Flera stora biltillverkare har försökt få EU att införa en ny bilklass med slappare säkerhetskrav.
Bilarna blir ett mellanting mellan fyrhjuling och personbil och är främst tänkta att köras i stadstrafik. De ska enbart få byggas i Europa för att bli godkända.
Även om de exakta kraven för bilklassen inte är spikade står det klart att de kommer ha lägre krav än vanliga personbilar både när det gäller trafiksäkerhet och utsläpp. Dagens lagkrav ska frysas under en tioårsperiod för dessa fordon, enligt uppgifter till Financial Times.
Det har fått organisationen ETSC (European Transport Safety Council) att gå i taket. Eftersom bilarna kommer köras i stadstrafik är det extra viktigt att de har aktiva assistanssystem som exempelvis autobroms, enligt ETSC.
”70 procent av alla som omkommer på vägar i stadstrafik är utsatta trafikanter”
Ett annat exempel är systemet som förhindrar att bildörren kan öppnas om det kommer en cyklist bakom.
”70 procent av alla som omkommer på vägar i stadstrafik är utsatta trafikanter: fotgängare, cyklister och motorcyklister. Det är exakt den grupp som nya och avancerade säkerhetssystem ska skydda men som de här reglerna åsidosätter”, skriver organisationen.