Bild
Nästa artikel
Fler dödsfall i trafiken

Fler dödsfall i trafiken

Nyheter

Antalet omkomna i trafiken fortsätter att öka. Dubbelt så många mötesolyckor har inträffat jämfört med i fjol.

I juli 2018 omkom 39 personer på Sveriges vägar. Det visar preliminära siffror från Transportstyrelsen. Det är högre än medelantalet för juli månad för åren 2014-2017, som varit 31 personer. 

105 personer dog i trafikolyckor mellan maj och juli i 2018, det är avsevärt högre än genomsnittet på senare år, som legat på 82 personer samma period.
– Antalet omkomna i trafiken brukar vara högt under sommarmånaderna maj till juli. I år var det tyvärr betydligt fler som omkom. Den största ökningen är bland bilister och motorcyklister där antalet omkomna har ökat med 40 procent. Singelolyckor är den vanligaste olyckstypen för de två grupperna men vi ser att mötesolyckor bland bilister har fördubblats jämfört med samma period 2017, säger Khabat Amin, statistiker på avdelningen för väg och järnväg på Transportstyrelsen.

Mellan januari och juli i år har 176 personer dött i trafiken. Sveriges långsiktiga mål i Nollvisionen är högst 220 dödsfall per år bland trafikanter 2020. 

Diskutera: Vad tror du att det ökade antalet mötesolyckor beror på?
 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-08-17 15:30

"... men vi ser att mötesolyckor bland bilister har fördubblats jämfört med samma period 2017 …"

Vem förvånas?! Det är ju bara att titta på hur folk kör idag. Det är omkörningar trots mötande trafik, det är omkörningar trots skymd sikt, det är omkörningar trots heldragna linjer etc. Sist men inte minst så har vi de där idioterna som fortsätter att messa när de kör. Jag körde om en igår som satt med mobilen och knappade – plus att jag blev omkörd tre gånger (!) trots heldragna linjer. Det är för jävligt.

#2
2018-08-17 15:54

Många tror att det enbart handlar om att folk kör illa så svaret är att sänka hastigheten.
Personligen tror jag nollvisionen är ett skämt baserat på att vi bara ska sänka hastigheten.
1. Våra vägar är fortfarande under all kritik. 2+1 vägar som hetsar folk att köra om med vänstersvängar över motorväg.
2. Det finns inga poliser på vägarna. Alla drograttfulla, trötta, medicinskt påverkade, mobilfipplare osv kommer undan idag.
3. Mörkertalet för självmordskandidater är stort. Tror att ett av det vanligaste sätten idag att ta livet av sig idag är en bilolycka. Det drar ingen skam över någon för folk tror att det var en olycka. "Han somnade nog bakom ratten"...

#3
2018-08-17 16:27

Nollvisionen handlar inte bara om att sänka hastigheten och det är som ordet beskriver, en vision.

1. Jag tror inte det är mer som använder mobilen idag än det var förra året, så det är knappast en bidragande faktor till ökningen.
2. Som har gått att läsa, MC olyckor har ökat dramatiskt och det bidrar ju till ökningen totalt.
3. Ödmjukheten/vänligheten i trafiken har dippat något kan jag känna ibland och det kan bidra till att folk gör galna saker med olyckor som följd.

Men...man kanske ska ta och titta i backspegeln innan man hävdar att folk kör sämre idag att vägarna är sämre att det inte finns poliser osv.
Antalet döda har gått stadigt nedåt sedan 70 talet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nollvisionen

Och då ska man väga in att det finns bra mkt mer fordon och människor i trafiken idag än för 40 år sedan.

#4
2018-08-17 16:35

Är man förvånad? Nä, folk kör inte längre bil... de åker bil. Många beteer sig oansvarigt och kör med mycket små marginaler. Ligger man och kör om på motorvägen, kommer det någon dåre bakom och pressar upp sin stora fula SUV i bagageluckan. Polisen borde ut med civilbilar och börja plocka körkort ifrån alla dessa dårar i trafiken.

#5
2018-08-17 16:53

2+1- vägar skapar inte olyckor i sig.
Felaktiga beteenden och hänsynslöshet är i hög grad olycksgeneratorer.

#6
2018-08-17 16:56

Många fler kör saktare under hastighets begränsningen och många fler kör fortare med vansinnesomkörningar i 160km/h + mellan fartkamerorna och i dubbelfilen vid 2+1 väg.
Det är dagens vardag.
Jag är orolig för när allt fler börjar köra Toyota hybrid mfl och elbil framöver med eco i pannan då kommer det att bli fler olyckor. numera

#7
2018-08-17 17:18

Håller helt med styggavargen och notariuspublicus, moralen på våra vägar i dag är noll, det känns lite som om vägarna är fulla av 2:a världskrigets "japanska"självmordspiloter.

#8
2018-08-17 17:23

Man har slutat visa hänsyn. Folk läser inte trafiken längre och planerar sin körning. Som någon innan skrev, man kör inte bil längre, man åker bil.
Själv hamnade jag bakom en bil som betedde sig väldigt lustigt, bromsade på lustiga ställen, kröp fram i rondeller och låg 10-20 UNDER hastighetsgränsen. Så jag försökte köra om, då vägrar bilisten att släppa förbi mig och gasar upp i 130.
INGEN skulle köra förbi denna "Moses", det är attityder som detta som skapar olyckor på vägen.

#9
2018-08-17 18:10

LC4ever - fast det är oerhört många flera som kör mycket fortare än tillåtet och tar oerhörda risker än de som uppför sig som du beskrivit. Försvarar absolut inte det beteendet men ser man till hur många dessa är så är de lyckligtvis inte många. Däremot finns det mängder av adrenalinstinna förare som kört mycket fortare än tillåtet och ofta mycket fortare än dom själva egentligen behärskar. Även om dom givetvis tror att dom är oerhört kompetenta bilförare.

#10
2018-08-17 18:34

Transportstyrelsen!
Trots hastighets sänkningarna som har skett
så har dödsantalen ökat
Där har vi FACITEN !!!!!!
De är inte hastigheten som är vållandet till olyckorna
som Transportstyrelsen vill få oss att tro på

#11
2018-08-17 18:53

Hastigheten kan definitivt vara orsak till olyckor och konsekvenserna blir alltid större med högre hastighet. Men den nonchalans som många visar mot både hastighetsgränser, övriga regler och mot övriga trafikanter är nog den största orsaken. Sen kan man åka på t ex 120-vägar men likt förb....at så är det massor av bilförare som anser sig stå över alla regler och kör avsevärt snabbare. Så även med högre gränser så finns det alldeles för många själviska förare som skiter i det mesta och t ex har Transportstyrelsen som sitt hatobjekt Nr 1 !

#12
2018-08-17 18:58

Ett stort problem idag är att just fartskillanden mellan olika trafikanter på våra vägar.
Vissa kör med försiktigt/osäkert/sakta/ouppmärksamt medan andra kör som de har stulit bilen/motorcykeln/lastbilen/bussen...
Dessutom så är ouppmärksamheten och respektlösheten en starkt bidragande orsak. Vad är det som gör att det blir kökrockar på E4;an? Inte är det uppmärksamhet, respekt och sunda avstånd, det kan vi vara överens om.
Sedan ökar bruket av droger i trafiken, det finns ganska många situationer där jag verkligen funderar på om det verkligen var mjöl i påsen eller tobak i ciggen...
Men åter igen, varför i helvete har alla så jävla bråttom hela tiden? Tagga ner, ni hinner fram till begravningen, jag lovar...

#13
2018-08-17 19:19

Pi
Du menar alttså att bilisterna kör fortare i år
än mot förra året
eftersom de är fler olyckor i år
Har du genomför undersökningar
om hastigheterna på våra vägar?
Inte beror olyckorna på att de har kört 90 på 80 väg eller de har kört 50 på 40 väg
utan på helt annan orsak
EX, Mötesolyckorna har ökat de beror inte på hastigheten utan helt annat
De kanske är bilarnas usla pekskärmar som tar ifrån uppmärksamheten i trafiken samt sms-andet är ett bidrag

#14
2018-08-17 20:01

Fascinerande att det inte är hastighet som är ett av problemen när folk irriterar sig på att andra kör långsammare än maximalt tillåtet. Ska man gissa att åsikterna framförs av individer som gärna bryter gränsen?

#15
2018-08-17 21:28

Den ovanligt varma och torra vår och sommarperioden.
Själv startade jag hojen som stått de senaste fem åren, lånade en husbil för första (och sista) gången i mitt liv och körde minst 1000 mil mer än vanligt totalt sett. Det var helt enkelt inte väder att sitta hemma i.
Jag är övertygad om att, om nu någon forskat i frågan trafiktimmar under innevarande tid ökat i samma omfattning som mötesolyckor.

#16
2018-08-17 21:59

För något år sedan skulle jag samåka med en granne längre ner på gatan. Den dagen blev jag verkligen rädd. Han körde mot stopplikt rakt ut på en 70 väg och en bil bakom fick tvärtnita för att inte köra in i bakänden på oss. Då insåg jag att jag hellre kör själv. Att sitta och spänna sig när man åker med en dålig chaufför gör en till ett nerv-vrak. Dagligen ser man personer köra mot stopplikt, håller inte avstånd osv. På motorvägen har fler och fler börjat göra extremt närgångna omkörningar, oftast ligger de precis bakom och kör sedan om och svänger in precis framför min bil utan några marginaler alls. Många verkar glömt bort helt vad de lärt sig i bilskolan om hur man kör en på ett korrekt och säkert sätt!?

#17
2018-08-17 23:06

Har någon koll på vilka de är som kör som idioter? Finns det något utmärkande hos dem som ligger i riskgruppen för att bli farliga bakom ratten? Men det är inte hastigheten som är farlig utan det övriga beteendet och brist på säkerhetstänkande. Jag anser att hastighetsgränserna borde höjas rejält på sina håll så att de upplevs som någorlunda vettiga att följa. Det skulle öka säkerheten genom att ge uppmärksamma förare som koncentrerar sig på körning. Sedan tror jag att den varma sommaren har haft en påverkan på olycksstatistiken.

#18
2018-08-18 02:45

Min teori är att en längre, "bättre" sommar fått fordonsförare att köra fler mil och på platser de är ovana vid och dessutom börjat köra mer vårdslöst t ex för att det "ser ljust och fint ut på vägen". En hel del fordon med tveksam trafiksäkerhet och som man är ovan vid, verkar plockas fram ur ladorna när det börjar bli varmare och det gör inte situationen bättre.

Jag är ute på vägarna en hel del och ser att många håller galet höga hastigheter, kör om trots nära mötande trafik, kör om där det är heldragna linjer och kör rakt över streckade refuger med mera.

Bland det mest skrämmande och tyvärr vanligt förekommande, är tunga lastbilar som kör extremt nära bakom bilar. Den dagen man behöver tvärbromsa i den situationen, vill man helst inte tänka på.

#19
2018-08-18 00:11

Frågar du alla andra är det du och jag Svenne60.
Det är nämligen en ansenlig övermängd herrar som anser sig köra "bättre" än medel. Och jag tror knappast klientelet här skiljer sig från statistiken, även om de tror så.

#20
2018-08-18 00:30

De jag tycker kör vårdslöst, är faktiskt oftast kvinnor. Oftast har de också en SUV. Sedan de yngre kvinnor som kör vårdslöst har oftast någon mindre bil, och hastigheten brukar vara så hög på motorvägen att man nästan funderar på om rishögen håller ihop. Vanligt förekommande för dessa kvinnor är steroploppar i öronen. Många med större fordon än mitt kör oftast för nära utan marginaler. Sedan finns givetvis dessa män med nyare BMW eller något annat lite lyxigare fordon som anser att vägen är deras. Försöker hålla mig undan alla dessa individer för att slippa undan olyckor. Drar mig för att köra motorvägen vid rusningstrafik, väljer mindre vägar som är säkrare att köra på även om det ger en lite längre sträcka.

#21
2018-08-18 03:18

@Styggavargen

Till min oerhörda förvåning finner jag mig instämma med dig en gång till. Visst är det så att de mest vårdslösa trafikanterna är av kvinnligt kön. Min teori här är att de är så vana vid att alltid få gå först: Att bli inkvoterade och att män håller upp dörren för dem.

Antalet dödsfall och olyckor i trafiken har nog gått upp rejält i Saudiarabien.

.

#22
2018-08-18 04:59

Till min stora förvåning måste jag också hålla med Styggavargen, dom som jag upplever kör mest vårdslöst är yngre eller medelålders kvinnor.
Om det exempelvis kommer ikapp någon som sedan ligger tre meter bakom trots att det är fritt att köra om och trots att man själv håller hastighetsgränsen så är det nästan alltid en yngre kvinna.

Samma sak med dom som krånglar med att accelerera när man kör om eller upprepade gånger kör om igen och svänger in framför en och bromsar, ofta trots att dom själv körde under hastighetsgränsen från början, nästan alltid yngre kvinnor bakom ratten i dom fallen.

Däremot upplever jag inte att folk kör fortare nu för tiden, jag tycker rent av att folk kör saktare idag även om en och annan kör väldigt fort, men så tycker jag alltid det har varit.
Dom som kör fort tycks alltid hålla ögonen på vägen så dom är jag inte så rädd för.
Likaså tycker jag alltid att folk har kört vårdslöst i den mening att dom inte följer trafikreglerna, ingen större skillnad nu för tiden mot tidigare.

Största skillnaden tycker jag är att folk vinglar och tycks vara ouppmärksamma idag, vilket är obehagligt.
I hur stor del som beror på droger och hur stor del som beror på pillande på mobilen kan man ju spekulera i, men jag har sett åtskilliga som suttit djupt försjunkna i telefonen bakom ratten på motorvägen på sistone...

Sedan tror jag att dom sänkta hastigheterna har bidragit till sämre och potentiellt farligare trafikmiljö.
Sänker man till 80 på en väg som är byggd för 90 eller 100 så kommer dom flesta inte bry sig eftersom vägen är designad för den högre hastigheten och det känns olidligt långsamt att köra 80.
Resultatet blir istället väldigt många omkörningar av dom enstaka som håller hastigheten samt att dom som redan är stressade blir ännu mer stressade.

Trafikverket har ju en förkärlek för att rapportera minskade dödsfall tack vare dylika sänkningar, men det tycks göras utan att ta hänsyn till att bilarna blir säkrare och utan att använda antalet olyckor totalt som referens på grund av "opålitliga data från polisen".

Motorvägarna är också märkliga där man har 110 på dom gamla fina breda vägarna och 120 på dom dåliga smala nya vägarna, i min mening borde det vara tvärt om.

#23
2018-08-18 08:23

Jag instämmer helt i dom tre sista inläggen.

Fler håller dom låga hastighetsgränserna.
Fler kör om vårdslöst.

#24
2018-08-18 08:55

Höj fortkörningsböterna rejält, 10 % av bruttoinkomst som i Finland. Farten dödar och 2+1 vägar räddar liv !

#25
2018-08-18 09:49

En väg jag kör till jobbet är 80-väg ligger jag i 90 där blir jag omkörd av alla. Inte konstigt att det sker fler olyckor.

#26
2018-08-18 09:56

Papillon och John2008 har många bra poänger.
Och man kanske inte ska glömma att det siffrorna rörande antalet dödsfall i trafiken minskat och har gjort så sedan 40 år tillbaka. Då ska man inte glömma att det är betydligt fler fordon på vägarna idag.

#27
2018-08-18 10:19

@ Anders_O

Ja, införandet av autobroms o dyl har ökat den falska tryggheten vilket i sin tur leder till mer fibblande med mobiltelefon och mittkonsollmonterat entertainmentsystem.

.

#28
2018-08-18 11:13

Klarsynt. Vad är det för trams du säger om falsk trygghet och autobroms.
Korkat helt enkelt.
Mao kör du en äldre bil utan sån säkerhet.

#29
2018-08-18 12:07

@ mso 1000

Vilket otrevligt språkbruk du har. Men jag svarar ändå på din fråga: Detta är vad som händer när man blandar teknik och människa. Att ha autobroms gör självklart att folk känner sig tryggare i bilen och tillåter sig att interagera med den på ett annat sätt, t ex genom att fibbla mer med mobilen. Om man inte förstår det sambandet så förstår man inte mycket om människan. Men, förstås, då någons språkbruk är så avslöjande vad gäller generell intelligens så är jag med på att du inte är införstådd med grundläggande mänsklig psykologi.

Dock uppmuntrar jag dig att inte bli så upprörd över dina tillkortakommanden. Ty det är inte hälsosamt i längden.

.

#30
2018-08-18 13:08

Förlåt då klarsynt men tycker fortfarande att det är korkat.

Med en modern lågbudget bil av i dag behöver man inte ens ta upp mobilen ur fickan och skärmen kan man ha svart och alla funktioner sköts med några få rattknappar och tal komandon.

Jag blev påkörd bakifrån för 20 år sedan vid rödljusen och skall jag vara med om något en gång till så hoppas jag det är en modern bil inblandad.

#31
2018-08-18 13:26

@mso 1000

De senaste posterna i ditt sociala nätverk kan du inte läsa utan att ta upp mobilen ur fickan. Och om du nu har en bil som "bromsar av sig själv" så nog påverkar det folk att tillåta sig läsa mer FB inlägg under färd, än de annars skulle ha gjort. Det är bortom allt mitt tvivel att modern s k "förarassistens" får som följd att folk känner en ökad mängd falsk trygghet och att detta i sin tur leder till att de använder mobilen mer under färd; att de interagerar med sitt fordon på ett annat sätt.

Att få fram statistik (vilket ju många är förtjusta i att fråga efter) gällande detta lär ju inte bli lätt, eftersom det är förbjudet att bete sig så. Men förbud har ju aldrig fått folk att ändra sina beteenden. Stundtals tvärtom. Ingen kommer att säga:

"Ja, jag läste mina FB inlägg på mobilen. Jag har ju autobroms. Men när mamman med barnvagn dök upp på vägen så fungerade inte autobromsen. Ja, bilen är ju tio år gammal och autobromsen har ju aldrig blivit testad. Men ändå, va. Liksom."

.

#32
2018-08-18 15:10

Hmm. Idioter läser ändå fb inlägg oavsätt autobroms eller utan det i en äldre bil.

#33
2018-08-18 15:57

mso 1000 - Klarsynt/Antifeministen har uppenbarligen aldrig testat en bil med s k autobroms eller läst på hur den griper in och när. Och det är svårt att bemöta ren okunskap, tyvärr. Vill man inte lära sig så vill man inte.

#34
2018-08-18 15:59

Statistiken talar i det här fallet ett väldigt tydligt språk Herr mso, HerStygga, Herr Anders och Herr Klarsynt. Att ni har fruktansvärt fel i eran tro.

#35
2018-08-18 18:57

@ Pi

Vad i hela fridens namn har något med huruvida jag testat detta eller inte att göra? Du menar att kvinnan som postar på FB medan hon kör i sin bil med autobroms tänker "undrar om Klarsynt testat detta?".

Själv tror jag snarare att hon tänker "äsch, det är lugnt - bilen bromsar automatiskt. Ett inlägg till!"

.

#36
2018-08-18 19:14

Vi vet vad du tycker om bl a autobroms, Antifeministen (numera Klarsynt). Och du har hela tiden förkastat denna säkerhetshöjande funktion - oklart på vilka grunder. Då är det närmast att tro att du egentligen inte vet/förstår/vill veta hur systemet fungerar - du är bara Anti helt enkelt. Men det är ingen lugn och bekväm inbromsning kan jag tipsa om...

#37
2018-08-18 19:26

@Pi

Om du verkligen fortfarande inte förstått på vilka grunder så tvivlar jag på din läsförståelse. Hur, efter alla dessa inlägg, kan du inte ha förstått på vilka grunder? Helt obegripligt. Nåväl, det är väl bara att fortsätta med sitt ädla värv. Efter att jag skrivit det en 100 000:e gång så kanske du slutligen ser på vilka grunder jag motiverar detta. Eller inte. Fan vet.

.

#38
2018-08-18 19:29

Anti - min åsikt är att du inte har några faktiska grunder utan bara är just - Anti ! Bara allmänt tyckande utan nån som helst fakta bakom !

#39
2018-08-18 20:35

Vad bråkar ni om? All teknik som kan rädda liv eller se till att vi får mindre skador är bra. Det finns egentligen inget att bråka om!? Sedan kan tekniken alltid användas på fel sätt, eller vända det tvärt emot dess syften. Tycker ni kan sluta bråka, autobroms är bra. Men om folk använder det på fel sätt vet jag inte, i många fall inte med avsikt tror jag.

#40
2018-08-18 21:03

Görs det några seriösa utredningar och sammanställningar om vad som orsakat varje olycka av berörda myndigheter? Borde finnas en (åtminstone light version) av en haverikommission som flyget har. Eller konstaterar man bara "oj bilen ligger i diket, han har säkert kört för fort".
Förslaget att ha mer civila polisbilar tror jag inte på, Måste vara det mest ineffektiva som finns. För en del år sedan då det fanns trafikpoliser körde man med en svart Passat ibland på vägen till mitt jobb. Kanske tog man en ibland, men vid en del tillfällen körde dom med en vanlig polisbil (detta gäller en stor trafikled i Stockholm). Vilken bil tror ni gjorde att alla höll hastighetsbegränsningen?

#41
2018-08-19 10:10

Inte konstigt alls. Folk kör ju som idioter hela tiden. "Flytta på dig, JAG ska fram" är den enda regel som gäller idag. Hänsyn vet ingen vad det är för något.
Räcker att se hur folk uppför sig när de ska förbi stillastående bilar vid vägkanten. Fråga vilken bärgare, ambulansförare, brandbilsförare eller polis som helst, så kan de berätta otaliga historier om folk som inte saktar ner ett dyft utan vräker sig förbi men minimala marginaler.

#42
2018-08-19 10:41

Till gubbarna, snygg generalisering av kvinnors bilkörande...

Om det stämmer att kvinnor har sämre körerfarenhet än män är det troligen på grund av machokultur att män alltid ska kör bilen i tron om att dem kör bättre...

#43
2018-08-19 12:50

Det är väl inte så konstigt.
Ju fler som håller lägre hastighet på vägarna desto fler omkörningar och högre risk för omkörningsolyckor.
En självklar slutsats.

Och om man skulle tvingas köra 80 km/h i 40 mil då skulle många somna eller bli oskärpta..

#44
2018-08-19 13:51

skidoo - nu har du skapat ett helt eget problem. Inte lider jag av de få som kör mycket under gällande hastighetsbegränsningar utan det är motsatsen som ställer till mycket mera oreda. Själv försöker jag hålla tillåten "GPS-fart" med nån km/t påslag för att inte dra på mig klagomål liknande dina. Men räcker inte den hastigheten så då är säkert jag också en "kärring" i trafiken enligt vissa här. Sen är det faktisk HÖGSTA tillåtna hastighet som är skyltad så det är helt OK att köra långsammare - även för dig.

#45
2018-08-19 14:36

Pi. Man har väl ökat antal 80 sträckor markant sista åren både runt städer och på landsbygden och många gånger omotiverat tycker jag.
Fler 80 sträckor föder också fler omkörningar, det är jag övertygad om och det är den slutsats jag absolut fått sedan man skyltade om en del av min dagliga väg från 90 till 80.
Och Pi jag håller oftast skyltad gps fart.

#46
2018-08-19 18:36

I Danmark finns en rapport om mötesolyckor som heter "Mödeulykker med draepte". I den rapporten var 21 av 165 olyckor omkörningsolyckor. De flesta andra bedöms som singelolyckor som blir mötesolyckor p.g.a. just ett möte. Många av dessa olyckor beror på att man somnat eller är trött. Eller att man inte varit uppmärksam på trafiken i övrigt. Dessa olyckor är mycket farliga eftersom man inte hinner bromsa eller styra undan.

För att ge ett exempel kan man ta Nya Zeelands statistik:
Där ger omkörningar (och filbyten) 6 dödsfall på 259 skadade. (2,3 % dödade)
De andra mötesolyckorna 73 dödsfall på 512 skadade (14,2 %).
Observera 6 dödsfall på omkörningar och 73 av andra orsaker.

Anledningar till att det blir fler mötesolyckor är att arbetslösheten är låg med mer trafikarbete.
Dessutom är genomsnittshastigheten låg i år liksom 2011. Dessa 2 år har de högsta dödstalen för det första sju månaderna. Som jag brukar säga - lägre hastighet ger fler möten.
Jag vet ännu inte hur många olyckor som är drogrelaterade men användningen har ju ökat otroligt mycket.

#47
2018-08-19 20:06

Nu är det ju inte bara dödsolyckor som är otrevliga eller stör trafiken. Omkörningar i sista stund strax innan 2 filer blir 1 är tyvärr alldeles för vanliga och mestadels vill jag nog tro att det är kroniska fortkörare som orsakar dessa - där andra kan drabbas och dom själva ibland bara fortsätter därifrån eftersom dom precis klarade sig men de som blev omkörda istället krockade på nåt sätt för att dom försökt rädda fortköraren ifrån en krock. Tacksamt...

#48
2018-08-20 07:13

Vi körde drygt 10 mil på 80-vägar i går. Konstantfarthållaren på 85 GPSkm större delen av sträckan. Började med 84km/h på mätare och 82 på GPS men det blev ohållbart, då skulle t.o.m. äldre husvagnar försöka köra om. Även i 85 ville mer än 90% av medtrafikanterna köra fortare, en passagerare listade alla händelser. Vår bil är av märke som oftast betraktas av andra som 'fortkörare' så ingen ifattkörare trodde vi åkte mopedbil!
Att hålla 80km/h går möjligen på söndagar, på vardagar när tradarna kommer igång är det omöjligt. Endast tät trafik med nästan köbildning i 80 kan möjligen avhålla från alla dessa dåliga omkörningar.
Införandet av 80-vägar är på många ställen ett dåligt beslut.

#49
2018-08-20 07:28

Lite bra fakta: Hastighetsgränserna har inte ändrats mer än högst marginellt de senaste åren. Hastighetsnivån, det vill säga hur trafikanterna kör, har ökat något under senare år, men inte specifikt för 2018.
Autobroms kan avse olika saker, dels broms för bilen framför, broms för fotgängare, vikt etc. De system som utvärderats på verkliga olyckor visar att effekten är väldigt stor (kolla ex Euro NCAP hemsida).
Slumpen spelar alltid stor roll, en bra tumregel är att den varierar typ med 2 gånger roten ur det värde man tittar på. Så om siffran är exempelvis 36 så är variationen i 95 fall av 100 mellan 24 och 48 utan att det skulle tyda på att något bakomliggande har förändrats. Och när det gäller just olycksstatistik så får man vara lite försiktig eftersom det finns så många olika uppdelningar man kan titta på. Sannolikheten för att man ska hitta något som är konstigt när man kollar på typ 50 olika saker är stor.
Men en del ser ut att ha bakomliggande faktorer eftersom det finns två eller fler siffror som mer eller mindre pekar i samma riktning. En är motorcyklister, där alla skadenivåer ökar. Så det är nog en allvarlig indikation på att det gått snett.
Om vi tittar på bakomliggande faktorer som kan påverka, så är nog den mest tydliga att polisövervakningen minskat kontinuerligt under att antal år. Det gjordes ex mer än 2,5 miljoner utandningsprov för några år sedan, nu får vi vara glada om det kommer över en halvmiljon snart. Och räknar man på detta (det kan man nämligen) så innebär det ganska många fler omkomna i olyckor med dödlig utgång. Det slår nämligen mest på dödsolyckor, singel och möte. Och inte för att det kan förklara hela ökningen under 2018, men det förklarar varför vi ser fler mötesolyckor och singel än vad vi borde ha just nu.

#50
2018-08-20 08:03

bgl. Det du beskriver är tyvärr dagens vardag och något som jag märker dagligen.

MR2. Jag tycker att jag märkt att man har satt in 80 istället för 90 första 1-2 milen runt många kommuner numera.
Dom som dagligen jobb pendlar och redan har legat på över 100km/h i två mil tidigare har svårt att sakta ner till 80 när dom är långt från stan och börjar jobbet om 20 minuter.

Man har också sänkt hastigheten på många glest trafikerade inlandsvägar i inlandet.

Men absolut, mer poliser på vägarna och mer laser mätning är det som förmodligen hjälper och ger många en tankeställare.

#51
2018-08-20 08:18

Det är bara att konstatera, ju fortare bilisterna kör ju mer sänker man hastighetsgränsen på våra vägar.
Vi har fortkörarna att tacka för att hastighetsgränserna sänks.

#52
2018-08-20 08:56

skidoo 1238: Ja, men det finns en långsiktig plan om att vägar som inte är mötesfria ska ha 80 högst eftersom det är den högsta hastighet som framtidens bilar kan klara i den situationen. Och för att kunna ha 100 km/t eller mer ska det vara mötesfritt. Och detta balanserar ungefär ut varandra så medelhastighetsgränsen har inte sänkts alls. Säkra vägar är lika med högre hastighet, mindre säkra vägar är lika med lägre hastighet. Och att förvandla en 90 väg till mötesfri 100 väg minskar risken för dödsfall med ungefär 80%. Att sänka till 80 med kamera typ 30-50 %. Att enbart sänka utan kamera ger mindre. Så att bygga om till mötesfritt är ofta bra, bara det inte blir för dyrt! Och så måste man såklart tänka på klimat, buller, trygghet etc.

#53
2018-08-20 13:23

Bryt ner dessa siffror mer. Jag vill veta: Vilken väg, vilken hastighetsgräns, trafik intensitet, vilken ålder, vilket väder, vilken tid, vilken bil alt mc, vilka däck, nykter/onykter/drogad, sjukdom, vad hade personen för ärende? Först då kan jag ha en åsikt om detta.

#54
2018-08-20 14:33

Vi kan ju konstatera att trots att hastigheterna har sänkts så ökar olyckorna. Nu är det bevisat att hastigheten är inte boven. (Dock blir smällen givetvis hårdare om hastigheten är hög vid krocktillfället.) Dessutom har undersökningar utomlands visat att hastigheten i sig själv orsakar bara ett par, tre procent av olyckorna – i samtliga andra fall har olyckorna andra orsaker. Men jag kan ge mig f*n på att nästa "åtgärd" blir att sänka hastigheterna igen: Det som var 90 blev 80 – för att bli 70 ... Det som var 80 blev 70 – för att bli 60 … Det som var 70 blev 60 – för att bli 50 … Hela det här landet uppvisar total dårskap i allt från trafikpolitik till asyl- och invandringspolitik. Varenda politiker och tjänsteman i det här landet förefaller vara inkompetenta clowner. Såg nu att en 18-åring kandiderar till riksdagen för Fi (usch). En vilsen 18-åring … Är det "barn" som ska styra Sverige? Eller styr de redan?

#55
2018-08-20 15:36

Alltså, jag måste göra ett tillägg till mitt inlägg ovan. Jag anser att vi ska ha en åldersgräns för att få bli riksdagsman. Gränsen bör sättas till runt 28 år, detta för att de som vill bli riksdagsmän ska ha hunnit bli torra bakom öronen samt att de ska ha hunnit skaffa sig en utbildning – och helst också arbetslivserfarenhet. Vi ska inte ha 18-åriga "barn" i riksdagen med en desorienterad "jag-vet-allt-och-är-odödlig"-attityd!

#56
2018-08-20 16:20

Risktagare i allmänhet löper antagligen högre risk att också råka ut för en olycka alternativt orsaka en sådan men kanske inte själv jämt vara direkt inblandad i den fysiska smällen. Och risktagare är nog också väldigt ofta fortkörare så även om farten i sig inte är den primära orsaken så finns den nog ändå med på ett hörn.

#57
2018-08-20 17:08

Självklart ökar farten risken för en olycka. Du krymper ju reaktionstiderna.
Konsekvenserna är direkt beroende av hastigheten, som påverkar rörelseenergin i kvadrat.
För att muntra upp notarius: Har sedan länge en övertygelse om att minst tio års erfarenhet på arbetsmarknaden borde vara en förutsättning för att komma ifråga för riksdagskanditatur.
Vidare ska man få tjänstgöra under maximalt tre mandatperioder, och därefter, såvida man inte uppnått pensionsålder och uppbär samma typ av pension som övriga medborgare, söka sig ut på den arbetsmarknad man medverkat till.

#58
2018-08-20 18:21

Under åren 2007 - 2010 hade NTF uppgifter om dödsolyckor med många fler uppgifter än de har nu. Medan singelolyckorna skedde oftast på länsvägar med nr fr.o.m. 400, så inträffade de flesta mötesolyckorna på riksvägarna.
Under de åren dog 272 personer på rv. 131 dog i mötesolyckor. 82 omkom i möte mellan tungt och personbil. 40 personer omkom i möte mellan 2 personbilar. Av dessa, 15 som antagligen fick sladd. Alltså 25 av 272 som eventuellt skulle ha nytta av 80 i st.f. 90 km/tim, för alla andra är krock mellan olika typer av fordon och oskyddade trafikanter eller singelolyckor där 80 km/tim inte är någon kritisk gräns för överlevnad.

Körhastighet och krockhastighet är olika saker och det tror jag att många missuppfattar. Körhastighet är alltså före man bromsar. Därför är kort reaktionstid mycket viktig. Man måste vara koncentrerad på sin uppgift och inte vara påverkad.
När det gäller mötesolyckor med dödlig utgång, så sker det för en personbilsförare per hundratusen, per år. Om man dessutom är nykter och inte är fysiskt svag p.g.a ålderdom eller sjukdom, eller har sen reaktion att man upptäcker faran sent t.ex. p.g.a. nedsatt syn, så är risken minimal.

Som Pi säger det finns risktagare och att de också kör för fort stämmer väl. Men alla 55 % av svenska folket som kör över hastighetsgränserna tror jag inte har någon större risk. För de allra flesta ger minskad tid större riskvinst än större krockvåld vid en olycka eller att en olycka inträffar. Ytterligare en dansk undersökning visar att det behövs minst 2 faktorer för att en olycka skall inträffa. De vanligaste faktorerna är ouppmärksamhet och onykterhet. Den tredje stora faktorn är hastigheten. Men i den ingår också när man kör inom hastighetsgränsen men har kört för fort efter omständigheterna. Om man tar bort en av faktorerna skulle inte olyckan ha inträffat. (Spanien är ett land som har många regler för uppmärksamhet, och de har den bästa utvecklingen i att minska dödsolyckor)
Och när man räknar så här så ser man inte de olyckor som inte inträffat p.g.a.de fördelar som sker genom kortare tid i trafiken med färre möten, kortare tid att somna eller bli akut sjuk m.m.

#59
2018-08-21 06:40

Här är en intressant artikel om en studie från USA där bl a följande sägs: "The study looked at U.S. passenger vehicle crashes from 2005 to 2014 and found that speeding was the main factor in 112,580 deaths, or about 31 percent of all traffic fatalities". Ytterligare ungefär lika många dödsfall i trafiken under samma period orsakades främst av att förare var alkoholpåverkade.

Se https://www.curbed.com/2017/7/28/16051780/us-traffic-death-speeding-stat...

#60
2018-08-21 07:10

Notarius, att hastigheten har sänkts på våra vägar innebär inte att bilisterna har sänkt hastigheten utan de kör i samma hastighet som de gjorde innan hastighetssänkningen så din idé om att hastigheten inte är boven i de ökade olyckorna faller platt till marken.

#61
2018-08-21 18:45

John2008:
I studien kan man räkna med att hälften av hastighetsöverträdelserna är kombinerade med alkoholpåverkan. Och då anser jag att i nästan alla dessa är alkoholpåverkan huvudorsaken. Med "speeding" i USA är också "too fast for conditions" med. Det betyder att man håller sig inom hastighetsgränserna men kör ändå for fort. Ungefär en tredjedel brukar det motsvara.

Länk till en beräkning från Nya Zeeland som också har ungefär samma siffror. Se på figure 2 på sidan 5. På sid 4: om att 2too fast for the conditions" räknas med.

https://www.transport.govt.nz/assets/Uploads/Research/Documents/Speed-20...

Hackenbush kan titta på figure 10: De har inte ändrat några hastighetsregler att tala om på 2000-talet, ändå minskar medelhastigheten. Detta händer alltså i ett land som har höga hastighetsgränser.
I Sverige är medelhastigheten 82 på 80-vägar och 89 km/tim på 90-vägar. Så alla kör inte lika oavsett hastighet. Däremot så följer de flesta med och lägger sig ungefär lika mycket över eller under hastighetsgränsen.

#62
2018-08-22 02:25

Ola-E #61: "I studien kan man räkna med att hälften av hastighetsöverträdelserna är kombinerade med alkoholpåverkan. Och då anser jag att i nästan alla dessa är alkoholpåverkan huvudorsaken." Detta är ju helt din eget antagande och inget som stöds av studien för man har valt att inte räkna på detta vis. Huvudorsaken till 31 % av dödsfall i amerikanska trafiken (U.S. passenger vehicle) är för hög hastighet och huvudorsaken till ungefär lika många dödsfall till är alkoholpåverkan.

I den Nya Zeeländska studien kan man läsa att 15 % av dödsolyckor i trafiken (2014–2016) berodde på en kombination av påverkan av alkohol/ droger och för hög hastighet.

#63
2018-08-22 09:42

John2008:
Jag tar länken från #61 igen. Ungefär 99.75 % av befolkningen kör nyktra och 0,25 % är påverkade av alkohol. För de nyktra är det 15 % som har med hastighet att göra. Och om man både har alkohol/och kör fort så orsakar det 15 %. Även de som håller hastighetsgränserna och är onyktra orsakar 14 % dödsolyckor. 14/0,25= 56 ggr större dödsrisk.

Om du ytterligare vill studera den rapporten så ser man i figure 10 den gröna linjen att 15 % av befolkningen kör minst 101 km/tim (deras hastighetsgräns 100). Tittar man sedan på figure 6 sid 9 och de som har "full licence" där är bara 13 % inblandad i dödsolyckor med hastighet. Och du kan säkert ta bort en tredjedel där eftersom "too fast for the conditions är inräknade i hastighetsrelaterade olyckor.

#64
2018-08-22 18:54

Ola-E: Det du gjorde fel från början var dra egna slutsatser av amerikanska studien (som jag först länkade till) utifrån den Nya Zeeländska.

Vad jag vill ha sagt är att just främst fel hastighet kan skörda väldigt många dödsoffer. Att alkohol och droger vid framförande av fordon spelar stor roll är ju känt och mer accepterat än motsvarande för hastigheten.

#65
2018-08-22 23:45

John2008:
Jag har hittat lite data om fortkörning och alkohol i dödsolyckor i USA. Som du ser från början i texten är "driving too fast for conditions" inräknade i de olyckor som man kallar speeding. I statistiken räknas båda förarna in om det inte skulle vara en singelolycka. 43 % var alkoholpåverkade och samtidigt speeding. Om inte båda förarna är påverkade borde det vara än större andel än 43 % som är alkoholpåverkade och samtidigt kör för fort. Observera att droger och läkemedel inte är medräknat, eller när man kör bakis. Observera också bältesanvändningen 50 % bland de som kör för fort, jämfört med 80 % i övrigt.
Av förare inblandade i dödsolyckor är det 5277 av 39985 (13,2 %) som har kört för fort. Det tycker jag är lite med tanke på hur många kör på det sättet.

https://crashstats.nhtsa.dot.gov/Api/Public/ViewPublication/812480

#66
2018-08-23 07:36

Man kan inte försvara sitt eget fortkörande med att "det finns ju de som är påverkade när de kör bil".
Det blir inte mer rätt att köra för fort för det.

#67
2018-08-23 09:52

Hackenbush: Du tycker alltså att du själv gör fel om du menar det du skriver i #25. Du kan inte mena att du blir omkörd av alla och inte hinner ikapp någon om du kör 10 km över hastighetsgränsen. I så fall har vi mycket olika trafikmiljöer i Sverige. Eller visar hastighetsmätaren mycket fel?

Om det stämmer som du skriver i #25, har du någon gång krockat? Du kanske körde samma sträcka när det var 90-begränsning och körde 100km/tim - var det några problem då?

Om vi återgår till varför så många mötesolyckor i år. Jag tror inte alls att det har med hastigheten att göra(annat än att det blir fler när vi kör saktare som ger längre tid i trafiken).
Så här fördelar sig årets dödsolyckor för bilförare i åldersgrupper. 2017 inom parates:
18 - 24 år: 12(6)
24 - 64 år: 44(28)
65+: 25(10)

#68
2018-08-23 11:44

Den körningen gjorde jag som ett experiment, kör normalt inte så.
Ja alla hastighetsmätare visar fel och mer fel ju fortare man kör. Kör jag i 85 på 80-väg så kör jag kanske i 81 i verklig fart och med den farten har jag inga problem med varken kameror eller laserkontroller. Men jag tar mig inte friheten att sätta egna hastighetsgränser för jag har aldrig bråttom när jag kör bil så jag kommer dit jag skall även om jag kör lagligt. På vanligt pendelsavstånd till jobb som är på i medel 30 minuters körning så tjänar man endast en försumbar tid på en minut kanske och det är helt onödigt att köra som en biltjuv.
Attityden att köra för fort och hålla sin egen hastighetsbegränsning är lika illa som andra dåliga attityder i trafiken.

#69
2018-08-23 15:25

Hackenbush:
Jag håller med dig där, så korta resor tjänar man inget på. Om man inte hamnar bakom någon som kör 78 km/tim med fel på hastighetsmätaren och inte hamnar bakom någon mobilpratare som när samtalet börjar sänker hastigheten med 20 km/tim. De gånger jag inte kör om någon som hinner ikapp med liten hastighetsskillnad så brukar vi komma ikapp någon som kör ytterligare någon km/tim saktare osv. Så till slut ligger vi i en lång kö och lus-kör.

#70
2018-08-23 16:23

Skrev fel i #67. 18-24-åringar som bilförare dog 6 i år på 7 månader och 12 i fjol på samma tidsperiod - alltså tvärtom vad jag skrev.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.