Bild
Nästa artikel

Fjärde ronden för Audi A6 Allroad

Nyheter

Tjugo år efter att den första A6 Allroad lanserades är det premiär för fjärde generationen av modellen.

Audi går försiktigt fram när de presenterar nya A6 Allroad. Modellen är liksom tidigare utrustad med fyrhjulsdrift och luftfjädring som möjligör högre markfrigång. Upp till 45 millimeter högre än en vanlig A6 i kombiutförande.  

En markfrigång på 140 millimeter är standard vilket kan plussas på med 30 millimeter i offroadläget upp till 80 km/tim. Vid farter upp till 35 km/tim kan markfrigången ökas med ytterligare 15 millimeter i Audis ”lift-läge”.
Med andra ord är det bättre att köpa en terrängbil om du är ute efter ordentlig markfrigång. Ett landsvägslok och en suv under samma kaross blir ett fordon för en försiktig general. 

Nya A6 Allroad har likt sina föregångare svårt att lämna finrummet och utstrålar väldigt lite offroad-karaktär. Ett tecken i samma riktning är möjligheten att få hjulhusen inlackerade i samma kulör som karossen. 
Bland lackalternativen erbjuds även den gröna kulör, gavial green, som för många Audi-entusiaster kännetecknar de första allroad-modellerna som kom 1999. 

A6 Allroad erbjuds med tre V6-dieslar; 45 TDI på 231 hk, 50 TDI på 286 hk och 55 TDI med 349 hk. Samtliga motorer är elektrifierade med Audis mildhybridteknik som standard - baserad på ett 48-volts elsystem. Den kombinerade generatorn och startmotorn återvinner upp till 8 kW under inbromsning och överför elektriciteten till ett separat litiumjon-batteri på 10 Ah. Audin kan därför frirulla med motorn avstängd över ett större hastighetsregister och start-stop-läget går in redan från 22 km/h. I vanliga fall överförs kraften via en åttastegad automatlåda. 

Försäljningen av nya Audi A6 Allroad har precis startat med priser från 582 000 kronor för en A6 Allroad 45 TDI. 

Diskutera: Vad tycker du om tjugoåringen Audi A6 Allroad?

 

Läs mer om:

Kommentarer

#1
2019-06-07 08:26

Ja varför ändra på ett vinnande koncept! Extremt snygg bil!

#3
2019-06-07 09:28

Har alltid tyckt att dessa skogsmulle modeller är onödiga. Folk kör ändå mest på vanliga vägar och inne i stan. Man bränner upp onödigt mycket bränsle helt i onödan. Fula plastdetaljer är också lite irriterande, eller ibland åt andra hållet...man sitter i sin egen bil och nästan skrattar åt eländet.

#4
2019-06-07 10:01

Ja med tanke på att markfrigången är 14cm, precis som vilken Octavia som hellst, så fattar vem som hellst hur totalt korkat dåligt pålästa vissa är innan dom kommenterar, tyvärr!

En kompis hade en MB 600 på 90-talet. Den mest krångliga bil han ägt. Elstrul hela tiden. Tur att man umgås med människor som inte håller kvar vid sina fördomar hela livet. Han kör MB idag och är hur nöjd som hellst.

#5
2019-06-07 13:38

Men vänta, batteri på 10 Ah? Det lär inte kunna driva en 2-tonsbil så långt. Det är ju bara ett startbatteri på en mindre MC.

#6
2019-06-07 13:52

hultarn, kom ihåg att det är ett 48V och inte 12V batteri. 10 Ah * 48V ger 480 Wh, dvs nästan en halv kWh, avsevärt mindre än i laddhybrider och elbilar men rimligen tillräckligt för det aktuella syftet.

#7
2019-06-08 13:34

gör inte plasten en ganska snygg bil mindre attraktiv? plast är osexigt

#8
2019-06-07 20:27

Jag tror folk ratar denna, skall de punga ut så mycket pengar kan de istället köpa en SUV. Själv hade jag köpt en Tesla... om jag nu velat lägga ut närmare 600 tkr..

#9
2019-06-08 12:05

En Tesla Model 3 kan inte matcha Audins komfort, kvalitetskänsla eller utrymmen. Den är snarare en konkurrent till Audi A4 sedan. Model S är en mycket dyrare bil och den kan inte heller matcha Audin i dessa grenar.

Annars håller jag med, många kommer nog välja en suv istället för denna. Trots att det är en bättre bil.

#10
2019-06-07 22:16

Det är inte utan att man undrar om mb och vargen är far och son.

Så himla tröttsamt att läsa om hur dåliga Audi är och hur onödiga bilar som inte är deras är.

Denna Audi Allroad är typ herre på teppan. Makalös komfort och kraft och en jäkla pondus. Kapar man den på så lösa grunder som tidigare skribenter, blir det till att hålla med FXX.

#11
2019-06-08 07:26

Så här är det:
Den som kört / suttit i en Audi och sedan snackar skit om den därför att fasters mosters kusins granne hade otur med den har inte fattat nån ting o är egentligen bara sur därför att hen sitter i en billig hög till bil o vill byta men har inte råd. Det är arketypen för den som kritiserar Audi, Merca, Volvo, BMW, det är bara en bitter bilägare som inte har råd att köpa en kvalitetsbil. Visst kostar tex en Audi väldigt mycke pengar men man får precis vad man betalar för och ställer såklart höga krav på sin Audi o klagar på det allra minsta missljud etc som ev uppstår. Man har ju betalat mycket pengar för bilen. Nä, handen på hjärtat (sur)gubbs, det är en Audi, Merca, Volvo, BMW ni skulle vilja ha om pengarna räckte till...

- En gång Audi, alltid Audi!

#12
2019-06-08 07:42

Volvo är nog dyrare än Audi idag

#13
2019-06-08 08:57

"I vanliga fall överförs kraften via en åttastegad automatlåda." skrivs i artikeln. I vilka i så fall ovanliga fall överförs kraften någon annan väg och i så fall vilken?

#14
2019-06-08 13:31

glöm inte kolla oljan

#15
2019-06-09 11:34

Adzam #14, bilen har en mätare i instrumentklustret som hela tiden visar nivån på dieseloljan och det piper när det börjar bli akut att fylla på ny dieselolja. Men du visset kanske inte att Audi har dessa finesser :)
Om det skulle vara nån annan olja du menar så är det väl inget som behöver kollas speciellt ofta. Men dieseloljan kan man behöva fylla på efter ca 100mils körning, bra att du påminner om någon skulle glömma detta.......

#16
2019-06-10 10:07

Säkert en fin bil, men så stenålders, en dunderklump med traktormotor, grillen större än på en Lexus men nu är det ju en tysk så då är det tyst på gnället :)

#17
2019-06-10 12:40

Vet inte om det är stenålder med en drivlina istället för två? I mina ögon är det mer rationellt än att släpa omkring på resurser som bara utnyttjas ibland. Dessutom blir kördynamiken betydligt bättre. Hybriderna - även de som man faktiskt kan ladda i väggen - är ju också snart borta helt, den renodlade elbilen kommer ersätta dem redan år 2024 (enligt prognos).

Vad gäller grillen är jag inte direkt överförtjust i denna heller. Den är dock ljusår bättre än den mest vulgära, anskrämliga och förargelseväckande skapelsen från Japan. Men det är förstås en smaksak. Om Audis försäljning sedan hjälps eller stjälps av denna typ av grill kan ingen svara på lika lite som man kan det med andra bilmärken.

För att utreda det krävs det fortfarande en helt annan statistisk bearbetning som ingen har gjort. Och därför vet man inte om bilen säljer på grund av - eller trots - sin grill.

MVH AL

#18
2019-06-10 16:28

A.L du verkar missa att Audi också nu har två drivlinor, det är inte förvånande iofs för inlägget var nog viktigare än att läsa om själva bilen, känner igen dessa missar från våran tidigare debatt :)

#19
2019-06-10 20:35

Simon: Nu handlade ju inte min kritik så mycket om Audi utan om tokigheterna med att ha just dubblad drivlinor. Det är ineffektivt och redan omodernt. Så nej, jag missade nog inte så mycket utan påpekade att det inte föreligger någon korrelation mellan ökad försäljning och anskrämlig front.

Och visst känner även jag igen en del tendenser från tidigare diskussioner. Men det är inte dåtiden vi pratar om här (även om hybrider just är det) utan framtiden. Och då skall man inte släpa omkring på dubblad drivlinor eftersom det kostar energi. Dessutom förstör det kördynamiken.

MVH AL

#20
2019-06-10 22:16

Vitsen med en Allroad skulle ju vara större framkomlighet där vägarna är lite sämre och dåligt plogade. Man får fyrhjulsdrift men inte bättre markfrigång än "vanliga bilar" Det känns lite halvfärdigt. En Volvo V60 CC har exempelvis 21 cm frigång utan att vara en suv. Många moderna suvar har faktiskt sämre markfrigång än man vill tro. Kom ihåg att det är insidan av bilen som ägaren använder. Utsidan är till för grannarna.

#21
2019-06-11 11:50

A.L, så klart att el/bensin inte är framtiden, de är bara bästa valet just nu för den som är i bilbytartankar. Men hur ser du då på vätgasbilen som också är en hybrid :)

#22
2019-06-12 04:55

Simon. Som jag skrev är det inte rationellt att släpa omkring på apparatur som inte utnyttjas ordentligt. Det gäller oavsett vi pratar om hybrider, tomma lastbilar och bussar eller outnyttrade sittplatser i kollektiv-som vägtrafik.

Men problemet är övergående eftersom hybriderna som vi känner dem idag kommer att ersättas med bättre lösningar och detta redan inom några år.

Och bensin har inte inne i tätorterna att göra ö.h.t. Inte ens om det råkar vara ett visst specifikt bilmärke (som man av någon outgrundlig anledning känner extra för) som står för förgiftningen av människorna.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.