Nästa artikel
Få håller hastigheten på 40-väg
Nyheter

Få håller hastigheten på 40-väg

Publicerad 25 april 2014 (uppdaterad 25 april 2014)
Förra året höll bara 63 procent av bilisterna gällande hastighetsgräns, enligt mätningar från VTI. Och sämst var bilförarna på att hålla hastigheten på 40-sträckor, där nära hälften körde för fort.

2013 körde i genomsnitt 37 procent av vägtrafiken över gällande hastighetsgräns på 40- 50- 60- och 70-vägar i Sverige. Detta enligt mätningar som gjorts av VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut. Flest fortkörningar sker på gator skyltade med 40 km/tim där 47 procent kör olagligt.

– På gator med 50 km/tim var det 61 procent som höll hastighetsgränsen. Motsvarande siffra vid 70 km/tim var 77 procent. Vi ser alltså en bättre hastighetsefterlevnad på vägar med högre hastighetsgräns, säger Anna Vadeby.

Mätningarna gjordes på 69 olika mätpunkter och i varje punkt mättes hastigheten under en vecka på vägar med hastighetsgräns mellan 40 km/tim och 70 km/tim. Forskarna konstaterar i rapporten att det var stor spridning mellan hastighetsnivåerna, vilket är naturligt i tätort då det är många faktorer som påverkar trafikanternas hastighetsval, till exempel korsningstäthet, vägbredd och gatuparkeringar.

Diskutera: Är det svårare att hålla hastigheten på 40-väg än på 70-väg?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-04-25 10:58
hultarn

Det kan ju bero på att de satt ner hastigheten från 50 till 40 inom stora områden i städer. Folk kör 50 som innan, särskilt när det är gles trafik. Hur motiverat känns det att köra 40 på en tom gata...?

Dessutom gör de nya hastighetsgränserna det svårare att veta vilken hastighet som gäller. 30-40-50-60-70-80-90-100-110-120, ofta utan logik.
På 90-talet strävade man mot få och lättförstådda fartgränser, nu gör man precis tvärtom!

#2 • Uppdaterat: 2014-04-25 11:07
Thommys

Håller med hultarn. Själv är jag en som har väldigt svårt att programmera om vanans makt. Har det varit en viss hastighet på ett ställe så sitter det i i flera år efter det att en ny hastighetsgräns börjat gälla på stället. Det kan även gälla höjningar även om sådana är ovanliga.

#3 • Uppdaterat: 2014-04-25 11:50
Sven E

Det är snurrigt att ha så många olika hast. gränser men också lätt att glömma av farten i en ny ljudisolerad bil.
Så bra att det finns gränser för när man måste bromsa så räddar låg fart liv!

#4 • Uppdaterat: 2014-04-25 13:22
Peugeote-Pär

Inte direkt förvånande, nu när dom Svenska hastigheterna har blivit löjligt låga... Måste bli stopp med detta sänkande av vägar hela tiden, lägger man rimliga och "rätt" hastighet efter vägarna så tror jag folk kommer börja respektera hastigheterna bättre, men nu när nästa alla vägar har för låga hastigheter så struntar man i skyltningen helt enkelt, svårare än så är det inte.

#5 • Uppdaterat: 2014-04-25 14:35
Mr.Wheeler

Logiken bakom hastighetsgränserna är svår. Bifogad länk visar Blå vägen genom Umeå, 2 körfält i vardera riktningen, avskiljd cykelbanaoch inga trottoarer i direkt anslutning till vägen. Skyltad hastighetsbegränsning är 40km/h. Varför?
https://www.google.se/maps/@63.827399,20.276467,3a,75y,95.14h,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1s9klSiPudoQCOnZfO5gP-qg!2e0?hl=sv

#6 • Uppdaterat: 2014-04-25 17:47
DAF850cc

Vilket tjafs?????????? Bra med mer anpassade gränser. Inga problem att köra laglydigt med farthållare som jag ställer in när jag ser en ny hastighetsskylt. Jag tror att alla gränser är motiverade och analyserade av intelligentare personer än Audi- och BMW-fartdårar.!!!!!!!????????????

#7 • Uppdaterat: 2014-04-25 17:59
Thommys

DAF850cc, men så fungerar det inte i praktiken. Det framgår ju av artikeln att folk inte håller farten. Något är fel. Det är människor som kör bilarna och inte robotar. Väldigt många har i n t e bilar och trafik som intresse. En del vet inte ens vad en farthållare är för något. Alla ska ändå ha rätt att köra bil och det gäller att hitta system som fungerar i hop med den normala människan. De som analyserat vilken fart vi ska ha har kanske f ö r smarta lösningar för att det ska kunna appliceras på alla mer normalbegåvade människor.

#8 • Uppdaterat: 2014-04-25 18:59
Focus

För att få folk att hålla den angivna hastigheten måste de anse att den är riktig i förhållande till trafik, och andra omständigheter. Man kan inte bara "kasta ut" en massa olika hastigheter och tro att folk respekterar detta. I "min" stad håller man nu på med införa olika hastighetsbestämmelser, 30, 40, 50 och 60 inne i staden. Hur i h-e skall man kunna hålla reda på hastigheten som gäller för just den gatan man kör på, det finns hundratals olika skyltar att hålla reda på förutom de som gäller hastighet. Skall man hålla 30 km/tim för att vara säker? Jag har ingen som helst lust att betala böter till statskassan om jag kan undvika det. För övrigt:På en väg ca 2 mil ut från stan har man lyckats få in nästan hela utbudet, 90, 80, 70, 60, 50 och 40 km/tim. Är det möjligen för att skyltmå-
larna skall ha arbete, något annat syfte kan det inte ha.

#9 • Uppdaterat: 2014-04-25 21:13
Hackenbush

Focus, jag håller med dig, det har blivit rent ut sagt löjligt med alla olika hastighetsbegränsningar som knappt skiljer sig åt. Hur fanken kan man motivera hastighetsbegränsningar som skiljer 10 km i timmen på några 100 meter? Hur har man kommit fram till detta? Det verkar taget helt ur det blå. Om det är 70 km/h och sen blir 60km/h i 200 meter sedan blir 70 igen, kommer detta verkligen att minska en hel drös av olyckor? Nej säger jag för om någon är ouppmärksam i 70 så är denne någon det i 60 med och olyckan sker likt förbannat. Trafikverket är rena lekstugan och vet inte vad trafiksäkerhet är om de verkligen tror att deras hastighetsbegränsningar kommer att förhindra olyckor. Vakna för tusan och börja jobba med attityder i trafiken istället.

#a • Uppdaterat: 2014-04-26 08:35
DrNox1978

Inte förvånad jag kör på gångfarts områden dagligen måste passera dett för att komma till jobbet om jag inte vill köra en omväg på ca15-20km,

Jag kör ungefär I gångfart ca 5-8 km/h blir jag dagligen omkörd av framföralt taxi, bussar, lastbilar, och ganska ofta tyska bilimärken.

40 km/h funkar ok de flesta respekterar den farten,
men på 60 sträckorna kör de flesta 50 på, och manga blinkar vänter vid infart i alla våra rondelen så man blir livrädd och tror de ska köra mot trafiken, tydligen lär lenas trafik skola ut att så ska man göra.

Sedan är det ju så att när våra kära politiker och trafikverket gödslar med skyltar var 50 meter på visa stälen hinner de flesta inte med de behöver ju hålla koll på gångtrafikenter, cyklister och andra fordon.

1. Gödsla inte med skyltar som har olika hastighets angivelse på väldigt kort sträcka
2. Använd Gångfart elller 40 skyltar där det verkligen är motiverat ex skola, sjukhus, äldreboende.
4. Bestämer är bashatigheten 30/40/50/60 I städer och gödsla sedan inte med skyltar som sager annan hastighet

Gör om, förenkla och gör rätt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.