Bild
Nästa artikel
Utbudet av dieselbilar ökar på köp-ochsälj-sajten Blocket.
Utbudet av dieselbilar ökar på köp-ochsälj-sajten Blocket.

Fler begagnade dieselbilar till salu

Nyheter

Många vill göra sig av med sin dieseldrivna bil, samtidigt som priserna sjunker.

Enligt statistik från köp-och-sälj-sajten Blocket ökade utbudet av dieseldrivna bilar med 12 procent mellan 2016 och 2017. Dessutom ser Blocket också att snittpriserna på dieselbilar är på nedåtgående. Hittills i år har medianpriserna för begagnade bilar som går på diesel sjunkit med 12 procent jämfört med samma period i fjol.

– Det är en reaktion på att diesel, som länge fått skattesponsring som miljövänligt alternativ, nu fått en smutsigare status. Det började med avslöjanden om vissa tillverkares utsläppsfusk och har förstärkts av debatten kring miljözoner. Vi tror att priserna kommer att fortsätta sjunka i takt med att fler bilar kommer ut på marknaden. Många vill också bli av med sina dieselbilar snabbt och sätter priser därefter, säger Daniel Östlund, bilexpert på Blocket Fordon.

Blocket har också gjort en undersökning via företaget Yougov, där de frågade över 1.000 personer vad för typ av bil de skulle välja om de köpte den begagnad. 1 av 5 svarade att de skulle välja en diesel. 18 procent svarade att de lutade åt en laddhybrid som nästa bil och 10 procent skulle välja en elbil.

Diskutera: Hur tror du att framtiden kommer att se ut för försäljningen av dieselbilar?
 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-03-25 10:15

"Det är en reaktion på att diesel, som länge fått skattesponsring som miljövänligt alternativ, nu fått en smutsigare status. "

Nej, det är en reaktion på det mediala och politiska drevet som medvetet vilselett allmänheten att tro att dieselbilar kommer att förbjudas och i princip försvinna.

#2
2018-03-25 10:19

Ja dieseln blir nog kvar. När priserna sjunker tillräckligt länge reagerar vanligtvis köparna genom att börja handla igen. Då stiger åter priserna upp till den ursprungliga nivån.

Så när drevet har lagt sig och när mp är borta i höst(de liger nu under 4% i mätningarna) kommer vi få se att priserna på transporter går tillbaka igen.

MVH AL

#3
2018-03-25 11:17

A.L.
Att priserna stiger "till ursprungliga nivån", får nog ses som någon slags tröstnapp för dom troende. Att MP seglar iväg är en tanke, men tyvärr har dom nog något slags "gräsrotsstöd" av sin svans av fundamentalister, aktivister och mystiker. Vad du menar med att "priserna på transporter går tillbaka igen", behöver förtydligas.

#4
2018-03-25 11:22

Dyster skulle jag vilja påstå.
Det som började som hets och ett drev som har landat på betydligt fastare mark där människor faktisk begrundar eller tänker om man så vill.
Att folk tänker själv det är det värsta som finns...och än värre blir det när det finns biltillverkare som har stått redo att förse den breda marknaden med morgondagens teknik nu idag...så var det garanterat inte uträknat att folk skulle slippa ur saxen så lätt utan att en längre tids Golgata vandring i späkelse stod som riggad, gör bot för dina försyndelser och giv kollekt åt Herran!
Synd om dem som nu går ur diesel i stress och med ett visst tapp men jag antar starkt att den andelen i stort kommer att vara betydligt klokare vid kommande bilköp och att en del politiker de gnisslar tänder under sin gröna gloria.

#5
2018-03-25 11:28

Lasse J. Priserna kommer att återgå till sitt verkliga jämviktsläge. Där är vi inte idag då de statliga pålagorna är högre än externaliteterna. I takt med att fanatikerna sparkas ut ur riksdagen kan felaktigheterna justeras och priserna därefter.

Sedan har du fel om dieseln. Den är fortfarande både renare och bränsleeffektivare än bensinbilen - som utgör det konkreta substitutet.

MVH AL

#6
2018-03-25 11:29

Läste om en på AMS där bilfirman inte ens ville byta in en dieselbil, så det här är nog bara början.... Min bilhandlare var evigt tacksamma att de inte sålt många diesel för nu slipper han dom inbyterna, värre blir det för företagen som leasat ut till kommunerna och som snart får in stora mängder dieselbilar när kontraktet går ut...

Fast det här är ju inget nytt när det gäller diesel, har alltid pendlat från poppis till i princip osäljbart...

#7
2018-03-25 11:37

Jag kommer få rätt, bilhallarna kommer att stå där med Volvo's XC modeller som ingen vill ha. Alla dessa är ett för tunga och törstiga för att kunna ens köras på bensin. Kanske går det så långt att bilhandlarna efter ett tag nekar att ta emot dieselbilarna. Själv våndades jag fram och tillbaka 2013 när jag köpte min Octavia, alla runt om mig köpte SUV och diesel. Men valet föll på en bensinare. Nästa bil blir nog el.

#8
2018-03-25 11:38

Jag lämnade in min 1.2 TSI i förra året och gick in på hybrid.
Diesel motorerna och små bensinare kommer att stå som ratade.

#9
2018-03-25 11:43

Andrahandsvärdet kommer att sjunka som en sten på dieselbilar.
Kanske en bättre affär att exportera de mängder av dieselbilar som står på tur för inbyte?
Möjligen att pendlare i glesbygd kan göra ett klipp på en bättre beg. dieselbil?

#10
2018-03-25 11:46

Dieselbilar kommer säkert bli alldeles unika nu när fler biltillverkare slutar utveckla och tillverka dieseldrivna bilar som inte längre kommer får framföras i städer och tätorter där praktiskt taget alla människor bor och jobbar.
När oljeeldning i villor kommer tillbaka som förstaval för uppvärmning av småhus så kommer säkert oljedrivna bilar få en renesans.
Nästan alla vet att det är är EU-parlamentet, ministerrådet och EU-kommissionen. EU-kommissionen kan kallas EU:s regering som bestämmer praktiskt taget allt som rör oss och dessa får inte ta någon nationell hänsyn alls vilket gör att det inte har någon betydelse vilken kulör det är som styr i vår riksdag som bara skall se till att vi följer snällt i EU:s ledband.

#11
2018-03-25 11:51

A.l.
Var vänlig lägg märke till att jag inte påstått att det sitter några "fanatiker " i riksdagen. Jag hänvisar till MP:s "svans".

#12
2018-03-25 12:00

PREVIA.
Oljeeldning som förstaval för uppvärmning av småhus? Utveckla gärna!

#13
2018-03-25 12:36

Det många av er glömmer är att detta bara är början. Mp har redan sagt att nästa steg rör hybrider och rena elfordon. Mp vill helt enkelt inte ha några bilar ö.h.t.

MVH AL

#14
2018-03-25 12:42

A.L.
Låt oss anta att potatis odlas i t.ex Frankrike. Därefter skickas den till Polen för att tvättas och paketeras, för att sedan återtransporteras till den franska marknaden för konsumtion. Orsaken är att hanteringen i Polen är så mycket billigare att transportkostnaden uppvägs. I detta fall påstår jag att det uppstår en negativ externalitet, då tredje part, i detta fall miljön, inkluderat människor, djur och natur åsamkas våda, beroende på att man inte tillräckligt noggrant analyserat och prissatt dom miljömässiga konsekvenserna av detta transportarbete. I Sverige är detta tydliggjort av det stora antal utländska lastbilar som under "cabotageparaply" belastar såväl vårt vägnät som miljö och trafiksäkerhet.

#15
2018-03-25 12:44

Hybrider som drivs av bensinmotor utan direktinsprutning kommer funka i många år till, den dagen det är dags för byte så har elbilen förhoppningsvis utvecklats så att det är läge att slå till på en sån, men under tiden är hybriden ett klockrent alternativ, men gå inte på finten med dieselhybrid för då sitter ni snart där igen med bilar som faller i värde :)

#16
2018-03-25 13:02

Lasse J. Kan man visa att transportens verkliga pris är högre än det som transportörerna har att förhålla sig till så är det mycket riktigt frågan om ett sådant marknadsmisslyckande som du tänker på.

I Sverige gäller inte det förhållandet och allra minst för personbilarna. Deras skattemässigt uppskruvade marginalkostnader är högre än det samhällsekonomiska ditot - och vi har därmed en pris- och kvantitetsnivå som inte är ekvivalent med den korrekta jämvikten.

Därför bör bensin- och diesel beskattningen justeras ner.

MVH AL

#17
2018-03-25 13:16

Simon. Ja så naiv kan man ju vara.

Särskilt när mp redan nu är ute och säger att man vill utöka restriktionerna till även el och hybridfordon (förutom de som redan ingår).

Det ni måste förstå är att man inte skall sätta sådana här verktyg i händerna på fanatiker. Deras mål är nämligen att vi inte skall ha bilar ö.h.t och att huvuddelen av vår industriella produktion läggs ner.

MVH AL

#18
2018-03-25 13:29

A.L.
I Sverige råder sannolikt förhållandet att man misslyckats med att sätta ett realistiskt pris på miljökonsekvenserna. Annars hade kostnaderna varit betydligt högre.
Har MP presenterat det mål du refererar till. "Att vi inte ska ha bilar ö.h.t, samt att huvuddelen av vår industriella produktion läggs ned."
När och var?

#19
2018-03-25 13:36

Lasse J. Ja det är ju ett bekvämt sätt att förklara bort det med. Att prissättningen är fel. Cirkelresonemang kallas det.

Men i de utredningar och analyser som gjorts visar man i alla fall att det marginella priset är högre än samhällskostnaden för bilresan. Fast det beror förstås på var man mäter och vilket transportslag.

Karin Svensson Smith har uttryckt att även elfordon och vätgas bilar bör förbjudas.

MVH AL

#20
2018-03-25 13:36

Nu blir det åka av... Folk har en egenhet av att alltid överreagera (gäller det mesta) så vi lär nog se en intressant tid, över kanske ett halvår åtminstone, där priserna på dieseldrivet kommer rasa avsevärt på begagnatmarknaden. Så småningom lär det stabilisera sig, men vi är precis i början och har knappast sett botten ännu.

#21
2018-03-25 15:50

Sälj innan det är för sent!!

#22
2018-03-25 16:03

Ut med bensin inn med diesel er satsingen til Mercedes framover, så nei diesel er ikke død. https://www.dinside.no/motor/genve-mercedes-satser-pa-diesel-i-fornyet-c...

#23
2018-03-25 16:11

@Lasse j.
”Mellan 1973 och 2014 sjönk användningen av eldningsolja från 9 till 0,6 miljoner kubikmeter. Ingen villaägare i Sverige skulle idag få för sig att installera en oljepanna.”
Appropå vissa initierade här som tror att dieselbilar åter kommer vara heta bland bilköpare och myndigheter och åter kommer köpas för dyra pengar.
Ett stort misslyckande kan man kalla våra politikers försök att rädda dieselfiaskot som dem själva skapat genom att helt skattebefria biodiesel som tankas i så kallade miljöbilar som sedan förbjuds köra i flera städer.

#24
2018-03-25 16:36

Fynd att göra, förslaget kommer troligtvis att förkastas eller revideras, det är trots allt valår !

#25
2018-03-25 18:48

Tur man kör etanol Saab en sann miljöbil!

#26
2018-03-25 19:27

Hoppas verkligen inte alla dieselbilar exporteras till länder där dem inte har råd eller prioriterar miljön. Meningen måste ju vara att alla utsläpp ska minskas, då spelar det ingen roll om man kör den i Sverige eller i andra länder. Den ska inte köras alls!

#27
2018-03-25 19:36

Obegripligt att det lilla skitpartiet (MP) får ha så mycket att säga till om! Vi ser ju resultatet efter deras härjningar, vem är till exempel skyldig till mackdöden?
Höja skatten för svenska lastbilar men inte för utländska är ett annat idiotförslag där de inte insett helheten.
Snabbtåget som ingen frågar efter ett tredje idiotförslag.

#28
2018-03-25 19:54

Det är beklämmande att läsa alla verklighetsfrånvändande kommentarer från diesel-belackarna här på ViB.
Är det någon av er som överhuvudtaget bryr sig om fakta och verkligheten, eller handlar det bara om att häva ur er skit?
Gränsen för Euro6-dieslar träder i kraft 2022. Då är den senast sålda EURO5-dieseln mer än 5 år gammal. Den får då inte köra i Gamla Stan. Att det på något sätt skulle innebär spiken i kistan för dieseln som teknik är ju så löjligt att jag inte finner ord.
Att dubbelt så många bensinbilar blir förbjudna samtidigt bekommer er inte alls ...

#29
2018-03-25 20:08

PREVIA.
avs #10. Jag betonade nog fel i huvudet då jag läste din synpunkt avs. eldningsolja. Omtolkar: Eldningsolja förstaval i småhus, men först när det fryser i helvetet.

#30
2018-03-25 21:15

Dieselbilar hade funkat om inte folk köpte större och tyngre bilar med fyrhjulsdrift. Hade folk köpt Astra-klass, dvs vanliga bilar med diesel så hade vi sänkt koldioxidutsläppen markant, ty dessa bilar ligger under 100 g/km. Men folk kunde inte hålla sig utan började köpa SUV och bilar i 2 tons klassen och då ökade utsläppen till 140+ g/km. Diesel kunde varit en del av vägen till drastiskt minska utsläppen, tyvärr sket det sig.

#31
2018-03-25 21:27

Vargen. Fortfarande har utsläppen av växthusgaser minskat. Dieseln är förklaringen till det.

MVH AL

#32
2018-03-25 22:46

Man ska köpa hybrider istället om man vill sänka utsläppen. Diesel är som tekniken ser ut nu en återvändsgränd i jämförelse mot hybrid.

#33
2018-03-25 22:49

Även hybriderna kommer förbjudas i miljöns namn. Och så även vätgas och elfordon.

MVH AL

#34
2018-03-26 00:22

A.L inte pga vanliga bilar. Det är lastbilar och bussar som står för huvudsakliga minskningen följt av snålare bilar generellt (tex octavia mot en gammal Avensis). På sista tiden har minskningen helt avstannat pga SUV och fyrhjulsdrift som varit trenden.

#35
2018-03-26 00:59

Vargen. Läs om och läs rätt min vän. Jag börjar i ärlighetens namn tröttna på att skriva samma sak om och om igen bara för att korrigera dina ständiga påhitt.

Personbilstrafiken i Sverige släppte år 2017 ut 10.3 miljoner ton koldioxid vilket är en minskning med 19 procent sedan 1990. Samtidigt har trafikarbetet ökat, d.v.s vi kör mer. I jämförelse med år 1990 har trafikarbetet med personbilar ökat med 21%. Ändå har utsläppen sjunkit. Ökad effektivisering är huvudförklaringen till det (enligt Naturvårdsverkets rapport som Vargen redan har fått)

Godstransporterna visar på en motsatt utveckling. Den tunga trafiken har ökat sina utsläpp med 11% och de lätta lastbilarna med 50% i jämförelse med 1990. Huvudförklaringen till förändringen är att vi fraktar mer varor nu än år 1990 - +50% med tung trafik och det dubbla med lätta lastbilar. Dessutom har antalet lätta lastbilar fördubblats. Dock har även godstrafiken gjort framsteg tack vare den ökade inblandningen av biobränslen som gynnat både person- som lastbilar utsläpp.

http://www.naturvardsverket.se/Om-Naturvardsverket/Publikationer/ISBN/67...

MVH AL

#36
2018-03-26 01:33

Som det ser ut nu är hybrider helt överlägsna diesel och vanliga bensinbilar i utsläpp. Det är därför de också gynnas. Mycket enkelt att förstå. Jämför utsläppen.

#37
2018-03-26 02:18

Vargen #30: "Dieselbilar hade funkat om inte folk köpte större och tyngre bilar med fyrhjulsdrift. Hade folk köpt Astra-klass, dvs vanliga bilar med diesel så hade vi sänkt koldioxidutsläppen markant, ty dessa bilar ligger under 100 g/km. Men folk kunde inte hålla sig utan började köpa SUV och bilar i 2 tons klassen och då ökade utsläppen till 140+ g/km. Diesel kunde varit en del av vägen till drastiskt minska utsläppen, tyvärr sket det sig."

Ja helt korrekt, utsläppsminskningarna kunde ha varit betydligt större om man hoppat över suvar och liknande.

#38
2018-03-26 07:31

När min privatleasing gick ut i slutet på December, letade jag efter ny bil som f-n. Skulle jag köpa diesel igen eller inte. Men jag kom fram till att kraften i en diesel bil, den är härlig. Skulle jag köpt bensin skulle jag upp i ca180 hk för samma kraft. Jag tillhör ej dom som köper en 100-120 hk bensinbil, alldeles för tråkigt. Ska hända något när man trycker på gasen.

John2008 o Vargen är ni samma person ? Varje gång Vargen kommenterat SUV, kommer John2008 med samma sak ?

#39
2018-03-26 08:33

a/ Vargens huvudpoäng är förstås (?) att utan SUV (framförallt) och 4wd, men med diesel så hade CO2-utsläppen varit lägre, eller väsentligt lägre än idag. Detta oavsett om de totalt sett är lägre än för 30 år sedan.

b/ Jag tycker att det är slående med det nymornade politiska intresset för biobränsle inom flyget. T ex har (c) tagit initiativ i frågan
https://www.centerpartiet.se/press/pressmeddelande/nyhetsarkiv-2018/2018...
och Maria Wetterstrand (mp) skall leda en utredning, https://www.nyteknik.se/miljo/maria-wetterstrand-utreder-flyget-6901133
Stor entusiasm alltså, men att den globala flygindustrin skulle använda biobränsle i stor skala är trots allt ett scenario som ligger en bra bit bort.

Väsentligt enklare att realisera i närtid är att använda biobränsle för bilar i stor skala, speciellt i Sverige med mycket skog. Men, vad gör politikerna i den frågan? Ingenting, mig veterligen. Frågan är varför? Vad gäller (mp) är svaret troligen som skrivits ovan (Robert Collin är inne på samma linje): de gillar inte bilar. Punkt. Men, även (mp)-politiker och vill flyga uppenbarligen. Varför övriga partier inte gör något är dock oklart -- för mig i alla fall.

#40
2018-03-26 09:40

Intressant att regeringen ger Maria Wetterstrand, FD spårkrör i uppdrag att utreda flyget. Tror vi redan vet svaret på den utredningen. Kanske även skall låta VW-toppar utreda deras egen Dieselskandal...

#41
2018-03-26 09:55

om Mp åker ur riksdagen i höst kommer läget att förändras å paniken för dieseln att lungna ner sig i väntan på nya direktiv från regeringen

#42
2018-03-26 10:01

Hur man än vrider och vänder på problemet kommer flygtrafiken i nuvarande och beräknad framtida omfattning aldrig att nå tillräckliga miljömål. Dels beroende på dom enorma mängder bränsle som nyttjas och var avgaserna släpps ut. Ska bli intressant att se vilka politiker som kommer att stödja det eventuella och nödvändigtvis manipulerade regelverk som ska göra flygtrafiken "grön".

#43
2018-03-26 10:51

Karin Svensson Smith, riksdagsledamot från Skåne, vill att fossila bränslen fasas ut. Det är knappast en anmärkningsvärd ståndpunkt idag. Länder utanför Sverige arbetar redan på det, så att kalla henne för "fanatiker" som görs i tråden, känns väldigt märkligt. Flera andra länder har redan infört miljözoner, t ex flera städer i Tyskland och i Frankrike. Paris har flera mijözoner och om du ska ta bilen till Frankrike behöver du en särskild dekal som visar behörigheten för ditt fordon. Miljözonerna i Frankrike heter "Zones à circulation restreinte" (ZCR). Det är helt enkelt inte seriöst att kalla detta för "fanatiskt", varför ska Sverige vara långsammare än andra länder om detta?!

Sen gällande flygtrafiken så finns det ingen miljömässig lösning idag, det är ett definitivt problem. Om man ersätter dagens flygbränsle med biobränsle så går det åt flera fotbollsplaner i produktion för en flight. Det funkar inte, så mycket biobränslen finns inte. Möjligen är en framtid med elektriska flygplan, där är problemet tunga batteriet. Flyget är ett miljömässigt jätteproblem. Dags att ställa om till båtar igen tror jag. :) Segelfartyg! Eller luftballonger med segel.

#44
2018-03-26 11:00

Varför vill Karin Svensson Smith att fossila bränslen fasas ut?
Observera att det inte är samma sak som att få ner/bort farliga utsläpp.

#45
2018-03-26 11:04

Om du vill känna att det händer något när du trycker på gasen ”rallykalle73” så ska du köra elbil.

#46
2018-03-26 11:10

Raphael. Karin Svensson Smith vill inte bara fasa ut fossila bränslen. Hon vill utöka sina förbud till att även omfatta bilar som drivs med alternativa drivmedel.

Och hela zonförslaget saknar grund. Vi har nämligen inga problem med dålig luftkvalitet I Sverige.

Att sedan förespråka förbud mot befintliga bilar samtidigt som man försvårar möjligheten att producera nya (i deras ögon miljösmarta) visar just vilka underliggande motiv som mp har. De vill inte ha några bilar, transporter eller konsumtion ö.h.t.

Avslutningsvis är fartygstrafiken den riktiga miljöboven. Bara i Sverige släpper den ut nära sex gånger så mycket NOx som de samlade inrikes transporterna (270 tusen ton mot 52 tusen ton för vägtrafiken). Det internationella Flyget står å sin sida för c:a 30 tusen ton. Så vill man minska utsläppen av NOx är inte båt något bra alternativ.

MVH AL

#47
2018-03-26 11:16

Intressant att just förslaget om zoner anges som orsak till sjunkande priser mellan 2016 och 17. Särskilt intressant då debatten om zoner knappt var i sin linda men ändå hade sådan genomslagskraft....eller inte.

Tror snarare att dieselskandalen är en starkare bidragande faktor samt allmänt vändande trend mot diesel.

#48
2018-03-26 11:24

CEAT, finns väll bara en elbil jag skulle kunna tänka mig, men då får du ge mig mellanskillnaden :)
Elbil hit o elbil dit, jag undrar vad som händer med batterierna i framtiden.

#49
2018-03-26 11:27

Folk är lättlurade och regeringen har kört fulspel helt klart. Sedan är vi nog lite för naiva i detta landet. Man ville sänka utsläppen och insåg att diesel kunde funka men räknade inte med att folk istället köpte en SUV och effekten uteblev. Dessutom har vi vetat om att diesel inte är bra i städerna under lång tid. Nästan så man undrar om kunskap går förlorad på ett årtionde eller nåt? Ingen är längre kritisk till SUV eller bilar med höga utsläpp, det verkar vara en rättighet att skita ner så mycket som möjligt. Jag och John är inte samma person, antagligen har vi bara liknande åsikter vad som är rimligt här i världen. Jag skulle också kunna tänka mig köra runt i en Ford Edge (finaste SUV som finns), men jag har spärrar som säger att jag borde låta bli... för miljöns skull.

#50
2018-03-26 12:13

Axa. Det är remissinstanserna som har kommit fram till den siffran.

I övrigt kan tilläggas att i stort sett samtliga remissvar har varit negativa och detta av precis samma skäl som jag anger. Miljönyttan är knappt påvisbar medan kostnaden blir enorm. Att gå emot både sakkunskap och i stort sett övriga riksdagspartier styrker enbart att det rör sig om fanatism.

Personligen anser jag att vi skulle kunna används tio miljarder till bättre saker, inte minst inom miljöområdet

MVH AL

#51
2018-03-26 14:42

Swemba #44.
Kan bero på att Karin S-S liksom alltför många beslutsfattare är dåligt pålästa och sätter likhetstecken mellan "Fossilfritt" och "Avgasfritt". Det förstnämnda gäller klimatproblem. Det sistnämnda luftkvaliteten lokalt. Inte ens denna tidnings redaktion verkar genomgående tagit till sig detta faktum.

#52
2018-03-26 14:58

Lasse J #51

Nej det är alldeles korrekt. Dock påpekar flertalet instanser att elfordon inte per automatik innebär att växthusgaserna sjunker, eller att övrig skitig verksamhet kan elimineras.

Men det är onekligen intressant att den svenskan regeringen förespråkar elbilar i miljöns namn samtidigt som man förbjuder utvinning av nödvändiga och tillhörande metaller i Jönköpingsområdet av just miljöskäl.

MVH AL

#53
2018-03-26 16:00

Har ni läst det som Lasse Swärd skrev i DN den 27:e mars 2018. Han skrev att om dieselbilen minskar i antal kommer jordens klimat att kollapsa än snabbare eftersom co2 utsläppen kommer att accelera. Energimyndigheten skrev i Lasse Swärds artikel att co2 utsläppen minskade med ytterligare 3 300 000 kg under 2016 tack vare att dieselbränslet innehåller upp till 50% biobränsle (HVO) medan den lilla mängden etanol som finns i bensinen 5% minskade bensinbilarnas co2 utsläpp med ynka 240 000 kg... Lasse skriver vidare att analysföretaget Jatos är genuint bekymrade av det dieseldrev som just nu hotar och förstärker jordens i särklass värsta klimathot de nu stegrande, co2, koldioxidutsläppen som blir resultatet av att dieselbilarna riskerar att minska i antal till förmån för luft förpestande bensinbilar! Att dagens nya bensinbilar spyr ut enorma och ökande mängder växthusgaser co2 under i genomsnitt ca 17 år kan bli jordens och mänsklighetens sista spik i kistan... Nä, vänner tro inte på detta av lobbyister drivna pågående dieseldrev och låt er luras att köpa en miljövidrig bensinbil utan ta ert sunda förnuft till fånga utan köp en klimatsmart dieselbil då ni köper en ny bil nästa gång!

#54
2018-03-26 16:08

Stoor. Ja det ligger en del i det. Dieseln är ju huvudförklaringen till att utsläppen av växthusgaser sjunker i Sverige trots att vi kör mer än någonsin.

Så här står målen som vanligt mot varandra.

MVH AL

#55
2018-03-26 16:15

..vi kanske ska ha våra telefonnr istället för påhittade namn i forumet - så AL kan ringa alla han svarar, så slipper han slita ut fingertopparna och vi andra slipper läsa alla hans svar...
Jag kör ren dieselSUV och ren elbil - mitt ultimata val för att ta mig fram överallt idag. Skiter i den politiska lekplatsen.

#56
2018-03-26 16:24

Styggavargen har som vanligt vettiga åsikter, många tycks tro att det är en mänsklig rättighet att frakta sig själv i 2000 kg plåt

#58
2018-03-26 16:57

Begagnatvärdet på dieselbilar kommer kanske stå sig bättre än för dagens el-bilar, som om några år kommer att ses som hopplöst tekniskt föråldrade. Prestanda, laddningskapacitet och laddningstid, allt kommer att utvecklas snabbt. Och när de även beläggs med kilometerskatt, blir inte heller milkostnaden så låg.

#59
2018-03-26 17:20

Terriern - tror du kan ha fel där. Jag kan byta ut hela batteripaketet på Teslan när jag vill - och framförallt när effektivare batterier finns tillgängliga.. Men det tar ju säkert en 5 år till, innan Musk slår världen med häpnad igen.
Pratar vi övriga "små" elbilar eller hybridvarianter så kanske din teori stämmer bättre..

#61
2018-03-26 17:39

Stoor #53.
Vi uppfattar uppenbarligen budskap och deras budbärare mot bakgrund av vår egen övertygelse. Swärd i DN har jag alltid upplevt som en rubrikskapare i större utsträckning än saklig skribent. Men som sagt, smaken liksom baken.....

#62
2018-03-26 22:43

Läs vad Mercedes påstår om vätgas!
http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20180326/mercedes-vatg...
Dessutom bättre än batteribilar för bilister som kör långt enligt Mercedes!

#63
2018-03-27 09:26

Jag undrar om miljöpartister flyger och om dom gör det hur mycket smutsar dom ner miljön per km jämfört med dieselbilar,dom kan väl återgå till hästtransporter,men då fiser ju hästarna ska man ha katalysator på dom,en ny fråga för MP.

#64
2018-03-27 09:34

Körde inte den där Schlaug omkring i en gammal jeep eller något väldigt gammalt som hade otroligt höga utsläpp!? . Glöm miljöpartiet, de kommer inte in i riksdagen nästa val.

#65
2018-03-27 09:39

#64=Vargens bästa kommentar någonsin!

MVH AL

#66
2018-03-27 09:54

Vad ni än gör köp inte en ny dieselbil. Gå inte på bluffen en gång till. Inte ens en i miljöklass 6:
www.independent.co.uk/environment/diesel-cars-ban-cleanest-emissions-leg...

#67
2018-03-27 13:00

Styggavargen, tror det var Peter Ericsson. Men struntsamma, en suv körde någon av dom som inte tillhörde de renaste, tex en i hybridutförande som tillhör just de renaste. Tex en Lexus Rx hybrid som funnits sedan 2005 på marknaden. Vilket inte diesel gör, hör till de renaste alltså.

#69
2018-03-28 07:29

Fuldiesel ska bort så är det bara.

#70
2018-03-28 07:46

fabi 11, jo tack Vargen har många åsikter. Själv kör han en plåtlåda på ca 1400kg ? Bensin som inte är mycket bättre än diesel. Snackar man så mycket om miljö, så kör man ju en hybrid eller elbil. Annars blir ju miljö snacket bara skitsnack. Som många har skrivit här innan, kör Vargen 2000 mil om året med sin bil, och Nisse med sin dieselsuv kör 1000 mil om året, vem är då den stora miljöboven ??

#71
2018-03-28 08:23

Nisse med dieselsuv kör förmodligen 3000 mil per år...

#72
2018-03-28 08:34

Jag kör bara ca 1000 mil om året. Inte alla som kör långt med diesel.

#73
2018-03-28 08:39

Det är intressant att se samma beteendemönster framträda så snart ett ämne "tar fart" i media och/eller politiken.
Helt plötsligt rusar flocken i debattens riktning. Ta nu inte åt dig personligen - jag menar i generella termer.
Men apropå trådens ämne:
https://www.nyteknik.se/fordon/populara-bensinbilar-spyr-ut-nox-6906726
Att kränga sin nästan nya diesel för att istället skaffa en förträfflig bensin eller bensinhybrid är förmodligen ingen hållbar lösning.

#74
2018-03-28 10:03

Rallykalle73, varför diesel om du kör så lite? Varför leasade du ingen hybrid? Du klankar på min bil, jag har varken leasing eller diesel fast jag kör ca 2200 mil om året. Jag köpte en bil utifrån miljön och mitt behov att kunna transportera familj mm. Har kört ca 8000 mil med låga utsläpp. Nästa bil blir helst elbil annars hybrid utifrån låg miljöbelastning.

#75
2018-03-28 10:56

Därför du klagar hela tiden på oss som kör SUV och diesel. Och pratar om miljö hela tiden. Därför skall väll du ej köra bensin ? Jag menar att det oftast är mycket snack o lite verkstad. ( inte bara du Vargen )
Själv gillar jag diesel och har alltid kört runt 1000 mil, och det har funkat perfekt för mig.
Precis som du skriver att det skall passa dig o din familj, så tänker nog dom som kör SUV o diesel också ?
Så min text ovan gäller säkert andra också, men du utmärker dig lite extra Vargen. Därför fick du bli mitt exempel :)
Vill bara förstå hur ni tänker, klankar ner på folk, men ändå inte vissa gott föredöme ?

#76
2018-03-28 11:57

Det Vargen med flera helt har missat är att dieselbilarna har bättre reningsteknik g och högre verkningsgrad än bensinvarianterna.
Vargens Skoda är dessutom utrustad med en direktinsprutad bensinmotor som vräker ur sig förbränningspartiklar i sådan omfattning att EU nu tvingar biltillverkarna att införa samma rening som dieslar redan är utrustade med. Så Vargens toxiska Skodabomb, som bidrar till högre frekvenser av lungcancer, hjärt-kärlsjukdomar samt leukemi, är knappast något miljöval. Dessutom släpper TSI ut mer koldioxid än vad TDI gör.

Så innan man predikar renlighet för andra är det nog dags att sopa rent framför egen dörr först Vargen!

MVH AL

#77
2018-03-28 13:00

Debatten är urlöjlig och mycket är miljöpartiets, Karin Svensson Smiths fel. Hon var lika djävlig i Vänsterpartiet när hon var där "regerade". Med röstsedeln i någon annan än miljöpartiets låda tar vi bort den skeva debatten. Läs A.L:s inlägg och inte minst de länkar han hänvisar till. En långt mer sansad debatt hade varit på sin plats. Miljöproblemen på de svenska vägarna/gatorna är helt under kontroll och de små utsläppen minskar stadigt.

#78
2018-03-28 18:11

Så skriver GP.
Utsläpp av kvävedioxid dödar tusentals
SVERIGE Kväveutsläppen, som Volkswagen fuskat med, är farliga för människor. Sverige ligger dåligt till när det gäller luftföroreningar i flera städer, och hotas med böter av EU-kommissionen.
ANNONS
TT
15:25 - 30 sep, 2015
Utsläppen av kväve är inte bara några harmlösa siffror i ett testprotokoll.

-Varje år dör 1 300 personer i förtid i Sverige enbart på grund av utsläpp av kvävedioxid, säger Anders Roth, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Det beror på att dieselbilarna har blivit så många, förklarar han, nu går 60 procent av alla nya bilar på diesel eftersom det marknadsförts som så miljövänligt. Särskilt Volkswagen har sålt sina bilar med miljöargument.

Men dieselbilarna generellt håller inte vad de lovar. De släpper ut mer än vad testerna visar, även om inte alla bilmärken har manipulerat med sina testvärden såsom Volkswagen har gjort. Testerna är helt enkelt för mesiga, tycker han.

ANNONS

-En modern dieselbil släpper ut 2,5 kilo kväveoxid per år enligt testerna. Men i verkligheten släpper en bil ut fyra gånger mer, 10 kilo kväveoxid per år, säger Anders Roth.

Sverige har för höga halter av luftföreningar i bland annat Norrköping, Södertälje och Uppsala och Stockholm, som kopplas till den ökande andelen dieselbilar. EU-kommissionen hotar Sverige med böter på grund av att utsläppsgränserna överträds.

http://24kristianstad.se/2017/09/08/platt-fall-for-volvo-i-dieseltest/
http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Utslapp-av-kv...
Nu ser vi att kväveoxider från dieselbilar ökar under alla år men förbud mot dieselbilar i städer gör nog att det blir självsanering bland dieselbilar.

#79
2018-03-28 22:05

Previa.

Fina artiklar som berättar sanningen......hybrider ska det va.

#80
2018-03-29 08:53

PREVIA. Tack för dina länkar. De bygger dock på felaktigheter.

Först och främst når inte IVL några 1300 (eller rättare sagt 1299 som är den siffran som anges) "dödsfall"(#78) kopplat till NOx utan till NO2, och då enligt antagandet att det lägsta värdet för hälsopåverkan infinner sig vid 5 µg/m3 (och uppåt - det är frågan om en sannolikhetsfördelning ). Matar man däremot in att påverkan infinner sig redan vid större än noll µg/m3 når man 4491 för tidiga dödsfall på ett år. Gränsvärdet för årsmedelvärdet är 40 µg/m3, inte 5 och absolut inte 0-5 µg/m3. En sådan hög nivå som gränsvärdet ligger på existerar i princip inte på någon plats i Sverige idag - i alla fall inte annat än undantagsvis (står i samma IVL-rapport där man också visar spridnings- och exponeringsmodeller för NO2). För det andra är dessa nivåer kalkylerade via bidrag från samtliga transporter - där dieselpersonbilar står för 11% av NOx-utsläppet (mot 23% från bensin) och där man antar att det råder ett linjärt samband mellan utsläpp och hälsopåverkan (vilket det inte gör).

Bakgrunden till dessa gränsvärden kan man läsa mer om hos Världshälsoorganisationen samt i EU; s styrdokument - där mätmetoden också tydliggörs (och där Sverige valt en annan mätmetod). Notera också att sådana här beräkningar utgår från en livstidsförkortning. Inte dödsfall. I genomsnitt räknar IVL med en förkortning om 0.4 år till följd av NO2.

Samma underlag skriver uttryckligen ut att bedömningarna bygger på mätningar gjorda i gatunivå, samt att gaturummets utformning är den faktor som är den främsta faktorn bakom de högsta värdena (som är uppmätta i GBG). Man kan också läsa att koncentrationerna sjunkit successivt allt sedan mätningarna inleddes på 90-talet samt att källorna är multipla. Det har alltså inget med dieselmotorer från personbilar att göra som media försöker få det till.

En annan intressant iakttagelse rör sjukhusinläggningarna kopplat till NO2: 80% av befolkningspåverkan infinner sig vid nivåerna 0-15 µg/m3. Breddar man intervallet till 0-20 µg/m3 rör det sig om 97%. Bara 0.1% av sjukhusinläggningarna kan tillskrivas de värden som uppkommer i trånga gaturum och efter eventuella lokala tillskott från vedeldning, värme och industriprocesser samt förbränningsmotorer. Motsvarande siffra från dödsfall ligger på c;a 1%.

Jag välkomnar dock ambitionen att stödja sig på IVL:s mätningar och modeller. Men läs rapporten och studera beräkningarna ordentligt istället för massmedias vantolkningar så ökar du förståelsen för vad man verkligen ägnar sig åt.

MVH AL

#81
2018-03-29 09:03

Det är därför dieselbilar förjuds inne i städer ute i Europa och nu även Sverige, bra att Previa visar på hur det ligger till.

#82
2018-03-29 11:27

Shogun. Om man läser in sig på IVL:s underlag eller för den delen remissvaren till lagt förslag så finns det ingen anledning att förbjuda vare sig diesel eller hybridfordon i Sverige. Vi uppnår nämligen våra miljömål med råge. Det är därför som "experterna" (som Shogun normalt sett refererar till) är emot zonerna.

Eller för att göra det lite enklare. Även med en massa hybridbilar (som f.ö också omfattas av förslaget) så kommer resultatet IVL:s datakörning att bli ungefär detsamma.

MVH AL

#83
2018-03-29 10:58

Har jag förstått det rätt, alla kör en två ton tung SUV istället för lättare bilar likt min skitiga octavia och utsläppen skulle minska? Så jag skulle tex byta min octavia mot en XC60 eller Ford Edge eller något i den stilen. Jag måste nog vara dum då som tror tvärtom mot alla andra här.

#84
2018-03-29 11:28

Vargen. Nej utsläppens sammansättning skulle ändras. Hur det sedan påverkar befolkningen kan man utreda.

Exempelvis (för att förenkla), med fler Octavia skulle IVL få räkna upp nivåerna av PM2.5 (som står för 3534 st för tidiga dödsfall i beräkningarna och som din Skoda vräker ur sig) samt bensen och en del andra otrevligheter (som inte ingår i modellen).

Men det rör sig om små skillnader eftersom huvuddelen av påverkan härstammar från annat än lokala bidrag från personbilar.

Därtill skulle koldioxidutsläppen öka.

MVH AL

#85
2018-03-29 12:43

Till PREVIA och andra som är intresserade.
I alla sådana här körningar (liknande den som IVL gjort) så matar man in en rad värden som antingen bygger på observationer eller på antaganden. Därefter skattar man effekten med hjälp av populationens storlek och egenskaper.

I IVL:s körning har man valt att anta, att det finns en direkt påverkan på populationens hälsa kopplad till NOx, vilket faktiskt inte är klarlagt än. NOx har tidigare varit en markör för att andra föroreningar ligger högt, men har varit svårare att isolera som enskild markör för hälsopåverkan.

IVL själva påpekar att detta ställningstagande inte är helt okontroversiellt och att resultatet därför skall tolkas med försiktighet.

MVH AL

#86
2018-04-06 14:26

Suv-trenden dör förhoppningsvis med Dieselns död.. vi måste få mindre, lättare, bilar som går på något närproducerat produkt.. typ etanol/metanol och gas/eldrift.

#87
2018-04-06 14:48

Vi har ju en produktiv skogsindustri i Sverige och hyfsat gott om skogsråvara. Är det fel att använda spillet från den för att driva dieselmotorer alltså? Förstår inte det resonemanget. Det enda som kan närproduceras är väl elektricitet men jag misstänker att mängden el blir försvinnande liten om man inte kan avsätta r-e-j-ä-l-a ytor.

SUV-utbudet växer så det knakar. Alla biltillverkare slåss med näbbar och klor för att konkurrera om köparna i varje storleksklass. Så något slut kan inte skönjas ännu.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.