Bild
Nästa artikel

Fortsatt sug efter nya bilar

Nyheter

Nya skatteberäkningen som börjar gälla vid årsskiftet gjorde att många slog till på en bil i oktober.

Under oktober registrerades 29.631 nya personbilar, vilket är en ökning med 28 procent jämfört med samma månad i fjol.

Ökningen beror enligt branschorganisationen Bil Sweden på att många vill hinna köpa malus-bilar innan 1 januari 2020, eftersom de då kommer att få en högre bilskatt på grund av förändrad beräkningsmetod. Bil Sweden höjer dessutom sin nybilsprognos för i år från 335.000 till 345.000 bilar.

När det gäller elbilar och laddhybrider utgjorde de 11,8 procent av de nya bilarna i oktober. Hittills i år ligger andelen för laddbart på 11,3 procent, jämfört med 7,7 procent samma period 2018. 

– Vi förväntar oss en fortsatt ökning i absoluta tal, men en något lägre andel än tidigare beräknat för året till följd av ökningen av övriga fordon på grund av förändringarna i skattesystemet, säger Mattias Bergman.

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?

 
Klimatbonusbilarnas 10-i-topp oktober 2019

(Placering, modell, typ, antal registreringar)

1. Volkswagen Passat GTE, laddhybrid, 428 st. 
2. Kia Optima, laddhybrid, 353 st.
3. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 351 st.  
4. BMW 330e, laddhybrid, 248 st. 
5. Kia Niro, laddhybrid, 227 st.
6. Volvo XC60, laddhybrid, 182 st.
7. Volvo V60, laddhybrid, 160 st.
8. Nissan Leaf, elbil, 141 st. 
9. Renault Zoe, elbil, 128 st.   
9. Mercedes E-klass, laddhybrid, 128 st.   
10. Kia e-Niro, elbil, 104 st.

Klimatbonusbilar definieras som elbilar, laddhybrider med koldioxidutsläpp max 60 g/km och gasbilar oavsett koldioxidutsläpp, som nyregistrerats från 1 juli 2018.

Bilmärkenas 10-i-topp oktober 2019

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel 2019)

1. Volvo: 5215 st, 17,9%
2. Volkswagen: 4939 st, 13,3%
3. Kia: 2474 st, 7,8% 
4. Toyota: 2349 st, 6,7%   
5. BMW: 1802 st, 5,8%  
6. Audi: 1693 st, 5,6%
7. Mercedes: 1609 st, 5,8%  
8.  Skoda: 1270 st, 5,3% 
9. Nissan, 778 st, 2,2% 
10. Seat, 730 st, 2,7%

 

Bilmodellernas 10-i-topp oktober 2019

(Placering, modell, antal registreringar)

1. Volvo S/V60: 1878 st.
2. Volkswagen Golf: 1557 st.  
3. Volvo XC60: 1246 st.
4. Volkswagen Passat: 1148 st.
5. Volkswagen Tiguan: 1084 st.
6. Volvo S/V90: 1074 st.  
7. Volvo XC40: 794 st.
8. Kia Ceed: 732 st. 
9. Kia Niro: 709 st.
10. Toyota Corolla: 642 st.

Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Kommentarer

#1
2019-11-06 14:53

Det går trögt för elbilarna... regeringen måste subventionera mera om det ska ta fart.

#2
2019-11-06 15:28

bejje,
De som levererar både el- och avgasbilar håller hårt i leveranserna i väntan på årsskiftet. Tesla har väl nån batch kvar att lasta av här innan totalsummeringen av året också.

#3
2019-11-06 16:13

Jag tror många väntar in de nya elbilar som lanseras i Sverige under nästa år.

#4
2019-11-06 16:39

Jag tror att de rena elbilarna kommer att öka sin marknadsandel med minst 1% per år, vilket betyder att år 2030 har de över 10-12% av försäljningen, däremot blir de bensindrivna laddhybriderna väldigt vanliga, kanske med över 50% marknadsandel om några år

#5
2019-11-06 17:16

FosilHybriderna är bara en övergångslösning tills dess att elbilarna tar över helt (och till viss del vätgasbilar). Om 10-15 år kommer det inte säljas några fosilhybrider alls, utan det kommer bli elbilar, vätgasbilar och vätgashybrider. Nya fosilfordon som säljs de närmaste åren kommer vara svårsålda som begagnade om redan 5 år.

#6
2019-11-06 17:35

När kilometerskatten och vägavgifter kommer på elbilarna om 5 år jämnar det ut sig.

Och än fungerar det bra att åka bensin bil för halva inköpspriser mot elbilen och en bränslekostnad på 8 kronor milen.
Faktiskt rent billigt mot för 16-20 år sedan. ;)

#7
2019-11-06 18:31

MSO, det kommer att bli kilometerskatt på ALLA bilar så var bara lugn
Att laddbara bilar inte får fart är att importörerna sitter hårt på dessa för att få räkna snittet under 2020 istället.
Det är bara att lyssna på radioreklamen, inte är det GTE eller ID.3 som VW gör radioreklam för nu, utan Amarok V6 med omgående leverans och feeeeta rabatter... Undrar varför?

#8
2019-11-06 18:34

Svenne: Där tror jag personligen att du har otroligt fel. Jag tror att redan nästa år är de renodlade elbilarna uppe på över 10%. Sen vilken takt det tar är helt beroende på batteritillverkarna tror jag.
Laddhybriderna med bensin eller dieselmotor tror jag kommer visa sig historiskt sett vara en kortare parantes.

#9
2019-11-06 19:45

Om 5 år är vi nog uppe på norska nivåer även i Sverige, alltså omkring 50% rena elbilar i nyförsäljningen.

#10
2019-11-06 21:20

Ja grosser det kan kanske stämma eller inte men norröver där det är glesare mellan stolparna är det nog aldrig möjligt.
Vi få ju också ofta brottas med 15-30 minus grader.

Ja har omvärderat min tanke om elbilar och sitter lugnt i båten.

När det nu blir skatt på elbilen Framöver så tror jag inte regeringen törs skatta ihjäl Sorselebornas fosilbilar då dom har 14 mil enkelväg till centralorten.
Dom kanske är vinnarna när dom får köpa stockholmarna dumpar sina billiga snåla bensinbilar om fem år. ;)
Om det nu mot förmodan skulle bli så på 5 års sikt.
Jag börjar tro att det bara blir ganska få elbilar då större delen av stockholmarna och vi andra bor i lägenhet utan stolpe.
Och i norr på våra motorvärmarstolpar är det oftast max 10A på grund av matarkabelns dimension.
Nja jag tror det kan ta tid innan en större del av befolkningen kör elbil.

#11
2019-11-06 20:36

Frånsett att vi är många som inte kan ladda en elbil på ett enkelt sätt så är dom ju alldeles på tok för dyra. En elbil är ju en enkel konstruktion jämfört med en bränsledriven bil. Finns ingen anledning att bilfabrikanterna inte kan tillverka en elbil till samma pris som motsvarande fossilbil. När laddinfrastrukturen byggts ut tillräckligt och priserna hamnat på vettig nivå kan jag fundera på en elbil, men det lär ta längre tid än vad elfantasterna tror.

#13
2019-11-07 08:14

1. Volvo S/V60: 1878 st. .... kul för volvocars, men utanför landets gränser ser det dystert ut, av alla sålda S/V60 i Europa kommer drygt 1/3 från svensk försäljning! Snacka om beroende av hemmamarknaden!!

#14
2019-11-07 10:09

Förstår inte riktigt motståndet mot elbilar "i norr" eller snarare i glesbygden i största allmänhet. De som bor där har ju i o m elbilen laddmöjligheten "runt knuten" medan vanliga mackar blir mer och mer ovanliga i närområdet och då tycker jag att elbilen borde passa ovanligt bra för de som bor där. Och även om man "bara" har 10 A-vägguttag så laddar man ju ofta >= 1 mil körsträcka per timme så för de allra flesta borde även det räcka. Men priset är nog fortfarande det som avhåller mest ifrån köp i kombination med ett ytterst begränsat utbud av passande/fungerande bilar.

#15
2019-11-07 11:21

Helt rätt Pi, landsbygdsbor är faktiskt "vinnare" på elbilen. Lätt att ladda hemma, kan ha egen produktion på taket och låga driftskostnader.

#16
2019-11-07 12:12

"Frånsett att vi är många som inte kan ladda en elbil på ett enkelt sätt så är dom ju alldeles på tok för dyra. En elbil är ju en enkel konstruktion jämfört med en bränsledriven bil. Finns ingen anledning att bilfabrikanterna inte kan tillverka en elbil till samma pris som motsvarande fossilbil. "

Jo det finns en anledning, batteriet. Batterierna är fortfarande dyra att tillverka vilket håller priserna på elbilar uppe. Under 2018 så verkar priserna legat ungefär på 176 USD per kwh, vilket innebär att ett 80 kwh batteri kostar 14000 USD att tillverka. Det sägs att batterierna måste komma under 100 USD per kwh för att elbilarna ska bli tillräckligt billiga.

#17
2019-11-07 12:23

Men samtidigt sparar du in pengarna på utebliven fossil motor, bränsletank och allt annat som har med bränslet att göra. Borde gå jämnt upp kan man tycka....
Sanningen är nog snarare att de vill sälja av sina lager av bilar, och vem vet hur många motorer mm som ligger i lager!?

#18
2019-11-07 13:36

Det är som Vargen säger. Ta Kia Niro som exempel. Den finns i tre utföranden, hybrid, laddhybrid och elbil. Alltså samma bil med tre olika drivlinor. Hybriden kostar ca: 250.000 medan elbilen kostar ca: 450.000 och laddhybriden hamnar mittemellan. Man tycker ju att logiskt sett borde laddhybriden vara dyrast. Den har ju förutom eldrivlinan dessutom en drivlina med en förbränningsmotor med allt vad det innebär förutom själva motorn, bränsleinsprutning/tändningssystem, växellåda, avgassysten/rening, bensintank mm mm plus ett system för att få dessa drivlinor att samverka. Det innebär alltså att antingen kostar ett batteri som kan driva bilen 40 mil fruktansvärt superenormt mycket mera än ett batteri som bara kan driva bilen 4 mil. Eller blir vi alla som vanligt totallurade av bilindustrin?
Dessutom driver ju staten på genom att ge 40.000 av våra gemensamma pengar till de som köper en elbil vilket gör att biltillverkarna kan hålla priset uppe,

#19
2019-11-07 19:33

Biltillverkare tar ut det marknaden tål för sina produkter. Kan de sälja allt de kan producera med bra vinst finns det ingen sund näringsidkare som skulle göra annorlunda.

#20
2019-11-07 23:53

Visst, L Mäkinen. Bilmarknaden i Sverige är dock ingen perfekt marknad enligt ekonomiska modeller. Staten lägger sig i och styr efterfrågan genom skatter och subventioner. Klimatbonusbilar gynnas på andra bilars (eller andra varors) bekostnad.

Det skapar även en ekonomisk orättvisa så tillvida att en redan välmående ekonomisk klass subventioneras av skattebetalarna medan grupper längre ner inte får tillgång till dessa subventioner utan istället plågas av ytterligare pålagor.

Det blir också en likriktning i bilbeståndet där en handfull modeller dominerar bilbeståndet (Passat GTE, Kira Niro etc).

#21
2019-11-10 15:51

Det är bra med de nya skatterna nästa år för då kanske folk tänker till innan de köper en bil med höga utsläpp.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.