Bild
Nästa artikel
Facket begär Saab i konkurs

Facket begär Saab i konkurs

Nyheter

På uppdrag av medlemmarna begär i dag fackförbunden Ledarna och Unionen Saab Automobile i konkurs.

Idag lämnar fackförbunden Ledarna och Unionen in en ansökan om att försätta Saab i konkurs till Vänersborgs tingsrätt.

- Det är självklart mycket tråkigt att tvingas till denna åtgärd, Men situationen är ohållbar och gränsen för det rimliga passerad, säger Andreas Olsson, förbundsjurist på Ledarna.

Enligt facken kommer nu tingsrätten att sätta ut ansökan till konkursförhandling med Saab. Fram till konkursdagen har företaget möjlighet att betala ut lönerna och om så sker, dras ansökan tillbaka.

IF Metall meddelar att man avvaktar med att begära företaget i konkurs. Vid kontakter med Victor Muller har IF Metall fått uppgifter om att Saab under dagen ska överklaga tingsrättens avslag på företagets ansökan om rekonstruktion till hovrätten.

Diskutera: Hur ser du på Saabs framtid?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
2011-09-12 13:50

ajajaj

#2
2011-09-12 13:58

Och vad sysslar IF Metall med?
Man har fixat en löneökning så att man kan suga ut lite extra när staten får gå in med lönegarantierna.
Men man vågar inte göra det enda rätta och begära företaget i KK.
Sedan ha mage och klaga på regeringen.
Skärpning IF Metall.
Ni har totalt tappat all trovärdighet.

#3
2011-09-12 14:52

Unionen har väl gjort en annan värdering av de nya uppgifterna om lånet från Youngman än vad Metall gjort.
Sedan var det ju naturligtvis mera synd om den medlem i Unionen som inte fått lön på femton dagar och nu inte hade råd att köpa bensin!

#4
2011-09-12 16:10

Nu är det ju inte 15 dagar, utan sex veckor det handlar om.

Det sagt så verkar det vara ganska vanligt att folk "lever ur hand i mun" nu för tiden.

#5
2011-09-12 17:24

15 dagar för Unionens medlemmar, eller 17 beroende lite på hur man räknar.
Men visst är det synd om honom när han inte får råd med bensin, hur ska han nu kunna åka ut och ragga nästa helg?
Det finns nog de inom Metall som är mer bekymrade över pengar till maten än en skvätt bensin!

#6
2011-09-12 18:18

saabnisse; jag tror amoC syftar på att om det blir kk via facket, så tar det uppskattningsvis 6 veckor till innan löntagarna ser pengar på kontot. VM har ju f.ö. "lovat" att han inte kommer att sätta företaget i kk, vilket hade snabbat på processen med kanske 4 veckor.

Jag lider med de anställda som kan se fram emot 2 uteblivna lönekuvert.

#9
2011-09-12 18:55

Är du expert på levnadskostnader i Trollhättan Leifer?

#10
2011-09-12 19:01

Jag hörde också på radion om den som inte hade pengar till bensin .. men sen följde ju också "för att köra till jobbet", och det ju klart, jag skulle då inte ta ett rött öre av mina sparpengar för att kunna köra till ett jobb som inte betalar lön!
Emellertid är det många familjer som inte har den där bufferten leifer, och jag kan tänka att det inte spelar någon roll om det är kollektivare med 60 i månaden, eller tjänstemän med 80 ... Lite olika mentalitet och fram för allt olika åldrar spelar in. Hur är levnadskostnaden i Trollhättan leifer? Jag skulle tro att den, liksom i andra delar av landet .. går hand i hand med inkomstläget, men det är vad Jag tror!
.
Att facket begär företaget i kk när lönerna uteblir är ju självklart, vad ska man annars göra? Ren praxis och inget att orda om ... men att metall inte gör det är anmärkningsvärt!

#15
2011-09-12 19:25

Nu kommer ögonblicket jag fasat för. Nu ska skattepengarna rulla i en rasande takt. Det blir lönegaranti, arbetsmarknadsåtgärder, stödpaket och säkert nån infrastruktursatsning. Nu kommer det kosta miljarder på löpande band i konkursens spår.

#17
2011-09-12 19:31

Leifer, om de anställda har marginaler eller inte och huruvida de har sparat en slant är helt irrelevant i sammanhanget. De anställda är offer och inget annat. Vad du har för åsikt angående levnadsstandard i olika delar av landet är totalt och fullkomligt ointressant i sammanhanget. Detta handlar om ett företag som inte betalar löner till sina anställda och avsett deras privata ekonom så är de offer. Det finns 3500 olika situationer när det gäller privatekonomin och detta kan du omöjligt ha någon vetskap om, avsett snittpriser på villor och snittlöner och annat.

#18
2011-09-12 19:33

Jag förväntar mig att Simon_d imorgon går in till sin chef och meddelar att det är helt okej att han inte får någon lön de närmsta 2 månaderna. Han har ju ändå den förväntade framhållningen.

#23
2011-09-12 19:39

Vad simon inte tycks vilja begripa är att löntagarna i Sverige har betalat till staten och respektive a-kassa just för att vara skyddade vid såna här tillfällen. Simon bör kanske tänka ett steg längre och då erinra sig om att hans sparpengar också är skyddade via den statliga insättningsgarantin. Är det okej för Simon om vi tar bort den också, för inte ska väl "någon annan" skydda dina besparingar?

#24
2011-09-12 19:44

Så bra, här har vi folk i forumet som kan förklara för 1/3-del av LO-kollektivet att det är idioter. Vidare att ensamstående mödrar på "linan" är kass som inte har "buffert". Jag finner det faktiskt förbluffande! Och då ska man veta att jag har inga problem att dra mig fram utan lön i "några år" och att jag röstar på Moderaterna.

Det är utan överdrift smaklöst att ställa sådan krav. Eller ta en grabb eller tjej som är i 20-årsåldern och jobbar på Saab. Hur mycket buffert hade ni då?

#25
2011-09-12 19:44

Leifer.
Givetvis är det bättre att ha en buffert, det begriper väl var och en. Men att sitta här och raljera och moraliser över de som inte har det är lite magstarkt tycker jag. Du har inte en aning om varje enskild situation bland de anställda på SAAB. Det kan vara så att den ena parten i familjen är föräldraledig, arbetslös, sjukskriven eller helt enkelt också jobbar på SAAB.

#28
2011-09-12 20:09

Herregud Leifer, du ger dig inte alltså? Om de har x antal kronor i lön och inte har möjlighet att spara i ihop till en buffert så betyder väl inte de att de lever över sina tillgångar. De lever väl på sin höjd exakt efter sina tillgångar? Vad vet du om deras livssituation och du kan knappast veta om det gäller alla anställda eller hälften eller en fjärdedel.

#30
2011-09-12 20:14

Bra skrivet Rustan och Audi A5! Att sitta och tycka att det är patetiskt att inte ha en ordentlig buffert visar bara vilken människosyn och bristande verklighetsuppfattning man själv har. Gamla FP-haggan Ann Wibble gjorde ju bort sig rejält när hon tyckte att det var önskvärt att ha minst en årslön på banken som reserv, en total utopi för de allra flesta inom LO-kollektivet t. ex.

Visst är det önskvärt med åtminstone ett par, tre månadslöner på banken men att generalisera och döma de som av någon anledning inte har de marginalerna är riktigt lågt.

#31
2011-09-12 20:16

Men ge dig simon, du har ingen aning om familjens situation och drar långtgående slutsatser baserade på en passus i en tidning. Det kan vara så att just den här familjen var ekonomiskt ansvarstagande och hade sparkonton till både barn, semester och oförutsedda utgifter. Men just p.g.a att de såg att lönen inte kommit in och att lönekontot var på väg att bli tomt så kanske de ställde in resan till Liseberg för att slippa tära på sparkapitalet i onödan.
Kort sagt, du har inte en aning om nånting när det gäller varje enskild situation.

#33
2011-09-12 20:19

Här kan man lätt bli mörkrädd för bortskämda snortjuras åsikter om folks privatekonomi ...
När mina barn (3) var små hade jag/vi, trots två inkomster betydande tid kvar av månaden i slutet på lönen ...
Det tar tid att bygga upp en fungerande ekonomi, det är inte ens alla som någonsin lyckas men fram för allt är det långt ifrån alla förunnat att vara född med silversked i munnen ..
Jag förlitar mej i allra högsta grad på min arbetsgivare och jag skulle absolut känna mej som ett offer om jag såldes till nå'n Flamländsk Domherre som konsekvent kastade mej mellan hopp och förtvivlan.
Så få ner snoken från skyn nu gubbar, det är förbannat skam att vara så nedlåtande mot de Saabanställda och deras situation!

#34
2011-09-12 20:21

simon_d; du har skrivit många bra inlägg, men i denna tråd tycker jag mig kunna spåra något som jag helst inte vill se eller veta. Du har det bra, racka inte ner på de som inte har det.

#37
2011-09-12 20:43

simon_d; Ensamma mamman som inte kan bjuda sina barn på ett Lisebergsbesök? Bränna pengar? Skulle inte tro det. Det finns massor med föräldrar som aldrig, trots jobb, som aldrig får chansen att bränna pengar. Förakta inte dessa människor som dagligen kämpar för sin överlevnad. Med jobb på Saab eller någon annan stans.

#46
2011-09-12 20:57

Jag hoppas och tror att om Leifer och simon_d får ägna sig åt lite eftertanke och kanske formulera om sina tankar och åsikter så finns det nog en liten strimma av medmänsklighet och förståelse för den situation som de saab-anställda går igenom just nu. Med eller utan buffert i privatekonomin. :)

#55
2011-09-12 21:07

Innan jag avslutar vill jag bara tacka Jes, Audi A5 SB och Rålle G för att ni visar att det finns lite medmänsklighet i samhället, oavsett politisk åsikt.

#57
2011-09-12 21:14

Jag vet inte vilka medier du har tillgång till leifer .. men jag har inte läst eller hört att alla Saabanställda är luspanka ... men det har gets exempel på familjer i trånga lägen. Jag tycker inte det är konstigt, tvärtom tror jag att de flesta, både Saabanställda och andra är rimligt beroende av sin lön. Jag vänder mej starkt mot ditt resonemang om att, när man bor i Trollhättan kan man spara mer till buffert än annorstädes, vilket inte har ett dugg med om jag har höger eller vänstertänk att göra utan relaterar helt och hållet till min verklighetsuppfattning.
Min politiska status har jag inte deklarerat och har inte för avsikt att göra heller, i varje fall inte i ett forum om bilägandet :o)

#59
von Lidl
2011-09-12 21:21

Lägg ner skiten!

#60
2011-09-12 21:26

Jes_; håller med. Att man kan döma folk på detta sätt är för mig fullständigt främmande. Finns det någon här som kan räcka upp handen och säga; "Jag har i hela mitt vuxna liv haft 2 månadslöners buffert". Har man haft det så är man antingen utrustad med en tät familjeförmögenhet eller har haft bingo på Lotto. Allt annat är fabrikationer.

Men somliga här kan kanske förklara hur de har lyckats med detta.

#61
2011-09-12 21:27

leifer:18.27?

#62
2011-09-12 21:30

leifer: "Jag ser inte varför det är så synd om Saab-anställda rent ekonomiskt alltså just i detta läget, samtidigt som jag givet anser att dom ska ha sin lön. "

När då, tycker du att man ska ha sin lön? Datum, vänligen.

18.27?

#63
2011-09-12 21:44

räcker härmed upp handen och anmäler mig... ett år efter att jag slutat gymnasiet hade jag då 25000 på banken när jag ryckte in. då hade jag jobbat inom industrin ett år med en bruttolön på ca 9000.- (88-89) och jag började med 0:- på kontot. Har inte fått en spänn av några föräldrar, inte vunnit på Lotto eller haft särskilt välbetalda jobb heller. har därefter aldrig haft mindre än 50000 på banken trots husköp, nybilköp, 2 barn och en hel del semesterresor. jag har även hunnit med att vid 2 tillfällen vara arbetslös en tid. har full förståelse för att pengarna kan ta slut och att en del har det jäkligt tufft nu, men att spara ihop åtminstone en månadslön under dessa oroliga månader borde alla med självbevarelsedrift gjort sitt allra yttersta för. ag bor i en stad med ungefär samma villapriser som Trollhättan, där också många stora arbetsgivare lagt ner eller flyttat.

#64
2011-09-12 21:47

FLAC; du är unik och lycklig. Ta vara på det.

#65
2011-09-12 21:51

tack, det gör jag. Lever rätt så gott trots 2 ganska vanliga löner... Känner även sympati med SAABfolket, men om det varit jag hade jag dragit ordentligt i handbromsen redan på marslönen och sett över mina utgifter.

#66
2011-09-12 22:00

FLAC; för övrigt måste jag gratulera dig till att ha överlevt på 6.300:-/månad netto (30% kommunalskatt) minus ditt sparande på 2.100:-/månad = 4.200:-/månad. Det tyder på en stram budget och en stenhård vilja.

#67
2011-09-12 22:01

Bland det värsta jag vet är dessa självgoda individer som menar att man ska - bör - vara så synsk att man flera månader i förväg ska kunna planera för än det ena än det andra. Det finns faktiskt väldigt många som trots att båda arbetar har dålig ekonomi och faktiskt inte KAN spara. De kanske har varit långtidsarbetslösa, har just kommit in på arbetsmarknaden, har förköpt sig dvs blivit lurade av bankerna att överkonsumera, eller helt enkelt har en stor kostsam familj att försörja. Alla andra har det inte som du och jag kanske har det! Jag tycker att många av inläggen är fördjä.... ligt låga! Det finns de familjer som inte ens har råd att gå på bio, köpa dyra mediciner, ta ut en semester och bila i landet, åka till Grönalund - Liseberg, en helg eller ens gå på McDonalds med familjen sedan senaste lönen utbetalades. Så skäms på Er, vissa, och visa Trollhätteborna med alla sina underleverantörer åtminstone lite respekt och lite värdighet!

#68
2011-09-12 22:06

Min retorik är inte politiskt åt något håll leifer. Jag är helt övertygad om att det finns både Moderater och Kommunister som förstår verkligheten för flertalet vanliga familjer i Sverige.
Har du tänkt på att en vanlig rekommenderat buffert med lätthet äts upp av ett enda oplanerat tandläkarbesök, eller ett växellådsras på bilen?
.
Angående ordet patetisk så är jag inte helt med på förståelsen ... Har för mej att ordet handlar om känslor och inte realiteter?

#69
2011-09-12 22:17

Audi, nu var det ju drygt 20 år sedan jag tjänade 9000, men ok... det var nog ungefär dessa summor det handlade om. bodde hemma det året och betalade 1500 spänn/månad till föräldrarna...

#70
2011-09-12 22:19

FLAC; aha, man bör bo hemma för att fixa det du beskrev. Intressant aspekt.

#71
2011-09-12 22:22

Stoor, Jes_ Rustan och Rålle, tack för era inlägg. Mitt hopp om medmänsklighet lever med er.

#72
2011-09-12 22:35

ja, året efter gymnasiet ja... tror jag rätt så många gör. flyttade under lumpen, men fortsatte bygga upp ett långsiktigt sparande. det lönar sig i längden.

#73
2011-09-12 23:36

Svenska regeringen skulle satsat på SAAB istället för att sänka resturangmomsen .Det skulle givit mer jobb.

#74
2011-09-13 08:47

Jag tror nog man ska akta sig för att vara allt för bestämd i den här frågan, oavsett vilken hållning man generellt har. Givetvis finns det de som har det svårt ekonomiskt pga stora familjer etc., men det finns även de som bränner varje månadslön till sista öret. Jag har en vän som beter sig så. Vi tjänar ungefär lika mycket och har ungefär samma boendekostnader, jag har en hyfsat väl tilltagen budget, vilket han inte har. Om man prioriterar att köpa en stereo för 80000:- i stället för att lägga upp en buffert, då har jag svårt att tycka synd om vederbörande den dagen något sånt här händer. Eller varför inte som Jes_ skrev, växellådsras på bilen.

#77
2011-09-13 09:26

Man ska som sagt akta sig för att generalisera, jag inser att det finns folk som genuint har svårt att klara sig. Men sen finns det dessa som fredagsmyser, åker runt halva planeten för att bada, tar med familjen på nöjesfält m.m. INNAN man byggt upp en buffert. En del t.o.m. lånar pengar till sådant. Dessa individer lider jag inte direkt med.

#79
2011-09-13 09:40

Amoc, så sant. ibland undrar man hur folk tänker när de upptäcker att de fått en slant över på lönen och genast ställer sig frågan "vad kan jag köpa för det här?" istället för att peta in det på ett sparkonto...

#80
2011-09-13 09:57

Sen ska jag kanske säga att jag givetvis inte missunnar någon att få sin lön (i tid), inte heller sin lönegaranti och akassa. Med det känns lite "tre små grisar" över det hela, det går inte bara att leka sig genom livet. Man måste faktiskt ta lite ansvar också. Även om det är tråkigare att spara än att resa.

#81
2011-09-13 10:57

Oavsett om "Simon" kanske uttryckte sig lite klantigt och antydde på att folk får klara sig själv som inte "tänker" så kan man ju ändå inte helt utesluta logiken.
Vi lever i ett av världens rikaste länder men många har trots detta svårt att som de säger: klara brödfödan!
Många reser på dyra utlandsresor,köper dyra bilar och "gadgets" o.s.v men har inga pengar kvar den 23:e varje månad. ( vilket vem som helst måste inse vidden av )
Vi har pratat om människor som inte klarar sig en månad eller två utan lön vilket kanske inte är så konstigt MEN ....varför har folk inga pengar alls vid slutet av månaden?
Alla butiker vittnar om detta...omsättningen är närmast usel för många butiker efter vecka 2 på en månad.
Sedan ökar omsättningen igen något vid den 20:e för att åter igen gå ner fram till den 25:e
Man ser t.e.x inga reor den 10 - 24:e o.s.v vilket är bra märkligt om nu folk hade haft en "buffert"
Visst kan man prioritera och se till att man har en liten buffert men som många säger så skall det inte så mycket till för att den besparingen snabbt skall försvinna.

På tal om att mycket kan gå snett så har jag flera exempel på vänner som har råkat riktigt illa ut enbart p.g.a en rad olyckliga omständigheter som har innefattat konkurser,bedrägerier samt värst av allt olojala banker!
Har man hamnat lite snett på grund av en uppsägning eller nåt och ber sin bank om hjälp får man ofta kalla handen och många tvingas då till slut att låna pengar till en långt högre ränta på annat håll.
Sådant tar lång tid att hämta sig ifrån och en del hinner under den tiden att förlora mycket på vägen.
( skilsmässor och kronofogde hör tyvärr inte till ovanligheterna )

Då vore det ju jättebra om man hade några årslöner sparade men tyvärr är detta ingen verklighet för särskilt många. ( Saab anställda är säkert inga undantag )

#82
2011-09-13 22:29

Huruvida man skall ha en viss slant på baken eller inte kan diskuteras länge. Det finns självklart fördelar med detta. Dock, konsumtionen är en huvuddel inom BNP och således direkt förknippat med sysselsättningsgraden. Vid en situation där folk håller i plånboken får vi alltså en högre arbetslöshet, vilket även kommer påverka dem som har sina pengar på banken (framför att sätta sprätt på dem den 25 varje månad). Därtill får man på detta sätt en lägre avkastning på sina sparpengar (ränta) än vid en situation där det råder brist på kapital.

Sedan skall man heller inte glömma att vi har en växande skillnad i inkomstfördelning i Sverige (s.k Ginikoefficient). Denna har också ökat på senare år (i takt med att den borgerliga regeringens skattelättnader slår igenom i realekonomin). Vi har dock fortfarande en förhållandevis jämn inkomstfördelning i Sverige, d.v.s vi delar lika på inkomsterna som vi alla producerar (i jämförelse med många andra länder).

MVH AL

#83
2011-09-13 23:07

Vem står för kostnaden för konkursansökan då ?SAAB? Bilkonsumenterna ?
1 000 kronor per person för att skriva ett papper som är likadant för alla +500 till tingsrätten + övrigt om jag kommer ihåg rätt.

#84
2011-09-14 08:15

@Medelpad: Fackförbunden.

#86
2011-09-15 18:44

Hej själv Leif. Jag har haft så mycket att göra med flytt, brukshundvalp (hovawart) och andra projekt att jag inte hunnit med att delta här på samma sätt som tidigare. Men nu finns det möjlighet att skriva lite igen så om du visar mig vilken debatt du menar att jag kan tillföra något så är jag med igen.

MVH AL

#87
2011-09-15 19:03

AL; behöver du verkligen en ledarhund? Räcker inte hovawarten?

OBS, det var ett skämt :-)

#88
2011-09-15 20:28

Men vad är en "buffert"?
Många har, utöver lån på bostaden även lån på bilen .. Vad är det för fördel att ha 150' på banken när man samtidigt är skyldig lika mycket på bilen?
Jag är övertygad om att det är få som har den omtalade bufferten i realiteten ... så det är inget, varken dåligt, konstigt, ovanligt eller, som ni skriver "patetiskt" med att inte få ihop månaden när lönen uteblir ...

#89
2011-09-15 22:21

Jes: det kallas likviditet, eller realiserbara tillgångar. om lönen uteblir en månad eller du snabbt måste ut med 20000:- är det naturligtvis enklare att flytta över den summan från ett sparkonto än att springa till banken och ta ett blancolån. Det är ju inte funkis att sälja en andel i bilen för att få loss pengar. Underskatta inte det psykologiska värdet i att ha tillgång till kontanter...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.