
Hittills i år har polisens kontroller av rattonykterhet minskat med hela 58 procent, enligt siffror som Sveriges Radio tagit del av.
På grund av spridningen av coronaviruset stoppades kontrollerna av polisernas fackförbund.
– Vi kör vanliga kontroller av hastighet, yrkestrafik och blåsprov från bilister där vi misstänker rattonyktra förare. Men inte de här massblåsen vi tänkt göra, sa Leif Svensson, chef för trafiksektionen i polisregion Bergslagen, tidigare i år.
Läs också: Polisen stoppar de flesta blåskontrollerna
Inga slumpmässiga prov
Nu görs bara utandningsprov om det finns misstanke om att föraren är onykter – alltså görs inga slumpmässiga prov. Dessutom får poliser som tillhör riskgrupper inte genomföra några alkoholutandningsprover alls.
– Ett minskat antal kontroller gör ju att upptäcktsrisken är mindre, säger Mikael Blomberg, är trafikpolis i region Bergslagen, till Ekot.
Samtidigt som antalet utandningsprov minskat har polisen fått ett betydligt effketivare sätt att skriva ut fortkörningsböter. Därmed har antalet personer som fälls för fortkörning ökat.
– Vi kan ta långt fler fortkörare på grund av att vi skippat block och penna, har Erling Andersson, verksamhetsutvecklare för trafiksäkerhetsfrågor, sagt till SVT.
Kommentarer
Inte bra, vi behöver nykterhetskotroller på vägarna.
Det här ger fel signaler till de som kör med alkohol och droger i kroppen.
Det är fritt fram att köra påverkad.
Jag ser bara fartkameror, inga poliser...och trafiken blir på många håll direkt farlig när vissa kör med släpkärror i ca 120 km/h, eller folk som sitter med luren i näven och snackar mm. Väldigt många är ögontjänare, och polisen måste bli mer synlig så att man skärper sig i trafiken.
Märkligt att polisen inte kan använda de skyddsprodukter som sjukvården gör.
Allting verkar bli så känsligt när polisen måste göra förändringar, andra yrkesgrupper måste finna sig i det rakt av.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.