnat några gånger för fortkörning men aldrig kommit med undanflykter eller gnällt. Jag vet ju att jag har brutit mot hastighetsbestämmelserna. Och bara för att det finns en regel så finns det inget som säger att man inte kan bryta mot den men man ska kunna ta sitt ansvar och konsekvenserna av sitt agerande.

Fokus borde ligga på andra trafikbeteenden.

#48
2018-08-24 06:05

Även den tunga trafiken främst lastbilar med släp skulle behöva övervakas av polisen, för aggressiv körning är tyvärr vanligt bland de som förr kallades vägens riddare. Senast i natt var jag nära att få bakdelen av ett släp i sidan av bilen från en lastbil som trots mötande trafik körde om och som fortsatte i olaglig hastighet.

#49
2018-08-24 08:14

Ett av de trafikbeteenden som polisen borde kolla är de som tycker att det är ok att köra för fort så länge man betalar böterna utan att gnälla.

#50
2018-08-24 18:38

Hacken, då är det ju lite synd att vi inte längre har "pricksystem" som tidigare, där du kunde skrapa ihop till indraget körkort genom upprepade förseelser.
Det har man kvar i Danmark, där du får "klipp" i körkortet rent fysiskt, efter ett visst antal klipp så behåller polisen kortet.

#51
2018-08-28 22:00

Först och främst måste vi ha ett regelverk som harmoniserar med folkviljan - sätt relevanta hastighetsgränser. Då praktiskt taget alla kör över hastighetsgränsen så är det nog relevant att fundera över hastighetsgränserna och dess antal. Sedan måste vi jobba med attityder mellan oss i trafikanter. Du kan inte ändra på mig och andra, utan enbart på dig själv. Börja där och se vad som händer, börja med att tacka istället för att bli förbannad. Nästa gång kan det vara du som missar en blinkers eller gör en mindre bra sväng.....
När vi löst dessa punkter kan vi börja be polisen om hjälp. Samtidigt måste vi jobba med att separera trafikslagen - bygg gång och cykelbanor längs våra vägar, och då främst på landsbygden!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.