Bild
Nästa artikel
Försvarar slopad moms på nya bilar: "Hela ekonomin har tvärstannat"

Försvarar slopad moms på nya bilar: "Hela ekonomin har tvärstannat"

Nyheter

Enligt ett nytt förslag ska momsen slopas på alla nya bilar – även modeller som inte är laddbara. Men den idén är "slöseri med pengar", enligt Volvochefen.

Den svenska bilförsäljningen rasar i vågorna av coronakrisen. I flera länder höjs nu röster om att införa olika typer av rabatter för att kickstarta bilförsäljningen.

Ofta handlar det om så kallade skrotningspremier där den som köper en ny bil, och samtidigt lämnar in en gammal och smutsig för återvinning, får rabatt. Branschorganisationen Bil Swedens förslag innehåller en rabatt på upp till 25 000 kronor.

Men det räcker inte, enligt arbetsgivarorganisationen Teknikföretagen som i förra veckan lanserade ett betydligt mer kontroversiellt förslag: att helt enkelt slopa momsen helt på alla nya bilar under en viss period. Målet är att få igång ekonomin, berättar Mats Kinnwall, som är chefsekonom på Teknikföretagen.

– Svensk industri tar väldigt mycket stryk just nu i samband med coronakrisen. Vi ser att efterfrågan på fordon går ned väldigt kraftigt i coronakrisens spår. Hela den svenska ekonomin har ju tvärstannat, säger han i senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast som du kan lyssna på här.

Ska momsrabatten gälla alla typer av bilar, inte bara elbilar och laddhybrider?

– Ja, den absoluta majoriteten av bilarna som säljs i Sverige är fortfarande inte eldrivna. Ska det här få någon effekt med verklig betydelse för svensk industri måste det gälla alla bilar. Sedan är förstås elbilar dyrare, så momsnedsättningen i kronor och ören innebär en större rabatt på elbilar jämfört med traditionella bilar. Men det här är ingen åtgärd i klimat- eller hållbarhetssyfte utan det handlar om att få igång den svenska industrin och undvika ett dramatiskt fall.

Mats Kinnwall är chefsekonom på Teknikföretagen.
Mats Kinnwall är chefsekonom på Teknikföretagen.

Sex miljarder mindre i momsintäkter

En snabb uträkning visar att tappet i skatteintäkter blir sex miljarder kronor om 100 000 bilar med ett snittpris på 300 000 kronor säljs. Men det har också höjts röster mot att förslaget blir orättvist eftersom en stor suv i miljonklassen får en kvarts miljon kronor i skatterabatt medan en bil för 300 000 kronor prissänks med 60 000 kronor.

– Det finns alltid många aspekter att lägga in och det finns självklart också hållbarhetsaspekter som alltid med fordon. Där har företagen en agenda som är väldigt tydlig, att gradvis öka omställningen till elektrifierade bilar. Men syftet här är att kickstarta Sveriges ekonomi och det räcker förstås inte bara med detta, men det är en åtgärd av många för det värsta som kan hända är en lång nedgång i ekonomin.

Men tappar inte staten väldigt mycket skatteintäkter med det här förslaget?

– Så är det. Men om det rör sig om 100 000 bilar handlar det om sex miljarder i skatteintäkter. Ställer vi det i proportion till de krispaket som redan annonserats handlar de om hundratals miljoner. Så det här är småpotatis. Det handlar om att få igång ekonomin och inte bara lindra symtomen.

Du kan lyssna på hela interjvun med Mats Kinnwall i Vi Bilägares podcast, och även höra redaktionens analys. Klicka här för att lyssna direkt.

Håkan Samuelsson vill inte ha rabatter på bilar som inte är elektrifierade.
Håkan Samuelsson vill inte ha rabatter på bilar som inte är elektrifierade.

Mothugg av Volvochefen

Att rabattera vanliga bensin- och dieselbilar utan någon laddmöjlighet tror inte Volvochefen Håkan Samuelsson är någon bra idé.

På ett digitalt seminarium anordnat av Financial Times berättade han att en skrotningspremie som premierar alla bilköpare – även den som köper en vanilg förbränningsbil utan hybridteknik – är ”slöseri med pengar”. Han vill fortsätta precis som förut, när elbilar och laddhybrider gynnades med särskilda miljöbilsrabatter och subventioner.

– Det är naivt att tro att bilköparna kommer återvända till återförsäljarna efter coronakrisen och fråga efter bensin- eller dieselbilar. Att ge rabatt för den som vill återgå till den gamla världen är slöseri med pengar. Man borde använda pengarna för att gynna ny teknologi som vi redan planerade att göra innan coronaviruset, säger han.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-05-18 10:01

Ska vi alltså rabattera "lyxkonsumtion" med ännu mer skattemedel?
Håkan S är ju på rätt spår, men det rimmar ju också med Volvo Cars affärsmodell.

#2
2020-05-18 11:55

Första tanken som uppstår är ju hur mycket detta egentligen betyder för svensk industri? En överväldigande majoritet av bilarna som säljs här är ju inte tillverkade i Sverige. Därmed inte sagt att det är ett dåligt förslag.

#3
2020-05-18 12:01

Totalt vansinne att slopa momsen på nya bilar. Nya bilar köps av köpstarka privatpersoner och framförallt av företag.

Företagen kommer att börja köp bilar igen när ekonomin rullar och privatpersoner köper bilar när de bedömer att risken för arbetslöshet är låg.

Man kan stimulera ekonomin på många sätt men att subventionera bilar är dålig konjunkturpolitik.

#4
2020-05-18 17:30

Men häng kvar här nu, ett förslag var alltså de vill alltså att vi ger en nysåld bil 25000kr i rabatt om man lämnar in en bil för skrotning? Är det ens samma kund som sitter med en skrotredo bil och köper en helt ny bara för att han får 25´för sin gamla pärla?
Nä, inte heller momsfrihet på alla bilar är rätt väg att gå, det skall i så fall vara med någon form av hållbarhet som motprestation, annars handlar det bara om att boosta in pengar igen i överkonsumtion

#5
2020-05-19 13:43

Självklart ska sloppade säljskatter enbart gälla Bev som i Norge, Ryssland och Kina. Vi ska premiera omställningen från fossila fordon till Elbilar. Sverige säger att vi ska gå i framkant i omställningen så då måste vi även ta ställning och oftast kvarstår förändringar för dom är fördelaktiga för konsumenterna.

#6
2020-05-19 13:52

Kolla Norge som infört slopade säljskatter på Elbilar som haft en stor ökning av försäljningen av dessa. Sverige har en fördel att vi ingår i EU och då kommer vi kunna sälja Elbilar till hela Europa som kommer åka hit och köpa dessa istället och Norge är utanför detta område och därför dom ej fått genomslag på marknader utanför landet. Låt Sverige bli Elbilslandet nummer 1 och ta över Norges krona.

#7
2020-05-19 14:40

Volvo kan ha rabatter på sina dyra Volvobilar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.