Bild
Nästa artikel
Första bilderna på Ioniq 5 – här är Hyundais nya elbil

Första bilderna på Ioniq 5 – här är Hyundais nya elbil

Nyheter

Hyundai har släppt de första uppgifterna om den nya elbilsmodellen.

Hyundai har bestämt sig för att göra om bilmodellen Ioniq, som finns både som hybrid, laddhybrid, och elbil, till ett helt eget märke. Först ut är modellen Ioniq 5 som blir en suv eller crossover i relativt kompakt format.

Nu släpper Hyundai några nya teaserbilder på modellen som får kantig design, aerodynamiskt utformade fälgar (på upp till 20 tum), kamerabackspeglar och så kallade ”pixelstrålkastare” i fronten.

Än så länge visar Hyundai inga bilder på interiören, men uppger att den består av klimatsmarta och ”hållbara” material. Däremot får vi veta att bilen har ett vanligt 220-voltsuttag som kan driva olika elprylar och snabbladdning som ska ge 10 mils räckvidd på fem minuter.

Räckvidden ska ligga på 45 mil enligt de första uppgifterna vilket dock inte är bekräftat av Hyundai. Ioniq 5 bygger på märkets nya elbilsplattform som kallas E-GMP och som använder en 800-voltsarkitektur. Modellen ska följas upp av en sedanmodell i form av Ioniq 6 och en större suv som kallas Ioniq 7.

Ioniq 5 ska presenteras officiellt i februari och leveranserna startar senare under året.

Läs också: Nya elbilsmodellen närmar sig – snart premiär för Ioniq 5

Första bilderna på Ioniq 5 – här är Hyundais nya elbil
Första bilderna på Ioniq 5 – här är Hyundais nya elbil

Kommentarer

#1
2021-01-13 08:49

Ser cool ut! Gillar retro-framtids-looken! Nästan lite Tron över den.

#2
2021-01-13 09:19

Spännande men den såg otroligt slätstruken ut för att vara från öst.
Men helt klart att om det inte är helsuv kan det vara något vettigt.
Men hihi även om skoda haft 230v lågeffektsuttag sista 5 åren så är det en bra grej som hunday sätter in.

#3
2021-01-13 09:58

En kantig historia.

#4
2021-01-13 10:01

Borde inte bilen ha 230 Volt uttag som är standardspänning sedan vi gick med i EU för 25 år sedan?

#5
2021-01-13 10:29

Mso, nu är det inget lågeffektuttag som Ioniq har. Tanken är att du skall kunna använda bilen som reservkraft om det är strömlöst, så 3,5 KW kan du Max ta ut från eluttaget.
Så viss skillnad mot den lilla inverter på ett par hundra W som sitter i Skodan.

#6
2021-01-13 10:45

Japp Guran en ett bra tillbehör av Hyundai.

#7
2021-01-13 11:06

mso ville nog bara lyfta fram att det sitter i princip som standard ett 220 volts uttag i Skodas bilar sedan 5-6 år tillbaka, så även i min Octavia. Rätt bra att ha faktiskt, om man vill ladda en mobiltelefon eller platta i baksätet. Har mycket stort nytta av mitt uttag. Dock tror jag fler biltillverkare går över till USB laddare, eller trådlösa laddare i bilarna framöver.

#8
2021-01-13 11:09

Visst, det är bara två problem och det är att man knyckt iden och formen till de två viktigaste designdetaljerna från någon annan.

#9
2021-01-13 11:23

Låt oss gissa N-iklas, från Opel? ;)

#10
2021-01-13 11:55

Ja det måste vara de fyra hjulen och kaross med dörrar som de knyckt från Opel...

#11
2021-01-13 12:29

Gillar designens raka linjer.

#12
2021-01-13 12:46

Ouch! Det kommer att bli grym! Hoppas den levererar i verkligheten..

#13
2021-01-13 12:48

Ser riktigt bra ut. Spännande.

#14
2021-01-13 13:34

Det pratas om att den får ca 1.400 kg i dragvikt.

"Da har vi fått litt mer info fra Importør.
Hyundai fabrikken holder kortene tett til brystet, helt til verdens lanseringen.
Vi vil få demobil i mnd. skifte Mai / Juni.
Ioniq5 kan bestilles som 2 eller 4 hjulsdrift.
Ca. 1400kg. hengervekt.
Godkjent for taklast.

Bildene som er vist av bil foreløpig, er av konseptbilen Hyundai 45.
Hyundai Ioniq 5, blir først vist under verdens lanseringen.
Antagelig slutten av Januar / begynnelsen av Februar -21. Ikke fått noen eksakt dato ennå.
Men noen av teaserne som Hyundai sender ut nå, er av Ioniq 5.
Etter verdens lanseringen, så er det mulig å sette seg på reservasjonsliste.
De som har meldt seg på interesselisten, vil hele tiden bli oppdatert.
Og få tilgang til reservasjonslisten når den blir opprettet.
4 hjulsdrift vil være tilgjengelig fra første stund.

Antatt levering før sommeren -21.
Ikke fått noen priser ennå."

#15
1
2021-01-13 14:34

Kul att bilden på förstasidan hamnat så den jämförs med BMW x5. Ioniq assnygg - BMW asful. Heja Hyundai.

#16
2021-01-13 14:39

Inte långt ifrån en Polestar 2.

#17
2021-01-13 15:21

Istället för en Hyundai Ioniq 5 så får man åka till Tyskland om 6 månader och köpa en Skoda Enyaq för
24.270euro=ca 246.000kr.

Skoda (19% MwSt.) Listpris, Pris efter rabatt och stöd
ENYAQ iV 80vRS 48300 39.770,00
ENYAQ iV 80X 46800 37.270,00
ENYAQ iV 80 43950 34.420,00
ENYAQ iV 60 38850 29.320,00
ENYAQ iV 50 33800 24.270,00

#18
2021-01-13 15:47

Men du får ingen 800V-drivlina och 230 kW laddning i Skodan, Olle. :-)

#19
2021-01-13 15:49

Snygg, hoppas ryktet om en fyrhjulsdriven modell med lång räckvidd och rask prestanda stämmer.

#20
2021-01-13 15:59

"Men du får ingen 800V-drivlina och 230 kW laddning i Skodan, Olle. :-)"

SVAR:
Låter som MEB bilarna både får längre räckvidd och 170kW laddning i slutet av 2021.

"Volkswagen ID 3 ska få snabbladdning på upp till 130 kW under mitten av 2021 och 170 kW mot slutet av 2021, vilket är snabbare än i dag och det kan bli en viktig nyhet för den som ofta åker på längre resor med sin ID 3.
Förutom den högre laddeffekten ska Volkswagen ID 3 även få något längre räckvidd mot slutet av nästa år. Exakt när nyheterna sätts i produktion är oklart. Räckvidden ska bli knappt fyra mil längre för toppversionen med 77 kWh-batteri."

#21
2021-01-13 16:42

Ser annorlunda och intressant ut.

#22
2021-01-13 17:11

Ja dessa tjuvar. De har byggt en bil, detta trots att alla vet att Opel uppfann bilen, och alla komponenter som finns, har funnits och skall finnas i en bil.

Framtidens komponenter är Opels påhitt allihopa. Allt från vindrutetorkare, strålkastare,krockkuddar till batteriteknik. Så även gårdagens...

Om något fungerar bra är det Opels förtjänst. Om något inte fungerar är det visserligen Opels uppfinning, men i fel utförande och klåparaktigt genomfört. Och om något inte finns är det på grund av att Opel valt bort det. Och om det finns men ändå inte är installerat är det för att Opel valt bort det och skänkt det till andra tillverkare

MVH AL

#23
2021-01-13 17:40

Olle (#17): vad är det för rabatt och stöd du ska plocka ut? Tyskt stöd när du bor i Sverige och kör hem bilen direkt? Eller svenskt stöd när du inte köper bilen i Sverige? Fungerar något av alternativen?

#24
2021-01-14 06:06

Enklast är ju givetvis att köpa bilen billigt begagnad i Tyskland. Tyskland har ju 9000 euro i elbilsstöd.
Och som begagnad räknas den när den gått minst 600 mil och är 6 månader gammal.
Här kan man se tyska priser och vad priset blir efter 9000 euro i stöd.
https://ev-database.de/pkw/1187/Skoda-Enyaq-iV-50

Annons i Tyskland.
Skoda Enyaq iV 60
30.490 €
https://m.mobile.de/auto-inserat/skoda-enyaq-iv-60-loft-navi-shz-pdc-v-h...ürth/315367450.html

#25
2021-01-14 10:05

#19, det kan du nog glömma, eftersom det drar för mycket energi.

#26
2021-01-14 13:16

#25

Vad menar du?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.