Bild
Nästa artikel
Nyheter

Fler detaljer om Audi RS e-tron GT – så snabb blir toppmodellen

Publicerad 6 november 2020 (uppdaterad 6 november 2020)
Audi avslöjar några nya tekniska detaljer om den nya flaggskeppsmodellen med eldrift.

Audi har fortfarande inte visat upp den nya eldrivna toppmodellen RS e-tron GT, trots att den smygvisats flera gånger.

Inte heller nu är Audi RS e-tron GT helt officiell, men Audi bjuder i alla fall på några nya detaljer kring prestanda och laddning för den nya modellen.

Audi RS e-tron GT blir märkets sportigaste och snabbaste flaggskepsmodell med eldrift. Den får en fyradörrarskaross och baseras tekniskt på samma plattform som Porsche Taycan. Bien ska byggas på samma tillverkningslina som sportbilen R8.

Mellan raderna står det klart att Audi vill positionera den nya modellen i samma klass som Porsche Taycan, Tesla Model S och Lucid Air.

Tvåväxlad låda

Den nya toppmodellen får 800-voltsteknik och kan snabbladdas med en effekt på 270 kW. Den har även fyrhjulsstyrning, luftfjädring och två elmotorer som tillsammans ger 598 hk (eller 646 hk i ett särskilt overboostläge).

Den bakre elmotorn har en egen, tvåväxlad växellåda för att ge bättre prestanda – som i Porsche Taycan.

Batteripaketet har en kapacitet på 83,7 kWh vilket är mindre än i Tesla Model S och Porsche Taycan med det stora tillvalsbatteriet, men Audi använder bland annat flera avancerade kylningssystem för att öka effektiviteten och sänka förbrukningen.

Den officiella premiären för Audi RS e-tron GT dröjer till 2021.

Läs också: Audis kommande elbilar – har du plattformskoll?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 6 november 2020
Jarl Karlsson

Snabba elbilar börja bli rätt tråkigt nu

#2 • 6 november 2020
Henrik M

Jarl: Vilken snabb elbil är det du har erfarenhet av som du tycker är tråkig?

#3 • 6 november 2020
systembolaget

När har jag användning för en sådan bil i Sverige?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.