Bild
Nästa artikel

Emigrerande bilar ska sälja Fiat

Nyheter

En efter en kör bilarna ned i vattnet – och tar sig från Italien till USA. Det här är Fiats senaste flört med de amerikanska bilköparna.

 

Fiat tog sig vatten över huvudet när man under förra året lanserade 500-modellen i USA. 50 000 bilar skulle man sälja under 2011, var det ambitiösa målet. Men försäljningen tog aldrig riktig fart. Endast 19 769 exemplar av den lilla retrobilen rullades ut till amerikanska kunder och medierna utmålade det hela som ett fiasko.

I år har försäljningen gått bättre. Under första halvåret såldes 20 706 exemplar av 500, cabrioletvarianten 500C och effektstinna 500 Abarth. Och med en ny reklamfilm hoppas Fiat kunna skruva upp siffrorna ytterligare.

Den här gången anspelar man på det italienska arvet. Reklamfilmen inleds i en vykortsvacker italiensk småstad där några Fiat 500 ses snurra runt. Plötsligt kör en av bilarna utför en klippa, rakt ned i vattnet. Flera andra bilar följer efter. Klicka på videofönstret ovan för att se hur historien slutar.
 
Diskutera: Vad tycker du om Fiats reklamfilm?

Kommentarer

#1
2012-07-20 12:40

Fantastisk reklamfilm. :o)
Man kan jämföra med de reklamfilmer från 1980-talet som ViB visat.
En imponerande filmteknisk utveckling.

#2
Förstikön
2012-07-20 13:21

@saabnisse: Kan bara instämma. Den är helt lysande. Fast nu väntar vi bara på anmälningar till konsumentverket för att bilen läcker in vatten på semesterresan till andra kontinenter.

#3
2012-07-20 15:31

Det är sådana spännande bilar Saab borde ha tillverkat. Bra produkter säljer nästan sig själva.

#4
Förstikön
2012-07-20 15:35

@Oumkullrunkelig: Just det, de sjunker direkt av sig själva.

#5
2012-07-20 17:11

Oomk...., Saab gjorde många spännande bilar och hade nog kunnat fortsatt med det, med rätt ägare.
Många anser att en av de bästa bilarna som Saab tillverkat var just under den tiden man samarbetade med Fiat & Co.

#6
2012-07-20 20:23

En kul liten film. :)

#7
2012-07-21 19:31

Tycker den här filmen är mest som att "kasta pengarna i sjön"

#8
2012-07-22 07:20

Haha, jag tycker filmen är bedårande...Tjafset om SAAB tycker jag Ni andra kan sluta med en gång för alla. Frågan handlade om vad läsarna tycker om denna film.
Måste bara kommentera samarbetet mellan Saab och Fiat... Kan någon förklara varför det inte finns en enda bevarad Saab 600? Rätt svar är att de rostade sönder och samman i alla beståndsdelar ...så bra var den!

#9
2012-07-22 14:29

1) Helt obegripligt att någon vill utvandra till skitlandet USA.
2) Helt oebripligt att någon i skitlandet vill ha skräpet från med Italien med Berlusconis tryne grinande i alla vinklar och vrår.

Själva reklamidén i sig är dock godtagbar.

#10
2012-07-22 21:09

Det må vara obegripligt för kaptenen att USA är ett land nästan bara av invandrare. De som bodde där från början har förpassats till "nations" under namnet "reservat" men i praktiken fungerar de som koncentrationsläger och straffläger med ohyggliga levnadsförhållanden, fast turisterna ser inte detta när de åker förbi. Så de som styr USA är invandrare. Från Sverige utvandrade ungefär 1,3 miljoner svenskar. Från Italien utvandrade mängder med italienare, och det är denna utvandring som Fiats lilla reklamfilm anspelar på och jag tycker det är ett kul grepp.

Kaptenen tycks ha fel på sin syn, för jag har faktiskt suttit i en Fiat 500 och trots att jag har letat så har jag inte hittat Berlusconi någonstans i bilen. Varken i instrumentbrädan, i speglarna, i stolarna eller ens under stolarna. Inte ens i handskfacket ligger Berlusconi gömd. Så jag tycker kaptenen kan vara lugn, Fiat säljer sina bilar utan Berlusconi. Han ingår inte i köpet.

#11
2012-07-22 21:16

KingKing - Saab Lancia 600 finns det faktiskt flera stycken av i Sverige, så ditt påstående att det inte finns någon bevarad stämmer inte. Jag såg en till försäljning på Blocket för två månader sedan och den var i helt ok skick. Men de som det finns flest bevarade av, det är samma bil fast under namnet Lancia Delta. Finns flera Lancia Delta från sent 80-tal till försäljning på Blocket. Vanligast är Integrale-versionen, alltså den 4-hjulsdrivna standardmodellen av rally-bilen.

Gällande rostskyddet, så var det faktiskt Saab som stod för det på Saab Lancia-modellen. Jupp, rostskyddet var Saabs bidrag! Med facit i hand kan vi se att om italienarna hade fått ta hand om rostskyddet själva så hade bilarna klarat rosten bättre. Saabs rostskydd var helt klart undermåligt! Men faktum är att Saab själva visste om detta, deras säljare och verkstadspersonal rekommenderade köparna att göra en Tectyl behandling.
Så klaga på Saab för det bristfälliga rostskyddet, det är inte Lancias fel. Saabs uppdrag i bilen var att anpassa den för nordiska förhållanden, inklusive ett rostkydd som klarar salt, och ett värmepaket som klarar kall vintern. Värmen klarade de bättre än rostskyddet. Så det var inte en ren re-badging, bilarna som Lancia tillverkade modifierades alltså för norden av Saab.

#12
2012-07-22 21:47

Raphael, undvik utläggningar som du inte behärskar.

#13
2012-07-23 07:35

Att Lancia försvann helt från Storbrittanien pga rost var det Saabs fel det med?

#14
2012-07-23 12:47

Trasten, jag är uppväxt med Saab Lancia 600. Vi hade en sådan på 80-talet. Den fungerade utmärkt. Det var en sen 80'a köpt ny 81. Jag minns mycket väl att Saab-verkstäderna pushade för Tectyl behandling, som de utförde på sina verkstäder. Och jag har t o m broschyren av bilen kvar, för 600 GLS och GLE a'la 1980. Och jag minns också säljarens försäkran om Saabs ansvar för rostskydd, värme, krocksäkerhet. (600:an har förstärkningsbalkar i dörrarna, också ett Saab initativ. Väldigt ovanligt för den bilstorleken i början av 80-talet).

Saab gjorde ett grundrostskydd på 600:an, vilket var deras ansvar och deras teknik. Eftersom rostskyddet var Saabs ansvar, det var vad Saab själva hade tagit på sig som ansvar, så är det givetvis Saabs fel att detta Saab-designade rostskydd inte höll måttet. Det blir fel när du klagar på Lancia för rostskyddet i Sverige när det var Saab som stod för det!

Och detta är inget jag hittar på, detta är personlig erfarenhet av en vit Saab Lancia 600 GLS levererad av Saab-Ana i Akalla våren 1981 och servad av Saab-verkstaden i Storängsbotten i Stockholm under 80-talet.

Men Saab-verkstäderna gillade aldrig Saab. Sämsta verkstaden man råkat ut för. De kunde inte bilarna och de vill helst inte ta hand om dem. Därför föll Lancia i Sverige, för de som jobbade med märket var inte insålda på det. Alla de missar som Saab i Storängsbotten gjorde var oräkneliga, efter varje service var det något de hade missat... och vissa löjliga saker som att de fyllde på spolarvätskan men glömde sätta på korken...

Lancia är bra bilar, men Saab förstörde märket i Sverige.

#15
2012-07-23 12:49

Men jag menar givetvis att Saab-verkstäderna inte gillade Lancia, men de gillade säkert inte Saab heller eftersom de var så usla på service.

#16
2012-07-23 14:39

Jag minns när gångjärnen till huven rostade fast, så när man försökte öppna så vek sig hela huven. Att skylla rostproblemen enbart på Saab är väl att göra det väl enkelt för sig. Bilarna borde haft ett rostskydd redan från fabrik då det är lätt att applicera. Sverige var ju inte det enda landet Lancia hade problem i. Lancia i storbrittanien är ju helt utraderat, man köpte tillbaka alla bilarna och skrotade dom. Inte ens fiats nya satsning på Lancia i Europa gäller där. Sen var det ju inte bara karossen som gav sig, bromsar och motorer fick också mycket stryk. Jag fick bygga om en rad Lancia Prisma motorer så att dom skulle tåla vinter!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.