Bild
Nästa artikel

Europapremiär för Citroën C5 Aircross

Nyheter

Suven från Citroën har haft Europapremiär, den kommer lanseras i Sverige kring årsskiftet - men det dröjer för hybriden.

Hittills har det bara varit Kina som fått ta del av den högbyggda bilen, men igår hade den premiär i Europa. C5 Aircross skryter med bagageutrymme om 580-720 liter (med fällt baksäte 1630 liter), fokus på komfort och 20 olika assistanssystem

Till det sistnämnda hör bland annat autobroms och Highway Driver Assist, som är en typisk kombination av adaptiv farthållare och filhållningsassistans för att automatiskt positionera bilen på motorvägen. På insidan av bilen hittar vi en 8-tums pekskärm och en ännu större instrumentering om 12,3 tum. 
 

Vilka motoralternativ vi får till Sverige när den lanseras vid årsskiftet är inte helt klart utan presenteras under hösten. Men bilen tillverkas med två bensinmotorer (en automat, en manuell) och tre dieselmotorer (en manuell, två automat). Vi har tidigare rapporterat om en plug-in hybrid, den lanseras först i slutet av 2019. 

Diskutera: Vad tycker du om Aircross?

Kommentarer

#1
2018-05-25 10:59

Ja när den här når marknaden tror jag att Citroen kommer att öka sin försäljning. SUV:ar är en förutsättning för tillväxt.

Sedan är hybridlösningen den enda fyrhjulsdrivna versionen och det lär inte falla alla i smaken. Förhoppningsvis är kördynamiken bättre än på dagen hybrid-SUV:ar som inte kan matcha en dieseldriven version på långa vägar.

Komfortinriktningen lockar annars. Synd bara att den berömda fjädringen inte finns kvar. Den hade varit kalas i en sådan här vagn.

MVH AL

#2
2018-05-25 12:16

Plug-in hybriden kommer i två versioner:

* Framhjulsdrift: 250 hk totalt, med elmotor fram.
* 4-hjulsdrift: 300 hk med elmotor även bak.

Det är samma drivlina som för DS7 Crossback e-Tense (hybrid). Finns prototyper att provköra i Frankrike. DS7 Crossback blir första bilen ut med systemet.

För mig är C5 Aircross för stor men den är onekligen intressant. Och den har Citroëns nya fjädring och stolar som är gjorda för varandra.

Automatlådan är nya EAT8, detta gör att EAT6 bara kommer återfinnas i de mindre modellerna. Nya Berlingo får också EAT8 och högst troligt även nästa Picasso.

#3
2018-05-25 14:35

Nya fjädringen inbillar jag mig kommer till sin rätt med en tung kaross.

Tycker att den knappt märktes på c4 kactus men blir förmodligen mer markant med last.

#4
2018-05-25 14:49

Kan någon förklara vilken funktion den rödinramade "gälen" under dörren har? Verkar sitta rätt i saltsprutet.

#5
2018-05-25 16:22

580l, står det rätt? Har läst 480l förut, vilket gjorde mig besviken då jag tycker det är för litet. Jag är i övrigt mycket sugen på denna och hoppas att det är 580l, då kan detta vara nästa bil.

#6
2018-05-25 17:04

Körde C5 kombi med stora dieselmotorn i tjänsten ca 3år nyligen - en dröm på långfärder. Dessutom drog motorn knappt 6 dl/10km i dryg motorvägsfart, vilket gjorde att jag kom nästan till Sundsvall från Skåne på en tank! Det enda som jag saknade i C5an (på vinterväg) var 4-hjulsdrift - vilket gör nya C5 Aircross intressant. Fast ren eldrift med 4 hjulsdrift gäller framöver - hybriderna känns redan gamla (och är enbart ett politiker påhitt)...

#7
2018-05-25 18:01

Pinjong, det är ”Airbumps”. Plastkomposit med luftbubblor. Stötskydd på sidorna helt enkelt. Mer avancerat än bara en sidolist av gummi.

#9
2018-05-25 18:32

Aha. Tack Raphael!

#10
2018-05-25 19:11

Är detta Citroens variant av Peugeot 3008 ? Och är skillnaderna dessa emellan i så fall speciellt stora ?

#11
2018-05-25 20:32

Plattform och drivlinor är samma som Peugeot 3008, men räkna med att körkänslan och upplevelsen är olika. En Peugeot har snabbare och mer direkt styrning med mer känsla, fjädringen ger mer vägkänsla - komfortabelt men inte samma mjukhet. Stolarna är fastare i en Peugeot också. Peugeot är framförallt intrimmad för kurviga vägar och körglädje där man känner en kontakt med vägen och en närhet till bilen. Mer körkänsla.

Citroën gör bilar där målet är så lite vägkänsla som möjligt, en styrning som är lättare och mer filtrerad, en så distanserad körupplevelse som möjligt, och en fjädring som är mjuk och filtrerad.

Peugeot och Citroën har alltså helt olika strävan och därmed upplevelse, helt olika karaktärer och vänder sig till olika kunder. Peugeot är sportigare, Citroën Komfortkungen. Peugeot har körglädje, men man åker Citroën.

Tittar vi på funktioner så har C5 Aircross tre separata stolar bak som är individuellt justerbara. Detta ger mer flexibilitet. 3008 har ett vanligt delbart baksäte. C5 Aircross är även något större än 3008 men mindre än 5008 så den är mellan-storlek.

#12
2018-05-25 20:38

Sen ska ju Peugeot upplevas som lite finare, lite dyrare. Premium light. Citroën är mer den glada, mjuka, praktiska bilen. The happy people’s car.

PSA tänker sig att Peugeot positionerar sig mot VW och Citroën mot Skoda/Seat. DS mot Audi. Det är konkurrenterna. Det blir ännu tydligare inom den nära framtiden.

#13
2018-05-25 21:54

Har man inte lyckats få fram en hybrid än.............! Man kan ju köpa sig kunnande........av experter på området

#14
2018-05-25 21:58

Den där röda formationen på sidan, ser för dråplig ut. Varför?

#15
2018-05-25 22:33

Saabium, du kan välja färg själv eller välja ha den som svart.

#16
2018-05-25 23:33

Röd är lite osäker när det gäller eftertraktade bilfärgerna men mest ljusgrå, mörkgrå, svart och blå är bättre.
Synd att vit är inte med trots näst mest sålda.
Svart är för mörkt, dålig säkerhet sikt för mörkt ute och dammig på grusväg blir snabbt syns bilen.
Mörkgrå är trist att se.
Röd är för stark färg som nästan knallröd och ger matt kommer bli lite vit efter solen flera dagar.
Blå är vacker att se överallt och lite för knallblå är ju inte fel på.
Silver är lätt tvättat, ljus, blir inte så dammig, lite tråkig silver ser ut som metall.
Jag tar är roliga bilfärg är vit, blå och silver för mig nästa bilbyte. Det är svårt att bestämma 3 olika färg ska jag ha och fundera statistisk EU mest sålda och ökar försäljning om favoritfärg. Ej svart, mörkgrå och röd.

#17
2018-05-26 09:18

Då borde denna bil bli billigare än 3008 om man skall se till marknadspositioneringen. Sen låter beskrivningar som "en så distanserad körupplevelse som möjligt" lite märkligt idag - komfort är väl en sak men man bör ju ändå ha bra kontroll och "kör-känsla". Låter lite som nån form av tillverkar-floskel som kanske ändå inte är så genomtänkt.

#18
2018-05-26 09:39

Instrumenten ser ut som samma flipperspel som i den vanliga C4. Lyckligtvis har man satt dem under ratten dock istället för uppe till höger på panelen. Och de små knapparna för defroster m.m är kvar, är rätt så plottrig i funktionen. Skinnstolarna ser ut att vara av högre kvalitet än traditionellt från PSA och bagaget ser riktigt bra ut. Nu återstår bara att testa hur drivlinan fungerar. Det har ju lovats bra med kraft på bakhjulen, något som annars saknas på de flesta hybrider där kardanen tagits bort.

MVH AL

#19
2018-05-26 10:18

Pi jag tror det bara handlar om att kompromissa lite annorlunda när det gäller körupplevelse, just denna biltyp inspirerar inte till racing, då är det viktigare med komfort.
Jag har haft några riktiga Citroen med gashydraulisk fjädring och äkta nollpunktsstyrning som gjorde dessa bilar enormt riktningsstabila och med hyfsat bra känsla att förmedla kontakt med vägen. Citroen GS utan servo var den bästa bilen jag hade provkört på den tiden och det var med normalprofildäck. En gång när jag kom hem hade jag fått punktering på höger fram på min DS utan att jag märkt något, men det var vinterväglag då. En modell som denna C5 som ofta ska dra tungt släp och ta sig fram på dåliga vägar hade det gas hydrauliska fjädringssystemet skapat mervärde för dem som använder bil på detta sätt. Jag såg också en fördel med att bromssystemet var integrerat i hydraulsystemet, allt i ett. Man hade kunnat elektrifierat systemet så det inte drevs direkt från motorn och med smart styrning gjort systemet mindre energikrävande. Gör man bra bilar så kan man även ta betalt för mervärdena. I Sverige finns många som använder tungt släp. Ska även passa på och fråga om andra här på forumet har koll på var man kan läsa mer om äkta nollpunktsstyrning då jag hade tänkt använda principen på ett mindre eldrivet fordon.

#20
2018-05-26 13:22

Pi, finns inga priser klara men den bör kosta ungefär som 3008 och billigare än 5008. Kom ihåg den är en större bil än 3008 så egentligen borde den vara dyrare!

Att ha en distanserad körkänsla betyder inte att inte ha kontroll. Min C3 Picasso har en styrning med lika mycket vägkänsla som radiobilarna på Gröna Lund, men jag har aldrig upplevt ha dålig kontroll. Styrningen är lätt med noll vägkänsla, men bilen svarar snabbt på ändringar av styrutslaget.

Det är helt enkelt så Citroën gör bilar. En äkta Citroën sågas av journalister för ”brist på körglädje” och ”dålig vägkänsla” och ”man känner inte vägen i ratten”. Men det är ju så det är tänkt! Det klassiska Dirawi-systemet hade noll mekanisk överföring, Citroëns adaption av elektrisk servo kommer inte långt ifrån. Ja jag har kört Dirawi, på 90-talet hade jag en chef som var mycket bilintresserade och han hade haft många Citroën genom åren. Han lät mig prova en Cittra med Dirawi och en blåsa på golvet som var istället för bromspedal. Absolut noll känsla av vägen, men det är också komfort! Maximal komfort = så lite känning av vägen som möjligt. Vilket alltså inte är i motsats till kontroll.

#21
2018-05-26 13:25

Lasse, apropå släpvagn så har C5 Aircross ”trailer stability system”. Jag vet inte hur det fungerar i praktiken och har inte sett någon teknisk beskrivning av det, men det ska iaf underlätta och höja stabiliteten när man kör med släp, göra släpvagnskörningen mer komfortabel.

#22
2018-05-26 13:28

Trailer Stability Control, inte System. Troligen precis samma system som finns för nya Berlingon. Här en video om det. Jag vet inget mer än denna video säger om det.
https://youtu.be/IF5XT5k8ylU

#23
2018-05-26 13:36

Raffe
Dålig vägkänsla är inte bra, varken säkerhetsmässigt eller gällande körglädje.
Att inte ha en känsla för vägunderlaget eller riktningen på hjulen kan knappast kallas komfortabelt. Jag skulle iallafall bli stressad av det.

#24
2018-05-26 13:51

Kan rekommendera den här genomgången av C5 Aircross där man ser mer detaljer.
https://youtu.be/VC3AYRaIjPo

Peugeot 3008 har en kvick styrning och fungerar utmärkt på kurviga småvägar, är betydligt mer ”kurvkramare” än syskonet Opel Grandland X som är justerad för Autobahn. Det innebär att Grandland har en långsammare styrning men bättre högfartsstsbilitet. En Peugeot 3008 är inte alls lika mycket av Autobahn-lok vid toppfarten. Grandland har även hårdare fjädring.

Nu finns det inte så många provkörningar än om C5 Aircross och dessutom är det bara förproduktionsmodeller, den reguljära tillverkningen börjar efter sommaren. Nu håller man på att justera in fabriken. Men de som ändå finns talar om mjukhet och komfort.

#25
2018-05-26 14:00

Lasse, bromsar integrerade i hydrauliken var det lämge sedan Citroën hade och det beror på att när Peugeot tog över för Citroën var i konkurs så var man tvungna att sänka produktionskostnaderna för att få ihop ekonomin. Därför satsade man på att dela så många komponenter som möjligt. Det underlättar även logistik och tillverkning eftersom bilarna tillverkas i samma fabriker. Även om Citroën i Sverige är kända för gashydraulik så har de bilarna aldrig varit storsäljare utan drivit företaget till ruinens brant. Det är bilarna utan gasfjädring som Citroën tjänat pengar på. Ami var en storsäljare under många år och tillverkningen skedde under hela 18 år fram till 1979. Visa och AX var även de storsäljare, riktiga folkbilar. Citroëns mest sålda modell har länge varit lilla C3. I Sverige vet vi inte mycket om detta eftersom i Sverige köper vi stora bilar. Men i Frankrike så har större Citroën varit en udda exklusivitet, bilarna för folket - storsäljarna - har alltid saknat gasfjädring.

#26
2018-05-26 14:44

Raffe
Kvick styrning är inte samma sak som bra vägkänsla.

#27
2018-05-26 17:42

Tack Raphael, jag känner igen lite vad du skriver och att det är volymerna på mindre bilar man tjänat pengar på. Jag menar att när man ska konkurrera med andra så är det en fördel om man har något eget som ger mervärde för de som använder bilen som jag beskrev och det är det många som gör, se bara på hur många som har husvagn. Jag har ett rätt stort släp och dra på ibland. Just i detta bilsegment hade ett gashydrauliskt fjädringssystem passat utmärkt därför att här är det lite mer funktion och komfort som gäller som jag ser det. Att jag nämnde integrering av bromsarna var för att det ger fördelar som snabbare och säkrare bromsar och även andra fördelar beroende på systemets faciliteter. Något som skulle passa i premiumbilar som folk betalar mycket mer för än befogat. Jag tror även att det gått att modifiera systemet för ännu säkrare körning och ännu bättre framkomlighet. Kanske hade allt detta gått om man gått upp en eller 2 klasser till Premium t.ex.
Om nu inte Citroen ska använda gashydraulik mer hoppas jag man säljer systemet till någon som ser mervärde i världens bästa fjädringssystem och jag har inte råd med Rolls Royce.

Jag har googlat på nollpunktsstyrning och även på direktöversättning till engelska men hittade inget om principen. Jag vet ungefär vad det går ut på men om någon kan komma med mer info eller var jag kan hitta det själv så är jag tacksam. Jag är ute efter flera av fördelarna med nollpunktsstyrning som riktningsstabiliteten och känslan när det inte finns servo även om det är något dyrare.

#28
2018-05-26 18:45

Lasse, men om man anser att det är ett mervärde varför har man inte köpt bilarna med gasfjädring då? Systemet läggs ju ner på grund av för dålig försäljning, de låga försäljningssiffrorna har inte gjort det lönsamt att utveckla och fortsätta med systemet. Kunderna har inte varit beredda att betala för det. Om vi tar lyxbilen C6 så blev den en ren flopp och förlustaffär! Den nådde inte alls upp till den försäljning man hoppats på och hade behövt för att projektet skulle bli lönsamt. När man erbjöd kunderna att välja mellan stålfjädring och gasfjädring på C5 så valde kunderna stålfjädring. Ytterst få gasfjädrade C5 har sålts. I Sverige blev merparten av C5 kombi gasfjädrade, men i Europa var det för få kunder som nappade. Det kostar för mycket att göra gasfjädring det krävs högre marginaler och högre försäljning för att tjäna in produktionskostnaderna.

Citroën är förknippat med folkbilar i Europa, lågprisade folkbilar med stålfjädring. Det är det som folk köper!

De höga utvecklingskostnaderna för CX, GS och SM gjorde att företaget stod på ruinens brant och Peugeot tog över. Citroën hoppades vinna marknad med XM, men den sålde för dåligt, blev en flopp. Det var en executive saloon.

Citroën försökte flera gånger i premium men försöken floppade. Premiumkunderna vill inte ha en Citroën. Det är anledningen till att PSA gjorde DS till ett eget märke och satsar på premiumsegmentet så. Det går inte att sälja Citroën både till premium och till folket, premium-kunderna vill inte köpa ett märke som också gör folkbilar. Därför gjorde Toyota Lexus och Honda Acura och Nissan Infinity. Premiumkunderna köper inte en Toyota, men Lexus går bra. Så det ligger bakom satsningen på DS. Och DS har ett nytt och kamerakontrollerat fjädringssystem som är elektroniskt styrt och ställer in sig efter vägen.

#29
2018-05-26 19:03

Citroen har ju haft exakt styrning och utan dödlägen i mitten som stör mej enormt i vissa bilmärken som det är bäst att vara tyst om. Nya Cactus styrning var konstig och det kan när hända att den uppdateras för det har hänt förut, dvs. bilarna som provkörs av motorjournalister ändras sedan efter att man fått åsikter av dom. Bästa råd är att inte lita på någon annan än sej själv och bäst vore att man inte läste all skit utan känner av hur det känns själv. Jag skulle älska en bil i vilken vägytan inte kunde avskiljas alls! :)

#30
2018-05-26 23:29

Det är samma styrning i nya Cactus som i gamla, styrningen är inte ändrad. Det är en mjuk och lätt styrning med en jämn känsla över styrområdet. Den ger inte mycket återkoppling från vägen, och det är precis som det ska vara. Liknar känslan i min C3 Picasso men den har en större ratt. En elektrisk servo som känns som Citroën med elektrisk servo brukar kännas. Lättare styrning med mindre motstånd än flera konkurrenter.

#31
2018-05-26 23:39

Apropå ratt så har C5 Aircross en ratt som påminner mycket om C3 Aircross men har plattare topp och botten som mer liknar ratten i Cactus. Reglagen för farthållaren är på rattstången, en kontroll-enhet som är samma som på C3 Aircross och C3 Picasso. Den fungerar även för den adaptiva funktionen. Med tanke på hur kontrollen för farthållaren i C3 Aircross sågats i detta forum för den inte sitter på en ratteker, så blir den säkert sågad igen. ;) Men jag tycker den är bekvämare att använda än på en ratteker.

#32
2018-05-27 06:58

För mej är placeringen den optimala. Kan inte tänka mej något bättre. Har man man en kropp med långa ben kan det hända att man får problem men det är ju något man måste testa gör att veta. Ingen bil lämpar sej ju för alla. Stör mej lite att man måste se hastigheten genom ratten för det är ju markant sämre än i Peugeots lösning. Förstår dock att människor är långsamma att ta till sej nya bättre lösningar.

#33
2018-05-27 08:28

Det var en ful en lika ful som övriga suvar, det blir till att vårda C5 an väl,den där klumpen vill inte jag ha.

#34
2018-05-27 08:49

Efter att ha kört Citroen sedan 60-talet blir nog min nuvarande C5 2.2 HDI den sista om man inte kommer med en hyfsat stor bil med med ordentligt lastutrymme och riktig citroenfjädring igen.

#35
2018-05-27 09:40

Rolf, testa först och skäll först efter det? Själv anser ja att crossover boomen är ett bevis på hur dumma, en stor del, av oss människor faktiskt är. Borde få lägre, lättare och mindre bilar, Volvo är ofta ett typexempel på "fel gjorda" bilar (tyngden!).

#36
2018-05-27 09:49

Peugo, Citroën bör inte ha i-cockpit för det är Peugeot. Handlar ju också om att märkena ska skilja sig från varandra.

Rolf, kunderna köper SUV/crossovers. Det är vad marknaden vill ha, därför lanseras C5 Aircross för SUV/crossovers ökar marknadsandelen hela tiden. Annars finns ju Grand Picasso för den som vill ha en stor bil med rejäla utrymmen. Så Citroën Ami hade ingen ”Citroënfjädring”?

#37
2018-05-27 10:20

Rolig tanke...
Vad skulle hända om INGEN tillverkade SUV?

Skulle alla traska till fots då eller börja med häst och vagn igen eller?
Är inte SUV en självuppfyllande profetia?
Det som är hett, inne och köps överallt är det man köper eftersom det måste... vara bäst.

#38
2018-05-27 11:29

N-iklas, marknaden fungerar som så att en eller ett fåtal tillverkare släpper en viss typ av bil. Om det blir en succé som många köper så hakar andra tillverkare på för de vill också ha en del av kakan.

Det hela började med Suzuki Vitara, Toyota RAV4 och Honda CR-V som blev succéer som fick allt fler efterföljare. Den mindre Nissan Qashqai blev en jättesuccé i sin första generation och fortfarande är måttstocken i Qashqai-klassen.

Eftersom köparna strömmade till dessa modeller och därmed gjorde att andra tillverkare drabbades av sjunkande försäljning så var andra tillverkare helt enkelt tvungna att lägga om sitt produktutbud efter det konsumenterna efterfrågade.

#39
2018-05-27 11:35

Men den första SUV:en var Talbot Matra Rancho, den fick dock bara en modest framgång. Men den var helt enkelt för tidigt ute. Marknaden var inte mogen.

När folk börjar att sluta köpa SUVar så kommer tillverkarna satsa på annat. Se minibussarna. Det började med Renault Espace och Renault Scenic i modern tid, även Nissan Prairie. (Fiat 600 multipla var först).

Typ alla kom med varianter. Nissan Almera Tino, Mazda 5, Honda FR-V, Toyota Verso, Mercedes B-klass och så vidare... men så sjönk försäljningen för kunderna började köpa SUV:ar istället och nu finns det bara ett fåtal tillverkare av minibussar kvar.

Marknaden bestämmer.

#40
2018-05-27 11:39

Det kommer att framöver att minska SUV försäljning pga för dyr, mindre bagageutrymme, hög CO2 och medel komfort.
Det har blivit bra ökar kombibil försäljning pga rimligt pris, stor bagageutrymme, god CO2 och hög komfort.

#41
2018-05-27 11:44

De jag pratat med köper SUV i första hand för sikten störs av dem, då är det så att man vill återfå samma höjd på den nya bilen för att åter igen till någon form jämlikhet. Med detta synsättet (som jag kan förstå) kommer SUV bli en ny norm. Det vi inte inser är att alla är förlorare, sämre vägegenskaper och högre förbrukning.

#42
2018-05-27 12:39

Jag tror inte att de som köper en SUV tycker de är för dyra... Sen så har ju Peugeot 3008 visat att det går att kombinera god komfort, vägegenskaper och lågt Co2. I undanmanöverprov hos spanska km77 så klarar den 80 km/h utan att slå ner någon kon.

En lågbyggd Honda Civic av senaste generation med fjädringen ställd i sportläge klarar 79 km/h... Civic brukar ju anses som en av de främsta körbilarna med exemplariska vägegenskaper. Skoda Octavia Scout, 4-hjulsdriven vanlig kombi med lite högre markfrigång, klarar 75 km/h. Redan i 76 km/h slår den ner koner.

Så jag säger: köp en SUV för bättre vägegenskaper!

#43
2018-05-27 12:53

En vanlig kombi må ha längre lastutrymme men förlorar på höjden. C5 Aircross har ett bagageutrymme på 580 - 720 liter med baksätena uppfällda.

Skoda Octavia har 610 liter, som inte går att justera. Baksätet är fast, går inte att justera i längsled, det betyder att Octavian inte är lika flexibel eller praktisk. Sen så sitter man lägre i Octavian dvs man behöver mer benutrymme jämfört med när man sitter högre.

Tänk nu dessutom på att C5 Aircross är kortare än Octavian, ändå är den väldigt rymlig för den är byggd på höjden. Interiören är luftigare.

Jag är inte alls övertygad om att C5 Aircross skulle ha sämre komfort än Octavian. Aircross speciella stolar och fjädring kan ge den unika fördelar i klassen. När det gäller Co2 så får vi väl se med den nya dieselmotorn och hybriden, officiella siffror är inte släppta än.

Jag ippskattar högre bilar för man slipper krypa in i dem. Min lilla C3 Picasso är betydligt ljusare och större invändigt än den betydligt längre VW Passat.

#44
2018-05-27 13:25

Familyman, det är helt rätt att den har 580 liter i Europa med baksätena längst tillbakaskjutna. Uppgiften om 480 liter gäller den kinesiska versionen som har baksätet ännu längre bak. I Kina gillar man extra långt utrymme bak, det är en statusgrej för dem.

#45
2018-05-27 15:41

580L = C5 Aircross hoppar högst upp på min lista över vad som blir nästa bil.

Jag är sedan många år tillbaka helt ointresserad av andra väg - och köregenskaper än riktningsstabilitet och komfort.

Låg ljudvolym är också viktigt. Hur tyst denna är ska bli intressant att se.

Jag kör C5 idag av 2010 års modell och är trots många fel på bilen beredd att ge Citroën en chans till. Jag uppskattar ett märke som vill och vågar stå för något annat än den likriktning som allmänt råder.

#46
2018-05-27 16:26

Högbyggen drar för mycket vid landsvägskörning, tex. dom nya bensinarna från VW drog nästan 10l/100km i ett test!!!

#47
2018-05-27 17:45

Peugo, det gäller bara om man kör fort eftersom luftmotståndet ökar. Skippar man Autobahn och kör lugnt så är det ingen fara.

#48
2018-05-27 18:29

Peugo (#32). Ja inte vet jag hur du upplever mätarplaceringen men i de versioner som jag har kört får man antingen solkatter på mätartavlorna (ofta när solen skiner in snett bakifrån) och vid körning i mörker störs man av det bländande instrumentljuset. Kanske att kunderna har klagat och därför har Citroen tagit sitt förnuft tillfånga och satt hastighetsmätare etc vid ratten igen. Det är i så fall en bättre placering tycker jag.

MVH AL

#49
2018-05-27 18:57

Raphael, nä i Kina vill de ha en lång bil för att de vill kunna sitta bra i baksätet då de åker till jobbet, ty de kör inte bilen själv. (Men annars var det rätt). Högre bil (och tyngre) brukar medföra sämre vägegenskaper, speciellt tyngre bilar blir svårare att hantera då massan helst vill fortsätta rakt fram. Men i generella termer är detta, att sedan jämföra bilar som du radar upp beror på många faktorer, tex tror jag Skodan har relativt enkel bakaxel. Jag vet att vissa Toyota modeller har mer avancerade och då blir också resultatet bättre. Därför går det inte att jämföra bilar i manöverprov så enkelt.

#50
2018-05-27 19:10

Styggavargen, ja Kina vill ha mer benutrymme bak och det handlar om en statusgrej. Att ha chaufför istället för att köra själv är status. Men de vill också ha en sån bil även om de kör själva för det ger status för andra kommer tro de har chaufför.... Och det ger status.

När det gäller vägegenskaper så är min poäng att det går givetvis bra att göra en SUV med bra vägegenskaper. En Peugeot 3008 har en enkel torsionbakaxel, i princip samma som Skoda Octavia. Bara annorlunda justerad och med andra stötdämpare. Honda Civic har faktiskt mer avancerad hjulupphängning än Peugeot 3008 (multilänk bakaxel) ändå så går den något sämre i undanmanöverprov...

#51
2018-05-27 19:16

AL, nej.Citroën har instrumenten i mitten på panelen högt upp på minibussarna, Picasso-serien sedan den första har haft instrumenten där. Picasso I, II och III har alla haft instrumenten på samma ställe. Jag tycker det fungerar väldigt bra. Störs inte av ljuset, det går ju att blända ner. Min C3 Picasso har öppning på baksidan så den är bakgrundsbelyst av solen. Inga solkatter, inga bländningar, fantastisk konstruktion. Men det fungerar bara med monokroma LCD-paneler att ha så, inte färg. Första generationen C4 hade samma idé, men andra generationen C4 fick digitala instrument framför föraren. Ingen C5 har haft instrumenten ovanpå panelen. C5 Aircross är inte en minibuss och därför har Citroën flyttat instrumenten för att minska busskänslan.

#52
2018-05-27 19:43

Raphael. Nej självklart tycker du inte att det är några problem med den dåliga mätarplaceringen som kännetecknar C4 Picasso. Det är ingen som väntar sig att du skall skriva det heller;-).

Men för min del är konstruktionen helt idiotisk. Den bländar i mörker (för att tona ner ljuset måste all instrumentering tonas ned och det är inte vad jag efterfrågar, jag vill bara tona ned ljuset från en specifik källa) och när solen ligger på bakifrån så stör detta sikten eftersom den kommer i kontakt med instrumenten lättare än på en konventionell bil. Solens instrålning kan man bara komma åt genom att använda en mörkläggningsgardin av lämplig sort - eller flytta på insttumenten;)

Det är därför som jag tycker att lösningen på C4 Picasso är sämre än den Citroen nu väljer i denna bil.

MVH AL

#53
2018-05-27 20:01

AL, anledningen till att jag gillar mätarplaceringen på alla Picasso, det är för att jag slipper titta igenom instrumenten. Jag slipper sänka blicken så långt. Instrumenten är ju dessutom större, siffrorna är större. Jag är extremt närsynt och måste använda läsglasögon när jag använder linser, Det är bättre för mina ögon med stora siffror och gärna längre bort på panelen, jag har svårt att se siffrorna på små instrument placerade på traditionellt sätt. Nu kommer de nya bilarna delvis runt detta genom att de mellan instrumenten har en stor skärm för större hastighetssiffror. Och det är bra för mig att C5 Aircross har stora siffror, större än med en vanlig visare. Men ännu bättre hade varit om instrumenten hade placerats i mitten och längre fram på panelen, som på en Picasso. Skönare för ögat att slippa röra sig så mycket upp och ner och jag känner mig säkrare som förare när jag inte behöver släppa vägen med blicken för att kolla instrumenten. Med instrument placerade högt på panelen så ligger instrumenten i ögats naturliga siktfält.

När det gäller solljus, så har det inte varit något som helst problem med C3 Picasso när solen kommer bakifrån. Den lyser igenom panelen och gör bakgrunden ljusare. Kontrasten är god. Men det fungerar bara för monokroma LCD, inte färg-skärmar som C4 Picasson har. Så den har en sämre lösning för det är en färgskärm. Å andra sidan har färgskärmar den fördelen att detaljer av informationen kan färgkodas vilket gör att tydligheten förbättras och snabbas lättare upp för ögat jämfört med när allt har samma färg. Så det man förlorar på karusellen tar man igen på gungorna.

Panelen i min C3 Picasso fungerar utmärkt även för sidoljus. Det blir bara ljusare omkring huset, inget mer. Inga reflexer. Det är bara en LCD panel, det bildas inte reflexer i den. Det sitter en TFT i C4 Picasson. Iaf C4 Picasso II. C4 Picasso I har en monokrom.

Jag föredrar egentligen monokrom för jag tycker det är skönare för ögat än färg, men färg ger som sagt fler möjligheter till färgkodning och tydliggörande av information.

#54
2018-05-27 21:22

C5 Aircross har inte lika hög kupé som en Picasso, man sitter inte lika högt i förhållande till rutorna. Det gör att frampanelen för föraren inte hamnar lika långt ner som den skulle göra i en Picasso och då behöver föraren inte sänka huvudet lika mycket. På en minibuss passar det bättre med instrumenten ovanpå och längre fram på panelen. För man sitter högre i förhållande till rutorna. När Renault gjorde Espace lägre med mindre rutor och där rutorna hamnade högre upp i förhållande till föraren så flyttade de instrumenten till mellan ratten istället.

Peugeot kommer runt problematiken genom en mindre ratt placerad längre ner, då kan man ha instrumenten ovanpå panelen även i en bil med lägre takhöjd än en minibuss, det ger dessutom en sportig körkänsla - vilket en Citroën inte ska ha.

#55
2018-05-28 09:00

Körde C3 Picasso några gånger för några år sedan och måste nog hålla med Raphael om att hastighetsmätaren med dess "genomlysning" fungerade bra de gångerna - även om det var en udda konstruktion. Sen är det ju inte ett måste att göra udda konstruktioner av förarmiljön bara för att man kan - för mig som förare är det rätt bra att snabbt känna mig hemmastadd som förare även om man bara kör en viss bil tillfälligtvis.

#56
2018-05-28 09:20

Raphael: finns det någon anledning att tänka sig att något skulle kunna skilja sig kvalitetsmässigt mellan nuvarande C5 och C5 Aircross? Som jag skrev tidigare är jag inte imponerad av kvaliteten på den nuvarande, men är förstås fullt medveten om att man inte kan döma ett märke eller modell efter ett exemplar. Har PSA ändrat något gällande kvalitet senaste åren t.ex?

#57
2018-05-28 09:37

Ja som sagt Raphael: Sätter man en stor skärm upp på panelen som inte är dold så påverkas den också lättare av solljus. Det är precis det som inträffar i C4. Kanske att det blir ännu värre i Grand Picasso som ju har ganska stora fönsterytor, vad vet jag. I min första C4 som jag hade upplevde jag inte problemet lika starkt som i MPV:n. Å andra sidan hade ju inte den någon jätteskärm.
En annan sak som jag tycker var irriterande med placeringen var att (framförallt) högerögat stördes vid körning i mörkt väglag. Man blev lite bländad. Skälet är nog precis som du är inne på, att skärmen sitter i ögonhöjd och har ett för starkt ljus. En lösning på detta kan ju vara att sänka skärmen och bygga in den djupare i panelen, samt ändra dess vinkel något. En annan är att man helt enkelt gör som i denna C5 och sätter den bakom ratten (med bonusen att den också skyddas mot solljus). Ögat skall inte distraheras av flipperspel när det skall samla in information. Det är inte trafiksäkert. Och det är också visat inom den ergonomiska forskningen, att den typen av placeringar inte är helt optimal för förarens möjligheter att upptäcka avvikelser i trafikmiljön. Det är därför som man väldigt sällan har sådana här lösningar hos exempelvis lastbilar och bussar, eller inom andra trafikslag där det ställs högre krav på ergonomin.

Men vi är alla olika och tycker du att lösningen är bättre för dig baserat på dina krav och preferenser så är det att gratulera. Själv tycker jag motsatsen och därför uppfattar jag lösningen i denna C5 som bättre.

MVH AL

#58
2018-05-28 10:36

Familyman, C5 Aircross bygger på en annan teknisk plattform än C5. Det är samma plattform som Peugeot 3008 och man kan räkna med liknande kvalitet. Det har inte varit några direkta barnsjukdomar utan bilarna fungerar bra. Min C3 Picasso har rullat över 15 000 mil utan problem, min Xsara kombi fungerade också bra. PSAs chef Carlos Tavares har sedan han tillträdde 2014 ökat tempot i PSAs kvalitetsarbete. Det var initierat innan han fick jobbet men han har ökat kraven. Enligt PSAs egen statistik så har garantikostnader/åtgärder minskat. Kvaliteten var inte dålig innan men bra kan alltid bli bättre. Det kommer dock alltid finnas de som har otur, oavsett märke. Mina Citroën har fungerat bra.

#59
2018-05-28 10:47

AL, det går att ställa in skärmen för olika visningar och skärmbilder och anpassa infon som visas. Även ljusnivån är inställningsbar.

När det gäller tidigare C4 så är det olika skärmar. C4 Picasso II har en färg TFT medan tidigare har monokroma LCD. Den monokroma LCD på tidigare C4 halvkombi var dessutom genomlyst av solen precis som min C3 Picasso. Det är samma skärmteknik som jag har. Den fungerar bättre i sol. Men det går bara att göra så med LCD-skärmar inte TFT. Å andra sidan så innebär TFT högre upplösning och bättre bild för en färgskärm än LCD. Färg ställer andra krav än monokrom LCD.

Fördelen med en placering högt upp och i mitten är att det ligger i ögats siktfält och huvudet behöver inte titta ner genom ratten. I en hög bil som i en minibuss där man sitter högt i förhållande till rutorna, så hamnar en traditionell placering för långt ner och man måste böja huvudet kraftigt för att titta på instrumenten, vilket gör att ögat lämnar vägen en längre stund vilket inte är trafiksäkert. I en bil där man sitter lägre och har rutorna högre upp så är det inte samma problem. Detta är en typisk grej för minibussar.

#60
2018-05-28 12:13

Raphael: Ljusnivån för skärmen specifikt var inte inställbar vad jag kan minnas annat än att man tonar ned resten av ljuset i bilen (och i ärlighetens namn hjälpte det inte tillräckligt). Kanske att man ändrat detta på senare årsmodeller? Man kunde också välja olika teman, men det gjorde ingen större skillnad för bländningsrisken i mörker. Och precis som jag skrev tidigare upplevde jag att skärmen var störande just hos Picasso. Den vanliga C4 som jag hade tidigare (årsmodell 2005) hade bara digital hastighet och varvtal/bränsle etc på en liten skärm. Där var det inte lika irriterande som det var på Picasson även om solljuset kom åt lättare där också.

Jag förstår dina synpunkter att det utifrån ett perspektiv blir en fördel att ha instrumenten i siktfältet. Men det har också en distraherande effekt på körningen eftersom det ständigt är närvarande i periferin. Genom att kontinuerligt ligga där riskerar man som förare att snabbare bli trött och framförallt undvika att ta in information från den delen av siktfältet. Det i sin tur är inte särskilt trafiksäkert. Fenomenet finns ganska noggrant studerat både inom flygtrafiken som trafikpsykologin (hur man utformar vägar osv).

Nu säger jag inte att Picassos lösning inte är trafiksäker. Jag säger bara att det man vinner på gungorna förlorar man ofta på karusellerna. Och kanske att det är en av anledningarna till att denna SUV inte får samma utformning som Grand Picasso har - vad vet jag.

MVH AL

#61
2018-05-28 11:42

Raphael: Om du läser inlägg nr 139 i min tråd om företagets före detta C4 så har jag fotograferat mätarna i mörker. Förhoppningsvis säger en (tre) bild(-er) mer än tusen ord, och varför jag upplever lösningen som dålig. http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/brista...

MVH AL

#62
2018-05-28 12:43

AL, C4 från 2005 hade genomlyst monokrom LCD inte färg TFT som C4 Picasso II. Min C3 Picasso har samma teknik som den äldre C4:an du refererar till: Genomlyst monokrom LCD som är öppen på baksidan. Den har även ett Night-läge inställbar i olika nivåer där den högsta nivån innebär att bara hastigheten syns och att allt annat är nersläckt.

Mängden information i C4 kan man justera även bakgrund etc. Vad man tycker om det handlar om tycke och smak. Jag har kört C4 Picasso II, föredrar helt klart instrument ovanpå panelen särskilt på minibussar där man sitter högre i förhllande till rutorna än i andra.

C5 Aircross är inte en minibuss, den har mindre rutor och man sitter lägre i förhållande till rutorna än i Picasso. Därför har den en annan instrumentpanel. Citroën ville komma bort från minibuss-känslan.

#63
2018-05-28 20:29

Det finns hemska skärmar och det AL visar i länken verkar vara en hemsk lösning..
På min octavia så väljer jag att ha skärmen svart vid mörker körning och den tänds upp vid en handviftning framför den.

#64
2018-05-28 20:37

Skidoo, så du kör utan hastighetsmätare vid mörkerkörning?

#65
2018-05-28 23:06

Raphael. Jag kan inte minnas att det fanns något nattläge på den äldre C4 som jag hade. Fast att jag börjar bli gammal och glömsk betyder ju inte att det inte fanns en sådan funktion. ;-)

Angående skärmens placering på nya C4 picasso kvarstår min kritik. Den är inte riktigt bra för mig. Men om du gillar den så har ju Citroen gjort rätt - extra rätt eftersom du köper och kör bilarna. För egen del blir det nog ingen citroen igen, inte ens som SUV.

MVH AL

#66
2018-05-29 00:32

AL handlar helt enkelt om tycke och smak. Jag gillade placeringen redan i Xsara Picasso som jag provade flera gånger men den var för dyr för mig, jag köpte en begagnad Renault Laguna istället. Och jag gillade placeringen i Renault Scenic II som jag lånade några dagar en sommar när min Renault var på service. Och jag gillar det som sagt i C4 Picasso och i min egen C3. För mig är det ett köpargument. Nu går ju utvecklingen mot head-up skärmar istället med hastighet etc direkt i förarens siktfält.

#67
2018-05-29 07:34

Personligen tycker jag att det här tvärdraget enbart ser ut som en klumpig klossig låda.
Tilltalar mig inte alls på något sätt.

#68
2018-05-29 10:00

Raphael: Om du har provat Head up display någon gång så måste du ju ha noterat att det inte lyser med samma intensitet som skärmen hos Citroen C4 Picasso. Det är nog tur det, eftersom det skulle vara direkt olämpligt. Hur HUI kommer att fungera i denna SUV känner jag dock inte till. Men generellt sett, visst är skärmens placering en fråga om tycke och smak och jag får gratulera till att du hittat en version som passar dig extra bra.

MVH AL

#69
2018-05-29 10:14

Hacken, tja den är lite mjukare och rundare i linjerna jämfört med konkurrenterna men typ alla SUV är klossiga lådor det är grejjen med dem om de samtidigt ska vara rymliga. :)

AL, jag tog upp head-up ang. dina kommentarer om för mycket info i ögats siktfält. En head-up är ju ännu mer i ögats siktfält. ;) Och ljusnivån på C4 Picassons skärm samt mängden info som visas går som sagt att justera inom vissa ramar.

#70
2018-05-29 10:16

Det enda negativa jag kan säga om designen på bilen är att hjulen är för stora, men bilden visar också de största hjulen. För stora hjul har blivit en styggelse och trend som bara gör däcken dyrare när det är dags att byta.

#71
2018-05-29 10:28

Personligen tycker jag att designen är lyckad. Det brukar den vara hos Citroen. Hittar jag något som inte är riktigt lyckat är det i så fall frontstrålkastarna. De påminner lite väl mycket om små sneda - för högt placerade - ögon och deras fortsättning på grillen blir lite väl sned. Hjulen är alltid rejäla på pressbilderna. Det är dock inte lika kul i verkligheten, inte bara för kostnaden vid byte utan för det oväsen det medför inne i bilen...

MVH AL

#72
2018-05-29 12:13

Jag gillar bilen.
Sen är frågan hur den är att köra.
C5 imponerade på mig. Körde man mjukt så var bilen lugnt och mjukt avfjädrad (om än inte helt stötfri). Körde man tuffare så styvade den upp sig. Långfärdskomforten var oslagbar.
Minns när man i Top Gear filmade en galoppbana från en knölig parallellväg, dels med en BMW och dels med en Citroën. Det var endast den ena filmen som gick att se på, och jag behöver knappast tala om vilken.
Men jag gillar bilar som kommunicerar väl med föraren, speciellt på vintervägar. Farsans gamla 96:a är nog fortfarande ett oslagbart riktmärke.

Det här är hur som helst en tilltalande bil. Peugeoten är nog elegantare, men den här personligare.

Följde softreds länk till Citroëns egen webbplats.
"Nackstöden kan justeras vertikalt och i höjdled." Jo jo …

Raphaels och A.L:s pennfäktande om instrumentplacering var delvis informativ.
Jag har insett de fördelar som Raphael förfäktar, men förstår också A.L:s invändningar.
Peugeots variant med instrumenten ovanför ratten har jag inte testat, men det kan nog funka.
HUD har inte övertygat mig så överdrivet mycket. Visst, informationen ligger bra i synfältet och på ett optiskt bra avstånd, men bakgrunden blir ju sällan lugn och vilsam.

A.L, hur gillar du de högt placerade infoskärmar som nu är så vanliga?

#73
2018-05-29 19:36

Jag gillar fronten för den ser glad ut, den ler. Redan C4 Picasso första generationen log. Jag uppskattar idén med "ögonlock" alltså dagsljus-belysningen ovanför huvudstrålkastarna, en idé som flera andra märken tagit efter (Jeep Cherokee, Fiat Toro, Hyundai Kona). Sen är väl vitt inte min favorit... Jag skulle välja bilen i en sober mörkblå istället och med accentuarer i silver istället för i rött. Men helst skulle jag vilja se den i den fina ljusgröna som finns till C3, men C5 Aircross verkar inte komma med den - i likhet med C3 Aircross.

Infoskärmen är väl integrerad i panelen, tycker den är snyggare placerad än på syskonet Peugeot 3008 där den står ut och ser ut som placerad i efterhand. Många bilar har en infoskärm som inte harmonierar med övriga linjer. Men på C5 Aircross tycker jag den är lyckad. Jag noterar att bilen är ovanligt bred invändigt och skärmen är också ovanligt bred. Andra tillverkare som Volvo och Renault har satsat på högstående skärm. Under skärmen finns två rader av kontroller, den övre för snabbmenyer och den undre för kontroller till klimatanläggningen. Peugeot 3008 har samma layout. Det är ett avsteg från layouten i C4 Picasso som hade kontrollerna till höger och vänster om skärmen.

Designen på grafiken tycker jag om, jag tyckte den var lite fyrkantig i först C4 Picasso II innan uppdateringen. Alltså fyrkantiga ramar runt val. Nu är den mer slimmad och minimalistisk, enklare. Påminner helt klart om utvecklingen på iOS, ger viss iOS känsla. Mindre ramar och rutor. Man ser ändå vad man ska trycka på. Snyggare.

#74
2018-05-29 19:57

När det gäller körkänslan så får man ju räkna med att den kommer vara mjuk i både lägre och högre farter, den har inget aktivt system som C5 hade som justerade fjädringen efter bland annat hastighet. Är det ett aktivt fjädringssystem man söker så har ju DS 7 Crossback det, det är också en SUV byggd på samma plattform men ligger högre i pris och den har ju ett elektroniskt styrt fjädringssystem med inställbara stötdämpare mellan komfort och sport. Den har en kamera som avläser vägbanan och idén är att ställa om fjädringen strax innan omställningen behövs. Nya Peugeot 508 kommer med samma stötdämpare som DS 7 Crossback, men utan kameran så det är manuell omställning där som gäller eller auto-läget där bilen bedömer utifrån hastighet och kurvkrafter etc.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.