Bild
Nästa artikel
Nyheter

ES, Nexo och A-klass prisas för krocksäkerhet

Publicerad 13 december 2018 (uppdaterad 13 december 2018)
Bilarna från Lexus, Hyundai och Mercedes har tilldelats utmärkelsen ”Bäst i klassen” av krocktestorganisationen Euro NCAP.

När betygen från 2018 års alla krocktestade bilar summeras är det tre modeller som glänser lite extra. Euro NCAP har 2018 valt att utse Mercedes A-klass som bäst av alla små familjebilar. Vätgasbilen Hyundai Nexo vinner i klassen stora terrängfordon och Lexus ES klarade krocktesterna bäst i kategorin stora familjebilar. 

– 2018 introducerade vi tuffa nya tester, med speciell fokus på oskyddade vägtrafikanter. De tre klassvinnarna i år demonstrerar tydligt att biltillverkare strävar mot högsta möjliga krockskydd, och att Euro NCAP:s utvärderingar är en katalysator för dessa kritiska säkerhetsförbättringar, säger organisationens generalsekreterare, Michiel van Ratingen.

Att det inte utsågs vinnare i fler klasser var att NCAP inte testat tillräckligt många av de bilarna under 2018.

Det bör också nämnas att suven Hyundai Santa Fe fick samma totalpoäng som Nexo, men den ingår i en återkallningskampanj. En krockgardin riskerar att slitas sönder vid C-stolpen och Hyundai ska åtgärda detta. 

Diskutera: Vad tycker du om Lexus ES, Hyundai Nexo och Mercedes A-klass?
 

Kommentarer

#1 • 13 december 2018
L. Mäkinen

I rätt sällskap framstår A-klass som en vacker bil.

#2 • 13 december 2018
Klarsynt

"2018 introducerade vi tuffa nya tester, med speciell fokus på oskyddade vägtrafikanter."

Vem bryr sig? Det enda folk vill veta när det gäller dessa tester är hur säker bilen är för de som sitter i den vid en krock. En faktiskt krock. En krock som faktiskt händer. Ge oss ett stjärnsystem som avspeglar detta, istället för något urvattnat PK-trams.

.

#3 • 13 december 2018
Granlundii

Nja, nog är det ju lika viktigt vad som händer med den man krockar med (i alla fall om det är en människa). Överdrivet stora bilar får för mig minuspoäng gällande krocksäkerhet, då risken är större att man mosar ihjäl medtrafikanter med den jämfört med om man kör en mindre bil.

#4 • 13 december 2018
L. Mäkinen

Klarsynt,
Du får gärna tala i egen person. Folk i allmänhet kanske inte är av samma åsikt som du. Det är ganska vanligt att de som inte är bittra på samhällets utveckling faktiskt bryr sig om andra människor.

#5 • 13 december 2018
N-iklas

Mycket möjligt att detta är bra bilar (har inte undersökt det) men helt bortsett från det.

Så, Dumheter, för det första kan man inte ta något som denna amatörmässiga, slarviga och oseriösa aktör säger på fullt allvar, gör man systematiskt, medvetet och upprepat fel har man förverkat sitt förtroende.

Och för det andra, påkörning av gående har inget med krocksäkerhet att göra utan är "olyckssäkerhet" och skall uttryckligen uttryckas så med klar specifikation för vad som avses och inte bakas in i ett luddigt helhetsbetyg som säger allt och samtidigt absolut ingenting.

Euro NCAP uttrycker sig så illa och opedagogiskt i tal och skrift att man måste undra om de lider av någon form av läs och skrivsvårigheter.

#6 • 13 december 2018
Pi

notarius - som påpekats åtskilliga gånger så är det bara att läsa Euro Ncap-testerna noggrant och inte bara "stjärn-betygen" så tror jag att du hittar den mesta info du efterlyser.

#7 • 13 december 2018
Klarsynt

Det går tyvärr inte att utläsa något ur %satserna heller, ty även där har de blandat in förekomsten av bling-bling.

Låt stjärnor stå för krocksäkerhet och så kan de som är ute efter mer information (såsom bling-bling) läsa "noggrannt"

.

#8 • 13 december 2018
K_Klabbe

Men notarius, det är ju precis därför man har stjärnsystemet som man har idag. De allra flesta vill/orkar/kan inte ta till sig separata testbetyg på olika områden och förstår inte hur det inverkar på bilens säkerhet. Därför har man ett sammanfattat betyg.

Sen är det nog också så att den fysiska konstruktionen och alla system idag är såpass integrerade, t.ex. krockkuddar, pre-crash förberedelser etc. att delbetyg inte säger något om en verklig krock. För när det smäller så smäller det ju inte som förr i tiden, systemen har ju ofta hunnit bromsa, spänna bälten etc. så ett betyg med alla system säger ju ingenting.

#9 • 13 december 2018
Kanske

Jag tror inte att den som blir påkörd väljer vilken bil den ska bli påkörd av.

Vad jag har noterat är att väldigt många gångtrafikanter vill bli påkörda. De har inga reflexer eller något som bryter av den svarta klädseln mot bakgrunden. Höll på att köra på en person igår eftermiddags. Svart klädsel mot svart bakgrund är perfekt om man vill bli påkörd.

#a • 13 december 2018
Kanske

Jag kommer aldrig köpa en bil för att den har bättre skydd för fotgängare. Den bil som erbjuder mig och mina passagerare bäst säkerhet är däremot mest intressant.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.