Nästa artikel
Provkörning: Hyundai Nexo (2018)
Provkörning

Provkörning: Hyundai Nexo (2018)

Publicerad 6 oktober 2018 (uppdaterad 25 oktober 2021)
Mattgrå lack ger Nexo ett ödesmättat anslag. LED-bandet som binder samman strålkastarna kallas ”Horizon headlight”. Okej ...
Bilvärlden älskar akronymer, SUV, MPV, ESP, ABS, för att nämna några. Hyundai kompletterar nu biblioteket med vätgasdrivna bränslecellsbilen Nexo. Världens första FUV – Future Utility Vehicle, suven för framtiden.

Ska vi ta det tråkiga först? Hyundai Nexo kommer alltför tidigt för att bli något annat än en symbolhandling för tekniskt initierade. I Sverige är infrastrukturen för vätgas milt sagt dåligt utbyggd. I dag finns fyra publika vätgasstationer. Vill du känna dig helt säker på att kunna köra mellan Malmö och Stockholm utan bränslestopp behöver du ta vägen över Mariestad. Nytankad i Stockholm – att fylla Nexos gastankar med 156 liter väte tar cirka fem minuter – går det med tillförsikt att fortsätta norrut. Landets nordligaste vätgasmack ligger i Sandviken... 

Men livet för vätgasbilisten kommer att bli enklare. Under året får Stockholm sin tredje station och Malmö återöppnar en station. Under 2019 och 2020 ska ytterligare åtta stationer etableras längs E4, E6, E20 och E18. Går planerna i lås kommer Sverige att ha 14 publika vätgasstationer vid utgången av 2020. Med det sagt: Över till Hyundai Nexo!

För att få plats med bränsle-cellstekniken har Nexo, till skillnad från föregångaren iX35, begåvats med ett modellunikt chassi. Bränslecell och elmotor vilar under motorhuven, batteri och vätgastankar finns under bagagerumsgolv och baksäte. 

Via en kemisk process omvandlar bränslecellen vätgas till vatten och elektricitet, enda biprodukten är vattenånga och lite värme. Eftersom bränslecellen behöver viss reaktionstid för att generera ström används ett litiumpolymerbatteri som ”flätar över” vid hastiga gaspådrag. Vidare kompletterar batteriet bränslecellen vid kraftig acceleration. Batteriet lånas från Ioniq Hybrid.

Bränsleceller är klimatkänsliga, traditionellt har de behövt en viss uppvärmningstid vid sträng kyla. Hyundai har kommit tillrätta med det problemet, ned till minus 30 grader behöver inte Nexos bränslecell förvärmas innan avfärd. Med en verkningsgrad på 60 procent menar Hyundai att man har världens mest energieffektiva bränslecell. Med fulla tankar har Nexo en räckvidd på 666 kilometer enligt den striktare WLTP-körcykeln. Ingen annan kommersiell bränslecellsbil kommer längre. 

Bränslecellen har en begränsad livslängd. Hyundai räknar med tio år eller upp till 16 000 mil. När bäst före-datum passerat kan den återvinnas fullt ut.

"Nexo har förutsättningar att bli lika betydelsefull för bränslecellsbilen som Tesla Model S har varit för den batteridrivna elbilen."

Nexo är Hyundais tekniska flaggskepp vilket märks på listan över säkerhetssystem. Utöver självklarheter som dödavinkelnvarning, autobroms och trötthetsvarnare finns kollisionsvarning vid backning och delvis autonom körning (följer fil). Vidare finns fjärrparkering av samma typ som i exempelvis Tesla och BMW. Automatiskt helljus är standard, men adaptiv ljusbild saknas.

En kul finess är att sidospeglarna har försetts med kameror. Blinkar man åt höger visas sidospegelvyn i instrumentklustret framför föraren. Förhoppningsvis kommer den märkligt vanebildande funktionen att få efterföljare. 

Kupén känns ombonad. Under den knappintensiva mittkonsolen finns ett förvaringsutrymme stort nog åt en mindre ryggsäck. Trådlösa så väl som trådbundna laddmöjligheter står till buds. Vätgasinstallationen har passerat bagageutrymme och baksäte obemärkt. Lastytan är plan, sätet fällbart i familjebilsvettiga 40/60-proportion och baksätespassagerarna störs inte av benvinkelsförstörande knölar och prång.

Rent praktiskt är Nexo precis som vilken elbil som helst. De 163 hästkrafterna räcker för att den ska skjuta fart med tillräcklig övertygelse. Motor och bränslecell vilar mer eller mindre över framaxeln och bilen blir framtung. Provkörningssträcka och väderlek gjorde det svårt att utvärdera hur Nexo hanterar kurvor i lite högre hastighet. Hyundai har lyckats bra med att isolera bort chassi- och stomljud. Vid försiktig landsvägskörning hörs bara ett svagt vindsus och diskreta elektriska ljud från kylpumpar, elmotor och bränslecell. Synd att Hyundai inte har ägnat samma möda åt att ljudisolera de mer ordinära delarna av modellprogrammet. 

Den massiva teknikuppvisningen till trots: Nexos verkliga storhet är att den fungerar som en vanlig bil. Blir priset det rätta och utbyggnationen av vätgasstationer inte stagnerar har Nexo förutsättningar att bli lika betydelsefull för bränslecellsbilen som Tesla Model S har varit för den batteridrivna elbilen.

Diskutera: Vad tycker du om Hyundai Nexo?

Hyundai Nexo
Pris, från kr: Inte fastställt.
Säljstart: Hösten/vintern 2018. 
Mått, cm: L 467/B 186/H 163.
Bagagevolym, l: 461–1 466.
Tjänstevikt, kg: 1 873.
Motor: Elmotor, permanent magnet. Maxeffekt 163 hk. Max vridmoment 395 Nm. 
Kraftöverföring: Tvärställd motor, framhjulsdrift. 
Prestanda: Toppfart 179 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9.6 s. 
Deklarerad förbrukning: 0,84 kg/100 km. CO2-utsläpp: 0.
Konkurrenter: Det är glest bland vätgasbilar. På svenska marknaden är Toyota Mirai enda egentliga motståndet. Mercedes GLC F-Cell går i produktion under året. Honda har sedanen Clarity, men några planer på att lansera bilen i Europa har Honda i dagsläget inte.
 
Plus: Fungerar som en vanlig bil, räckvidd, komfort, utseende, miljövänlig.
Minus: Lär bli dyr.

Vad nytt? Ny vätgasbil, ersätter iX35. 
För vem? Den som inte behöver åka längre än 33 mil norr om Sandviken eller längs Sveriges ostkust. 
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.