Nästa artikel
Ersättning för repor och bucklor ökar
Nyheter

Ersättning för repor och bucklor ökar

Publicerad 25 mars 2014 (uppdaterad 26 mars 2014)
Det betalas ut alltmer pengar till de som drabbas av parkeringsskador. Förra året fick bilägare till bucklade och repade fordon runt 200 miljoner kronor i ersättning.

Trafikförsäkringsföreningen, TFF betalar ut ersättning till de som får sina bilar skadade av okända, oförsäkrade eller utländska fordon. Förra året betalade man ut 200 miljoner för skador på parkerade bilar. Detta är en ökning med 24 procent från året innan.

En bidragande orsak till de ökade siffrorna är att försäkringsbolagens instruktioner för hur de ska avgöra om det är en parkeringsskada eller inte har blivit bättre, och att kompetensen har ökat. Men att parkeringsskadorna ökar rent generellt har även andra orsaker, enligt Mats Olausson, vd på TFF:

– Vi får allt fler bilar i tätorterna och bilarna har dessutom blivit bredare de senaste åren. Ytterligare en orsak kan vara att andelen nya bilar ökar, och har du en ny bil anmäler du i högre utsträckning när den får en skada.

Diskutera: Är du oroad över utvecklingen med parkeringsskador?

Så mycket kostar lyxbilarna att reparera

Priserna är inhämtade för den amerikanska marknaden av Consumer Reports och Repairpal.

Kompressor till luftkonditioneringen
BMW 750Li: 4 453 dollar
Lexus GS 450h: 3 693 dollar
Mercedes E400: 3 684 dollar
Snittbilen: 1 211 dollar

Generator
Porsche Cayenne: 2 810 dollar
BMW M760i xDrive: 2 669 dollar
Snittbilen: 825 dollar

Bränslepump
Lexus IS F: 3 756 dollar
Lexus LS 460: 3 705 dollar
BMW M4: 3 589 dollar
Snittbilen: 1 135 dollar

Startmotor
Audi RS5: 2 708 dollar
Mercedes GL 63 AMG: 2 695 dollar
Porsche Panamera: 1 376 dollar
Snittbilen: 630 dollar

Kamrem
Audi RS6: 1 545 dollar
Audi S8: 1 533 dollar
Audi A8: 1 485 dollar
Snittbilen: 679 dollar

Vattenpump
Lexus RX 450h: 2 749 dollar
Nissan GT-R: 2 340 dollar
Audi RS7: 2 028 dollar
Snittbilen: 710 dollar

Källa: Consumer Reports

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-03-25 16:53
Axelman

OM alla bilar hade obligatoriska skyddlister som förr på sidorna skulle parkeringsskadorna minska drastiskt. Eftersom fronten och aktern på bilar består av ett sjok ömtålig plast som inte tål något så är det ju inte underligt att småskaor skjuter i höjden. Det räcker att använda hjärnan så begriper man att det rådande bilmodet bäddar för massor av småskador HELT i onödan.

#2 • Uppdaterat: 2014-03-25 17:58
S.Sörensen

@ 328i, Nog så sant men hur kul är det att se bucklor på bilen en vecka efter att du köpt den ny??

#3 • Uppdaterat: 2014-03-25 20:30
Leif Kavander

Oroad är väl fel ord, förbannad är bättre.
Jag blir förbannad om jag får bucklor och skrap på bilen.
Förbannad blir jag över kostnaden för allt dyrare bilförsäkring.

#4 • Uppdaterat: 2014-03-26 07:50
Hackenbush

Visst, bilar kan ses som verktyg men dessa verktyg måste bytas ibland och då drar bulor och repor ner inbytespriset rejält och detta p.g.a. något man inte själv orsakat.
(328i måste vara den enda BMW-ägaren i världen som ser sin dyrgrip som ett verktyg)

#5 • Uppdaterat: 2014-03-26 09:50
Henrik-Andersson

Med detta inlägg menar jag inte att man inte ska vara rädd om sina ägodelar, men faktum är att Svenska folket är petigare på vissa typer av småskador/små bucklor/smårepor än vad som är sunt.

Att köra ett försäkringsärende med nedmontering och omlackering av en hel front för en exempelvis 3 cm stor buckla är rent trams.

Jag vill tydligt påpeka att jag menar mindre "skönhetsskador" och tycker naturligtvis inte att man ska behöva köra omkring med en tallriksstor skada på sin nya fina bil som en mindre aktsam smitare åsamkat dig på en parkeringsplats.

Men man får ställa kostnaden i relation till nyttan helt enkelt och börja förstå att det kostar försäkringsbolagen och i slutändan oss som betalar en massa pengar att rätta till skönhetsfel som inte inverkar på något signifikant sätt annat än att de stör ägarens känsliga öga.

Jag har själv en 2008 års bil som efter ett år fick en liten buckla av en annan bildörr på en parkeringsplats (den andra bilen var röd, det syntes på min bils silvermetallic) men det ingår lite i vardagslivet så att säga. Nu är den 7 år gammal och det har komit till några stenskott och några repor i inredningen har det med blivit (barn, hund och fjällsemestrar) men som sagt det ingår i en normal bils livscykel att den ska användas.

#6 • Uppdaterat: 2014-03-26 10:07
JohanE_1

Jag är bmw-ägare och har både verktyg och fin-skor.

#7 • Uppdaterat: 2014-03-26 11:44
Hackenbush

Henrik-A, man kan också vända på det och säga att om folk var lite mer försiktiga så skulle inte försäkringen behövts utnyttjas så ofta och därmed inte stiga i pris så mycket.
Hur svårt kan det vara att hålla koll när man öppnar sin dörr?

#8 • Uppdaterat: 2014-03-26 12:02
Leif Kavander

Bra skrivet Hacken. Precis det jag menar, försäkringen blir dyrare.
Annars går det att stå ut med några småbucler.
För övrigt ett vanligt argument bland en del bilhandlare när man ska byta in en bil.
"Det är några parkeringsskador så , jag drar av nån tusenlapp på ditt inbyte",
Så låter det, brukar svara med att det är det på alla "gamla" bilar.

#9 • Uppdaterat: 2014-03-26 14:29
trög

Det är helt okej att inte bry sig om sin EGEN bil, de betyder inte att det är ok att förstöra andras bilar.

man kan inte generalisera på detta sätt då en person som inte bryr knappast kommer rapportera de till försäkringsbolaget.

Vad som däremot är intressant är att antalet parkeringsskador verkar öka kraftigt trots att allt fler har parkeringshjälp.

Kan de vara så att tekniken inte är riktigt där än eller används på fel sätt ?

#a • Uppdaterat: 2014-03-26 14:37
Hackenbush

Det är just det Leif att bilhandlarna slår ner på vad som helst hur obetydligt som helst för att tjäna in några kronor vid bilbyte.
En repa som många tycker är obetydlig kan generera ett avdrag på 500-1000:-. Bilhandlaren säger förstår att de måste laga repan professionellt för att kunna sälja bilen vidare.
Sedan är det ju inte så konstigt att småskadorna ökar, vi har inte riktiga stötfångare längre, inga sidolister och design på bilarna med små tittgluggar till fönster och detta underlättar ju inte.

För de som struntar i vad de får i inbyte på sin gamla bil spelar detta förstås ingen roll.
Jag hade en Opel Kadett en gång som jag hade i 3 år (från helt ny) och körde 6000 mil. Jag vaxade och polerade och var noga med att inte få repor.
När jag bytte in bilen efter 3 år fick jag 10.000 mindre än vad nypriset var när jag köpte den.
Försäljaren sa..så här skall en bil se ut. Det lönade sig att vara försiktig.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.