Bild
Nästa artikel
Fiat 500L officiell – första bilderna

Fiat 500L officiell – första bilderna

Nyheter

Nu visas de första bilderna på Fiat 500L. Modellen får fem dörrar och är mer än halvmetern längre än vanliga 500.

Som Vi Bilägare tidigare kunnat rapportera kommer en ny femdörrarsvariant av retrobilen Fiat 500. Nu lättar Fiat på skynket och visar de första bilderna.

Bokstaven L i modellbeteckningen står för ”Large”, och precis så kan man beskriva 500L i relation till 500. Bilen är högre, bredare och på längden har den vuxit med hela 59 centimeter.

Huruvida 500L är byggd på samma plattform som tredörrarsversionen är i skrivande stund oklart. Sannolikt är modellen baserad på den större Punto-arkitekturen.

Premiär senare i år
Enligt Fiat kombinerar 500L känslan hos en suv och utrymmena hos en flexbil. Med sina fem dörrar tillgodoser modellen nya behov, uppger den italienska tillverkaren.

Inledningsvis står tre motoralternativ till förfogande, två bensinare (tvåcylindriga TwinAir och en större maskin på 1,4 liter) och en turboladdad diesel (1,3 MultiJet II).

Fiat 500L premiärvisas på bilsalongen i Genève i mars och börjar säljas i Europa under fjärde kvartalet 2012.
 
Diskutera: Vad tycker du om Fiat 500L?

Taggar: Nyheter, , Fiat 500

Kommentarer

#1
2012-02-02 13:16

Ehhh... nej tack, det blev för mycket Skoda Fabia över den där...

#2
2012-02-02 13:48

Perfekt statsbil eller andrabil för kortare turer. Hänger lite på priset om den skall bli såld i större upplagor.

#3
2012-02-02 14:02

eller stadsbil?

#4
2012-02-02 17:15

nej detta är en bil för statstjänstemän.

#5
2012-02-02 18:08

Detta är Fiats svar på Opel Meriva, Citroën C3 Picasso, Kia Venga och Renault Grand Modus - helt enkelt en ersättare till Fiat Idea som nu läggs ner. Tycker dock namnet är ett misstag, den borde heta 500 Multipla (eller kanske egentligen 600 Multipla) men det kanske är reserverat för 7 sitsvarianten som kommer senare.

Bottenplattan är en ny version av Panda-plattformen - som även nya Panda bygger på. En förlängd och ytterligare modifierad version av den nya bottenplatta som nya Panda har. Inte samma som 500:an 3-dörrars och inte heller samma som Punton. Nya Punton, som är under utveckling, kommer ha samma bottenplatta som denna 500L.

#6
2012-02-02 22:26

Tror absolut inte att Fiat har målsättningen att konkurera med C3 Picasso eller Meriva utav flera själ.
Möjligtvis sätter man kurs och även pris efter Mini Cooper Clubman.

#7
2012-02-03 09:58

Denna nya 500:a är en minibuss i minsta klassen. Det framgår inte tydligt av bilderna, men det framgår av måtten. Den är t o m något högre än C3 Picasso. Picasso har ju en väldigt "funky" design och 500:an har också en egen design. Så konceptmässigt är detta en praktisk minibuss, vilket inte Mini Clubman är. Motormässigt är starkaste bensinaren 100 hästar och starkaste dieseln är 95 hästar, så någon Mini Cooper konkurrent är det inte heller.

#8
2012-02-05 12:29

"Raphael": håller med dig,såg siffrorna efteråt på höjden vilket inte framgår utav bilden.
Fiat 500 är tydligt uttalad tänkt som en konkurrent till Minicooper och i denna klassen är närmast Minin annars helt "ohotad"
Absolut borde Fiat ha valt ett annat namn på denna nya bil för att undvika missförstånd. ( var ju själv en av dem som trillade dit ...;) )

#9
2012-02-05 13:05

Jag tycker att man borde kallat den för Fiat 500 Multipla, för att visa att detta är just en liten familjebuss. "500 L" känns helt fel, första 500 L var en "lyx" variant på vanliga 500:an, lite flärdfullare inredning (nåja det är relativt...) än vanliga 500:an.

Men ok, så detta är '500 L'. Blir kommande 7 sitsaren då "500 XL"? Och då kan vi döpa om tre-dörrars 500:an till "500 S". Jösses förvirringen är total.

Men bilen tror jag är bra och kan innebära ett lyft för Fiat på flera marknader, exempelvis den svenska som inte är jätteförtjust i minibilar.

#10
2012-02-06 09:16

En av anledningarna till att Fiat 500 har haft svårt att slå i Sverige beror ju på priset.
Den har ju fått många svåra större konkurrenter i det prisläge den hamnat.
Med rätt prissättning kan nog den här bli intressant.

#11
2012-02-07 08:29

Håller inte med dig "saabnisse" om detta,..Fiat 500 har i stort sett inga konkurrenter då den är tänkt som en "livsstilsbil"
Närmast i tankarna ligger då Minin men den är dyrare.

När man ser bilderna på nya Panda och läser om dess storlek så undrar jag vad 500L skall tillföra?
Känns lite som att dessa bilar hamnar i samma "grupp".
Enbart namnet 500 tror jag inte hjälper för att inte själpa sig själva!?

#12
2012-02-07 11:57

Mistro, det kanske är just detta att 500L också ska ses som en "livsstilsbil".
Men jag tror inte att det finns så många som är intresserade av detta i Sverige till det pris som gäller och det ger ju utslag i den usla försäljningen.

#13
2012-02-07 20:35

Precis "saabnisse" ....särskilt inte då man redan säljer Panda förmodat betydligt billigare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.