Bild
Nästa artikel

Ford Fiesta Econetic vann snålrace

Nyheter

Med en förbrukning på 0,26 liter per mil lyckades två brittiska rallyförare köra 21 procent snålare än Fiestas angivna bränsleåtgång.

Den snåltrimmade Forden vann brittiska tävlingen MPG Marathon, som arrangeras av tidningen Fleet World. Tävlingen går ut på att köra så snålt som möjligt runt en drygt 60 mil lång trafikslinga i södra Wales och västra England.

Brittiska rallyförarna Andy Dawson och Andrew Marriott lyckades med ekokörningens alla konster och regler lotsa en Ford Fiesta Econetic i mål med förbrukningen 2,6 l/100 km, det är 21 procent snålare än den officiella deklarationen på 3,3 l/100 km.

Snålvarianten av Fiesta drivs av en 1,6-liters dieselmotor som utvecklar 95 hästkrafter. Stopp/start, bromskraftsåtervinning, växelvalsindikator, sänkt fjädring, lättrullande däck och optimerad aerodynamik hjälper att kapa förbrukningssiffrorna.

Kia Rio 1,1 CRDi Eco och Peugeot 208 e-HDI placerades tvåa respektive trea.

Diskutera: Hur använder du ekokörning?

Läs mer om:

Kommentarer

#1
Leif Larsson
2012-10-29 11:52

Med två förare!? Skulle troligtvis blivit ett ännu bättre "snålrace" med en förare.

#2
2012-10-29 13:40

Fast om man räcknar förbruking per person så är det klart bättre med två (nyttolasten borde faktiskt vara viktigare än att släpa runt en stor metallkoja).

På allvar, kan tänka mig att en van kartläsare kan bidra ganska mycket till att köra snålt genom att tala om för föraren att han släppa gasen tidagare innan en backkrön, skymd kurva, mm...

#3
2012-10-29 13:45

Rallyförare?

Ser mer ut som pensionerade rallyförare.

Det behövdes sannolikt en kartläsare. Kartläsare är inte rallyförare :o)

#4
2012-10-29 13:54

Dom skall väl köra på tid med för att se vem som körde sträkan snabbast för annars är det ingen rolig tävling för vilken belist kör på det viset för det är ju konst att köra fort och samtidigt spara bränsle.

#5
2012-10-29 14:29

dogkex: fast de var tvungna att följa trafikrytmen, tävlingen kördes på allmänna vägar, dessutom hade arrangörerna lagt in ett par överraskningsmoment som störde ev. planer.

Nu står det inget om detta i denna artikel, men om man läser den engelska hemsidan så får man lite mer info.

PSA-dieslarna är onekligen väldigt snåla.

Lite intressant är det också att biltillverkarna först ritar bilar med stora grillar, sedan "förbättrar" man bilarna genom att göra grillarna mindre för att sänka förbrukningen...

#6
2012-10-29 14:36

Jag undrar alltid hur man når ner till dessa väldigt låga siffror som ligger långt under uppgivna förbrukningen på landsväg. Men förmodligen kör man väldigt sakta och försiktigt, för i skyltad hastighet och normalt tempo vore det förmodligen omöjligt att komma ned så lågt om bilen är i originalutförande.

#7
2012-10-29 17:50

Och i snitt förbrukar dessa elva bilar 4,19 l / 100 km diesel vilket motsvarar 4,61 l / 100 km om man kör på bensin som har lägre energiinehåll än diesel.
http://www.spritmonitor.de/en/overview/17-Ford/147-Fiesta.html?fueltype=1&exactmodel=Econetic%201.6&powerunit=2
Väljer man alla bilar och alla bränslen på spritemonitor.de så ser man att Forden inte har någon revolutionerande låg förbrukning jämfört med andra snåla bilar.
http://www.spritmonitor.de/en/overview/0-All_manufactures/0-All_models.html?vehicletype=1&powerunit=2

#8
2012-10-30 09:23

Previa: hur du än vrider på saken så har ju Forden lägst förbrukning, mycket tack vare sin franska motor.

11 bilar? Det var ju 21 bilar med i testet (plus skåpbilar).

Vad som däremot är intressant är att hybridbilarna inte gick att pressa nämnvärt, förmodligen för att de har väldigt optimistiska officiella siffror.
Yaris : + 3,5 % , Lexus + 0,4%
9 bilare var snålare än Yaris hybrid, värt att fundera på.

2 bilar drog mer än angivet, A1 1,6 och Insignia 2,0. Men, OK, den senare har 190 hk och det kanske straffar sig... Å andra sida har Jaguar det också, men drar betydligt mindre, skiljer 18% mellan dem, är det förarna?

#9
2012-10-30 11:20

hultarn: De länkar jag satt in visar förbrukningen för vanlig användning av bilarna som olika ägare har i snitt vilket är närmare verkligheten i många fall.
Man måste skilja på förbrukningen för olika bränslen då energiinehållet skiljer mellan diesel och bensin. Rättvist är det om man ser till vilka bilar i tävlingen som har lägst CO2 utsläpp, då ser man i listan att två bilar är energieffektivast av alla bilar i tävlingen med vardera 85 g CO2 per km vilket är lägre än vinnarbilen som släppte ut 87g CO2 per km, alltså inte lika energieffektiv som dessa två bilar. Man kan inte jämföra tex Etanol med Diesel då energiinehållet för dessa bränslen skiljer sig så mycket åt.
Det är därför som gränsen för miljöbilar räknas i CO2 utsläpp i g i ställer för i liter per 100 km.
http://www.thempgmarathon.co.uk/app/download/5797860830/MPG+Marathon+2012+-+Results.pdf
I tävlingen tar man inte hänsyn till att vissa bilar har automatlåda och andra har manuella växellådor vilket kunde vara intressant för bilköpare att veta.

#10
2012-10-30 13:24

Previa: ja, på spritmonitor körs den snålaste Fiestan på 0,31 (=83 g/km), inte så dåligt det heller. Dessutom är den bilen ännu inte inkörd.

#11
2012-10-30 15:33

Imponerande att få ner en ny Fiesta till så låga siffror. Själv undviker jag bromsen så mycket jag bara kan i trafiken (kör mycket landsväg) och låter motorbromsa istället samt spelar på växlarna neråt tills bilen når ca 20-30 km/h sen får jag bromsa normalt.

Hoppar även växlar för att komma upp fort i fart. Ska jag upp till 50-60 från stopp blir det 1,2,5.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.