Bild
Nästa artikel

Färre kör bil på fyllan

Nyheter

Polisen ertappade färre rattfyllerister under årets luciavecka än tidigare år. Stockholmarna är överlägset sämst på att köra nyktert.

Vi Bilägare berättade tidigare i december om polisens planerade insats mot rattfylleri under luciaveckan. Polisen har nu publicerat resultatet av insatsen, som visar sig vara glädjande.

Rapporten visar att 461 förare rapporterades för rattfylleri, varav 274 var påverkade av alkohol och 187 var påverkade av andra droger. Det innebär att andelen rattfulla i procent har minskat jämfört med de senaste fem årens luciakontroller, från runt 0,5 procent till 0,45 procent.

Enligt Polisen har dessutom många poliser vittnat om att färre rattfyllerister generellt sett påträffats vid kontroller i år, vilket Polisen menar kan betyda att rattfylleriet som sådant minskar.

Flest rattfulla i Stockholm
Stockholmarna blev absolut värst i klassen under årets luciavecka, då 116 rattfulla påträffades på 10 013 kontroller, vilket motsvarar 1,16. Duktigast var man i Jämtland där 0,14 procent av de kontrollerade förarna påträffades med för mycket alkohol i blodet.

Totalt genomfördes 101 385 kontroller under veckan, vilket var fler än förra årets luciavecka men ungefär lika många som 2008 och 2009. Kontrollerna har ökat mest i Västernorrland, där 9 258 kontroller genomfördes i år jämfört med 1 757 förra året.

Diskutera: Hur ser du på resultatet?

Kommentarer

#1
2011-12-30 21:14

Egentligen trodde jag att de som körde på landet körde oftare på fyllan än de i staden. Dels borde de i staden se "risken" med att åka fast som större och dels har de så mycket bättre kollektivtrafik och taxiutbud, än de på landsbygden.

#2
2011-12-31 12:33

Jag åkte många mil på vischan under luciaveckan.
Jag såg inte en enda trafikpatrull!
Jag tror att man ersatt dessa med plåtpoliser och man räknar säkert med att de ska sätta dit alla drogpåverkade.
Då kan poliserna koncentrera sig på stadsmiljön och kolla trafikanterna där.

#3
2011-12-31 12:50

Förhoppningsvis blir en del bilägare så fulla vid fester så att de inte hittar sin bil och kanske än mindre klarar att får i startnyckeln.
Skämt åsido är det ju positivt att färre kör bil fulla.

#4
2012-01-02 13:50

Detta visar ju att polisen är överlägset bästa sättet att öka trafiksäkerheten.

Man fick, enbart under dessa dagar, bort 461 idioter från vägarna, plus ännu fler som inte redovisats här, otestade, obesiktigade, oförsäkrade, och farliga bilar, med mera.

Med andra ord: precis sånt som inte fartkameror kan klara av!

#5
2012-01-02 18:07

hultarn, fartkameror tar fortkörare, polisen tar rattfyllon.
Så enkelt är det.

#6
2012-01-02 19:09

Hackenbush, fartkameror tar inga fortkörare, enbart de som varit så packade att de glömt tomteskägget eller solskyddet!

#7
2012-01-02 19:44

saabnisse nu är du rolig.
Alla som blir tagna av fartkamera blir inte bötfällda nej men ca
1200-1500 om året blir tagna för fortkörning av fartkameror och därmed bötfällda så visst gör dom nytta.
Antalet fotograferade men inte bötfällda av olika anledningar är ca
3000-3500.
Att bötfälla med fartkamera är en bra sak istället för att använda avlönade polispatruller. Det spara på sikt mycket skattepengar.

#8
2012-01-02 22:18

Hur mycket kostar fartkamerorna Hackenbush?
Tänk om de pengarna användes till verkliga poliser som kunde något mer och värdefullare än registrera fortkörare på natten .. :o)

#9
2012-01-03 15:37

Jes Fartkamerorna är en engångskostnad som vid uppförandet kostar en del ja, men underhåller blir billigt. Varje gång man skickar ut en polispatrull som skall göra fartkontroller krävs det 3 poliser och 1 polisbil. En polis sköter fartkamera, 1 polis sköter stoppandet av eventuellt fordon och 1 polis sköter radiokontakt i bilen. Detta är 3 poliser som skall ha lön och 1 polisbil som kostar. Jag tror inte för ett ögonblick att det är billigare att skicka ut polispatruller istället för att ha fasta fartkameror.

#10
2012-01-03 16:56

Och samtidigt som de har kollat farten och stoppat bilisten kollar de eventuell drogpåverkan, körkort, om fordonet är stulet, registrerat och tillåtet att framföra.
Kan fartkamerorna klara detta?
En fartkamera går att passera i vilken fart som helst, hur packad som helst, i stulet fordon, i oförsäkrat fordon, utan körkort m.m.
Vad kan kameran göra åt det?

#11
2012-01-03 17:41

Allt kameran gör Hackenbush, är att ta väldigt dyra foton!

#12
2012-01-03 17:53

hackenbush:
Nu är det ju bevisat att kamerorna inte ens klarar sig uppgift: att sänka farterna på vägarna.
De flesta är ögontjänare och sänker farten just vid kameran, för att sedan gå upp i högre fart igen strax efter.
Dessutom är det många som sänker farten till långt under vad som gäller pga osäkerhet, och därmed ökar kamerorna utsläppen tvärtom vad som påstås!

Den dryga miljard som dessa plåtnicklas kostat kunde använts på bättre sätt än övervaka tomma vägar!

#13
2012-01-03 18:58

saabnisse förstår du inte?
Fartkamera är till för att ta fartsyndare och de gör de också 1200-1500/år blir bötfällda. Kamerorna är inte till för något annat, försök förstå det.
All annan verksamhet med olagligheter på vägen görs av polis.
Jag tycker det är kanon att fartkameror tar hand om fartsyndare så polisen slipper en del av det arbetet. Men visst förstår jag att alla de som är emot fartkameror är de som oftast vill köra lite fortare än tillåtet och då är det ju en pina att fartkameror finns.
Kör man alltid i laglig hastighet så bryr man sig inte om att kamerorna står där.

#14
hokus pokus
2012-01-03 19:38

Kamerorna borde filma istället för att fota. Då ser man ifall någon kör vingligt!

Tyvärr är väl det inte möjligt då VAG-bilar beter sig som skepp i storm även ifall föraren är helt nykter.

#15
2012-01-03 19:59

Jag är inte brydd för kamerorna Hackenbush, jag blåser förbi dom i vilken hastighet jag än råkar ha ...
Hackenbush, har du en snabb bil .. har du kanske också en kompis, en bror, en syster, en mamma, en pappa eller ett barn som kan stå som registrerad på bilen. Så länge adressen inte stämmer är plåtpolisen helt ställd med sitt foto ..
Kom ihåg .. full gas, spar tid :o)

#16
2012-01-03 20:15

Jag fattar inte hur så många bilförare kan tycka att dom är smarta när dom försöker lura fartkameror. Är man smart när man inte har så mycket hjärna att man inser att det förbjudet att köra för fort?
Är det coolt att ständigt köra fortare än man får?

Jag tycker det mest tyder på en infantil inställning till lagar och förordningar.
Man anser att man vet bättre än trafikverket ända tills man orsakar en olycka eller blir allvarligt skadad efter en olycka med för hög hastighet.
Jag tycker det är patetiskt att skryta om att man kört för fort och lurat polisen eller en fartkamera när det enda man gör är lurar sig själv.
Men visst bara stressa och gå på och betala böter om det är så coolt och roligt. De som ständigt kör för fort blir väl visare med åren kanske och inser att det lilla man vinner på att köra för fort förlorar man in stress, olyckor och irriterade bilister.

#17
2012-01-03 20:27

Nu gällde det väl ekonomin i plåtpolisena Hackenbush, och inte moralpredikan?

#18
2012-01-03 20:33

Man får väl kontra kamerakostnaderna gentemot kostnader för omkörningsolyckor då. En olycka kostar väldigt mycket pengar för samhället i sjukvård, rehabilitering, olycksplatssanering, totalkvaddade bilar o.s.v.
Kan fortkörning verkligen försvaras gentemot dessa kostnader. Skall vi hellre ha dessa olyckskostnader än fartkameror?

#19
2012-01-03 22:18

Finns inget belägg för ditt skrivande Hackenbush ..
Jag tror bestämt att verkliga poliser i riktiga polisbilar får högerfoten lättare än de där burkarna ...

#20
2012-01-03 22:52

Du får tro vad du vill Jes men upp till 1500 bötfällda bilister varje år talar sitt tydliga språk.

#21
2012-01-04 10:58

Om man tänker på den här artikelns rubrik "Färre kör bil på fyllan" så måste det väl absolut bero på Hackenbush älskade plåtpoliser!

#22
2012-01-04 15:25

Rattfylleriet verkar vara något som inte kollas nämnvärt mycket faktiskt saabnisse för sedan jag fick tog mitt körkort 1973 har jag bara behövt blåsa i poliskontroller 2 gånger. Tänk så många år jag kunde kört full.

#23
Uno Larsson biltekniker
2012-01-04 22:10

Hellre folk som kör på fyllan än som kommenterar artiklar på fyllan...

#24
2012-01-04 22:52

Hellre folk som kör på fyllan, än fyllon som kör på folk :o)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.