Nästa artikel
Fortsätter med 10 års garanti
Nyheter

Fortsätter med 10 års garanti

Publicerad 10 januari 2014 (uppdaterad 10 januari 2014)
2013 testade Mazda att införa en 10-årig garanti på sina nya bilar. Nu har tillverkaren beslutat att fortsätta även under 2014.

Alla nya personbilar från Mazda som säljs under 2014 för att användas privat kommer att omfattas av tillverkarens 10-åriga garanti.

Mazdas garanti, som består av en 3-årig fabriksgaranti och en 7-årig komponentgaranti, är den längsta som någon biltillverkare erbjuder i Sverige.

För att garantin ska gälla finns dock villkor, som bland annat handlar om var bilen köps, hur och var den servas under hela garantitiden och vilka reservdelar som används. Garantin följer med bilen även om den säljs vidare.

Diskutera: Vad tycker du om Mazdas garanti?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-01-10 10:57
Raphael

Men det finns konkurrenter som erbjuder en femårig fabriksgaranti istället för en treårig. Ok man får inte 7 år komponentgaranti, men det kan vara värt 2 år extra fabriksgaranti istället för en mer begränsad komponentgaranti. Problemet med dessa garantier är att de inte är likvärdiga. Kunden ser "5 år garanti" eller "10 år garanti" eller "7 år garanti" och missar att de är olika garantier som täcker olika saker, det är inte samma garanti som räcker olika länge, utan det är olika garantier. Detta är alltså en djungel och den gagnar inte kunderna att garanti och garanti är så olikt.

#2 • Uppdaterat: 2014-01-10 12:27
Janne G

Nog är det en djungel alltid.
När "fabriksgarantin" är längre än två år brukar den ju alltid innehålla en massa begränsningar efter just två år. Så det behöver ju inte alls vara så att ett märkes "komponentgaranti" är sämre än någon annans "fabriksgaranti".
När det sedan ställs krav på att bilens servas på märkesverkstad måste man ju alltid göra en bedömning vad garantin är värd kontra hur mycket man kan tjäna på att låta en oberoende verkstad sköta bilen (eller göra jobbet själv). För vissa bilmärken kan man ju lätt spara 20 000 på en tioårsperiod på att välja rätt verkstad och frågan är om garantin verkligen täcker något som kostar mer än så.

#3 • Uppdaterat: 2014-01-10 15:29
Stefan Eriksson

Trots begränsningarna för den förlängda garantin så är det i alla fall bättre än endast 2 år som lämnas av avsevärt dyrare bilar t ex Audi, BMW, Mercedes m fl. Min erfarenhet är dessutom att asiatiska biltillverkare tar ett bättre ansvar för sina bilar än den dryga tyska nekande attityden.

#4 • Uppdaterat: 2014-01-10 15:44
Raphael

Janne G, när det gäller fabriksgarantierna från bilföretag så är lika varandra. Det är förlängningsgarantierna som skiljer. Problemet är att företagen går ut med årtalet, och så "glömmer"de att tala om att det är olika garantier som det handlar om och inte en garanti.

Tar vi exempelvis Opels 5 åriga garanti, så är det en 2 + 3 garanti. Alltså fabriksgarantin är 2 år, sedan finns en förlängd garanti med 3 år. Detta kallar Opel för 5 årig nybilsgaranti. Fast det är en 2 + 3 garanti. Mazdas 10 års garanti är en 3 + 7 garanti.

Det är förlängningsgarantierna där det skiljer sig åt. Som konsument borde det vara av intresse med så lång fabriksgaranti som möjligt, sedan är det ju bra om det finns en förlängning men förlängningen eller utökningen är mer begränsad än fabriksgarantin.

#5 • Uppdaterat: 2014-01-10 16:22
Pi

I valet mellan en Mazda med 10 års garanti eller en Peugeot med 3 år eller Renault med 5 år så är ju valet solklart - Mazda alltså. Längre garanti och med stor sannolikhet bättre kvalitet. Sen har vi ju Kia däremellan med 7 år och givetvis finns undantag även där men kanske inte så uppenbara av det jag sett - frånsett slitdelar alltså. Sen skulle jag personligen "kosta på" service på märkesverkstad för att inte riskera garantin av den orsaken - även om man rent principiellt får använda andra verkstäder. Prisskillnaden på underhållsservice mellan märkesverkstad och t ex Mekonomen är ju numera minimal - och ibland dessutom åt fel håll - så jag väljer absolut att göra den på märkesverkstaden om en bra sådan finns i närheten.

#6 • Uppdaterat: 2014-01-10 16:26
Gunnar 44

Garantin är endast till för fabrikantens och försäljarnas bästa. I villkoren finns begränsningar som gör att endast verkstäder som godkänts av fabrikantens generalagent kan utföra godkänd reparation/service. Alltså ett sätt att tvinga kunden till sina "egna" verkstäder. Detta är det nya greppet om kunderna i de nya konkurrentlagarnas spår, från tillverkarnas sida!!

#7 • Uppdaterat: 2014-01-10 19:51
Audi A5 SB

Kan vi inte enas om att all rostskyddsgaranti är värt sämre än vatten? Det är väl få bilar som rostar upp inifrån under valfri garantitid oavsett märke? Dags att gemensamt sätta press på tillverkarna?

ViB?

#8 • Uppdaterat: 2014-01-11 00:00
Mistro

Så sant "Audi" för varför lägga ner så mycket krut på något som knappast är så relevant idag?
Den dagen någon bil behöver rostlagas som är tillverkad 2014 har allting annat rasat långt innan ...Bättre då att skrota bilen!

#9 • Uppdaterat: 2014-01-11 01:57
Roger Skagerström

Det ironiska är att Mazda knappt behöver 10 års garanti :P

Min 2003'a rostlagades utan minsta invändning. Det var verkstan som hittade rosten på en service och de fixade alltihop. Min 2008 hade inte en rostfläck när jag sålde den efter 4 år.

#a • Uppdaterat: 2014-01-11 06:18
lsoderlund

Som någon skrev i ett tidigare inlägg så kommer det nog ta bra lång tid innan en modern bild idag blir rejält rostig, bilen ifråga är troligen så pass dålig vid det laget att det är lika bra att skrota den.

Att ha rostskyddsgaranti är bra. Det är en trygghet för bilägaren. Jag kan däremot hålla med om att det ibland kan vara svårt att få igenom, men ärligt talat, om bilen rostar efter 3 år så är det bara att reklamera bilen till generalagenten.

Givetvis skall underhåll tas i beaktning. Jag personligen tvättar min bil minst 1 gång i veckan, spolar rent i hjulhus m.m. Min förra bil såg fortfarande ut som ny när jag sålde den efter 5 år, det tyckte även köparen som inte funderade länge.
Min Faster har däremot en bil som är 4 år, tvättad kanske 1 gång per år, hennes Ford Focus från 08 har börjat rosta i bakre skärmkanterna. Sist jag kände där så var det säker 5 kg jord, sand och grus i skärmkanterna.

Kontentan, se till att underhålla din bil på rätt sätt så slipper du massor med problem. Det är mycket lättare att åberopa garantiärenden om bilen är underhållen servicemässigt på rätt sätt samt att man kan uppvisa att man verkligen tagit hand om bilen.

PS. Så här vintertid se till att överdriva avsköljning av bilen. Saltet biter sig fast, se bara har fartyg tas om hand, de fullständigt dräks i sötvatten för att inte börja rosta. Samma sak skall du göra när du sköljer av din bil efter tvätt, överdriv avsköljningen, det gör verkligen nytta.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.