Bild
Nästa artikel
Nyheter

Efter regeringens besked: ”Gasbilarna behöver högre bonus”

Publicerad 2021-09-13 07:02
En laddhybrid får i vissa fall mer än fyra gånger högre bonus än en biogasbil – som ofta kan vara bättre för klimatet.

Regeringen vill återigen höja fordonsskatten på vanliga bensin- och dieselbilar. Skärpningen av det så kallade bonus/malus-systemet kan träda i kraft nästa sommar, om förslaget går igenom.

Förutom att straffskatten på bilar med enbart förbränningsmotor höjs vill regeringen också minska den högsta bonusen för laddhybrider, till 20 000 kr 2022 och bara 10 000 kr 2023.

Bonusen för gasbilar ligger dock kvar på 10 000 kr även i fortsättningen, enligt förslaget. Gasbonusen har tidigare fått kritik för att vara för låg med tanke på att gasbilar kan ha riktigt bra klimatprestanda om de körs på svensk biogas.

Enligt Ellenor Grundfelt, som är strategichef och ansvarig för styrmedel på organisationen Energigas Sverige, behövs en högre bonus än 10 000 kr för att locka gasbilsköpare.

– Ett skäl är att biogasbilarna vid årsskiftet fick sämre villkor i förmånsbilssegmentet. Elbilarna kompenserades för det genom en höjningen av bonus, men någon sådan kompensation har inte gjorts för biogasbilarna, säger hon.

En annan anledning är att en biogasbil kan ha nästan lika bra klimatprestanda som en elbil eftersom den till stor del drivs av förnybar biogas.

– Det finns alltså inga klimatmässiga skäl att ha så mycket högre bonus för elbilar. Vi tror att en högre bonus för biogasbilar krävs för att vi ska få till den biogasbilsförsäljningen som behövs för omställningen.

I nuläget finns 19 gasbilar till salu i Sverige. Flera biltillverkare – bland andra Volvo – har slutat utveckla biogasbilar och fokuserar istället helt på eldrift.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (9)

  • Igår 9:09 John, det är naturligtvis…
  • 2021-09-15 22:54 saabnisse skrev: Jag…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.