Bild
Nästa artikel
Fler döda i marstrafiken i år än i fjol

Fler döda i marstrafiken i år än i fjol

Nyheter

Transportstyrelsens siffror visar att 23 personer omkom i trafikolyckor i mars 2018. Det är sju omkomna fler än samma månad året innan.

17 av de som dog färdades i personbil, tre åkte motorcykel och två var gående som blev påkörda. Precis som när förra månadens statistik sammanställdes ser vi en ökad trend i antal mötesolyckor. I mars 2018 skedde 21 mötesolyckor, jämfört med 14 stycken 2017. Antalet singelolyckor var ungefär samma som året innan, 14 stycken.  

Hittills i år har 52 personer omkommit varav 41 på statliga vägar, vilket är 11 fler jämfört med samma period 2017.   
– Däremot ser vi en minskning hittills i år av antal omkomna i åldersgruppen 18-24 år jämfört med motsvarande period 2017, två jämfört med åtta, säger Khabat Amin, statistiker på Väg- och järnväg på Transportstyrelsen.


Uppgifterna i Transportstyrelsens rapport baseras på polisrapporterade dödsolyckor i olycks- och skadedatabasen Strada. 

Diskutera: Vad kan göras för att minska mötesolyckorna?
 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-04-23 09:37

Folk kör mer bil pga högkonjunktur=fler olyckor. Kan det vara förklaringen?

#2
2018-04-23 09:57

Ja, trafikvolymen ökar med konjungturen, men frågan är av vilka förare? Är det 'ordinarie' förare med normal trafikvana, eller har det tillkommit andra/yngre förare som står för ökningen?
Andelen förre som kör flera olika bilar och därigenom blir mindre vana vid en viss bil ökar hela tiden, kan vara ett problem som ibland förträngs.
Med körkort sedan mitten av 60-talet kan jag säga att senare år har mötestillbud med dåliga omkörningar ökat till en nivå som man minns från tiden med accsvaga VW eller diesel-MB. När t.o.m. blåljusbilar, utan påslaget blåljus, gör dåligt planerade omkörningar blir man närmast skrämd. Sämst är det i varje fall där 2+1 vägar övergår i vanlig landsväg utan wire, då ska alla köra om alla i ett ruggigt nollsummespel!

#3
2018-04-23 10:10

Aggressivare körning med omkörningar på olämpliga tillfällen - det tror jag är en av orsakerna.

#4
2018-04-23 10:28

Hur ligger det till med handhållet mobilprat? Trots att det är förbjudet, ser jag dagligen detta fenomen med fokus på mobilen och inte på bilen.
Förstår inte att dagens bilförare inte kan koppla upp mobilen mot bluetooth, vilket i stort sett alla bilar yngre än 5 år har. Är de så dåliga på att läsa innantill och förstå vad de läser? För inte har det mycket med teknik att göra, det påståendet är enbart en undanflykt.

#5
2018-04-23 11:03

Vädret kan vara en av orsakerna, i princip hela landet var snötäckt långt in i mars månad.

#6
2018-04-23 11:31

Mjo tror också vädret kan vara bidragande till statistiken. Mycket svartis och sånt. Tror inte mobilprat och liknande leder till så många dödsolyckor.

Sen känner jag att andelen mentalt bortkopplade människor som ligger och kör i 20-30 under skyltat ökat markant sista året bara. Självklart leder det till mer eller mindre välplanerade omkörningar.

#7
2018-04-23 11:34

Jag säger bara en sak: Attityden.

Somliga ska bara tvinga sig fram, i för hög hastighet, på olämpliga plater och mot mötande trafik.
"Här kommer jag, flytta på dig!!"

#8
2018-04-23 12:07

Håller med dig Hultarn . Det måste till en attitydförändring. Många bilister "kräver " att det skall gå att åka lika fort vintertid . Varför är det helt omöjligt att ge resan lite extra minuter vid dåligt väglag ?

#9
2018-04-23 12:34

Angående mötesolyckorna så struntar ju varannan förare i heldragna linjer, spärrlinjer etc. Att det kommer mötande bilar verkar heller inte avskräcka många från att köra om. Köra om över backkrön och i skymda kurvor verkar vara en sport för ganska många jönsar. Men tyvärr tror jag att handhållen mobil som används för att SMS:a och Facebooka utgör själva basen till olyckorna - många varken tänker eller ser.

Frågan är väl vad vi ska göra åt det. Mitt tips är sänkta hastigheter med 20 km/h på alla vägar, dubbelt bränslepris, tiodubblad fordonsskatt, 1 000 nya fartkameror (gärna placerade på campingar och rastplatser), miljözoner ända ut på landsbygden, vägtullar även på kommunala parkeringar och privata tomter, alla med ojämn födelsemånad = körförbud varje ojämn månad (motsvarande för de med jämn månad). Vägbommar var 100:e meter som man måste stanna och öppna, kan det vara något? Fick jag med allt? Jag tror att den där miljöpartisten och tillika trafikborgarrådet Daniel Helldén samt den körkortslösa miljöpartisten Karin Smith Svensson (ordförande i Trafikutskottet) lätt kan implementera de här lösningarna. Ju dummare lösningar, desto bättre, verkar det som.

#10
2018-04-23 13:44

Orsakerna till att olycksstatistiken är många och komplexa, och varierar lite från år till år, omöjliga att förklara till sista millimetern, ungefär som variationen i väderleken. Men trafikverket och politikerna vet alltid vad det beror på och vad som behöver göras, dvs. allt beror på hastigheten och att hastighetsgränserna behöver sänkas. Ibland får jag för mig att mycket pengar skulle sparas om alla s.k. trafiksäkerhetsexperterna skulle ersättas med en papegoja som säger hastigheten, hastigheten, hastigheten, hastigheten..osv..............................

#11
2018-04-23 13:51

Det går inte att komma ifrån att hastigheten har med olyckor att göra. Ju fortare man kör ju längre sträcka färdas man innan man hinner reagera på en trafikfara och dessutom får man ju längre bromssträcka. Detta får man lära när man tar körkort men många har kanske glömt det.

#12
2018-04-23 14:02

Hackenbush: Ja, det är ju riktigt att hastigheten påverkar utfallet i händelse av en krock, men i det tempot som hastigheterna sänks i detta land får vi snart vara glada om en före detta 90-väg ens blir 50-väg ... Annars visade en stor amerikansk studie för en del år sedan att hastigheten i sig själv utgjorde underlag för endast två procent av olyckorna, det vill säga att endast hastigheten var orsaken. De övriga 98 procenten av olyckorna berodde på andra faktorer. Men som Svenne60 skriver: Vi kan lika gärna ersätta politiker och experter med papegojor som in absurdum säger hastigheten, hastigheten, hastigheten ...

#13
2018-04-23 14:11

Min kompis hade en intressant fundering om dagens bilars säkerhet.
"Tack vare alla krockkuddar och säkerhetssystem känner sig förarna odödliga. Det hade varit annorlunda om det istället för krockkudde i rattem suttit en vass stålkona som pekar rakt mot bröstkorgen"
Säga vad man vill, nog har han en poäng. Folk invaggas i en överdrivet säker känsla, och detta kryddat med "sportiga bilar" (är ju på modet nu) så påverkas säkert körsättet.
Jag känner själv skillnaden mellan att köra bil och köra MC, jag är mycket mer alert när jag kör MC, jag vet ju att jag är mer utsatt ifall av olycka, medan i bilen är jag skyddad av plåt och kuddar.

#14
2018-04-23 14:16

Stress, folk har inte tålamod längre. Man kan dagligen se idiot omkörningar och fem minuter senare ser man bilen som gjorde detta stå i samma bilkö bara tre-fyra bilar längre fram. Vad var meningen?

#15
2018-04-23 14:20

notarius, problemet med hastigheter är att inte många håller hastigheten. Är det 90km/h på en väg ligger många och kör i 110km/h. Samma fenomen på alla vägar att många kör 20 km/h fortare än vad som är tillåtet. Därför sänks hastigheten och man gör t.ex. en 90-väg till 80 för att få ner hastigheten något. Hade alla bilister hållit rätt hastighet enligt skyltning så hade man nog inte fått för sig att sänka hastigheterna så mycket som man gör idag.

Notoriska fortkörare klagar vitt och brett på alla fartkameror och sänkta hastigheter på våra vägar men de inser inte att det är de själva som är orsaken till allt detta.

#16
2018-04-23 14:46

Hackenbush: Jag tycker att folk generellt följer hastigheterna ganska bra. Jag tycker inte att det många som "blåser på" som det var för bara några år sedan (men de finns, givetvis). Jag kan tycka att ett problem med allt lägre hastighetsgränser är att folk - med rätta! - inte förstår dem och därmed inte accepterar dem. Folk tycker helt enkelt att det går omotiverat långsamt samtidigt som de irriterar sig på att myndigheterna mer och mer detaljstyr deras liv. Men en anledning till ständigt sänkta hastigheter är ju faktiskt det där miljötugget, gubbevars. Och som vanligt i Sverige sätter vi plåster på brutna ben, det vill säga, det finns inga pengar till bättre vägar eller bättre vägunderhåll. Då är det enklare att ta till den gamla invanda åtgärden, att sänka hastigheterna och/eller att sätta upp plåtpoliser.

Du nämner att många kör i 110 där det är 90 ... Ja, det är som bekant dragbilar från Ryssland, Ungern, Polen, Lettland, Litauen med flera öststatsländer som står för den uppvisningen! :)

#17
2018-04-23 15:09

Vad som är mest irriterande och förvirrande är den uppsjö av olika hastighetsbegränsningar vi har nu. 30,40,50,60,70,80,90,100,110,120, inte lätt att hålla reda på.

#18
2018-04-23 15:26

Håller med Hackenbush. Brukar köra Stockholm-Jämtland och man blir ju nästan ett nervvrak på att hela tiden hålla ordning på alla dessa olika hastigeheter. Lägg där till ett gäng fartkameror... känns inte seriöst.

#19
2018-04-23 15:43

Det är mångdubbelt fler som kör 70 och 80 på 90-väg än som kör 110. I verkligheten så är den statistiska risken att köra i 110 istället för 90 en mikroskopisk riskökning. Att ligga och gubbköra 20 under är dock egoistiskt, slött, slappt och allmänt irriterande.

#20
2018-04-23 16:08

Fast Roger, det handlar om att respektera andra trafikanter - och att behärska sig. Min körkortslärare sa de klassiska orden: Man måste inte köra i den hastighet som står på skylten! Det finns många tillfällen när man utan att behöva ursäkta sig kan "tagga ner" hastighetsmässigt: Om det är mörkt, regnigt, disigt, dimmigt, dålig sikt, risk för frosthalka, snöigt, starkt motljus, viltvarning eller andra tillfällen. Visst, det kan säkert vara lite irriterande vissa gånger, men du har ansvaret vad gäller att "gilla läget" avseende din egen körning. Det bekymrar mig lite att du verkar vara den sortens bilförare som "går igång" i dylika situationer. Inte bra.

#21
2018-04-23 16:23

Tyvärr är det i dag inte alldeles ovanligt att högerfilen på motorväg används för omkörning. Ett exempel på aggressiv körning.

#22
2018-04-23 16:42

En mycket intensiv trafikperiod är dagarna före påsk. I år låg dessa i mars, förra året i april. Kan ha viss inverkan.
Sen har vi som många redan påpekat attityden hos många bilister som kan vara riktigt bedrövlig och ställa till med mycket på flera olika sätt. Och ökad trafik pga av att befolkningen ökar.

#23
2018-04-23 17:54

Håller helt med Hultaren och Ronnie, attityden och moralen är noll på våra vägar i dag, störst, bäst ,och vackrast verkar vara det språk som gäller idag, körningen är verkligen aggressiv, och då blir det också olyckor, många gånger helt i onödan, hur skall siffrorna se ut för juni , juli,och augusti när semestertrafiken kommer igång.

#24
2018-04-23 18:14

I lördags körde jag ett tag på 120-väg och höll strax över 120 enl GPS. Men det spelar ingen roll om det t ex är 90 eller 120 - vissa måste alltid närmast tvångsmässigt köra betydligt fortare. Så det är nog inte siffrorna på begränsnings-skylten som är problemet utan just det faktum att det är en begränsning och då måste den tydligen överskridas. Håller också med bl a hultarn ang detta med attityderna i trafiken som definitivt inte är bra på många håll. Och apropå detta att man känner sig "säker" i sin bil - den känslan lär inte bli mindre med stora och tunga SUV:ar.

#25
2018-04-23 20:30

Under samma mars månad 2016, dog mer än 1000 individer av prostata-, lung-, tarm-, eller bröstcancer.

23 individer är inte ens värt att nämna som ett problem. Lägg ner detta evinnerliga domedagsraljerande om dödsfall i trafiken.

#26
2018-04-23 21:12

Har just återvänt efter en månad i Spanien, ett land som i.o.f.s har sämre statistik betr. dödsolyckor än Sverige, men min upplevelse var att man höll hastighetsbegränsningarna mycket bättre än här hemma och att trafikrytmen både på motorvägar och småvägar var mycket lugnare. I princip inga stollar som körde om i 30 knyck för fort. I alla fall i Stockholm med en omkrets på 10 mil så blir man hela tiden omkörd även om man själv håller både 10 och 20 km/tim för hög hastighet. Å andra sidan såg jag under denna månad säkert 10 - 20 polisbilar och många MC-poliser och dessutom patrullerande poliser. Här hemma kan jag inte minnas när jag såg en polis eller polisfordon senast, och nu talar jag om Stockholm. Alla är ju medvetna om att risken att "åka fast" är på promillenivå.

#27
2018-04-24 07:18

Anders, du kan inte blanda ihop de som dör i sjukdomar med de som dör i trafiken.
De som dör i sjukdomar tar läkare hand om, de som dör i trafiken är trafiksäkerhetsverket jobb att förhindra.

#28
2018-04-24 08:53

Helt ärligt så försvinner mötesolyckorna med räcken i mitten. Vissa vägar känner man att det bara är konstigt att dem inte finns där. Det är helt enkelt svaret, man ska inte kunna möta varandra.

#29
2018-04-24 09:11

Vad jag minns låg inte snön kvar hela förra mars månad.

#30
2018-04-24 12:29

Hur många fler har vi blivit i Sverige sedan förra mätningen?

#31
2018-04-24 13:14

Notariuspublicus: Du lär inte respektera att jag vill hålla 100-110 på en fin landsväg. Så varför ska jag respektera att det finns en massa människor där ute som inte ens är kapabla att köra skyltad hastighet? Som tvärnitar när de ser en kamera? Som inte kör när det blir grönt? Folk sitter och sover. Och nej de kör knappast i 70 eller 80 pga att trafiksäkerheten. Efter fem minuter kör de i 90 igen. Sen kör de 80 på 70-sträckan. Sen kör i i 70 när det blir 90. Skulle de råka köra över 70 när det blir 70 och kamera - så kör de i den hastigheten till 30 meter innan kameran, då de ställer sig på bromsen.

Men sure ska respektera att folk helt enkelt inte kan köra bil.

#32
2018-04-24 13:44

Haha Roger! Vi skulle kunna sitta på en bänk utanför Konsum när vi blir gamla. Jag har precis som du, evinnerligt svårt att acceptera hur värdelösa bilisterna är ute på vägarna. Jag skiter fullkomligt i att jag blir omkörd. Att dåliga bilförare, stör sig på att de blir omkörda, borde rimligen göra att de borde rannsaka sitt eget framförande av bilen.

#33
2018-04-24 14:19

En observation,
Körde från Arlanda igår kväll. Inte så jättemycket trafik på motorvägen, men inte helt tomt. De flesta kör enligt skyltad hastighet. Ser att flera bilar bromsar längre fram. Olycka? Nej en stolle som ligger 70-80 på motorväg...
suck.
Undrar vem som utgör riskfaktorn...?

#34
2018-04-24 15:31

VolvoXC90: Jag får högt blodtryck av att tänka på hur högt blodtryck vi skulle ha ;)

Axa: Du förstår väl att alla andra får respektera att vissa helt enkelt inte har reflexer nog att köra över 70. Det är VI som är de farliga som inte förstår att de gör rätt... *host*

#35
2018-04-24 15:39

80 km/tim är väl maxhastigheten med släp så det borde inte komma som en chock om något fordon håller just den hastigheten.

#36
2018-04-24 16:04

pinjong. Precis, högsta hastighet med släp är 80 km/h och betänk att högsta hastighet med nödreservhjul också är just 80 km/h ... Och alla lastbilar som får köra i maximalt 80 km/h: Dyker dessa upp "mitt framför näsan" som "stollar" som ligger i vägen? Är man det minsta uppmärksam som förare och läser av den framförvarande trafiken borde man inte ens behöva bromsa in (kraftigt) bara för att någon framför råkar köra under skyltad hastighet. Det ser man väl i god tid och går då antingen går ut för omkörning eller släpper gasen? Vad är problemet? Jag undrar hur Axa kunde veta att det var en "stolle" bakom ratten. Stannade Axa mitt på motorvägen och frågade? Föraren i den "långsamma" bilen skulle också ha kunnat ha haft något fel på bilen som gjorde att en lägre hastighet var att föredra. Men oavsett anledningen till varför en förare råkar köra under skyltad hastighet (tänk att vi ens måste lägga tid på att diskutera detta!) kan de bakomvarande (ikappkommande) aldrig frånta sig det egna ansvaret för säker körning. Punkt.

Jag tycker att vissas resonemang påminner om det där om när tjejer kör bil, typ: "Hade hon inte varit så försiktig i rondellen och stannat utan kört i stället - som jag hade räknat med - hade jag aldrig kört på henne bakifrån. Jag trodde ju att hon skulle köra." Bedrövligt.

#37
2018-04-24 17:41

Det var en vanlig Suv utan släp eller nödhjul. Personen, en äldre herre, såg ut att hålla på med annat än koncentrera sig på körningen.
Är det fel på fordonet så kör man inte vidare, särskilt på motorväg.

Det är ju inte första gången folk på en snabbt trafikerad motorväg är ute och söndagskör...

#38
2018-04-24 20:21

Men hördeni Pinjong och Notariuspublicus : Man räknar inte med att en personbil utan släp kör i 80. Sluta vara så jävla rättrådiga och inse att JA man KAN vara i vägen. Det är FAKTISKT möjligt att de som kör långsamt är de som gör fel. För ja se på fan det är faktiskt olagligt att köra omotiverat långsamt på motorväg! Tänka sig!
Eller var går gränsen? När blir ni sura? Om jag låg framför er i 40 på en 90-väg (gärna 2+1 enfilig). Ni hade väl sagt "Oh minsann här har vi en trafikant som anser att den nuvarande trafiksituationen endast tillåter framförande av motorfordon i 40 kilometer i timman! Vilken TUR att jag hejdades i min VILDA framfart här så att en olycka inte uppstod!". Antar det.

#39
2018-04-24 21:57

Hahahaha vi skulle ha oerhört roligt på bänken Roger :))) Ja bevare oss för att någon ska köra sin bil så det sliter på gummit.

#40
2018-04-24 23:49

Ja, det är "olagligt" att köra omotiverat långsamt på motorväg (dock har ingen hittills blivit bötfälld för det!), men nu har ju diskussionen till största delen handlat om ifall någon råkar köra i 70 till 80 km/h på en 90-väg, vilket i många situationer kan vara fullt förståeligt. Om alla kan respektera och framförallt acceptera att så ibland är fallet vore mycket vunnet. Jag tror bestämt att ett par, tre personer i den här tråden har fått byxorna nerdragna såtillvida att de har avslöjat sig som lite hetsiga i trafiken, vilket inte på något sätt gynnar trafiksäkerheten.

#41
2018-04-25 08:00

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=1283390

Är vädret bra, väglaget bra, alla förutsättningar bra så ska det inte vara några som helst problem att köra 90 på 90-väg. Kan/Gör man inte det så har man inte på vägen att göra alls.

#42
2018-04-25 08:52

Första gången jag håller med fullständigt och tom gasar Deeds inlägg. Att man skulle "råka" köra 10-20 km/h under gällande hastighetsgränser, är redan det ett bevis på att du är en dålig bilförare. Då förstår jag att ni tycker att det finns otroligt många hetsiga idioter och livsfarliga fartdårar där ute.

#43
2018-04-25 09:45

När det kommer till hastighetsanpassning så behöver inte en lägre vald hastighet innebära att man är en sämre förare. Snarare brukar skillnaderna bero på att vi värderar riskerna på olika sätt.

Om vi exempelvis tar en 90-sträcka och åker där en fin dag så finns det inget som säger att 80 km/h är mindre rätt än både 90 och 100 km/h. Kör man på en sträcka där man riskerar älg eller möte kan det tvärtom vara motiverat. 90 km/h in i en älg överlever nämligen få - inte ens en stor XC90 klarar det. Och gränsen för skador vid frontalkrock ligger på c;a 70-80 km/h.

Att anpassa sig efter risken kan knappast anses vara fel. Däremot känner inte alla till riskerna med att vistas ute i trafikmiljön. Det i kombination med en allt stressigare vardagsmiljö torde bidra till både en minskad förståelse för hur andra trafikanter värderar körmiljön samt att en del förare faktiskt kör utanför systembegränsningarna.

MVH AL

#44
2018-04-25 09:38

Kör man motorcykel inser man hur många risker det finns i trafiken. Man måste hela tiden vara förutseende på olika situationer eftersom man är mer utsatt. Det speglar sig sedan när kör bil också man blir mer vaksam och förutseende.

Man skall alltid anpassa hastigheten till rådande trafiksituation, det går inte att blåsa på i 20-30km/h över tillåten hastighet hela tiden och tro att det är lugna gatan.

#45
2018-04-25 10:21

Hur det ska gå till med en frontalkrock på motorväg blir för mig underligt. Att köra får långsamt är lika illa som att köra för fort. Det handlar inte främst om huruvida det är ett lagbrott eller inte utan att man inte ska vara så jävla egoistisk och tro att man är själv på vägen.
Trafik är en kollektiv företeelse.

#46
2018-04-25 13:13

Axa. Nej frontalkrock på motorväg är av naturliga skäl väldigt sällsynt. Det är därför som hastigheterna också kan vara högre där. På motorväg det heller inga större problem med att passera långsammare fordon så där torde diskussionen vara överflödig.

I vår övriga trafikmiljö och särskilt på vägar som inte är mötesseparerade kan folk dock välja olika hastighet beroende på den egna riskvärderingen. Att denna värdering skulle vara farligare när man väljer att ta höjd för mötesolyckor, avåkningar eller vilt har jag svårt att förstå. Än mindre har jag svårt att finna empiriskt stöd för att ett mer aggressivt och stressat körsätt (där man uppenbarligen irriterar sig på långsammare fordon) skulle innebära en lägre risk än den som kör lugnare och enligt en lägre energinivå. Men, men - vi har alla olika grad av personlig trafikmognad.

MVH AL

#47
2018-04-25 13:26

Men kom igen AL. Att det skulle vara ok att köra 10-20 km/h under skyltad hastighet, som redan är sänkta, är inte så himla klokt resonerat. Påstå att det är pga risk för vilt och eller möte, är bevis för att vederbörande inte borde köra bil. Samma individer på 2+1, gasar upp på tvåfilig och bromsar på enfilig och då är det vare sig möte eller vilt. Det är en väldigt osäker och dålig bilförare. Svårare än så är det inte.

#48
2018-04-25 15:03

I en dansk undersökning av mötesolyckor kom man fram till att de flesta berodde på samma orsaker som singelolyckor. Dvs att man somnat, varit väldigt trött eller haft dålig uppsikt på vägen av olika orsaker. Bara 13 % hade med omkörning att göra. En del hade fått sladd och en del var självmord.

När genomsnittshastigheten sänks innebär det att det blir fler möten om trafikarbetet är lika.
Åren 2015 - 2016 var trafikarbetet ungefär lika på 80- jämfört med 90-vägarna, men väglängden var 45% längre på 80-vägarna. Det innebär att det är tätare trafik på 90-vägar.
Ändå var det lika många mötesolyckor, medan singelolyckorna var ungefär 10 % fler på 80-vägarna.

#49
2018-04-25 16:52

Inte för att generalisera men mina observationer av så kallade ”riskmedvetna” förare som ligger 20 km under landsvägshastighet är att samma förare håller samma hastighet förbi skolor, bussar som stannat, vägarbeten, etc. Inte särskilt riskmedvetna skulle jag påstå.

#50
2018-04-25 17:38

Ja det finaste som finns i världen är 80. 80 kan man hålla på allt mellan 50- och 100-väg. Men man gör säkrast i att pendla lite. Åker man i 80 på en 90-väg och kommer till en nedförsbacke är det dock väldigt viktigt att bromsa lite, så att man inte rullar för fort. Kan ju slita på hjullagren. Eller nåt.

A.L - kan man inte hålla skyltad hastighet vid normalt väglag så är man nog övermogen. Hastigheterna är som sagt redan sänkta. Och de är framförallt satta av Trafikverket, som inte tar i i överkant om vi säger så.

#51
2018-04-25 23:37

Deeds skrev: "Är vädret bra, väglaget bra, alla förutsättningar bra så ska det inte vara några som helst problem att köra 90 på 90-väg. Kan/Gör man inte det så har man inte på vägen att göra alls."

Du kan väl för fan inte mena allvar med detta? Sluta kör själv!

#52
2018-04-25 23:26

A.L skrev: "När det kommer till hastighetsanpassning så behöver inte en lägre vald hastighet innebära att man är en sämre förare. Snarare brukar skillnaderna bero på att vi värderar riskerna på olika sätt.
Om vi exempelvis tar en 90-sträcka och åker där en fin dag så finns det inget som säger att 80 km/h är mindre rätt än både 90 och 100 km/h. Kör man på en sträcka där man riskerar älg eller möte kan det tvärtom vara motiverat. 90 km/h in i en älg överlever nämligen få - inte ens en stor XC90 klarar det. Och gränsen för skador vid frontalkrock ligger på c;a 70-80 km/h.
Att anpassa sig efter risken kan knappast anses vara fel. Däremot känner inte alla till riskerna med att vistas ute i trafikmiljön. Det i kombination med en allt stressigare vardagsmiljö torde bidra till både en minskad förståelse för hur andra trafikanter värderar körmiljön samt att en del förare faktiskt kör utanför systembegränsningarna."

TACK!

#53
2018-04-26 00:48

Jag kör ofta en dålig vägsträcka, på vilken hastigheten varierar (grovt) mellan i huvudsak 70, 80 och 90. Sträckan är cirka 3,5 mil lång (den ingår i en sträcka på totalt 135 km). Sträckan är också känd för att vara en av Sveriges mest vilttrafikerade.För min egen bekvämlighet och säkerhet ställer jag in farthållaren på 80 (alltså typ 86 km/h för att verklig fart ska bli just lite drygt 80), rakt av. Det finns många fartkameror på sträckan (jag måste alltså ibland sakta ner lite). Så, när jag håller 80 på 70-sträckorna är jag en "fartdåre". När jag håller 80 på 80-sträckorna är jag en "nitisk jävel som benhårt håller på hastigheten och gott kan öka lite". När jag håller 80 på 90-sträckorna är jag en "stolle" som orsakar andra "stress- och omkörningsbesvär". Herregud, vad kass jag är!

Jag upprepar: Jag tror bestämt att ett par, tre personer i den här tråden har fått byxorna nerdragna såtillvida att de har avslöjat sig som hetsiga i trafiken, vilket inte på något sätt gynnar trafiksäkerheten. Roger, Deeds med flera: Respektera och acceptera andras hastighet - annars är det NI SOM INTE HAR PÅ VÄGEN ATT GÖRA! Ni symboliserar verkligen den typiskt manlige bilföraren som "bara ska fram".

#54
2018-04-26 00:09

Ja att köra i din valda hastighet av 80 på en 3.5 mil lång sträcka med både 70 80 och 90,gör att du verkligen är en väldigt självisk och dålig bilförare. Är du själv på vägen? Kör då hur fasen du vill. Om inte, så ska du se till att köra som folk. Du bevisade just hur korkad du är i trafiken. Att inte en orka med att byta hastighet... Ojojoj. Snacka om att du inte är nära till att ha rätt. Kör som du vill, men då får du respektera att jag helljusblinkar åt dig, tutar på dig och kör om dig också. Har seriöst aldrig något så korkat bevis för hur dålig bilförare en individ är. Tack not. Nu vet jag att jag inte behöver ta något av dina inlägg på allvar i fortsättningen heller.

#56
2018-04-26 07:54

Man ska följa trafikflytet och inte hindra trafiken.
Vidhåller att det är inga som helst problem att hålla angiven hastighet i de flesta väglag.

Jag har kört lastbil i många många år innan jag bytte karriär och upplever att sniglarna är ett större problem än de som kör lite för fort. Hastighetsbegränsningen har såklart en tilltagen marginal i beräkningen så att hålla sig lite över är aldrig ett problem. Har du tomt framför dig men en kö bakom dig så kör du för sakta. Inte så jävla svårt att räkna ut att om du har en rad med 6-7 bilar bakom dig och helt rent framför dig att du då är problemet och att du faktiskt hindrar trafiken att flyta.

#57
2018-04-26 08:14

Deeds #56: Jag råkar ofta ut för flera bilar och lastbilar bakom mig och tomt framför, och det beror inte på att jag kör för sakta utan i stort sett i max. lagliga hastighet (ofta med farthållare och enligt gps). Att "man ska följa trafikflytet och inte hindra trafiken", kan jag därför inte hålla med i mitt fall, för då bidrar jag själv till trissa upp hastigheterna och öka olycksriskerna. Passar det inte att ligga bakom, så är det i så fall bara att köra förbi.

#58
2018-04-26 08:15

Jag håller också allt som oftast laglig hastighet och råkar väldigt sällan ut för det John.
En svenskregistrerad lasbil går i max 80 km/h på gps. Det innebär att om du kör på normal 90-väg och får en rad med bilar OCH lastbilar bakom dig så är det något som inte stämmer med din gps.

#59
2018-04-26 22:28

Jag kör flera tusen mil om året, så då hinner man se och vara med om en hel del i trafiken.

En tung lastbil både i Sverige och inom Europa, ska vara spärrade på max. 90 km/h enligt lag. I Sverige är dock max. tillåten hastighet 80 km/h för tung lastbil med släp och även för enbart tung lastbil, förutom på motortrafikled och motorväg där det är max. 90 km/h för tung lastbil utan släp. Med andra ord så kan man fortfarande köra 10 km/h för fort om man är lastbilschaufför och det görs i mycket stor utsträckning, trots att det skulle spara 10-15 % bränsle att istället köra lagligt.

#60
2018-04-26 08:58

Fel av mig John. Ber om ursäkt.
En lastbil är spärrad på 90km/h på hastighetsmätaren. Det innebär att den går 85 km/h på gps. (5 km fel av mig)
Fortfarande så kvarstår faktum att om man får en kö med bilar och lastbilar bakom sig på 90-väg så är något inte korrekt. En Lastbil som kör 90km/h på mätaren ,85km/h på GPS, kommer inte ikapp om även du kör 90km/h på mätaren..

#61
2018-04-26 09:17

Nej Deeds, en tung lastbil är spärrad på verkliga 90 km/h (alltså 90 km/h även med gps) och även hastighetsmätaren stämmer med verkligheten! Kör du efter en tung lastbil som har gasen i botten på plan väg och mäter av kommer du märka att detta stämmer.

Att man kan få lastbilar efter sig även på en 90-sträcka kan bero på att det emellanåt kan finnas sträckor med lägre skyltad hastighet, men som inte lastbilschauffören inte bryr sig om.

#62
2018-04-26 09:20

Jag har kört lastbil i 12 år. Nålen stannar exakt på 90 km/h och det ger en gps-hastighet på 85. Du kommer inte en millimeter över 90 på mätaren.
Körde ofta med GPS då man skulle till allsjöns olika ställen. Mätaren går inte exakt som GPS. Den skiljer 5km/h. Det tror jag fler lastbilschaufförer här inne kan intyga.

#63
2018-04-26 11:45

Min bil går exakt det som står på mätaren (pga "fel" däckdimension), och tycker nog många lastbilar går exakt 90. Men det varierar väl mellan olika lastbilar och vem som utfört kalibreringen får man anta.
Förresten - om en lastbil rullar på i en utförsbacke - bromsar den själv då när nålen når 90, eller är det nåt chauffören får göra själv? Tänker att det inte ser bra ut i färdskrivaren om man kört över 90. Annars borde man ju vara glad för all gratis energi man kan få.

#64
2018-04-26 12:07

Det går inte att säga att i en viss hastighet klarar man sig från att dö i mötesolyckor. 40 % av olyckorna ifjol för bilister var med tungt fordon. En del är sladdolyckor som inte är front mot front. Ålder och sjukdom hos passagerare har jättestor betydelse. Större viktskillnad mellan personbilar är ju inte heller bra.

Så varför inte låta lastbilar köra 90 på 90-väg. Det minskar möten med drygt 10 %.

#65
2018-04-26 22:32

Deeds #62: Jag har också kört tung lastbil (på 2000-talet) och kan intyga att är det är 90 km/h som är max. hastighet i verkligheten och det som också syns på hastighetsmätaren. Dock kan det finnas små avvikelser i mätningen och det samma gäller gps.

Intressant att veta är att s k hastighetsregulator, alltså fartspärr är ett lagkrav på svenska tunga lastbilar över 12 ton fr o m årsmodell 1988 och framåt.

#66
2018-04-26 21:21

Varje lastbil jag kört i modern tid visar exakt samma hastighet både i digitala färdskrivaren, analoga hastighetsmätaren och i GPS'en. Samtliga bilar är/var spärrade vid 90 km/t.
John har nog helt rätt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.