Bild
Nästa artikel
Nyheter

Elbilar minskar behov av service

Publicerad 13 mars 2019 (uppdaterad 13 mars 2019)
Projektledaren för Hondas nya elbil, Kohei Hitomi, tror på lägre servicepriser framöver.
Behovet av att serva en elbil minskar ”något enormt” jämfört med bensin- och dieselbilar, enligt Honda som är på gång med sin första batteribil.
Att elbilar inte behöver samma underhåll har att göra med att antalet rörliga delar är betydligt färre.

– Enormt mycket färre, säger Kohei Hitomi, projektledare för Hondas nya elbil, till Vi Bilägare.

– Det är svårt att säga exakt hur mycket färre, då skulle man behöva räkna. Men om man tar en bil med förbränningsmotor kan man säga att det mesta rör på sig i drivlinan. Allt från vevaxel, ventiler, kamaxel, cylindrar, allt rör på sig och allt är fastsatt med bultar, skruvar och muttrar.

– I en elbil är det bara rotorn i elmotorn som rör på sig. Resten är stilla.

Detta påverkar förstås behovet av underhåll.

– Jag tror att servicebehovet kommer att minska något enormt jämfört med traditionella bilar, fortsätter Kohei Hitomi. Bromskraftsåtervinningen med elmotorn minskar slitaget på bromsarna och det finns ju inget avgassystem, ingen olja, ingen kamrem eller kamkedja … antalet slitdelar är så mycket färre.

Frågan är hur servicepriserna kommer att påverkas.

– De kommer att minska jämfört med traditionella bilar, säger Kohei Hitomi och fortsätter:

– Däremot kan det uppstå andra problem med elbilar som kanske har med mjukvaran att göra. Sedan finns också ett visst slitage på de elektriska komponenterna.

Hondas nya elbil visas just nu på bilsalongen i Genève i form av en nästan produktionsfärdig prototyp med 20 mils räckvidd. Bilen ska börja tillverkas under hösten.

Diskutera: Tror du att elbilar blir billigare att serva?

Kommentarer

#1 • 2019-03-13 11:14
L. Mäkinen

Självklart blir det billigare att serva elbilar. Det är massor med vätskor och remmar som inte behövs i samma utsträckning.

#2 • 2019-03-13 11:25
Meganmannen

Jag tror det blir dyrare service med en elbil. De som ska serva en elbil behöver elbehörighet, vilket de saknar på en vanlig verkstad. Batteriet har en begränsas livslängd och bilägaren får räkna med att det inte håller hela bilens livslängd. Om det är samma typ av batterier som till telefoner, datorer och elcyklar så bör man beräkna livslängden till 5 år.

#3 • 2019-03-13 11:59
Klarsynt

"– Däremot kan det uppstå andra problem med elbilar som kanske har med mjukvaran att göra. Sedan finns också ett visst slitage på de elektriska komponenterna."

Där lämnade han en öppning, minsann. Det kommer alldeles säkert att bli precis lika dyrt att serva elbilar. Av tusen olika skäl. Sedan har vi det enormt dyra blodsbatteriet och alla problem och kostnader (vem vill köpa ett nytt för 100 000, första, andra eller tredje ägaren?).

.

#4 • 2019-03-13 12:01
40-talisten

Audis nya elbil ska in på service lika ofta som deras fossilbilar. Men då kollas bara däck, ljus, torkare, spolarvätska osv. Allt sånt som bilägaren kan göra själv, eller som bilprovningen gör. Men Audi tar lika mycket betalt för servicen på elbil som fossilbil...

#5 • 2019-03-13 12:38
Henrik M

Meganmannen: Där börjar vi ju se nu att den oron många hade att batterierna inte skulle hålla mer än 5 år hade fel, många elbilar ute på marknaden nu som funnits i 7-8 år och inte tappat mer än 5-10 procent av kapaciteten fast många av dem rullat riktigt långt, även som Taxi med bortåt 40.000 mil på mätaren.

#6 • 2019-03-13 12:53
Pi

Kunskaper avseende att jobba med "högspänning" behövs givetvis för den som skall jobba med elbilar men normal elinstallations-behörighet tror jag knappast kommer att behövas eftersom bilen ju inte är inkopplad som en del på elnätet - frånsett då själva laddaren.
Beträffande trådens frågeställning så finns det väl redan några elbilar som har klart lägre servicekostnader än deras motsvarigheter som är förbränningsmotordrivna. Dock gäller väl detta bl a inte Tesla efter vad jag förstått.

#7 • 2019-03-13 13:00
StefL

Billigare bör det absolut bli, av bland annat de anledningar som räknas upp i artikeln. Men man får inte glömma att i en elbil bör man även se batteriet och dess kringsystem som en del av drivlinan på ett helt annat sätt än vad bränsletanken är i en bensin- eller dieselbil.
Just för att vårda livslängden och skicket på batteriet har flertalet elbilstillverkare vätsketempererade batterier som alltså har en vätska motsvarande kylarens i en fossilbil som cirkulerar i batteripaketet och som kan tempereras på önskat sätt, dvs den kan både värmas och kylas. Så även om man slipper byta olja kommer man rimligen att behöva byta eller åtminstone kontrollera och vid behov fylla på denna vätska, och även förstås byta bromsolja regelbundet.

#8 • 2019-03-13 13:03
Maisch

Dagens bilar har inte heller någon dyr eller avancerad service som behöver göras, det är inte dyrt för att servicen är krävande, utan för att skinna kunder på pengar (kamremsbyte undantaget, men det sker ju först vid väldigt många mil i dagsläget). Det kommer man säkerligen vilja fortsätta att göra, annars kommer bilen behöva säljas dyrare istället för att få in samma mängd pengar. Ett oljebyte går på några minuter och kostar några kronor att utföra, kupefilter och bromsvätska är lika. Därefter är det ju mest massa banala inspektioner. Har svårt att se nån större reell skillnad i underhållskostnader faktiskt, det som skiljer är ju i så fall på prylar som går sönder och är svåra att komma åt.

#9 • 2019-03-13 13:05
Henrik M

Pi: Tesla ställer inga krav alls på service för att ändå ta del av garantin. De har däremot en rekommendation att man bör lämna in sin bil för inspektion/service var 2000:e mil. Ska däremot erkänna att jag inte har full koll på vad det kostar.

#a • 2019-03-13 13:19
Pi

Henrik - servicekostnaderna har redovisats flera gånger av svenska biltidningar. Bland de allra billigaste elbilarna att serva var nog Renault Zoe vill jag minnas och din kommande bil tror jag hamnade på andra extremen...:) Visserligen helt olika bilar men servicepunkterna, om det nu finns sådana, borde väl ändå vara ungefär densamma.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.